Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MViitasalo - Maaliskuu 21, 2016, 08:02:06 ap

Otsikko: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: MViitasalo - Maaliskuu 21, 2016, 08:02:06 ap
Onko tarjolla valmiita "Power Commander" tai vastaavan tyyppisiä kotikonstein asennettavia "lastuja", vaihtoehtoisesti penkittämisen avulla ECU:un ajettavia lisää vääntöä/tehoa tuottavia moottorinohjauskarttoja?

T. Matti
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 21, 2016, 09:30:32 ap
Enpä tiedä vaikka olisikin.
Hankaluutta asiassa saattaa tuottaa se että ko pyörässä on erilaisia ajomoodeja ja PowerCommanderin "säädöt" tulevat kokonaisuuden "päälle" ja siten jokaiseen moodiin vaikuttavaksi. Jos yhteen moodiin sopiikiin niin toinen voi siitä kärsiä. Toki silloin, jos ajaa vain yhdellä asetuksella aina, voi näinkin menetellä.

Epäilen että mitään valmista PC-säätöä on valmiina 1400:seen vaan laitteen asennuksen jälkeen aloitetaan penkittäminen ja säädetään sen mukaan "parhaat tehot" tai muuta haluttua.
Ahkera säätäjä pystyy myös ajamalla eli ns- "persdynolla" saamaan haluamiaan tuloksia tai ainakin sellaisia kun sattuu tulemaan.

Itse odottelisin hetkeä kun GuzziDiag "säätäjät ja kehittäjät" ovat saaneet IAW7SM-ECUn salat riittävästi purettua ja sen jälkeen voi säätää yhtä moottorinohjausmoodia halutuksi. Tai vaikka kahta.

Yleensä moottorinohjauksen tiedostojen purkamisen jälkeen alkaa melko pikaisesti ilmenemään erilaisia "karttoja" eli moottorinohjaustiedostoja harrastajien toimesta tiettyihin kokoonpanoihin. Useinhan säädön tarvetta aiheuttaa esimerkiksi äänenvaimentajien vaihto.

Henkilökohtaisesti olen ymmärtänyt että varsinaista vaimanpuutetta 1400:ssa ei ole mutta suurehkoa polttoaineenkulutusta on valiteltu useammalta taholta. Senkin asian hoitamiseen odottelisin GD:n kehitystä tälle moottorinohjaukselle.

Cali1400:sen moottorinohjaus on huomattavasti monimutkaisempi kokonaisuus kuin missään Guzzissa ennen: moottorinohjaus on kytköksissä myös jarrujärjestelmän kautta (luistonesto) ja eri moodeissa erilailla. Se saattaa aiheuttaa haasteita säädettävyyteen. Mutta todennäköistä ja helpointa on puuttua vain yhden moodin muokkaukseen (Veloce + luistonesto kytketty pois.)

