Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: gringo - Maaliskuu 08, 2016, 11:31:59 ap

Otsikko: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 08, 2016, 11:31:59 ap
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/le-mans/1970198
Olen katsellut tuota nettimotossa myytävänä olevaa Le Mans Rosso Corsaa ja saanut siitä melko hyvän tarjouksen. (Miten useissa motoliikkeiden ilmoituksissa on aivan luokattomat kuvat??). Kävin sitä katsomassa ja olihan tuo siisti. Pitää mennä vielä kuulostelemaan. Koeajomahdollisuudet ovat rajatut kun kelit ovat mitä ovat. Myynti-ilmoituksessa sanotaan vuosimallin olevan 2004, vaikka tyyppinumerosarjasta ilmenee laitteen olevan 2003-vuosimallia. En löytänyt netistä, miten monta Rosso Corsaa on tehty, mutta täällä palstalla lienee tietoa tuosta. Huoltokirja oli, lähinnä itsekirjoitettua dataa, oli laakereita (pyörien ja ohjauksen) vaihdettu ja paljon muutakin, kardaanin tukilaakeri ja olipa perällekin jotain tehty, en vaan muista mitä. Mitään merkintöjä koneelle tehdyistä jutuista, öljynvaihtoja ja venttiilinvälysten säätöä ja -tarkastusta lukuunottamatta, ei ollut. Sylinterin ripojen välit olivat siistit ja pyörä, kuten sanottu, hyvin hoidetun oloinen. Tunnistaakohan joku entiseksi pyöräkseen? Moto Italian maahantuoma. Ajokilometrejä on jo roimat 77000. Mitäköhän perusremppaa noilla kilometreillä voisi olettaa lähitulevaisuudessa tulevan? Ainakin jakoketjun vaihto, luulen ma, en muista nähneeni merkintää siitä. V11:sen kardaani näyttää varsin suojattomalta. Kytkin varmaankin rohisee tyypilliseen Guzzi-tapaan, mutta onko joitain sivuääniä, jotka antavat aavistuksen tulevasta isosta rempasta? Tämä yksilö ei enää taida olla niitä, joilla tuo fataali kytkinongelma olisi (Rosse Mandello, Scura jne.), niin muistanen aikaisemmista topiceista. Ja olisihan noilla kilsoilla siihen jo pitänyt puuttua. Tuo kilometrimäärä ei jotenkaan vielä pelota. Vaihdelaatikosta on vaihdettu vaihteensiirtimen jousi (olikohan se sen niminen?) ja tuo osa lienee kulutustavaraa ja helpohko homma laittaa itsekin. Jenkkikassillinen jousia mukaan pidemmille matkoille.
Keskiviikkona käyn uudelleen mulgaisemassa motoa, ja katsotaas miten käy. Valitettavasti taitaa olla niin että yhdestä perheenjäsenestä pitää luopua,  jos kauppa toteutuu. Saattaa olla kylläkin aivan järjetöntä hommaa, kun tämänhetkinen pyörä on lähes uusi. Mutta tämä kevät on tällaista vaikeaa aikaa, kuten monet varmasti tietävätkin. Toisaalta, riskejä pitää ottaa. Eihän tässä tiedä koska latu loppuu... jää sitten V11 kokematta.  V11 Le Mans on jotenkin edustanut minulle THE pyörää. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä haaveita toisilla on pyörien suhteen. Mikä olisi juuri se jonka ottaisi mukaan autiolle saarelle (jossa toivottavasti tiestöä riittää)
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 08, 2016, 11:52:20 ap
Ei tuollaiset kilometrit ole vielä merkki kuluneisuudesta moottorin osalta. Se jakoketjukin siellä vielä menettelee.
Jos kytkin on kaksilevyinen nykyään niin sen kesto on melko hyvä eikä esitä lastentauteja.

Vaihteiston tyyppivika on juurikin tuo vaihdevivun keskitinjousi. Jos se on vaihdettu uutta tyyppiä edustavaksi niin sen tiimoilta ei vikoja pitäisi olla odotettavissa. Varmuudeksi voi olla hyvä hankkia yksi jousi ja teipata se satulan alle. Vaihdettavissa suhteellisen helposti isommin purkamatta.

Hieman karahti korvaa sanat "kardaanin tukilaakeri". Mikäs se on? Itsellä tosin Centauro mutta kardaani on samantyyppinen avokardaani myös V11 LM:ssä. En ole Centaurosta sellaista laakeria löytänyt. Olisiko kysymys kardaanin ristikosta?

Laukkusarja on tietysti hyvä olemassa reissussa mutta noin yleensä ottaen ei kyllä sovi pyörän luonteelle lainkaan. Kuvissa siistin näköinen. Kehtaisin kyllä ajaa.

Huonot valokuvat johtuvat siitä että nykyään käytetään kameroita joilla voi myös soittaa puheluita ja linssit on lääpitty jaskaisiksi ja eikä resoluutiotakaan parin millin linssillä juurikaan löydy vaikka valokenno olisi minkälainen tahansa. Mutta saihan noista selvän noin suurinpiirtein kohtuudella.

Amerkkalaisten ohje ajoneuvon siisteyden ja viimeistelyn tarkastukseen: jos se näyttää kolmenkymmenen jalan päästä hyvältä niin se kelpaa.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Kaijus - Maaliskuu 08, 2016, 12:05:01 ip
Näyttää olevan gruppolaisen entinen pyörä. Jos haluat, voin yrittää tavoitella häntä ja kysyä saanko välittää yhteystiedot sinulle.

