Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Maaliskuu 21, 2016, 22:32:10 ip

Otsikko: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 21, 2016, 22:32:10 ip
Katselin moottoripyöriä koskevia päästönormeja ja huomasin että Euro4-normi on ollut moottoripyörille voimassa 1.1.2016 alkaen. Autojen ja moottoripyörien normit eivät ole yhteismitallisia. Tällä hetkellä autoihin on tiukemmat normit kuin moottoripyöriin.

Trafin sivuilta selviää mitkä ovat oman pyörän päästöt.

Ilmeisesti on kuitenkin edelleen mahdollista myydä "uusia" ylivuotisia Euro3-pyöriä päätellen siitä että monella kauppiaalla on niitä myytäväksi asti.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 22, 2016, 10:15:41 ap
Lainaus
mahdollista myydä "uusia" ylivuotisia Euro3-pyöriä
EU säädös lienee yhteinen mutta toisaalla mainitsemassani saksalaiskeskustelussa joku oli sitä mieltä että heillä minkäänlainen vanhemman normin mukaisen pyörän käyttöönotto ei ole mahdollista vuodenvaihteen jälkeen.

Monet odottelevat siis siellä tämän ajokauden loppua, kun alkaa kaikkien merkkien edullinen "ulosheittomyynti", että saavat ne kaikki rekisteriin viimeistään 31.12.2016. Mitenhän lie Suomessa?
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2016, 16:38:50 ip
Liekö asia kiinni kaupantekohetkestä vai rekisteröintipäivämäärästä. Tiedän tuoreen tapauksen jossa tehdasuudesta Euro3-pyörästä tapahtui kauppa loppuvuodesta mutta rekisteriin se on merkitty vasta helmikuussa. Aiemmin pyörä oli tosin ollut ns. siirtokilvissä. Mahtaneeko juuri se sallia että pyörä rekisteröitiin vasta tänä vuonna?

Euro4-taso tuli siis voimaan tämän vuoden alusta koko EU:ssa.
Mikäli niitä saa kuitenkin myydä ylivuotisina ja rekisteröidä tämän vuoden loppuun niin ennen vuodenvaihdetta voi tosiaan olla ostajan markkinat.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 22, 2016, 17:27:46 ip
Isot valmistajat saanevat myyntilupia ylivuotisille, kunhan voivat esittää päästöjen olevan riittävällä tasolla vanhentuneesta tyypityksestä huolimatta. Pienet toimijat ovat varmaan kovemman edessä.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: TK - Maaliskuu 22, 2016, 20:45:26 ip
Liekö asia kiinni kaupantekohetkestä vai rekisteröintipäivämäärästä. Tiedän tuoreen tapauksen jossa tehdasuudesta Euro3-pyörästä tapahtui kauppa loppuvuodesta mutta rekisteriin se on merkitty vasta helmikuussa. Aiemmin pyörä oli tosin ollut ns. siirtokilvissä. Mahtaneeko juuri se sallia että pyörä rekisteröitiin vasta tänä vuonna?

Suomessa kyse on aina käyttöönottopäivästä, siirtokilpien myöntämispäivän pitäisi vaikuttaa eli käyttöönottopäivä tuli varmaan 2015 vuoden puolelle?

Ainakin virallisilla maahantuojilla on mahdollisuus hakea lisäaikaa myymättömille varastoilleen:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478047/cc22f69100606074403ff6611dbd635d/1724-ATT_2_2011_TEKHY.pdf

Yksityisesti käytettynä tuoduille eivät ainakaan muutama vuosi sitten myöntäneet päästöistä helpotuksia ja tiedän ainakin yhden italialaisessa autokaupassa pari vuotta uutena seisseen Alfan joka lähti lopulta takaisin.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2016, 21:23:14 ip
Siinähän oli selkeää tekstiä häntäluvasta. Mulle uusi termi. Otan käyttöön.

Lainaus
Suomessa kyse on aina käyttöönottopäivästä, siirtokilpien myöntämispäivän pitäisi vaikuttaa eli käyttöönottopäivä tuli varmaan 2015 vuoden puolelle?

