Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Maaliskuu 18, 2016, 12:18:02 ip
-
Ensimmäinen kesä meni Stelviolla taloon totuttamisessa ja nyt talven mittaan olen hionut pyörän varustusta muutamin osin. Uusi plexi, pari tuumaa alkuperäistä korkeampi, hieman leveämpi ja pronssinvärinen on paikallaan. Tilattu Gustafsson Plasticilta. Kiinnitysreiät piti tehdä itse ja aikas tarkkana tuli oltua kun neljä 24 millin reikää porailin ja piti osua laakista kohdalleen, ja osuikin. Vaihdenäytön laitoin kun sellainen ajelehti käsiin Stormilta kanta-asiakasetuja hyödyntäessä. Lisäksi 15 vuotta hyllyllä maannut sähköinen VDO-vakionopeussäädin löysi tiensä Stelvioon. Vuosi sitten asensin kokeeksi ledit ajovaloihin ja niiden lisäksi nyt Apriliastani poistetut 100 millin Bosch-lisäpitkät xenoneilla parannettuna löysivät tiensä poskirautoihin. Ballasteille löytyi oivalliset paikat tankin siuilla olevista kopista. Vakkarin keskusyksikkö mahtuu hyvin matkustajansatulan alla olevaan koppaan.
Sähköiset kytkennät vaihdenäytön ja vakkarin tiimoilta hieman kesken. Päänvaivaa tuottaa hieman vaihdenäytölle tarvittava tieto kierrosluvusta ja vakkarin vaatima kierros- tai nopeustieto.
-
Vaihdenäytöstä joku kommentoi jossakin toisessa yhteydessä että alkoi toimimaan vasta kun signaali otettiin kampiakselin asentotunnistimelta. Nopeustieto on ABS-juttu tai sitten, jos pyörässä on erillinen nopeusanturi, niin siitä. Itsellä ei ole kokemusta enkä ole tarvinnut kumpaakaan laitetta ikinä. Edellä oleva siis toisen käden tietoa.
-
Mulla on hyllyssä yksi sellainen anturi, joka puristetaan tulpanjohtoon ja siitä menee kaksi piuhaa. Olisikohan tuosta apua? Vakkari oli aikanaan K 1100LT:ssä ja nopeussignaalin otin siinä nopeusmittarin anturinpiuhasta. Vaihdenäytön asennusohjeissakin on tuo asentoanturi mainittu vaihtoehtona. Kokeilemalla nuo kaiketi löytyy.
Lämpötila-anturin tuunaaminen piitahnalla on sekin työlistalla. Anturi on irti mutta tahna hukassa, mutta taitaa löytyä emännän pyörän läheltä siihen kun tein jo tuon saman jutun.
-
Toimii. Kärjettömässä kyllä toimii, muttei vanhoissa kärjellisessä.
-
Oikeaan tulpankaapelin panin anturin ja kokeilen riittääkä se sekä vakkarille, että vaihdenäytölle. Jos ei niin keksitään jotakin muuta. Vaihdenäytölle tuli oma nopeusanturi etupyörään ja siitä voisi saada myös vakkarille tietoa mutta minulle siinä anturissa on liikaa piuhoja eli kolme.
-
Naapuri kytki vaihdenäytön johdon Stelvion puolan +liittimeen ja toimii.Omassa Norgessani ei,jouduin kaivaan kampiakselin asentotunnistimen liittimen esiin ja piuha sinne ennen kuin alkoi toimimaan.
-
Kuinkas olette haaroittaneet noita anturijohtoja. Niissä kun kulkee hituvirtaa eivätkä välttämättä siedä kovin pitkiä haaroituksia. Helpoin paikka on haaroittaa siten että otetaan kyseisen anturin kaapelissa oleva liitin auki ja siihen laitetaan vastakappale josta lähtee tuplajohdotus ja se toinen johdotus laitetaan alkuperäisjohdotuksen jatkoliittimeen vastaavalla liittimellä. Haaroitetut johtimet, tai vain yksi signaalijohdin menee sitten sinne minne signaalia tarvitaan. Liittimet ovat tyypillisesti aivan markettitavaraa kuten SuperSeal-liittimiä joita on Motonetissa ja Biltemassa. Amp- ja MTA-merkkiset ovat parempia, muut enemmän ja vähemmän heikkoja kuten BL tai AutoLine. Bilteman liittimet ovat niitä heikoimpia. Mutta sopivat kokeiluihin. Kyllä niistäkin sähkö läpi kulkee mutta tiiveys on heikompi kuin muissa edellä mainituissa.