Terveisin
Kaijus
jäsensihteeri
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: LeCa - Maaliskuu 08, 2016, 12:09:35 ip
Camn on haka tietämään V11 asiat ja valmistusmäärät. Ne löytyvät täältä saitiltakin jostain. Mielikuvani kelluu niillä huudeilla, että Rosso Corsaa on tehty noin 300 kpl. Nero Corsaa parisataa. Vara olla raskaasti väärässäkin.

Itselläni Nero ja voi perkule, että on magee laite. En luovu ... toivottavasti ei tarvi luopua.
Nätti Rosso tuo. Mutta lakkusatsi aivan järkyttävän näköinen. Sopii Le Mansiin kuin Siiri Rantasen hiihtomono Marilyn Monroelle.
Mielenkiintoinen moottorikoko ilmoitettu. Desilitran verran puuttuu mikäli asiaa yhtään tunnen. Ehkä on "kuristettu".

Osta pyörä pois!!
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 08, 2016, 12:30:14 ip
Aika hyvä hinta. Tuosta kun vielä tinkaisee suoran ostajan käteishinnan, niin saa hyvin vastinetta.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 08, 2016, 12:59:19 ip
no tuo kardaanin tukilaakeri tuli stetsonista, kyseessä oli joku laakeri joka liittyi jotenkin kardaaniin. Tai sitten ei. Olispa tuo mukava jutella aikaisemman omistajan kanssa. Yhden toisen pyörän suhteen juuri juttelin eräänkin gruppolaisen kanssa ja olisin sillä perusteella ostanut pois liikkeestä, vaan kaupanteko oli jäykkää mutta kulmikasta, ja pyyntö toista luokkaa.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: GMies - Maaliskuu 08, 2016, 14:08:18 ip
Hieno pyörä!
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 08, 2016, 15:23:43 ip
Raskain mielin pistin myyntiin Grison. Mieluusti jäisin kahden pyörän loukkuun, mutta tuskinpa vaimo ilahtuisi. Ostopäätöstä hauduttelen vielä yön yli. Päittäin en Grisoa halunnut antaa.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: I.H. - Maaliskuu 08, 2016, 15:30:31 ip
Onkohan tuo Mika Akonniemen Le Mans jolla hän kurvaili Mandelloon 2006  ??
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 08, 2016, 17:10:54 ip
<snip>
Laukkusarja on tietysti hyvä olemassa reissussa mutta noin yleensä ottaen ei kyllä sovi pyörän luonteelle lainkaan. Kuvissa siistin näköinen. Kehtaisin kyllä ajaa.
<snip>

Ameriikan Guzzi-saitilla oli joskus juttua, että heppu (nimi unohtunut) oli Le Mansista tehnyt matkapyörän, pleksiä suurentanut ja pakoputkia laskenut alemmaksi niin, että pyörän väriin maalatut laukut olivat normaalilla korkeudella - ei pöllömpi (inte ugglare).  :)
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 08, 2016, 17:45:00 ip
Moto Maniassa kaveri vaihtoi Californiansa Le Mans 850:een kun
halusi sporttisemman pyörän. Cliponit kuitenkin kävivät ranteiden päälle,
kuljetustilaa oli liian vähän, penkki painoi takapuolta ja tankki olisi
saanut olla suuurempi. Pikku modifikaatioiden jälkeen lopputulos oli tämä:

Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 08, 2016, 21:09:33 ip
Kun laittaa foorumille hakuun ”V11” tulee useita juttuja nopeasti luettavaksi.

1.saanut siitä melko hyvän tarjouksen
Minusta hinta on tosi edullinen, kyseessä on sentään vähän tehty erikoismalli, Öhlinsit (kaiki säädöt löytyy) pelit sun vehkeet, kalliita ovat eikä takaiskaria enää saa. Osia saa ja huoltotarve on tiuhempi kuin perusiskareissa, mutta kyllä onkin sitten napakka. Veikkaan että omat saa pois vaikka möisi Eurooppaan. Ihan viimeisiä valmistettuja V11 malleja oli kuten Nero Corsa, jos niitä oli n.200 ei kai näitäkään enempää?  Luulin että Suomessa on vain yksi mutta on näköjään toinenkin?

2. Huoltokirja oli, lähinnä itsekirjoitettua
Jos on gruppolainen, sittenhän huollot on tehty hyvin. Pyörien laakereita menee ainakin minulla...siellä on niitä väliholkkijuttuja mutta en ole jaksanut paneutua. Koneelle ei tarvitse mitään tehdäkään, muuta kun antaa hanaa. No, venttiilinohjurit näistä löystyvät nopeasti kun on niin kireät ne venttiilinjouset (omat on vaihdettu löysemmiksi, niilläkin pääsee rajoittimelle). Mutta ajelevat niillä tosi löysillä ohjureilla pitkälle. Osaaminen ei riitä kertoa miksi se on mahdollista.

3. Ajokilometrejä on jo roimat 77000
Joku aika sitten laitoin tekstiä saksalaisesta, joka on ajellut 200.000 km ilman että moottoria on korjattu, kannet taisi olla uudet.