Nimimerkki Camn seuraa saksalaiskeskusteluryhmiä ja joitakin englanninkielisiäkin. Sieltä tihkunee hiljalleen tietoa missä asian suhteen mennään. Itse käyn epäsäännöllisen säännöllisesti katsomassa mitä "tekniikkaa" on tullut tarjolle: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 21, 2016, 16:40:01 ip
Tuo nyt on jo niin tuore pyörä, ettei tarvitse itse persdynoilla. Vitos Commanderiin saa autotunen, joka säätää normaalissa ajossa. En oikein usko, että kukaan Californian tapauksessa käyttää kuin yhtä ajokarttaa, sitä tehokkainta. Vaaraa sutimiseen sateellakaan tuskin on. Noita omiakaan ohjelmia tuskin on optimoitu esim. kulutusnäkökohdista.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 21, 2016, 18:54:20 ip
Gruppossa on parisenkymmentä Cali1400:sen omistajaa ja muutamaa heistä olen haastatellut. Useimmat ajavat Touring-asetuksella pääosin. Veloce on kuulemma hieman liian herkkätoiminen.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 21, 2016, 20:08:12 ip
Eli yhtä asetusta kuitenkin käyttävät. Commander siis toimisi hyvin.
Dynojetin sivut ei toki tunne Cali 1400:a, mutta jos sellainen Commanderin saa, niin en näkisi syytä olla kokeilematta.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 22, 2016, 22:30:44 ip
Nuo kaksi koulukuntaa ovat usein esillä. Suoraan ecua ohjelmoivat / lisälaitteilla operoivat. Molemmilla omat argumenttinsa.  Peter Lamparth ohjelmoi ecua suoraan.  Tässä hänen kotisivuiltaan vapaasti kääntäen: http://www.motoguzzi-center-lamparth.de/tuning%201.htm
 (http://www.motoguzzi-center-lamparth.de/tuning%201.htm)
"
7SM ecu:n (Ride by Wire) lukeminen, työstäminen ja uudelleen ohjelmoiminen (Cali 1400).  Sarjavalmisteisena Euro3 normin johdosta alapäästä ”heikennetty”.  Siellä missä on vähän tehoa, on myös vähän melua.  Asiaa voidaan parantaa työstämällä ruiskutus- ja sytytyskarttoja. Annamme arvoa pehmeälle kaasuun vastaavuudelle ja väännölle alakierroksilla. Samalla tulee useimmiten myös muutama hevosvoima lisää. Lisäväännön tuntee heti, lisätehon ei välttämättä.  Jokainen moottoripyörä optimoidaan jarrupenkissä ja kadulla yksilöllisesti.
"
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 22, 2016, 22:42:12 ip
Voiko 1400:a jo ohjelmoida GD:lla?
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 22, 2016, 23:14:55 ip
Ei tietääkseni. Lamparthilla lienee "ensimmäisen vaiheen kalliimmat kaupalliset laitteet". Mutta työn alla ovat edelleen. Siinä on kai sellainen näkökohta myös että "jokamiehen" käytettävissä olevissa työkaluissa ei saisi olla ominaisuuksia, jotka ovat turvallisuusriski (ride by wire, abs, tcs).
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 22, 2016, 23:19:03 ip
Niin just. Suzukien kartathan aukesivat joskus kanssa harrastetoiminnan kautta. Asiaa riittävällä kiinnostuksella ja tekniikalla varustetut veijarit purkivat bokseja ja sitten vielä koodin.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 23, 2016, 09:54:27 ap
Nämä uudemmat sulautetut ajonhallinta- ja moottorinohjausjärjestelmät ovat varsin kompleksisia kun kaikki vaikuttaa liki kaikkeen. Ajan kanssa nämäkin aukenevat jos mielenkiintoa riittää ja asia sallitaan. Kymmenen vuoden päästä nämäkin kapineet ovat jo tietoteknisesti antiikkia.....

Jo pelkästään se että saa käyttää GuzziDiagin perustoimintoa eli mahdollisuutta lukea vikalogit ja tehdä toimintotestaukset luon harrastajalle mahdollisuuden löytää omatoimisesti mahdoliset häiriöt ja viat. Vaikka ei niihin itse puuttuisikaan mutta korjaamolla homma helpottuu kun asiakas voi syvällä rintaäänella ilmoittaa että komponentti xx on viallinen. Korjaamolla toki katsotaan sama asia omilla tietotekniikkavehkeilla mutta homma käy nopeasti kun on saatu vihje mistä etsiä. Aika on rahaa.

Tai kotioloissa tehdä saman jos on taitoa ja työvälineitä.

Guzzidiagin jatko-osat eli Reader ja Writer ovat sitten jo ekstraa ja Readerilla voi syöttää muualta saatuja moottorinohjaustiedostoja ECU:un.

TunerPro yhdessä edellisten kanssa antaa vapaat kädet tehdä ja asentaa haluttuja tai itse muokattuja moottorinohjaustiedostoja omaan pyörään. Hyvä alku on kopioida Readerilla alkuperäistiedosto, muokata sitä TunerProlla ja asentaa Writerilla. Lisäksi jää backuppina koskematon alkuperäistiedosto tietokoneelle. Normaalisti uuden tiedoston voi syöttää ECU:lle 10.000 - 100.000 kertaa. Eli heti ei tarvitse pelätä muistipiirin "kulumista".
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 28, 2016, 20:34:29 ip
Pöyhin nettiä aiheen tiimoilta ja ainakin yksi paja tarjoaa PowerCommanderia 1400 Caliin:
http://www.guzzitech.com/store/product/gt-rx-pc-v-at300-ecu-flash-tool/