Ensimmäinen käyttöönottopäivä eli rekisteröintipäivä on tämän vuoden puolella reilusti kyseisen pyörän osalta. Pykälien mukaan ei ehkä mennyt ihan oikein mutta emme valita.

En ole vielä löytänyt satunnaishaennalla tarkkaa listausta tai taulukkoa eri Euro-normien maksimipäästömääristä. Onko joku törmännyt?
NOx, HC, CO ja melu.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2016, 21:53:09 ip
Aikani kun kaivoin niin suomeksi en löytänyt mutta otin ulkomaankieliseltä sivulta kuvakaappauksina muutaman taulukon omin lupineni. Löytyi Euro 2, 3, 4 ja 5-normit
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 22, 2016, 22:45:03 ip
EU:n linjaukset ovat välillä outoja. Mm KTM:n jälkituoduilta pyöriltä vaadittiin coc-todistuksia, vaikka samoja mopoja sai kilvittää muualla Eu:n alueella ilman kuponkia.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: NorgeGTL - Maaliskuu 22, 2016, 23:34:11 ip
Aprilia Pegasoni on kilvitetty kesällä 2007 kun silloin tuli joitakin muutoksia päästöasioihin, joku saattaa tietää/muistaa, itse en muista. Maahantuoja pani kilpiin kaikki Pegasot ja tämä minunkin kappale myytiin asiakkaalle seuraaavana kesänä. KOV on ´07.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 23, 2016, 09:57:10 ap
Päästölukemat pakokaasujen osalta siis löytyivät mutta ei löytynyt melurajoja. Onko joku löytänyt?
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 23, 2016, 10:03:18 ap
Lainaus
Mm KTM:n jälkituoduilta pyöriltä vaadittiin coc-todistuksia, vaikka samoja mopoja sai kilvittää muualla Eu:n alueella ilman kuponkia.
Jos näin meneteltiin Suomessa se ei ole ihme sillä enemmän vaatiminen ei ole rikos virkailijalta vaan pelkästään laadukasta asiakaspalvelua ja osoittaa että lakia noudatetaan jopa paremmin kuin mitä vaaditaan.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 23, 2016, 13:48:16 ip
Typerää kyykyttämistä tietenkin. Olivat vähän tehtaallakin ihmetelleet jotta miksi.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 23, 2016, 19:13:40 ip
80db(A)?
http://health.belgium.be/eportal/Environment/ElectroWavesAndNoise/NuisancesSonores/MeansOfTransport/RoadVehicles/index.htm?fodnlang=en#.VvLLrctJnUA
Aika piilossa tieto on, liekö tämän sivun tiedot oikein, sen lopussa on alla oleva taulukko.

 New limits shall apply from 1st January 2016. These are defined in Regulation No. 168/2013 on the approval and monitoring of the two-wheel or three-wheel vehicle market and of quadricycles. At present, noise standards have been established only for Euro 4 motorcycles (which will be placed on the market from 2016 onwards). As you can see, there are more vehicle categories than in Directive 97/24/EC, given the wide variety of vehicles, but the noise standard is the same beyond a certain engine capacity. Noise standards have not yet been defined for Euro 5 motorcycles. These are only planned for early 2020. Euro 4, Euro 5, etc. standards pertain to the reduction of fine particle emissions, nitrogen oxides and hydrocarbons, as well as to the noise generated by these vehicles.




Vehicle category                                                                                           Euro 4 sound level (dB(A))


Powered cycle (cycles designed to pedal equipped with an auxiliary propulsion)                 63