4. V11:sen kardaani näyttää varsin suojattomalta
Mutta aikaisempiin avokardaanisiin verrattuna parhaiten suojattu. Kun opettelee rasvauksen (se legendaarinen etummainen nippa näkyy vähän paremmin kun takajousi on muita pidempi Öhlins) ja silloin tällöin painaa rasvaa hiukan niin että sitä tulee ulos, ei lika pääse sisään. Motomatin konsti oli painaa hitusen rasvaa kun tulee pidemmältä hiekkatielenkiltä. Onhan se tosimiehen kardaani, kun siinä lahkeen kupeessa viuhuu.

6. onko joitain sivuääniä, jotka antavat aavistuksen tulevasta isosta rempasta?
Minulla on reilu 20 tkm ajettu kytkin ja niin hirmuinen remmakka on, että hävettää valoissa seistä… Käytöstä johtuva kuluminen taitaa olla suurin ”vika” kytkimessä ja joskus on kitkapintoja irtoillut. On tietääkseni kevyimpiä Guzzin vakiokytkimiä, siksi myös metelöi (ääni pääsee ulos).

7. ei enää taida olla niitä, joilla tuo fataali kytkinongelma
Ei todellakaan, niitä on vaan 3 mallissa ja yhteensäkin oliko niitä reilu 1000 pyörää ja suurin osa jo duunattu 2 levyiseksi.

8. on vaihdettu vaihteensiirtimen jousi
Itse vaihdan sen aina proaktiivisena toimena joskus keväthuollossa ja pidän yhtä satulan perällä mukana…  Tyyppivika jonka voi korjata mielestäni vain askartelemalla vetojousen hoitamaan samaa tointa.  Ei oo paha homma kun tekee öljynvaihdon yhteydessä.

9. tämänhetkinen pyörä on lähes uusi.
Aina silloin tällöin on tullut vastaan Wildguzzi- ja Grisoghetto -palstoilla pyyntöjä vertailla Grisoa ja V11 mallia.  Kaikki ovat painottaneet suurta erilaisuutta. Kun ei ole kokemusta, uskallan lukemani ja V11 harrastukseni perusteella sanoa että kovasti ovat eri pyöriä.  V11 jyristää kahdesta putkesta ja soundi on ihan erilainen.  Kahvat tärisee, katteita on (LeMans) reilusti (eikä katteilla varustetut woblaa) ja toki ajoasento on ihan eri mutta loiva, ei sillai "kyykky", herrasmiehen peli (sivujalka ottaa maahan jos radalla kallistaa vasimeen asiaa ajattelematta).

9. V11 Le Mans on jotenkin edustanut minulle THE pyörää.
Siinähän se, P.Roperin sanoin tätä sukua: ”A real Don't fuck with me! motorbike from a different age...we will not see the like again."
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 08, 2016, 21:18:51 ip
Lainaus
Pikku modifikaatioiden jälkeen lopputulos oli tämä
Koira sanoo: ”mitä minä sanoin, äijällä ei oo kaikki muumit laaksossa”.

Lainaus
Desilitran verran puuttuu mikäli asiaa yhtään tunnen
Ei ole kyllä koskaan tullut mitään noin yllättävää eteen. Isomukinen se on.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: LeCa - Maaliskuu 09, 2016, 08:30:24 ap
Camnia peesaten.

Omassani rallaattaa kytkin koneen lämmettyä melkoisesti. Mutta paskaako tuosta. Toimii. Ja ducatimiehet satsaa rahaa siihen, että saavat rämisemään oikein kunnolla.

Ajoasento on aivan nappi ainakin minulle. Reilut 180 senttiselle hepulle. Jalatkin taipui hyvin tapeille ainakin viime kesänä. Mutta silloin olin vasta 59 v. nuori.

Tuollainen täyskatettu malli on loistopeli pitkäänkin matkantekoon. Puhun nyt siis pelkistä kuskin fiiliksistä.
Ja kuten Camn tuossa aiemmin sanoi, niin ei woblaa missään nopeudessa.
Siihen lienee syynä sekä Öhlinsin alusta, että todella onnistunut kiinteä kate. + tietenkin monta muutakin juttua joita en edes tajua enkä tiedä.