Tässä lainausta ko. sivulta:
Lainaus
On the 1400, note that the “map” selections on the bike have nothing to do with fueling, and also note that the stock fuel system is NOT dynamic/adaptable like most assume it is. The maps are purely a power to the rear wheel limitation via traction control, in which we tweak these tables as well. If you want the most crisp throttle response, cooler running and significant POWER INCREASES, this is the only combo that will deliver.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 28, 2016, 20:41:45 ip
Eli ajomoodit toimivat samalla tavalla kuin vakiona, kun ruiskutuskarttaa muutellaan. Ihan fiksu (ja edullisempi) ratkaisu.
Ihme, ettei tuota Commander pakettia löytynyt Dynojetin sivuilta valmiina.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 29, 2016, 09:57:55 ap
Josko ymmärsin oikein niin eri ajomoodit syntyvät ajonhallintajärjestelmän kautta (luistonesto) eikä moottoritehoa vaihtelemalla. Käytännössä järjestelmä ei päästä takarenkaalle kuin kulloisenkin moodin säätämän tehomäärän.

Tämän vuoksi PowerCommanderin laitto ei häiritse mitään näistä toiminnoista vaan sen tuoma mahdollinen lisäteho on mukana kaikissa moodeissa mutta osittain rajoitetusti.

Oikeastaan jää kysymys siitä paljonko "veloce" eli sport-moodi leikkaa moottoritehoa vai onko silloin todella "kaikki pelissä"? Muut moodit leikkaavat joko tehoa ja/tai sen ilmenemistä eli tasoittavat moottorin luontaista toimintaa.

Tämä nyt opittu seikka, jos se pitää paikkansa, antaa myös jatkossa hyvän pohjan moottorinohjaustietojen muokkaamiselle kunhan ajan kanssa päästään 7SM ECU:un käsiksi GuzziDiagilla. Ei siis tarvitse muokata kuin yhtä kokonaisuutta eikä puuttua moodien toimintaan.

Oletan että kaikki lisä tulee nimenomaan veloce-moodiin ja muihin vaikutus on pienempi tai ei lainkaan vaikutusta.

Hinta kokonaisuudelle on on köyhän mielestä kova: toista tonnia ja asennustyöt päälle. Hinta koostuu merkittävältä osin noista laajakaistalambdoista.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 29, 2016, 10:06:35 ap
Josko ymmärsin oikein niin eri ajomoodit syntyvät ajonhallintajärjestelmän kautta (luistonesto) eikä moottoritehoa vaihtelemalla. Käytännössä järjestelmä ei päästä takarenkaalle kuin kulloisenkin moodin säätämän tehomäärän.


Näinhä tuossa lontooksi sanotaan.
Kaikissa on tuon mukaan sama teho, mutta nukutetaan sutimisenestolla.
Kyllähän tuo aika arvokas paketti on. Mutta äkkiähän tuo touhutonni menee muuhunkin turhaan.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 29, 2016, 21:49:39 ip
Uteliaisuus iski ja kurkkasin miten itse ymmärrän nuo mainitut tarjottavat tuotteet…

1.   Tarjottavat nikaleet

PC-V / AT300 / Gt-Rx 5AM/7SM ECU Flash Tool = 3 eri nikaletta.
PC-V = Dynojet Power Commander V. Dynojetin perustuote. Muuttaa polttoaineen ruiskutusaikoja alkuperäisiin karttoihin nähden.
AT300 = Dynojet Autotune-300. Dynojetin perustuote.  Määrittelee miten paljon pottoaineen ruiskutusaikoja muutetaan (molemmille sylintereille erikseen, tässä tapauksessa laajakaistalambdat molemmissa pakkokäyrissä).
GT-Rx ECU Programmer. GuzziTech:in oma kapine, jolla voi lukea ECU:n alkuperäisen kartan talteen ja syöttää GuzziTech:in optimoiman kartan tilalle ECU:uun.  Uusi GuzziTech kartta sisältää ”lambda-off” -muutoksen niin, että ruiskutusaikoja voidaan muuttaa kaikilla kierroslukualueilla.  Lisäksi sytytyksen ajoituksissa muutoksia kylmäkäynnistykselle ja nakutuksen estoon. Mutta... Muinaisen DucatiDiag -tuotteen tapaan, ecukohtainen laite.  Pitää ostaa jokaista pyörää varten erikseen ja toimii vain sen kanssa.