Two-wheel moped vmax ≤ 25 km/h                                                                               66
Two-wheel moped vmax ≤ 45 km/h                                                                               71
Three-wheel moped                                                                                                      76
Two-wheel motorcycle Engine capacity ≤ 80 cm3                                                            75
Two-wheel motorcycle 80 cm3 < Engine capacity ≤ 175 cm3                                           77
Two-wheel motorcycle Engine capacity> 175 cm3                                                           80
Two-wheel motorcycle with side-car                                                                               80
Tricycle                                                                                                                        80
Commercial tricycle                                                                                                       80
Light on-road quad                                                                                                        80
Light quadrimobile                                                                                                         80
Heavy on-road quad                                                                                                      80
Heavy all terrain quad                                                                                                   80
Heavy quadrimobile                                                                                                      80
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 23, 2016, 21:55:15 ip
80 dB on suunnilleen yhtä paljon kuin savolainen selkäkeikkanauru.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 23, 2016, 22:46:34 ip
Tuon on pakko olla joku paikallaan mitattu tyhjäkäyntimelu. Liikkuessaan esim mönkijän renkaat pitävät niin kovaa mekkalaa, ettei 80 riitä mitenkään. Ja johan tuon äänen rikkoo hiljaisinkin mopo.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: GuzGuz - Maaliskuu 24, 2016, 07:35:17 ap
Tiukat on jos 80dB, ei taida onnistua kuin sähköpyörällä.
2002 EV:hen on stanssattu 92dB.
Eikös tuo ole äänenpaineessa noin nelinkertainen ero?
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 24, 2016, 11:05:38 ap
Kun on vain yksi äänitaajuus äänenpaineen kasvaessa 10 dB äänekkyys kaksinkertaistuu mutta käytännössä harvoin on yksitaajuista (yksi sävel) melua vaan puheena oleva melu on sekoitus laajaa äänten kirjoa joten jo kolmen dB:n äänenpaineen tason nousu tuntuu kaksinkertaiselta äänenvoimakkudelta. 80 dB:n nousu 86 dB:iin on jo kolminkertainen. Jne.

Mittauksessa käytetään tiettyä asteikkoa jonka mittaus on painotettu siten kuin ihmiskorva, noin keskimäärin, äänenpainetta tunnistssa eli A-asteikolla. (dB(A))
Koska korva kuulee kuinka kuulee on A-asteikolla matalille äänille sallittu suurempi äänenpaine eli murinaa ja jyskettä saa olla enemmän kuin "suoralla" asteikolla. Siksi niitä matalia jyminöitä ei koitetakaan kahlehtia niin paljoa kuin "kilinää, tirinää ja vinkunaa".

Toisaalta jotkin ihmiset ovat herkkiä juuri matalille äänille joita ei edes korva kuule. Kyseiset äänet aiheuttavat fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia jos niille altistuu pitkään.

Melun häiritsevyys riippuu kovin kuulijasta ja hänen arvostuksistaan mutta tässä karkeaa arvotusta:
Häiritsevä taustamelu yöaikaan on noin 28–31 dB.
Normaali puhe 60–70 dB.
Huuto 90–105 dB.
Kipukynnys on noin 125 dB, mutta se on voimakkaasti taajuussidonnainen. Kipukynnys 20 Hz:ssä on jo yli 140 dB. (Puhdas 20 Hz taajuus on siis yksi ääni (sävel) eikä siihen sisälly muita ääneksiä.)

Taloyhtiömme on kiitoradan jatkeella ja talon eukot arvioivat suihkukoneiden melua ja usein mainitaankin että "melua on ainakin 200 dB kun se Hornet lensi yli". Silti samaan aikaan pystyin kuulemaan saman henkilön korotetulla äänellä puhuvan. Melua oli siis noin 80 dB:n verran.
Itseä ei lentokoneet häiritse kun olen asunut suurimman osan elämästä kiitoradan jatkeella. Hiljaisempaa täällä on kuin Tampereen keskustassa.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 24, 2016, 14:51:26 ip
Minusta noita desibelejä arvioitaessa olisi tärkeää muistaa, että 3dB ero äänenvoimakkuudessa
on sellainen, että sen normaaleilla korvilla varustettu ihminen juuri erottaa.
Äänilähteen tehon korottaminen kaksinkertaiseksi aiheuttaa äänenvoimakkuuteen 3dB lisäyksen.
Ja jotta numeroarvoja voitaisiin vertailla, täytyy mittausolosuhteiden olla samanlaiset.

Eri asia on sitten se kuinka häiritseväksi ääni koetaan. Joidenkin mielestä kaikki ääni
on melua.

http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/fy/fy3/3_aani/302?C:D=2079114&m:selres=2079114
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 24, 2016, 17:01:29 ip
Nyt kun on päästy ylitse siitä mitä ääni on teknisesti ja miten sitä mitataan niin henkilökohtaisella tasolla kukin varmasti arvottaa ääntä omalla tavallaan.