Erinomainen tourig-sportti. Sitähän se on. Kaverin 996 Ducatin rinnalla Nero Corsa näyttää melkein Gold Wingiltä. Mutta jos pitäsi lähteä käymään esim. Brennerin solalla, niin ...
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: LeCa - Maaliskuu 09, 2016, 08:38:22 ap
Hops! Eipä tule montaakaan kertaa vuodessa surffailtua nettimotossa.
Äsken kävin. Siellähän on laari aivan tyhjänä Lemppareista. Ainoastaan tämä nyt puheena oleva Rosso Corsa.
Varmaan myyntiä tehdään paljon muuallakin, mutta eikö tuo nyt ole kuitenkin se tunnetuin niistä.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 09, 2016, 08:51:32 ap
Saman huomasin. Pari V11 löytyy ja toinen Rosso nakutettuna.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 09, 2016, 09:32:39 ap
Lainaus
Kaverin 996 Ducatin rinnalla Nero Corsa näyttää melkein Gold Wingiltä
Siinä ne oli kaikki kolme sulassa sovussa, V11 LeMans Nero Corsa, V11 Scura ja Ducati 996...
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 09, 2016, 13:32:52 ip
No niin, tuli ostettua tuo Rosso Corsa. Pientä krapulaa pukkaa. Tuskin maltan odottaa kelien paranemista. Saas nähdä miten sovellun moisen puikkoihin. Nyt on taloudessa kaksi kaunotarta (ellei vaimoa lasketa), vähän eri luonteisia ja aika näyttää, kumpi on lopulta mieluisampi. Parasta tietysti olisi jos voisi pitää molemmat.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: I.H. - Maaliskuu 09, 2016, 13:58:26 ip
Onnea vaan, pidä molemmat jos on hiukankin mahdollista   ;D
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 09, 2016, 14:25:52 ip
Lainaus
tuli ostettua tuo Rosso Corsa
Onneksi olkoon. Uskallan varovasti olettaa että teit hyvät kaupat, hinta suhteessa pelin harvinaisuuteen ja laadukkuuteen on varmasti hyvä. Loppupään malleista voi olettaa, että lastentauteja ei ole. Vaimolle voi ehkä esittää nöyrästi, että naistenpäivän kunniaksi, kaunis punainen harvinaisuus.
Lainaus
miten sovellun moisen puikkoihin
Rosso Corsassa lienee kuitenkin enemmän vikuroiva luonne kuin Grisossa: "se on oikein koirille että luut on kovia". Mutta vaihteisto on jo ihan toista maata kun vaikka edeltävässä Sportissa. V11 mallia on 56 kpl rekisterissä, niistä LeMans malleja vain 20 kpl, ei tule ihan jatkuvasti vastaan ja samanlaisia on tietääkseni tuon lisäksi vain yksi Suomessa?

Sitten saattaa alkaa mietityttää että josko radalle kun on näpsä peli ja säädettävä alusta... entäs jos, pannahinen sentään, kippaa kyljelleen...siinä sitä sitten ollaan, mistä osia... juuri tuskailen sen tiedon kanssa että omassa on "ei alkuperäinen" pakoputkisto 55x1,5 mm rst putkea, ei saakaan helposti kaupasta vaimentimia...
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 09, 2016, 15:05:34 ip
Lainaus
juuri tuskailen sen tiedon kanssa että omassa on "ei alkuperäinen" pakoputkisto 55x1,5 mm rst putkea, ei saakaan helposti kaupasta vaimentimia...

Supparit väliin ja isompaa peliin..
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 09, 2016, 18:39:16 ip
Lainaus
Supparit väliin ja isompaa peliin..
Jatkan koska ollaan kuitenkin V11 teemassa: Tuo ("supparit") tarkoittanee, että X-putkelta tuleva 55/52 mm (ulko/sisä) putki supistetaan sen verran pienemmäksi, että se pienempi putki sopii standardivaimentimiin.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 09, 2016, 19:21:16 ip
Supistin. Voi laittaa pienestä isoon tai isosta pieneen.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Jullu - Maaliskuu 09, 2016, 19:25:34 ip
Moro,
Olitkos se sinä, joka kävit viime vuonna katselemassa Salossa Takatalon V11 LeMansia?
Minähän sen sieltä ostin. Ja koska en ole reiluun kahteenkymmeneen vuoteen mitään pyörää tai autoa (uutta tai vanhaa, kymmeniä ostettu) koeajanut ennen ostoa, en tapojani muuttanut. Eli ostin pyörän käynnistämätta saati koeajamatta sitä.
Olihan siinä pari yllätystä.

Ensinnäkin takaiskari oli täysin kuollut. Ei mitään vaimennusta. Tämän mallin Sachs-vaimennin ei ole (ainakaan MP-Racingin mukaan, yrittivät kyllä) korjattavissa. Uuttakaan ei oiken mistään tahtonut saada.  Onneksi Storm Motor paneutui asiaan (kiitokset Turun myymälään!) ja sai toimitettu uuden Bitubo-vaimentimen.
Sulla ei tätä ongelmaa pitäisi olla koska käsitykseni mukaan kaikki Öhlinsit ovat korjattavissa. Uusina niitäkään ei tähän saa.

Toinen ongelma, vai olisiko ominaisuus, oli kytkin. Piti aivan HELVETIN moista kolinaa tyhjäkäynnillä. Käsittämätöntä miten vähän ajetun pyörä kytkin  voi olla niin loppu! Kitkalevyjen pinta ja kytkin muutenkin oli kyllä uutta vastaavassa kunnossa mutta levyn/keskiön välinen hammaskosketus todella väljä! Sieltä ääni. Mun mielestä kyseessä täytyi olla materiaalivika. Ei se muuten voi tuollaiseksi kulua/hakkautua.
Toisaalta olisi se siellä vielä kolissut seuraavat 100tkm ennen kuin olisi antanut kokonaan periksi mutta minä en semmosta ääntä kuuntele!
Eli vaihtoon meni sekin.

Kytkimestä pitää huomioida, että ainakaan tässä mallissa kytkin ei ole täysin sama kuin muissa perinteisissä "isolohko" Guzzeissa. Stein Dinse kyllä myy tätä: http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/200033302.jpg, mallia myös V11 pyörään mutta se sopii vain osittain. Eli levyt käy mutta keskiöpyörä ei.
Pitää olla tämä: http://hmb-guzzi.de/Clutch-hub-V11-all-models, oli vaikea löytää ja valitettavan kallis.