2.   Mitä kerrotaan Cali 1400 mallista

Jos koetan kirjoittaa tekstin selkeäksi kotimaankieleksi, muotoilisin sen näin:

”Huomioi että “karttojen” valintakytkimellä pyörässä ei ole mitään tekemistä polttoaineensyötön kanssa. Huomioi myös, että alkuperäinen polttoainejärjestelmä ei ole dynaaminen/mukautuva kuten useimmat olettavat sen olevan.  Valintakytkimellä valittavat ”kartat” ovat puhtaasti takapyörän voiman rajoittamista luistoneston kautta.  Muokkaamme näitä taulukoita myös (luistonesto).”

Yllättävää että ”karttakytkin” ei vaikuttaisi ruiskutuskarttoihin.  No, olkoon niin.  Mutta tuo mukautuvuus, kyllähän järjestelmä mukautuu sen minkä se kapeakaistalambdalla kykenee.  Täytyyhän siellä olla itsesäätyvyyttä että uusimmat pakokaasunormit täytetään? Vai onko kapeakaistalambda tosiaan kuten usein väitetään: "kelvoton on/off -laite"? Melko usein tulee vastaan maininta että jos vaihtaa vaimentimet, pitää ajaa X kilometriä ennen kuin moottorinohjausjärjestelmä on mukautunut niihin (Cali 1400, uudet V7 mallit ja varmaan sit kans V9).
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 29, 2016, 22:11:36 ip
On otettava huomioon että California 1400 on Euro3-normin mukainen pyörä. Ainakin 2015-mallisto. Vasta myöhemmin tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna tulee varman päälle Euro4-tason Cali 1400. En ole aivan varma miten päivitys tapahtuu mutta yleensä Euro4-taso vaatii kahden lambdan sijasta neljä. Ennen ja jälkeen katalysaattorin. Voin olle väärässäkin. On monta tapaa tehdä vähäpäästöinen moottori.

Tällä hetkellä 2015-mallin California 1400 päästöt ovat: HC 0,194, NOx 0,169 ja HC 1,48.
Itse asiassa ei oikein edes mahdu Euro3:seen.....

Verrata voi tästä: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6101.msg52960#msg52960

Typen oksiditaso on Euro4-normissa jo huimasti tiukempi. 0,07 grammaa per kilometri.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 29, 2016, 22:26:26 ip
Ei kai tuossa mukautumisessa mitään ihmettä ole. Noin sen kuuluu mennä, eli putkien vaihdon jälkeen vaatii ajoa, että säätää kartan ennalta asetettuja raja-arvoja vastaavaksi. Eli säätää siten, että taaempi haistelulambda saa saman makuista pakokaasua, kuin vakioputkilla.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Omobono - Maaliskuu 29, 2016, 22:56:22 ip
Audace on jo euro 4.

T.Omo
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 30, 2016, 09:52:27 ap
Audace on jo euro 4. T.Omo

Mielenkiintoista. Katsoisitko Trafin tiedostosta, jos omistat Audacen, mitkä ovat sen päästöarvot. NOx, HC ja CO.
Löytyy Oma asiointi-palvelusta sivun oikeasta laidasta: https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/ajoneuvotietopalvelut
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 30, 2016, 10:43:47 ap
Lainaus
Ei kai tuossa mukautumisessa mitään ihmettä ole
Pähkäilin sitä että kun kyseessä on Euro3 pelit, Cali 1400 ja V7 ja niissä vain kapeakaistalambdat.  Että kykeneekö tuo "vanha ja karkea" järjestelmä kuinka paljon säätämään.  Vaan eipä ole suurin huolista, uteliaisuus ja yleinen kiinnostus vaivaavat vaan tässä (ei oppi ojaan kaada).  Mahtaa hinta jonkun verran pompsahtaa 2017 alkaen kun tarvitaan enemmän (kalliimpaa?) antureita Euro4 päästötasoa varten?
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 30, 2016, 10:44:57 ap
Kyllä sekin pystyy, mutta vaatii enemmän ajoa anturi kuumana.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 30, 2016, 11:06:39 ap
Sen verran on kokemusta lämmitettävistä lambdoista että erityisesti laajakaistalambdan lämmitysvastus hamuaa amppeereja varsin kovasti juuri kylmäkäynnistyksen jälkeen kun se aloittaa toimintansa. Ajon aikana virtaa lämmitykseen ei enää kauhesti kulu sillä osa lämmöstä tulee pakokaasun mukana.