Hauska kuunnella kerhokaverien juttuja kuinka ja minkä merkkisillä putkilla saadaan millaistakin ääntä isosta V2:sesta. Joillakin on onnistunut varsin hyvin mutta rahaa siihen sitten on palanut hieman enemmän. Erilaisia merkillisiä tarvikeputkia ja -pönttöjä on asenneltu. Räyhäkkäämmät vetelevät suorilla putkilla mutta heillä on tärkeintä pyöriä kylillä ja tulla havaituksi äänestä ja tyylistä. Harvoin näkee pidemmällä reissulla.

Olen kokeillut melko suoralla röörillä ajoa: ensin paukkuu ja jytisee komeasti mutta jo muutaman sadan kilometrin jälkeen alkaa möykkä harmittamaan. Harmittaa myös ympäristöä ja sanomista tulee.

Matalat äänet eivät harmita jos ovat siedettävällä tasolla mutta korkealle kiertävä pienitilavuuksinen kone aiheuttaa jo ärtymystä vakioputkillakin.

Omien pyörien suhteen olen saanut muilta motoristeilta palautetta "liian" kesyistä äänistä ja tulen ilmeisesti jatkossakin saamaan. Se ei sinällään harmita lainkaan sillä tiedän että moottorin säädöt ovat usein parhaimmillaan ihan vakirööreillä ja säätämättömänä ei kannata väljempiä röörejä laittaa kuten monet tekevät. Toisaalta useissa pyörissä on niin paljon reservitehoa normaaliin käyttöön että on yhdentekevää jos "ääniputkilla" hiukan tehoa menetetäänkin.

Sitten on nämä kaverit joilla on jo toistasataahevosvoimaiset kulkimet joihin vertaillaan eri valmistajien tehoputkien vaikutusta ja muutaman hevosvoiman vuoksi, joita ei kuitenkaan koskaan katupyörässä aktiivisesti käytetä, laitetaan pari tonnia rahaa että voi ainakin kuvitella olevansa kova kuski tai ainakin luullaan muiden kuvittelevan.

Kun katsoo noita elelläolevia desibelirajoja niin onhan ne varsin alhaisia. Pääsee kotikadullakin aamuyöstä kulkemaan niin että ei naapurit havahdu. Vaikka joskus se ei eräille tunnukaan olevan tärkeää.

Olen tainnut tulla vanhaksi. Viisaaksi vissiin en....
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 25, 2016, 11:12:22 ap
Saksalaisissa lehdissä on erilaisia jälkiasennusputkia testattu erilaisissa pyörissä (tosin eniten Bemareissa) ja lopputulos on, että mahdollisesti saatava tehonlisäys on kalliillakin putkilla (Akrapovic) aivan minimaalinen - ja voipa jokunen hevosvoima kadotakin.

Niin se vaan taitaa olla nykypäivänä!
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 25, 2016, 13:45:42 ip
Näinhän se on ollut pääsääntöisesti koko kaksituhattaluvun. Poikkeuksia toki on, joissain pyörissä vakioputket ovat niin tukkoiset, että haittaavat optimaalista toimintaa.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: GuzGuz - Maaliskuu 25, 2016, 19:13:08 ip
Direktiivit pyrkii rajoittamaan melua kaupungeissa.
Eli ns sivilisaation keskuudessa ja aiheesta, onhan ne liian meluisia paikkoja.
Sinänsä siis hyvillä jäljillä.
Pyörän ääni on kuitenkin usein matalan muriseva useimmissa Guzzeissa, enkä ainakaan itse koe mitenkään meluna.
Pärinäpojissa on oma lukunsa liiviväki joita ei mitkään direktiivit koske ja tarkoitus on tuoda se julki myös mopojen soundissa suoraputkisine V2-ittuiluineen.
Mutta mihin tää nyt sitten johtaa?
Jos vain vanhemmissa E-hyväksytyissä on mielikuvana "hyvä soundi", niin voi tehdä hyvää käytettyjen markkinoille.
Tokihan noita on aina muutettu putkia, mutta voi tulla direktiivejä valvontaankin.
Oma lyhyt koeajo hienolla uudella 1400 calilla ei oikeastaan saanut sapiskaa kun äänestä, jos ei painoa lasketa.
Mutta ääni. Jotenkin vaan haluan kuulla moottoripyörän kuulostavan ei niin tumpatulta.