No, vaihdettuani kytkimen pyörän käyntiääni muuttui täysin. Nyt käy tyhjäkäyntiä Guzziksi suorastaan pelottavan hiljaisesti. Ei mitään sivuääniä.
Paitsi tietysti normaali kahina kytkin avattuna.
Ja kestää mulla hamaan tulevaisuuteen. Viime kesänä tällä pyörällä noin 100km ja ensi kesänä ei varmaan sitäkään. Muilla pyörillä kyllä tuli ajettua viime kesänä 34.000km.

Avoimesta kardaanista ei tarvitse huolestua! Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Suomen(kin) teillä liikkuu kohtuullisin paljon mm. kuorma-autoja joissa kaikissa on avoin kardaani. Siellä se pyörii satoja tuhansia kilometrejä. Kesät talvet.

Tässä mun pyörässähän oli ja on Mistralin putket mutta lisäksi vaihdoin pakoputkiston yhdysputken avoimeen malliin niin rupesi kuulostamaan oikealta moottoripyörältä!

Hienon pyörän olet ostanut ja halvalla! Ei saa Euroopasta tuohon hintaan.

Terv, Jussi
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 09, 2016, 21:03:07 ip
Joo, minä se olin. Ikävä kuulla noista vastoinkäymisistä. Oli ihan pakasta vedetyn näköinen. Olen suht luottavainen oman hankintaani. Kiitos tämän foorumin, sain tehtyä hyödyllistä taustatyötä. Pyörässä kiinni avarat tarvikeputket (Mistral) ja mukana tuli alkuperäiset pöntöt. Lisäksi irtonaisena sellainen äksän muotoinen putkihäkkyrä, jossa kiinni joku anturi josta erkani oliko nyt kolme johtoa. Liekö joku lambda. Sitten vielä alkuperäinen ilmansuodatintötterö. Mitä lienee sen paikalla nyt. Edellinen omistaja kyllä sen selitti, mutta tuo muistipuoli tökkii. Jotain parempaa varmaankin.
Toivottavasti ei heti mitään isoa remonttia tule, kas kun kaik mänt eik piisankka.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: LeCa - Maaliskuu 09, 2016, 21:31:04 ip
Onnittelut gringo! Bueno valinta vaikka kirpaiseekin. Eikä se mitään krapulaa ole. Pientä nousuhumalaa vaan.  ;D

Mitä tulee tuohon avokardaaniin, niin komppaan Jullua ja muitakin.
Esimerkiksi maatalouskoneissa on hyvin avot laakeriratkaisut. Otetaan vaikka hankmo, äes tai mitä nimeä missäkin päin Suomea käytetään. Sillä pehmitetään maata ennen kylvöä. No ookoo, nykyään taitaa olla suorakylvöt mullan alle.

Mutta silloin kun touhuilin kotimökin maatöissä, niin homma tehtiin noilla. Maan pehmitys ennen kylvöä ja jyvien peitto kylvön jälkeen.
Hankmoissa oli useita laakereita ja ja siellä ne pyörivät joskus hyvinkin kuivan mullan pinnassa ja seassa. Laakerit olivat hyvin avonaisia rakenteita mutta eihän niillä ollut mitään vakinaista hätää kun tasaiseen tahtiin, siis silloin tällöin, muisti painaa uutta vaseliinia sisään. Vanha tunki ulos siitä ainoasta raosta mistä hiekka olisi päässyt sisään. Ja hyvin kestivät kun piti huolta.

Hyvin käy tämä maatalouskoneteema guzzisaitille.  ;D
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TK - Maaliskuu 09, 2016, 21:40:39 ip
Lainaus
Supparit väliin ja isompaa peliin..
Jatkan koska ollaan kuitenkin V11 teemassa: Tuo ("supparit") tarkoittanee, että X-putkelta tuleva 55/52 mm (ulko/sisä) putki supistetaan sen verran pienemmäksi, että se pienempi putki sopii standardivaimentimiin.

Tekniikkapuolella mainituissa Quotan vaimentimissa on noin 54mm reikä, sais varmaan melko helposti soviteltua. Leovince merkkiset, hondaan tarkotetut ja ulkomitoiltaan just sportin termignonien kokoiset, sisäputki pari milliä isompi.
Isoihin japseihin tarkoitettuja löytyy varmaan muitakin joissa on riittävä reikä.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 09, 2016, 21:57:46 ip
Anturi on varmaankin lambda, koska 2003 vuosimallista alkaen V11 muuttui sellaisella varustetuksi, lambda on ollut ”X-putkessa”. Ymmärrän niin, että sekä imu- että pakopuolta on avarrettu, ja lambda on poistettu (X-putkena varmaankin sit myös Mistral).  Yleensä silloin laitetaan lambdan tilalle ”huijauspalikka” (ecu saa tiedon ”kaikki ok, älä muuta seosta”).  Suoraan moottorinohjausjärjestelmään puuttuminen on ollut mahdollista vasta muutaman vuoden (karttoihin ns. ”lambda off” -asetus).  Ilmeisesti pakoputkissakaan ei enää katit paikalla ole (alun perin ennen vaimentimia, putkissa).  Yllättävästi ”Meinolf”:in seikkaperäisissä mittauksissa Saksassa kävi ilmi, että täysin alkuperäinen imuilmakotelo kaikkine kuristustötteröineen toimii V11 mallissa erittäin hyvin, mikäli asiaa arvioidaan pakoputken lambda-arvoista käsin. Vaimenninasioita pitää miettiä...ei haittaisi jos on italialainen ja tehty Mandellossa...
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 09, 2016, 22:03:17 ip
Gringolle onnittelut kulttuuriteosta! Vieläpä edullisesti.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 09, 2016, 22:12:22 ip
kiitos. Unohdin mainita että joku power commander pyörässä myöskin on. Edistänee liikkuvuutta.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 09, 2016, 22:21:44 ip
Lambdan puuttuminen ja PC:n ilmeneminen kertoo että moottorinohjauksen asetukset ovat hyvin todnäk neitseelliset.