Pakokaasun mukana tulee myös palamatonta polttoainetta jolla pidetään katalysaattori lämpimänä eli toimintakuntoisena. Ei siis pidä paikkaansa se että kaasukahvasta irti päästäminen pudottaisi kulutuksen nollaan. Polttoainetta menee katalysaattorin käyttövoimaksi 0,5 - 1,5 litraa sadalle josta osa poltetaan palotilassa (tuotetaan lämpöä vaan ei voimaa) ja osa putkessa (pelkkää lämpöä).

Aiheesta kinasin erään tunnetun automiehen kanssa joka oli vakuuttunut siitä että polttoainetta ei kulu lainkaan moottorijarrutuksessa koska kulutusmittari näyttää nollaa. Toki silloin on kulutus pienimmillään mutta kulutusmittarit on ohjelmoitu näyttämään nollaa kun kaasuun ei kosketa. Mutta ei kaikissa kulkineissa. Jos pakokanavaan ei saada lämpöä niin katalysaattori "kuolee" ja se ei kykene tehtäväänsä.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 30, 2016, 11:09:06 ap
Joku mulle kanssa yritti tuota samaa syöttää, mutta ei ihan moottorin käytös olisi moottorijarrussa noin sulavaa, jos otettaisiin syöttö kokonaan pois. Tulisi aika nykivää menoa.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Jukka Laine - Maaliskuu 30, 2016, 16:32:28 ip
Juuri näin. Kone ei käy jos bensa ei virtaa.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 30, 2016, 19:51:25 ip
Kerran on kuorma-autolla käynyt niin, että syöttö katkesi oikeasti kesken moottorijarrun. Meni kyllä kuudenkympin vauhdista takapyörät lukkoon hiekkatiellä! Aika äkkiä löytyi kytkinpoljin..
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Corsenero - Huhtikuu 07, 2016, 00:35:32 ap
Morjens kaikille. Ohjelmoin pari päivää sitten yhden 1400:sen Guzzin, en vaan ehtinyt jäädä penkittämään tai seoksia tutkimaan. Mutta alapäähän pitäisi tulla helpotusta pintakaasulle ja Lambda-ohjaus poistettiin käytöstä. 7SM on tosiaan erilainen strategiansa puolesta kuin 59M tai 5AM ja se on muutenkin enemmän Euro4-henkinen kaikin puolin. Muutama Ducatin malli käyttää tuota samaa ohjausta. Muutokset tehtiin ECM-editorilla ja RexxerProlla hieman pioneerihengessä ja odottelen palautetta ohjelmastani jahka pyörä lähtee tien päälle.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Vapiti - Huhtikuu 15, 2016, 13:16:30 ip
Raportoikaahan kun saatte tuloksia, tuon suuntaiset korjaukset kiinnostaisivat kovasti.. Viime sunnuntain avauslenkillä huomasin taas nuo muuten mainiossa pyörässä itseäni häiritsevät ominaisuudet. Nykiminen pintakaasulla ja kaasua höllätessä ovat todella häiritseviä toisinaan. Viime kesänä Mälaren Runttia ajellessa kyydissäni oli ystäväni tytär. Siellä ruuhkissa madellessa typykkä heilui kyydissä kuin räsynukke, ja sainpa kommentteja juurikin epätasaisesta ajamisesta. U-käännökset kapeilla teillä ovat myös haastavanpuoleisia jatkuvan kaasulla ja kytkimellä lipsuttelun takia.
Olenpa jopa miettinyt sitä Guzzitechin pakettia, mutta tyhjällä lompakolla otsaan hakkaaminen palautti maan pinnalle niin kuin yleensäkin.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 15, 2016, 18:58:02 ip
Onko pyörä vakiokunnossa? Ei siis vaihdettu äänenvaimentimia tai muita asiaan vaikuttavia komponentteja.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Vapiti - Huhtikuu 16, 2016, 11:40:44 ap
Viime kesänä oli vielä vakioputkilla. Ja kyllä, pitäisi olla säädöissään ja tuoreimmat ohjelmat sisällä, käytetty 10 000 huollossa Heinolla Espoossa viime kesänä. Kuulemma kaikki oli kunnossa. Nyt kiinni Agostinin vaimentimet. Muuta eroa en huomaa kuin omaa korvaa miellyttävät muhkeammat äänet.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 16, 2016, 12:15:28 ip
Olen saanut tiedoksi että 2015 olisi tullut jokin uusi päivitys tonninelisataseen joka parantaa ajettavuutta. Sitä en tiedä mitä parantaa ja millä tavalla.
Onko muilla pyörän omistajilla ollut vastaavia oireita nykimisen suhteen?
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Paakanan paimenpoika - Kesäkuu 12, 2016, 06:41:04 ap
Raportoikaahan kun saatte tuloksia, tuon suuntaiset korjaukset kiinnostaisivat kovasti.. Viime sunnuntain avauslenkillä huomasin taas nuo muuten mainiossa pyörässä itseäni häiritsevät ominaisuudet. Nykiminen pintakaasulla ja kaasua höllätessä ovat todella häiritseviä toisinaan. Viime kesänä Mälaren Runttia ajellessa kyydissäni oli ystäväni tytär. Siellä ruuhkissa madellessa typykkä heilui kyydissä kuin räsynukke, ja sainpa kommentteja juurikin epätasaisesta ajamisesta. U-käännökset kapeilla teillä ovat myös haastavanpuoleisia jatkuvan kaasulla ja kytkimellä lipsuttelun takia.
Olenpa jopa miettinyt sitä Guzzitechin pakettia, mutta tyhjällä lompakolla otsaan hakkaaminen palautti maan pinnalle niin kuin yleensäkin.