Kun laitteessa, esimerkiksi anturissa, on kolme johdinta niin usein on kysymys nykypyörissä olevasta viiden voltin sähköjärjestelmästä: yksi on laitteen keskusyksiköltä lähtevä 5V, toinen on maajohto ja kolmas signaalijohdin.
Yleisohjetta.:
https://www.storm-motor.fi/media/uploads/ohjeet/SH4KIT-UNIasennusohje.pdf
Guzzin tapauksessa arvelen Aprilian ohjeen olevan käypäinen.
Toinen malli on että yksi johdin on ns. "sense ground" tuntomaa eli vertailupotentiaali ja muut kuljettavat signaalia eri kohteisiin. Signaalin tuottaa anturi(t) itse.
Viiden voltin järjestelmä on yleisesti käytössä nykykulkuneuvoissa eikä tarkoita sitä että olisi jännitteen puute. Kyseinen 5V on melko tehotonta jännitettä eli siinä ei ole paljon virtaa. Sitä ei siis kannata haaroittaa mihinkään muuhun käyttöön eikä sellaiselle laitteelle saa tarjota 12V jännitettä.
-
Antureiden johtoja, eikä yleensä muitakaan johtoja, ole syytä katkoa tai jatkaa kuin korkeintaan liittimien väliltä eikä silloinkaan paljoa. Johtuu siitä että nykyisissä pyörissä on jo melko laajasti kehittyneitä vianetsintäjärjestelmiä jotka ilmaisevat herkästi vikana sen kun jonkin laitteen johtimen resistanssi muuttuu. Tästä minulle antoi selvitystä Guzzi-insinööri Seija kun ehdotin erään uudehkon pyörän sähköjärjestelmään muutosta. On siis mahdollista että muutoksen jälkeen voi joutua kytkemään laitteen huoltotietokoneeseen että muutos/osavaihto ohjelmoidaan pyörän keskusyksikköön.
-
Onko Stelvio can-väylällä varustettu?
-
Elektroniikassa on yleisesti käytössä MM:n mainitsema 5v signalointi. Ongelmana siinä on monessa tapauksessa signaalin "teho". Ts. Anturin lähettämä signaali ei kestä mitään lisäkuormaa. Liika kuormitus tiputtaa signaalia liian alas, ettei alkuperäinen käyttö enää onnistu. Teollisuudessa tämä tiedetään ja siellä ratkaisuja tähän saa kaupasta.
Tämän lisäksi saattaa jälkeenpäin lisätty johdin / toimilaite aiheuttaa esim. Ylimääräisiä piikkejä ( toimii antennina ) tai maadoituskiertoa. Tuo on myös tunnettu teollisuuspuolella.
Periaatteessa pitäisi kaikki signaalijohdot olla suojattuja eli "verkkosukalla" päällystettyjä. Ja sen sukan saa maadoittaa vain toisesta päästä.
Sekin on huomattava, että jonkin anturin pulssi saattaa olla hyvinkin lyhyt / rikkonainen / häiriöinen, mutta sitä käsitellään toisessa päässä riittävän pitkäksi, mutta jälkiasennettu lisävärkki ei tällaista ymmärrä. Pitäisi rakentaa ns. Scmitt-triggeri...
Tällaisesta ei Calistimen omistajan tarvitse huolestua, kun siinä sitä hitulesähköä on niin perin vähän...
-
Naapuri kytki vaihdenäytön johdon Stelvion puolan +liittimeen ja toimii.Omassa Norgessani ei,jouduin kaivaan kampiakselin asentotunnistimen liittimen esiin ja piuha sinne ennen kuin alkoi toimimaan.
Kumpikos se on se +-liitin, ilmeisesti se vihreämpi? Kokeilen ensin tuon tulpanjohdossa olevan anturin ja koeajossa selviää toimivuus. Ja jos ei toimi niin sitten puolan johdolle.
Stelviossa on samanlaiset sähköt kuin Norgessakin eikä siinäkään ollut ymmärtääkseni can-väylää kun ei ole tullut asennuksien kanssa mitään ongelmia.
Kytkinkahvalle laitoin vakkaria varten erillisen anturin, joka katkaisee vakkarin toiminnan kytkintä käytettäessä. Olisi siinä kytkimellä ollut se omakin katkaisija mutta taitaa olla paree olla sotkematta sitä.