On siis olemassa kaksi reittiä optimoida moottoria: käyttää PC:tä virittelyyn tai ottaa se pois, laittaa lambda käyttöön ja säätää alkuperäinen moottorinohjaus haluttuun tilaan. Kyseessä ilmeisimmin 15RC ECU.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 09, 2016, 22:34:03 ip
Komentaja, peukkuja ylös.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 10, 2016, 09:30:02 ap
Lainaus
power commander pyörässä myöskin on
No silviistii :), käyphä se niikii. Omassa oli ensimmäisenä vuotena PC III Usb, moottori täysin vakio, imuilmasuodattimena vakiokotelossa K&N ja pakoputkisto heti alkukäyrien jälkeen koko matkalta normaalia avarampi. Kuva samalta rullalta kun LeCa:n käyrät, hänellä "crankshaft" ja minulla "wheel" (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=1577.msg49811#msg49811 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=1577.msg49811#msg49811)). Osoittaa hyvin, että "veljekset kuin ilvekset" ja että V11 kohdalla päästään takapyörässä 80 hv huituville optimointitoimilla, ilman että itse moottoriin kosketaan.  Vain imu-/pakopuoli ja moottorinohjaus, kuten gringon tapauksessa on ilmeisesti tehty.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 12, 2016, 10:16:38 ap
Duoda duoda, melkoiset käppyrät. Ihan kuin nykytaide, aukenee vain harvoille. Tunnen itseni tyhmäksi. Ja siitä puheen ollen, mitenkähän tuollainen power commander-jutska mahtaa polttoaineen kulutukseen vaikuttaa?  No, tietysti riippuu ajotavasta jonkin verran. Olen maltillinen kuski, ei näyttämisen tarvetta. Mutta tuskin maltan odottaa, että pääsen grillille kurvailemaan.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 12, 2016, 12:10:57 ip
Riippuu sen Commanderin kartasta. Silläkin voi vähentää syöttöä, ei pelkästään lisätä. Jos on hyvin säädetty, voi kokonaiskulutus jopa tippua.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: aj@ - Maaliskuu 12, 2016, 12:14:53 ip
Juuri noin asia oli Vintagessa.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 12, 2016, 12:17:01 ip
Mullakin tiputettiin ala-keskialueelta. Mutkasta ulos tullessa vähän puutui kun oli paksullaan. Lambda huiteli vajaata kymppiä..
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 12, 2016, 14:04:04 ip
Lainaus
maltillinen kuski, ei näyttämisen tarvetta
Just näin, mutta kun on jyrkähkö nousu ja kaartaa samalla napakasti: siinä kun avaa kaasua... kun on optimoitu kone että potkua on...voi sitä nautintoa.  Ei tarvitse potkia "3 x pienemmälle" ja huudattaa, sen kun kaasun avaa ja nauttii, ikään kuin ei välttämättä tunne niin paljoa mutta ymmärrys kertoo että miten tuo horisontti tulee vaan lähemmäs :).

Punaiset käyrät ovat ilman PC:tä, siniset säätöjen jälkeen. Vääntö ja teho lisääntyneet PC:n avulla.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 15, 2016, 19:57:03 ip
no joo, tänään, siis virallisena Moto Guzzin 95-vuotispäivänä, toin Le Mansin kotiin. Nyt voidaan katsoa uuden ajanlaskun alkaneeksi. Harmi, että peräkärryllä piti noutaa, kas kun en saanut kyytiä Vantaalle, jotta olisin voinut sitten ajella kotiin. Toisaalta, vaikka moottoritie oli Kuuma (+13), niin ilma oli sakeana hiekkaa. Pienet tyypit ehdin ajaa, mutta mitään suuria johtopäätöksiä ei vielä muutaman kilsan perusteella kannata tehdä. Kaupungin hitaissa käännöksissä verrattain jäykkä. Verrokkipyörään nähden. Saas nähdä miten ottaa ranteille. Pääsin ajamaan maksimissaan 70 km/h ja kate hoiti hommansa. Ja mitkä äänet! Kun laukut otti veks, niin pääsi muodotkin oikeuksiinsa. Jätin toistaiseksi telineen paikalleen, sekin vähän häiritsevä hässäkkä on, mutta saattaa olla enemmän kuin tarpeen kun lähtee Turkuun harrastuksiin tai johonkin pitemmälle. Saahan tuon kiskaistua melko vaivattomasti pois. Vilkut tosin on siirrettävä myös.
Väritys miellyttää silmää, mutta saattaa tuo shamppanjan värinen punaisella katteella ja Nero Corsa olla jopa aavistuksen tyylikkäämpiä. (vitsi vitsi). Nuo ruutulippua symboloivat kuviot vähän häiritsevät. Näen ne nimittäin salmiakkikuvioina. Ja se taas muistuttaa, etten voi salmiakkia verenpainetautisena syödä. Metallinen tankki olisi piste geen päälle.
Kilometreihin nähden minimaalisia, tuskin havaittavia käytön jälkiä toki on. Tietenkin ne pistävät enemmän silmään, kun on viimeksi ajellut pyörällä, joka näyttää uudelta.
Suunnitelmana on, että ajan nyt pari kuukautta tällä, että opin vähän tuntemaan laitetta, sitten siirryn vähäksi aikaa Grisoon, ja ellen pysty molempia pitämään, täytyy toisesta luopua. Griso on myynnissä, mutta se herättää ristiriitaisia ajatuksia. Kumpa tulisi muutama mehukas toimeksianto, että voisin säilyttää nämä molemmat, suuresti havittelemani pyörät. En vieläkään käsitä, että omistan kaksi sellaista pyörää, jotka vielä vähän aikaa sitten vaikuttivat saavuttamattomilta unelmilta. Tähän olisi hyvä viimein pysähtyä. Tietenkään ei olisi pahitteeksi joku matka-custom ja pikku enduro jo olemassa olevan kaluston lisäksi.
Täytyy vähän kilpailuttaa vakuutusyhtiöitä. Mutta ennen sitä, taidan ottaa kaljan. Ja vielä toisshen.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: LeCa - Maaliskuu 16, 2016, 10:11:55 ap
Tuttu tunne gringo. Itselleni tuli Nero Corsa samalla tapaa. Väkisin ja järkisyyt edestään kumoten. Tulihan siinä tietysti kaivettua avuksi moninaisia tekosyitä, että miksi on lähes pakko ... vaikka oli pari Guzzia ennestään.