Komppaan Vapitia tässä. Ottaisin mielelläni sellaisen ajomoodin, joka vääntää tasaisesti ykkösellä ja kakkosella pienillä kierroksilla. Käytän melkein yksinomaan Turismo-moodia. Mökkitieni on kehnonlainen ja ykkösellä ei voi ajaa alle 16 km/h. Alkaa nykimään. Kovempaa on hankala ajaa. Takaistuimelta tulee palautetta heti. Lisäksi U-käännökset hyvälläkin tiellä ovat haasteellisia. Koneessa luulisi olevan tehoja riittävästi hitaaseen ajoon.
Josko tuon uuden moodin saisi vaikka Pioggia-moodin alapäähän tai sitten vaikka neljäs erillinen oma Strisciare-moodi. Sopiva moodi olisi helppo nasauttaa päälle mökkitien alussa tai ruuhkassa.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Pekka - Kesäkuu 12, 2016, 13:08:58 ip
Eikö 16 km/h mene jo alle joutokäyntikierrosten? Vai laskinko väärin?
Takarenkaan kehäksi laskin rengaskoon mukaan 2,03m.
Kokonaisvälityssuhde ykkösellä 8.046.
Antaa 16 km/h nopeudella kampiakselin kierrosluvuksi 1057 rpm.
Joutokäynti 1200+/-100rpm korjausohjeen speksien mukaan

Alle maksimiväännön 2750rpm ajaminen voi olla hankalaa senkin takia, kun tuolloin
pienikin kierrosluvun muutos aiheuttaa suuren muutoksen vääntömomenttiin.

