Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: rimpjar - Maaliskuu 14, 2016, 22:48:55 ip
-
Niin minun pitisi nyt vielä tehdä selvitys (intyg) tuone Sfro:hon miten olen kiinnittänyt tuon apurungon tuohon pyörään.
Ja kysymys kuuluu mikä runko tyyppituossa Californiassa on.
Ja jos on kynätaitureita niin saa aivan vapaasti runoilla tuon kiinnityksen edellyttäen että on yleensä seurannut tuota meikäläisen projektia.
Täytyy sanoa että rakentaminen oli helppoa verrattuna tähän rekisteröinti byrokratiaan, mutta valoa kumminkin näkyy kunhan toimitan vielä
tuon kiinnitysdokumentin sekä vastauksen tuohon kysymykseen.( Samt en sammanställnig på hur du justerat vagnen.) Tuntuu oudolta että tarkastaja
joka on erikoistunut rakennettuihin moottoripyöriin ja sivuvaunuihin tarvitsee paperilla tiedon miten säädän vaunun. ???
-
Moi, eikös tuo Guzzin malli ole Aluminium (Titaniumin sisarmalli), siinähän on Tontin runko. Se että jos tarvitaan jotain rakennepiirustuksia on sitten jo toinen juttu ja mistä niitä saa, voipi olla että joku viisaampi tietää enemmän, esim. MotoMatti .
-
Internetissä on useita paikkoja joissa on Tonti-rungon kuvia ja mittapiirroksia. Myös korjaamokäsikirjoista löytyy jos niitä tarvitsee.
Runko on sen aikainen että sen oikominen kolarin jälkeen on sallittua toisin kuin monien nykyrunkojen.
Tonti-runko on tyypiltään kaksoiskehtoputkirunko jossa moottori-vaihteisto-kokonaisuus on tukirakenteena. Ei siis kantavana rakenteena vaan tukena. Runko kyllä kantaa itsensä ja on umpinainen kehä mutta irrotettavilla alaputkilla. Irrotettavat siksi että moottorin saa irti rungosta. Rungon nimitys on suunnittelijansa mukaan.
Suomessa tuo kuvaus menee kokolailla seuraavalla tavalla.
1. Yleistä, jossa määritellään mitä on tehty eli liitetty sejase vaunu siihenjasiihen pyörään.
2. Materiaalit, jossa listataan ne materiaalit joita on käytetty lisärakenteisiin. (Apurungon materiaalistandardit)
3. Menetelmät, jossa mainitaan mitä liitäntämenetelmiä on käytetty em materiaaleihin ja liittämiseen toisiinsa käytetyt standardinmukaiset työmenetelmät joita tekoaikana on noudatettu. (Esim Din-normit tai ISO-teollisuusstandardit)
4. Apurungon liittämistapa runkoon ja sivuvaunuun, jossa kuvataan liitosten rakenneosat kuten pulttien lujuudet, koot ja sijainnit.
5. Pyörän valmistajan tai maahantuojan selvitys siitä että pyörään saa liittää sivuvaunun. (Mikäli pyörä on valmistettu 2004 jälkeen heinäkuun alun. Sitä vanhemmilta ei selvitystä vaadita.)
Rakenteen tukevuuden ja kiinnitystavat tarkastaa katsastusmies ja toteaa että rakenteet ovat niin tehdyt ja niillä standardeilla kuin selvityksessä mainitaan. Mitään punnituksia tai koeajoja ei ole tehty katsastuksen yhteydessä. Myös pyörän identiteetti tarkastetaan samalla että runko on se joka Trafin tiedostoissa mainitaan olevan. (Suomessa ei ole enää rekisteröintitodistusta)
Toisinaan katsastuksessa ei edes ole vaadittu kirjallista selvitystä vaan katsastusmies nojaa omaan ammatti- ja virkamiestaitoonsa ja katseella tarkastaa rakenteen parhauden.
Paperilla selvitys on vain 2 - 3 sivua A4:sta selkeillä jaotuksilla.
Mutta sitä en tiedä lainkaan miten Ruotsissa pitäisi toimia.
Google-haulla: tonti frame drawing löytynee joitakin kuvia ja mittoja rungosta.
-
Tuota Matin mainitsemaa määritelmää "kaksoiskehtoputkirunko" ne varmaan kaipaa eli "vaggram av stålrör" tai "dubbel-vagga ram, stål" tai jotain sinne päin...
Oliskohan paikallisella sivuvaunuyhdistyksellä kokemuksia noista vaadituista selvityksistä..
Tsemppiä,
Kaijus
-
Eikös tämän selvityksen syynä ollut juuri se, ettei Guzzia oltu virallisesti vaunutettu Ruotsissa?
-
Joo se tuli tuossa Matin lausumana Kaksoiskehtorunko. Kiitoksia.
Nyt rupiaa olemaan kaikki paperit ok seuraavaksi 23/4 tarkastukseen ja sitten rekisteröinti katsastukseen sen jälkeen.
Tuo viralliseen muotoon saatettujen papereiden hommaaminen näyttää tässä projektissa olevan kaikkein vaikein, Tarkastaja on jo mielipiteensä
lähetettyjen dokumenttien perusteella sanonut että tukeva ja kestää. Mutta sama tieto laittaa paperille onkin eri asia. :)
-
Eikös tämän selvityksen syynä ollut juuri se, ettei Guzzia oltu virallisesti vaunutettu Ruotsissa?
Ei nykyään kaikki ombyggat=rekisteröinnin vaatima muutos työ tai amatörbyggat= täysin itse rakennettu kulkuneuvo vaativat tuon
Sfro tarkastuksen.
-
Ok. Onhan tuo toki selkeämpi, kun kaikilta vaaditaan. Lisää vaan työtä harmillisesti.
-
Mutta tuossa on oikiastaan selvin ohje selvitä tuosta katsastuksesta suoraan tuolta Svenska sidovangnclub sivulta. :)
-Det är bara att köra skit i regbesikning det är bra stockholmare som gör det ha go tur vi ses i sommar
Ja vapaasti käännettynä
-Voit haistaa paskan käyttöönottokatsastuksen kanssa, vaan tukholmalaiset tekee sen. Hyviä ajeluhetkiä ja nähdään kesällä. :)