Aikanaan tuli kantapään kautta opiskeltua lisälaitteiden asennusta sekä autoon että pyörään ja opin sen, että varsinkin runsaasti sähköisiä varusteita asennettaessa kannattaa rakentaa ikäänkuin rinnakkainen järjestelmä. Eli kytkentöjä alkuperäiseen järjestelmään mahdollisimman vähän. Eetei käy kuin ´73 Audissani aikanaan kun yksi sulake paloi niin pimeni vilkut, lämppärin puhallin ja pyyhkijät. Vika löytyi asentamani istuinlämmittimen kaapelista, joka oli selkänojan saranan välissä hierautunut rikki ja maihin.
-
Kävin netistä kaappaamassa Cali 1400-mallin kytkentäkaavion. On siinä paljon johtoja.
Ei kuitenkaan kannata säikähtää sillä korjaamokirjassa kukin piiri on jaettu erikseen joissa kuvataan mikä pinni missäkin liittimessä toimittaa mitäkin asiaa ja johtimien värit. Tuossa kokonaiskuvassa on siis samanvärisiä johtimia eri piireissä. On vain tiedettävä mitä piiriä kyseisen samanvärinen johdin edustaa ja tietää ollaanko ropaamassa jarruja vai sivuseisontatuen asentotietoanturia.
Jatkossa tulee lisää päällekkäisiä toimintopiirejä kun, esimerkiksi, jousituskin tulee aktiivitoimintojen pariin kuten Bemulla ja KTM:llä on jo nyt.
Ilmailupuolella siirryttiin jo kauan sitten täysin yksivärisiin johtimiin ja siihen ollaan varmaan menossa ajoneuvopuolellakin kun järjestelmämäärä kasvaa ja johtimien sekä laitteiden toiminta tarkistetaan yksinomaan testerijärjestelmän kautta. Järjestelmät tulevat olemaan myös sellaisia että yhden toiminnon vioituttua ottaa sen tehtävät jokin toinen toimintapiiri eikä häiriö haittaa toimintaa.
TimoEV:n mainitsema epämääräinen pulssi analogiaväylässä voidaan suodattaa ja saada siitä aikaiseksi selkeä digitaalinen 0/1-signaali. Itsekin tällaisia suotimia olen laittanut järjestelmään vaikka en niiden toimitaperiaatetta kunnolla ymmärräkään muuten kuin että mittalaitteen näytössä epämääräisesti käyttäytyvä signaali muuttuu laitteen läpi kulkiessaan selkeäksi signaaliksi. Laitteesta on ehdotonta apua digitaaliyhteyksissä mutta myös analogialaitteissa.
-
Yleisohjetta.:
https://www.storm-motor.fi/media/uploads/ohjeet/SH4KIT-UNIasennusohje.pdf
Guzzin tapauksessa arvelen Aprilian ohjeen olevan käypäinen.
Tämän ohjeen mukaan laitoin aikaan Pegasoon Spiidohiilerin kun piti saada mittari näyttämään oikein välitystenvaihdon vuoksi. Siinä oli selkeä nopeusanturi eli niiltä osin "mekaaaniset sähköt".
-
Kyllä nämä nykylaiteet ovat CAN-väyläperiaattella pelaavia. Muutoin ei olisi mahdollista käyttää OBD-diagnostointiväylää joka löytyy jo viime vuosituhannen lopulla valmistetuista pyöristä. Silloin, tosin sen kautta ei paljoa tietoa herunut mutta järjestelmän toimintaa pystyy kuitenkin tarkastelemaan.
Lainaus eräästä opinnäytetyöstä:
Koska eri ajoneuvovalmistajilla on lukuisia erilaisia elektro-
niikka järjestelmiä, on järkevää että kaikkien vikadiagnostiikka pystytään so-
veltamaan samanlaisista pistokkeista. Henkilö- ja hyötyajoneuvojen käyttöön on stan-
dartoitu ISO 15031-mukainen diagnoosipistoke joka on otettu laajasti käyttöön ympä-
ri maailmaa. Ensimmäinen tällä standartilla oleva OBD (On-Board-Diagnosis) diag-
nostiikkapistoke tuli lakisääteiseksi jo vuonna 1994 Yhdysvaltojen Kalifornian osa-
valtiossa.
Kyllä siellä penkin alla kulkee CAN-väylä piuhoja Stelviossakin kuten vanhemmissakin laitteissa. Mahdollistaa myös moottorinohjauksen muokkauksen esim. GuzziDiagilla ja korjaamoiden vianetsinnän heidän laitteillaan.