Nimimerkillä liikaa musiikkia kuunelleena ja kalvot ei välttämättä ihan kunnossa,
mutta nesteet vielä pysynyt sisällä.






Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: TimoEv - Maaliskuu 26, 2016, 14:19:49 ip
Meteliasia on kuten Matti kirjoitti. Desibeliasteikko on logaritminen, eli +3dB kaksinkertaistaa mitattavan äänen. Ja poismerkkinen tietenkin puolittaa sen.
Sen LISÄKSI on korvinkuunneltavassa äänessä huomioitava, ettei korva ole lineaarinen ja siksi käytetään A-suodinta.

Tämän jälkeen tulee eteen henkilökohtaiset mieltymykset; Joku pitää "rokin räminää" kammottavana jo hiljaisenakin soitettuna, mutta minä puolestani väännän nupit kaakkoon, kun vekotin pyörittää Hurriganesin Roadrunner -levyä tai Suzi Quatrom "48 Crash" tai "Can The Can"... Ja katkaisen sähkö tkoko korttelista, jos Kaija Koo sattuu soimaan...
Sama juttu pakoäänien kanssa; Kovakin matala jyminä on paljon miellyttävämpää kuin SAMALLA VOLYYMILLA kuuluva jaappanialaisen kuttaperkkasirkkelin kiljunta...




Saati kettinkien rallatus...



joo...oli ihan pakko... ;)  :P
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: GuzGuz - Maaliskuu 26, 2016, 15:04:32 ip
Haluaisin kuulla minkälainen ääni on melumitatun alle 80 dB polttomoottorin.
Kuinka etäältä mittaavat?
Moottoripyörissä tuskin mikään menee alle, eli mittauksiin joku putket täynnä villaa tms ja leimaan, vai miten tää menee oikeasti?
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 26, 2016, 18:23:59 ip
On kaksi tapaa suorittaa melumittaus: ohiajomelumittaus ja helpommin toteutettava staattinen mittaus. Tämä asia tuli runsaasti päivänvaloon vuonna 2012 kun mittauksia alettiin toteuttaa. Moottoripyörien osalta mittauksia on tehty varsin vähän sillä poliisi käytännössä ottaa kilven pois pyörästä jos äänenvaimennin ei ole pyörään kuuluva e-hyväksytty tai siitä on otettu "dB-killeri" irti. Jos taas on alkuperäisvaimentimet joissa epäillään vikaa on poliisilla korvakuulolta lupa alistaa pyörä melumittaukseen tai katsastukseen. Katsastusasemalla on mahdollisuudet tehdä molemmat mittaustavat, tienvarsitarkastuksessa vain staattinen melumittaus.

Tässä MMAF:n nimimerkki T-Bonen selvitystä kysyjille melumittauksista vuodelta 2012:
Hajonta selittyy pitkälti mittaustavalla. Yli nelivaihteisissa pyörissä mittaus tehdään kakkosvaihteella molemmilta puolilta sekä kolmosvaihteella molemmilta puolilta. Tuloksista lasketaan sitten keskiarvo. Samalla vaihteella tehtyjen mittausten hajonta oli tässä jo aika pieni, ja siihenkin vaikuttaa, kummalta puolelta mittaus on tehty. Esimerkiksi Harrikat tuottavat yleensä hiukan enemmän melua siltä puolelta, jolla putket ovat.

Mittari kalibroidaan piipparilla, joka tuottaa 94 dB. Kalibrointi tehdään itse. Sen sijaan se piippari pitää tarkastuttaa määräajoin. Periaatteessa kalibrointi tulisi tehdä ennen jokaista mittaussarjaa, mutten sitä tehnyt, koska kalibrointi vaatii onnistuakseen hyvin hiljaisen ympäristön. Tämän(kin) mittausepävarmuuden merkitys on hyvin pieni.