Ja hankinnan jälkeen samat aatokset kuin sinullakin. Kunhan ei tarvitsisi luopua yhdestäkään niistä.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 16, 2016, 11:47:42 ap
Lohduttavaa että on vertaisryhmää että en ole ainoa Guzzi-addikti.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 16, 2016, 19:48:30 ip
Kahdesti tässä vain eletään.
Tänään pääsin vähän pitemmälle lenkille, ja ihan 120 km/h vauhtiakin jonkun matkaa. Vähän hämmensi, kun prätkä nytkähteli välillä, kun ajoi tasaista rauhallista vauhtia tai en antanut kaasua lainkaan. Ikään kuin yksi "sydämenlyönti" olisi jäänyt väliin. Eilen en moista huomannut. Kovaa ajaessa, suuremmilla kierroksilla, ei nytkähdellyt.  Lisäksi vieno kumin käry. En pystynyt paikallistaamaan mistä moinen. Ei ainakaan takarenkaasta ;D. Niin, ja tottumattomana kytkimeen, sammui pyörä pihamaalle (kylmänä). Bensa haisi ja piti odotella tovi, jotta lähti käyntiin. Tuossahan on automaattiryyppy. Annan aina käydä tovin, ennen kuin lähden liikkeelle. Jokainen pyörä on yksilö, enkä tämän yksilön sielunelämään ole vielä tietenkään voinut perehtyä.
 Liekö käärme luikerrellut paratiisiin  :o
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 16, 2016, 20:00:09 ip
Lainaus
Vähän hämmensi, kun prätkä nytkähteli välillä, kun ajoi tasaista rauhallista vauhtia tai en antanut kaasua lainkaan. Ikään kuin yksi "sydämenlyönti" olisi jäänyt väliin.

Ei ole outo ongelma tuo nytkyttely silloin kun ajetaan vähän kuormittavaa tasakaasuajoa. Centaurossa 16M-moottorinohjaus tekee samaa jos köröttelee. Kuudenkympin vauhdissa 2 ja 3 vaihteilla ilmenee voimakkaimmin. Kun oikein tarkkaan säätää niin saa ilmiön lähes katoamaan kunnes se sitten jälleen yllättää. Centaurostani ilmiö hävisi toisen moottorinohjauksen ja ahtimen lisäyksen jälkeen. Tosin tasakaasuajokin on sittemmin jäänyt vähälle.....
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 16, 2016, 20:05:12 ip
Kahdesti tässä vain eletään.
Tänään pääsin vähän pitemmälle lenkille, ja ihan 120 km/h vauhtiakin jonkun matkaa. Vähän hämmensi, kun prätkä nytkähteli välillä, kun ajoi tasaista rauhallista vauhtia tai en antanut kaasua lainkaan. Ikään kuin yksi "sydämenlyönti" olisi jäänyt väliin. Eilen en moista huomannut. Kovaa ajaessa, suuremmilla kierroksilla, ei nytkähdellyt.  Lisäksi vieno kumin käry. En pystynyt paikallistaamaan mistä moinen. Ei ainakaan takarenkaasta ;D. Niin, ja tottumattomana kytkimeen, sammui pyörä pihamaalle (kylmänä). Bensa haisi ja piti odotella tovi, jotta lähti käyntiin. Tuossahan on automaattiryyppy. Annan aina käydä tovin, ennen kuin lähden liikkeelle. Jokainen pyörä on yksilö, enkä tämän yksilön sielunelämään ole vielä tietenkään voinut perehtyä.
 Liekö käärme luikerrellut paratiisiin  :o