-
Standardin mukainen CAN väylä on käytössä 5AM ecuista alkaen siitä päätellen, että niissä voi käyttää ELM327 pohjaisia bluetooth palikoita vikakoodien ja livedatan lukemiseen.
-
Kyllä nämä nykylaiteet ovat CAN-väyläperiaattella pelaavia. Muutoin ei olisi mahdollista käyttää OBD-diagnostointiväylää joka löytyy jo viime vuosituhannen lopulla valmistetuista pyöristä. Silloin, tosin sen kautta ei paljoa tietoa herunut mutta järjestelmän toimintaa pystyy kuitenkin tarkastelemaan.
Lainaus eräästä opinnäytetyöstä:
Koska eri ajoneuvovalmistajilla on lukuisia erilaisia elektro-
niikka järjestelmiä, on järkevää että kaikkien vikadiagnostiikka pystytään so-
veltamaan samanlaisista pistokkeista. Henkilö- ja hyötyajoneuvojen käyttöön on stan-
dartoitu ISO 15031-mukainen diagnoosipistoke joka on otettu laajasti käyttöön ympä-
ri maailmaa. Ensimmäinen tällä standartilla oleva OBD (On-Board-Diagnosis) diag-
nostiikkapistoke tuli lakisääteiseksi jo vuonna 1994 Yhdysvaltojen Kalifornian osa-
valtiossa.
Kyllä siellä penkin alla kulkee CAN-väylä piuhoja Stelviossakin kuten vanhemmissakin laitteissa. Mahdollistaa myös moottorinohjauksen muokkauksen esim. GuzziDiagilla ja korjaamoiden vianetsinnän heidän laitteillaan.
Ei tuo Obd kaipaa can-väylää. Mun autossa esim on todella laaja Obd-mittauksen ja ohjelmoinnin paketti. Ja ilman Cania. Vain auto taasen on can.
-
OBD on osa CAN-väylää. Jäi se tuosta edellisestä postauksesta mainitsematta.
-
Mikä on varmin tapa tunnistaa can-väyläiseksi? Erottaako jotenkin sulakkeista?
-
Ei erota sulakkeista. Sulakkeet ovat analogiapuolella.
Erottaminen voi olla vaikeaa koska komponentti joka kuuluu CAN-välylään sisältää osan joka tunnistaa sille tulevan signaalin ja osaa siten toimia. CAN-väylä on usein vain johdoilla toisiinsa kytkettyjä komponentteja jotka tunnistavat kukin oman toimialansa tehtäviä vaikka samassa johdossa kulkee kaikkien kyseisen piirin laitteiden toimintokomentoja. Näin vähennetään johdinmääriä.
Toistaiseksi näitä piirejä on hyvin vähän jos lainkaan ECUn ja ABS:n ulkopuolella ja Guzzi kahlaa tässä asiassa jo jälkijunassa. Mikä voi olla hyväkin, vaan huollon kannalta hankalaa kun ei voi kaikkea huoltaa suoraan tietokoneella. Edeleenkin Guzzin vilkku vilkkuu vilkkureleen komentamana eikä itse vilkussa ole toimintotunnistinta. Kun releet vähenee niin siitä tietää että järjestelmä on moderni.
CAN-väylätekniikan tärkein tekijä on vähentää sähköjohtoja sillä ne ovat nykyään edelleenkin kallista käsityötä ja elektronikkaa tehdään koneilla.
Netissä on paljon CAN-väyläoppia. Kannattaa aloittaa vaikka Wikipediasta niin pääsee perusteisiin käsiksi.
-
Monesti huomaa sitten, kun asentelee lisävaloja sun muita ja näyttö innostuu kertomaan häiriöistä.
-
Naapuri kytki vaihdenäytön johdon Stelvion puolan +liittimeen ja toimii.Omassa Norgessani ei,jouduin kaivaan kampiakselin asentotunnistimen liittimen esiin ja piuha sinne ennen kuin alkoi toimimaan.
Kumpi puolan johdoista on +-kaapeli? Sekö joka tulee eculta vai se, joka tulee akun suunnalta. Ei onnistunut tulpanjohtoanturilla. Plexi sentään toimi oikein hyvin.
-
Puolan maajohto on ECUn ja puolan välillä. Järjestelmä toimiin edelleenkin samalla periaatteella kuin kärkisytytyskin. Kärjet maadoittivat puolan ja kun puola oli "latautunut" kärjet aukesivat ja kipinä lähti tulppaa kohti. ECU on kärkien korvike tässä yhteydessä. Sytytyspuolien käyttöjännite tulee usein samalta sulakkeelta kuin suuttimienkin jännite. Pyöräkohtaisesti en ole tutkinut onko aina näin.