Mittausepävarmuuksia pohdittaessa on myös otettava huomioon, että direktiivi määrää jokaisen mittaustuloksen pyöristettävän sekä vähennettävän siitä 1 dB(A) ennen lopputuloksen laskemista. Jos yksittäinen mittaustulos on esimerkiksi 85,4 dB(A), se on keskiarvoa laskettaessa 84 dB(A).

Tässä kohtaa ei varmaan yllätä tieto, että yhtä lukuun ottamatta kaikki mitatuista pyöristä saavuttivat paikallaan mittauksessa tyyppikilven valvonta-arvon alle 2 dB(A) toleranssilla. Eli jokainen menisi poliisin mittauksesta läpi, eikä tarvita edes sitä 5 + 3 dB(A) toleranssia.

Pääsääntö on, että paikallaan mittauksesta kopterilain raja-arvoilla saattaa jopa päästä läpi, mutta ohiajotestistä ei käytännössä pääse. Tai ei ainakaan kannata: jos vanha pyörä alittaa ohiajotestin kansallisen raja-arvon 91 dB(A), se mitä todennäköisimmin alittaa myös paikallaan mittauksen kansallisen raja-arvon 106 dB(A). Tässä kohtaa olin itse harhaluulon vallassa siihen saakka, kunnes sain mitatuksi isomman otannan varmasti vaatimukset täyttävällä mittarilla.

Villakoiran ydin on näistä mittaustuloksista luettavissa, mutta ääneen sen saapi lausua joku muu... ;)

Tai no, viiden pisteen vihje. Erään uudehkon MV Agustan (erittäin hyvät soundit) tyyppikilvessä lukee 106 dB(A), minkä se myös saavutti. Ohiajotestissä sama laite saisi tuottaa enintään 80 dB(A), joten korrelaatio mittaustapojen välillä olisi kaikki 26 dB(A)...


Tässä selkeä tutkielma melumittauksesta:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1321969260/1069f9bacc12961a824756fb6a50cf27/1322-AKE0508Ajoneuvojenmelukatsastustoiminnassa.pdf
Sivulla 75 alkaen juttua staattisesta melumittauksesta Suomessa. Tosin autot pääosassa mutta samankaltaiset ovat mittaukset moottoripyörillekin.

Kaksi pääsääntöä: vanhoissa pyörissä, joissa ei ole e-hyväksyntävaatimusta voi tehdä putket vaikka itse kunhan ne eivät melua liiaksi. Poliisi päättää tässä asiassa ja laittaa jatkotoimenpiteisiin, asiakkaan laskuun, jos tarvetta on.
Niissä pyörissä joissa vaaditaan merkki- ja mallikohtaista e-hyväksyntää on oltava e-hyväksytty äänenvaimennusjärjestelmä. Muilla lähtee kilvet vaikka pihaustakaan ei kuuluisi. Siksi kuulee paljon valittamista että "oli varmasti hiljaiset putket mutta poliisi otti kilvet pois ja laittoi sakon". Jos hyväksyntämerkki puuttuu niin ääniä ei edes kuunnella saati ryhdytä mittaamaan. Omistajan kannalta on peli menetetty tässä vaiheessa.

Nyt en muista vuosilukuja joiden kohdilla vaatimukset ovat kiristyneet mutta tiedän että ainakin -96-vuosimallisessa pyörässä vaaditaan alkuperäisputket tai korvaavat mallikohtaisesti e-hyväksytyt pöntöt.

Jos on katalysaattori niin sitä ei saa poistaa. Tosin sen toteaminen on tienvarsivalvonnassa varsin vaikeata.

Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 26, 2016, 18:34:43 ip
Tuo e-hyväksyntävaatimus moottoripyörän korvaavalle putkistolle tuli voimaan 2003-> Ei -96.
Otsikko: Vs: Päästövaatimukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 26, 2016, 21:14:17 ip
En niitä sakkoja -96 saanutkaan vaan vasta tämän vuosituhannen puolella. Tosin samat putket on edelleenkin. Supertrapeissa on nyt vain enemmän päätylevyjä. Alkuperäiset -96 e-hyväksytyt ovat edelleenkin hyllyssä liki käyttämättöminä.