Liian pitkä ykkönen tässäkin?
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: Paakanan paimenpoika - Kesäkuu 12, 2016, 20:15:18 ip
Olet Pekka varmaankin oikeassa laskelmiesi kanssa. Ykkönen nykyisellään on liian iso ruuhkissa ja kaupungeissa ryömintään. Jos kulkua rajoittaa liian matalat kierrokset, niin eipä taida olla paljon mitään tehtävissä muuta kuin luistatella. Ei taida Cali 1400 kelvata poliisipyöräksi, sillä tiukan U-käännöksen teko nykyisellään ei ole helpoimmasta päästä.
Pienempää ykköstä kyllä kaivattaisiin.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 12, 2016, 21:18:54 ip
Lainaus
ykkösellä ei voi ajaa alle 16 km/h
Tuo vaatimus lienee kyllä liioittelua mutta omani kulkee ihan kohtuudella heti tyhjäkäynnin yläpuolella. Kun lähestytään tyhjäkäyntiä niin moottorinohjaus ottaa komennon itselleen ja kaasuttelee kuljettajan pyytämättä itsekseen ja estää siten koneen tumppaamisen. Siksi alkaa rytkyttää tyhjäkäynnillä. Soratiellä auttaa suurempi ajonopeus.

Lainaus
tiukan U-käännöksen teko nykyisellään ei ole helpoimmasta päästä.
Onnistuu ihan hienosti eikä ota paljoa tilaa. Rohkeasti vain pyörä kallelleen kaartaessa.

Vaikuttaa siltä että ajotaito ei ole sillä tasalla kuin on tarve. Kipinkapin EAK-kurssille opettelemaan väistöjä, tiukkoja kaarteita ja hidasajoa.
Hyvä oppimistapa on ajaa ohjaus käännettynä stoppariin ja kaasulla, jarrulla ja tarvittaessa kytkimellä avustaen. Sekä tehdä sitä muutaman kierroksen verran vuoronperään molempiin suuntiin. Kun ohjaus pysyy stopparissa kaiken aikaa on löytynyt U-käännöksentekotaito. Sen kun hallitsee niin uukkarit kyllä sujuvat. Tai sitten on valittu aivan väärä pyörä. Ehkä kuutosmoottori olisi tyhjäkäyntinopeudella tasaisempi kulussaan?

Itse asun kaupungissa vaikkakin nyttemmin lähiössä mutta aika usein käyn keskustassa ja toreilla kahveilla ja ajan kaupungin läpi useasti per viikko eri reittejä enkä ole huomioinut ongelmia erityisesti olevan ja pyörähän liikkuu suuren massansa ansiosta hyvin tasaiseen kunhan liikkeelle lähtee. Paikallaan käsittelyyn pitää tietysti varautua pitämällä moottori käynnissä ja katsoa pysäköinti niin että ei aja nokka edellä umpiperiin. Jalathan ulottuvat Calissa tämmöiseltä persjalkaiseltakin kantapäitä myöden maahan.

Ruuhkassa olen noudattanut seuraavaa ajotapaa: kun edellä oleva lähtee liikkeelle ja annan syntyä noin parikymmentä metriä välimatkaa niin nostan vasta silloin kytkimen ja usen käykin niin että ei tarvitse sen kummemmin pysähdellä. Liikennevalot kannattaa ennakoida ja hiljentää jo hyvissä ajoin, jättää pitkä väli edellä menevään ja ajaa "omaa ajoa" niin kauan että valot vaihtuvat. Säästyy bensaa ja pysähdyksiä. Ainoa haittapuoli on se että joku haluaa siihen väliin tunkea peltikotilonsa toisinaan.

Jos ykkönen olisi pienempi niin ei sitä sitten tarvittaisi koska kakkosellakin pyörä lähtee paikaltaan oikein reippaasti ja sen isommin luistattelematta. Itsellä moottorinohjauksen päivitysnumero on 160. Siinä tuli matkassa alhaisempi tyhjäkäynti. Noin 1000 rpm.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 12, 2016, 22:55:41 ip
Myös hakeutuminen moottoriradalle voisi auttaa pyörän ominaisuuksiin opettelua. En nyt tarkoita, että tarkoitus olisi ajaa kilpatyyliin, vaan opetella hallituissa olosuhteissa pyörän käytöstä ja jarruja. Hidasajoa taasen kannattaa harjoitella vaikka tyhjällä supermarketin parkkipaikalla.
Otsikko: Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
Kirjoitti: JuhanVon - Kesäkuu 12, 2016, 23:25:50 ip
Suosittelen MP69:n motoristi survival kursseja, varsinkin tälläiselle "20 V sitten ajanut mopolla edelliskerran" on olleet todellä hyviä.

Seuraava taitaa tosin olla ensikeväänä.