Kytkentäkaavio on hyvä apu kun tutkii mikä johto menee minnekin ja mitä niissä kulkeva jännite saa laitteet tekemään.
http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1200/stelvio1200_4v/
-
Puolaan tulee 2 johtoa ,minulla oli Norgessa merkit + ja - liittimien vieressä.
-
Niinhän näkyy olevan merkit vaan taipunut katsomaan niin alhaalta... Kävin juuri tallissa peilin kanssa tarkastamassa asian ja siellähän ne. Järkeilin nuo piuhat juuri päinvastoin. Ei pitäisi ryhtyä hommaan, johon ei ole työkaluja mutta kantapään kautta oppii parhaiten.
-
Ei vaihdenäyttö saanut kierrosimpulssia tuosta puolan +-johdostakaan eli jotakin on nyt mennyt pieleen, Virta tulee ja nopeusanturi pelaa. Höh.
-
Puuttumatta vaihdenäytön tarpeettomuuteen, kerrataas vielä: signaalin "lainauskohteita" ovat tulpanjohto induktiivisen anturin välityksellä, kampiakselin asentoanturin signaalijohdin, puolan molemmat johtimet (miinusjohtimessa tapahtuu maadoitus) ja erillinen anturi kampiakselin päähän. (Voi olla joko optinen tai induktiivinen, periaatteessa.)
-
Onhan noita autohommissa aikanaan kiekkamittareita kytketty puolalle ettei mitään ja aina pelasi. Pitää tutkia paremmalla aikaa. Näyttö ja vakkari toimivat muuten ainakin niiden asennusohjeissa mainittujen testien mukaan. Vaihdenäyttö ei ole välttämätön mutta ei siitä ole haittaakaan ole ollut. K-sarjalaisissa Bemareissani, kuusi kappaletta, soon ollut ja GS 450 Suzukissakin. Ei sitä ole kaipaamaankaan jäänyt. Eikö kukaan muu ole koskaan laittanut pyöräänsä mitään tarpeetonta?
-
Ei toiminut puolasta minullakaan,kampiakselin asentoanturi oli se mikä toimii.Siellä liittimessä on merkit ja S oli oikea.
-
En saanut S-merkkisestä mustasta johdosta signaalia kumpaankaan värkkiin. Eihän ne voi molemmat rikki olla. Minkäsvuotinen, vete, se sinun Stelviosi on vaikka eiköhän niissä samanlaiset ole piuhat olekin. Kytkentäkaaviosta kun ei ota selvää kun kaikki piuhat menee suoraan eculle.
-
Mulla on Norge 06 naapurilla on Stelvio ehkä joku 11 molemmat laitettiin viime kesänä se Stormin vaihdenäyttö ja saatin toimimaan.Hiukan eri konstilla tosin,Stelviossa puolasta ja mulla kampiakselin asentotunnistimesta.
-
Täytyy taas paneutua asiaan kun ehtii. Pitänee kokeille kai pick-upin muutkin piuhat kuten kokeilin puolankin piuhat.
-
http://fastguzzi.nl/stelvio/spatlap.html (http://fastguzzi.nl/stelvio/spatlap.html)
En muista onko tämä jo yleisesti käytössä: näpsä kumisuoja estämään hiekkasumua takaiskarille.
Pauldaytona: Well with first stelvio, it was getting fixing screws out of top airbox, pull the airbox 1/2 inch up, push the rubber in between, and mount the screws again to fix the airbox. It stayed there until I put in the new model airbox, that left more room, then I did the same, but first put some silicone sealant on the rubber. I've seen people screwing it because they didn't trust it, but there is no need for that.
-
Tuo suoja on monissa jo vakionakin kuten Apriliassani. Voisi kyllä ensi talvena veistää tuollaisen.
Pro-Italiasta kyselin tuosta kierroslukusignaalista eikä sieltäkään mitään ratkaisevaa apua saanut vaan nuo mitkä on jo kokeiltu. Eivät ole asennelleet Stelvioon mitään kierroslukusignaalia vaativaa. Mikä lie ahristaa.
Ja otetaan taas Stelvio liikenteeseen parin kuukauden seisonnan jälkeen ja enen lumia tulee sitten kilsoja jotakin 12 tkm lisää.