Noita "ominaisuuksia" ja hajuja on alkutaipaleella, mutta kyllä ne kohta muuttuu ominaisuuksiksi...
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 16, 2016, 21:48:33 ip
Ok. Yksi kysymys tulee vielä mieleen. Pyörässä on muutamia tarroja, jotka eivät siihen ole alunperin kuuluneet. Haluaisin ottaa ne pois. Olisiko joku metodi, jolla tarrat saisi siististi pois? Tarrat ovat muoviosissa; katteen läpinäkyvässä osassa ja sivulla.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 16, 2016, 22:02:56 ip
Lainaus
on vertaisryhmää että en ole ainoa Guzzi-addikti
Mukavaa kun tuntee olevansa tältä kantilta ajateltuna "ystävien seurassa", joita sattuvat kiinnostamaan vielä sama teema. "Klassikon" talliin pitää pyytää päästä toivioretkelle, jos tästä vielä mahtaa ajokausi tulla...  Mahtaisiko LeCan "aidon" LeMans:in toinen tuleminen olla jo lähellä niin voisi lähteä yhtä matkaa pakoääniä kuunteluttamaan?

Tuo nykytys oli tuttua Cali Stonella.  Tätä "ominaisuutta" palstoilla seurattuani veikkaan että kyseessä on tyypillinen "tasakaasunykiminen".  Sen syyksi on aina mainittu tehtaan karttojen "laihuus".  Esiintyy yleensä tietyillä kierroksilla.  Voisin kuvitella, että kun siinä on se kommanderi, sitä kautta vähän lisää tavaraa.  Tietty ihanne olisi että jos sen voisi tehdä niin että on laajakaistalambda kiinni pakoputkessa.  Kai dynossa voi myös tasakaasuajoa simuloida?  Maksaa toki mutta tulisipa muutenkin säädöt tarkastettua?
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: GuzGuz - Maaliskuu 16, 2016, 22:28:38 ip
Tarrojen poistoon saa nykyään päteviä aineita.
Hämmästelin helppoutta verrattuna aiempaan Sinolilla liuotukseen ja pitkään hinkkaamiseen kokeilemani, vielä kun muistaisi mitä purkin kyljessä luki.
Jotain TarraPois, nyt purkki on lainassa..
Kaikissa yhteistä lienee että mekaanisesti sen mitä irti saa (lämpö auttaa) ja kemiallisesti loput.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 16, 2016, 23:04:29 ip
Hiustenkuivaimella sellaista lämpöä, missä tohtii juuri ja juuri pitää omaa kättään, ja sitten vaikka luottokortin reunalla ottaa tarran pois. Miedolla liuottimella tai wd40:lla liimat pois.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: gringo - Maaliskuu 17, 2016, 07:36:05 ap
äkkiä hommiin ennen kuin pankkisetä vie luottokortin
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: GinTurismo - Maaliskuu 17, 2016, 08:39:27 ap
Kaupungin hitaissa käännöksissä verrattain jäykkä. Verrokkipyörään nähden. Saas nähdä miten ottaa ranteille.

Ohjauslaakerin kunto voi olla hyvä tarkistaa. Laakerin kunnon heikkenemistä ei välttämättä edellinen omistaja ole itse huomannut, kun muutos jäykemmäksi tapahtuu hitaasti. Sen huomaa sitten joku muu joka ajaa pyörällä. Ovat saattaneet kitsaasti laittaa vaseliinia laakeriin Mandellossa.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TimoEv - Maaliskuu 17, 2016, 09:27:45 ap
Poistin taannoin tankin takaosasta "Jorma-suojan". Lämpöpuhaltimella varovasti liima pehmeäksi ja liimarääppeet pois "Orange -joku" pesuaine. Spray-mallia.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 17, 2016, 09:43:33 ap
Monet paksummat tarrat irtoavat komeasti ilman liimajäämiä. Vahaus vaan paljastuneelle kohdalle riittää.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 17, 2016, 09:52:26 ap
Täältä vahva varoituksen sana tarran irrotuksesta: pleksistä ei pidä koittaa Sinolilla tai milläkään muulla liuottimella poistaa tarroja. Etanoli reagoi nopeasti mutta erikoisesti tavallisen mp:n katteen pleksissä käytetyn materiaalin kanssa: jälkeenpäin huomaa että vaikutusalueella on pleksi muuttunut kiteiseksi eli on täynnä säröjä. Voimakkaammat aineet, kuten asetoni, sulattavat muovia.

WD40 on toiminut kohtuullisessi mutta vaikutusaikaa on syytä rajoittaa läpinäkyvissä aineissa. Maalipinnat kestävät enemmän mutta enpä asetonilla koittaisi. Paljaalta metallipinnalta kuten rosteri ja kiillotettu alumiini on etanoli tehokasta.

Lämmittäminen on lämpöpuhaltimella tehokasta. Tehon annostelu on hankalaa. Siinä suhteessa hiustenkuivain on asiallisempi kapine.

Tänään on tarkoitus tehdä vastakkaisia toimia: liimata tarroja näkyviin paikkoihin. Mietin juuri millä poistaisi sormenjäljet ja muut epäpuhtaudet maalipinnoista. Sinolilla varmaan.
Otsikko: Vs: Moto-ostoksilla (taas)
Kirjoitti: Harri Eronen - Maaliskuu 17, 2016, 12:05:42 ip
Tarrojen poistoon on ihan "kaupallisia aineita" ,Ovat sitruunapohjaisia  kauppanimikkeet mm ,Citrus Cleaner ( 3M)  Label OFF ,( CRC ) ,Löytyy luultavasti ainakin  ETRA:n Megacentereistä.