Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Jouko S - Maaliskuu 06, 2016, 09:46:39 ap
-
Kun ei vielä pääse tien päälle, niin voi nostattaa kuumetta vaikka ottamalla "kylmät tyypit". Ja kun se V9:kin jäi istumatta näyttelyssä, niin nyt pääsee kyytiin..Ei kun mittanauhat esiin ja omat mitat koneelle, heh heh..
http://cycle-ergo.com/
Jouko
-
Miksi ei tien päälle pääse?
Pääseehän sinne kun vain lähtee! Juuri tulin Lappeenrannasta noin 350km tänne lounaiseen Suomeen ja hienoa oli ajella moottoripyörällä!
Noin 5000km on tullut nautiskeltua talvipyöräilyä tänä talvena eikä se mun mielestä sen kummallisempaa ole kuin kesälläkään.
Talviajelussa on myös se suuri etu kesään verrattuna ettei tule itikoita visiiriin!
-
Itikoita ei tule visiiriin, kun tuulilasi on sopivan korkuinen.
Kuivat tiet, +5 astetta ja auringonpaistetta, sitten lähden liikkeelle, en ole masokismiin taipuvainen. ;D
-
Talvimoottoripyöräilyn lopetin reilut kymmenen vuotta sitten kokonaan. Mutta 80-luvun lopusta 90-luvun puoliväliin ajoin useita tuhansia kilometrejä talvittain. Jossain vaiheessa hankin auton niin talviajo jäi moottoripyörällä vähemmälle. Enää en ryhtyisi mutta polkupyörällä olen ajellut talvella hyötyajoa ja vähän kesälläkin.
Nykyään olen ronkeli ajosäiden osalta: pitää olla hyvä syy tai muu motivaatio että lähden moottoripyörällä sadesäällä taipaleelle. Lämpöakin pitää mielellään olla yli kymmenen astetta mutta ei mielellään kovin paljon yli kaksikymmentä. Mielellään pilvipoutaa. Silti kilometrejä kertyy toisinaan jopa useita tuhansia suvessa. Kun on tullut muitakin harrastuksia kuten esimerkiksi kesämökki ja siellä puuhailu.
-
Juuri tänään näin liikenteessä kaksi saksalaista enduroa. Ei ehkä juuri nyt tulisi mieleen ajella ainakaan ykköspyörällä tuolla suolaloskassa. Kun ei ole pesupistettä. Ainakino täällä päin Suomea suolataan aika surutta.
-
Sanoisin että yksi ahkerasti ajettu talvi rassaa pyörän rakenteita ja ulkonäköä enemmän kuin viisi suvea.
Laakeriremonttia sai tehdä sekä jumiintuneita mekanismeja ja vaijereita ilmeni. Sähköliittimetkin tarvitsivat huolenpitoa suolapitoisessa ympäristössä.
Puhumattakaan sitten siitä mitä koneelle tapahtuu alilämpöisenä käymisestä. 750 NTX:stä toisesta pytystä lähti pinnoite 75.000 km kohdalla. Myös öljypohjasta löytyi silkkaa vettä öljynvaihdon yhteydessä.
-
Mulla kanssa Honda oli jo yhden talven ajolla rajussa kuosissa. Kaikki paikat, missä oli ohuempi maali, olivat pintaruosteessa. Myös japanilaisten kahdeksankymmenluvun kevyt kromaus päästi lävitseen. Alumiinit tietenkin olivat hapettuneen oloisia, jotka eivät siis olleet maalattuina.
-
Kolmessa viikossa on nyt tullut 2800 k m talviajoa. Muutama tunti sitten tulin kotio Jyväskylästä ja noin 270 km viisaampana. Eilen ajeltiin velipojan kanssa Mäntän edustan jääteillä. On siinä talviajossa jotakin. Jos ei muuta niin ainakin on mahdollisuus oppia ajamaan. Ei tuo Aprilia ole ollut juuri moksiskaan talviajosta ja jo sentään kuudes talvi.
-
Kaikki talvet ei ole samanlaisia. Itse ajoin noin 8 vuotta sitten lähestulkoon pelkkää työmatkaa ja lähialueiden hiekkateitä. Päätiet olivat sinä talvena ilmeisesti hyvin suolattuja. Eihän pakkasilla suolata.
-
Jep. Klassikon tallissa poikkeaminen ei pidä tyyppiä kylmänä jos kylmiä tyyppejä ottaa siellä. Pitäisi varmaan poiketa hieman keväämmällä fiilistelemässä.
Oma pyöräkanta ei edistä tyypiltään talviajokelpoisuuttaa mutta vaimon trike, California Adamant sen sijaan olisi mitä kätevin luistattelupeli. Nastarenkaat alle ja baanalle.
Honda CL 325 Scrambler -73 olisi sekin talviajokelpoinen helposti mutta sekin on vaimon. Toisaalta laite on niin harvinainen täälläpäin että saanee levätä lämpimässä tallissa kunnes käki kukkuu.
-
Luistattelusta tulikin mieleen; takaveto auto ilman sutimisenestoa on kyllä myrkkyä. Nostaa helposti sisäinen pikkupoika päätään. Oma on vielä niin pitkä ja painava, että on rauhallinen luisutettava. Saattaa olla, että nastat kärsivät ennen kesärengaskautta..
-
Ei se kummoinen ole, Rüsselsheimin ihme, Opel Omega 2.2 litraisella koneella. Onhan se minun silmään miehekkään hieno, tehoa ei ole nimeksikään. Omani on vaan n.200tkm ajettu, mikä on aika harvinaista tuossa luokassa. Tahtoo olla 100-250tkm enemmän muilla. Tämä yksilö on ollut vissiin perhekäytössä ja seissyt pitkiä aikoja.
Sinällään hauska juttu, kun tuokin on uutena maksanut tuossa varustetasossa 2,5 Skoda Filicia dieselin verran ja tänä päivänä ei montaa tonnia tarvitse maksaa. On ollut ihan arvopeli uutena.
-
<snip<
Senverran sisäistä pikkupoikaa pitää säilyttää että ottaa välillä sutimiseneston pois päältä.
(ja kyllä jo liikenneturvallisuuden takia ne rajat pitää testata säännöllisesti ) ;D
Sutimisenestoa ei vissiin saa olla maalarin työmatka-autossa? ;-)
-
Tuli mieleen tuosta TunturiTT:n kommentista: Ei ehkä juuri nyt tulisi mieleen ajella ainakaan ykköspyörällä tuolla suolaloskassa.
Että pari kesää sitten oli yksi tuttu kaveri tullut viikkoa aikaisemmin Lapista jossa heillä on mökki. Olivat vieneet parit enskat peräkärryssä sinne ja ajelleet laajasti reissua pohjoisessa.
Pyörät oli vielä kärryssä ja ihmeteltiin kun kummankin pyörän alla oli lavafaneri märkänä. Sormella ja kielellä analysoiden selkisi, että sehän oli nestemmäistä suolaa, natriukloriittia vai mitäseon, jota levitetään hiekkateille pölyn sitomiseksi. Sitä tippui vielä viikko reissun jälkeen sietä pohjapanssarin päältä.
No eipä tuo moottoripyöriä kesäkelissä isommin haitanne, mutta tulee mieleen ne takavuosien legendat, että käytetty auto pitää ostaa pohjoisesta kun ei ole talvisuolausta. Taitaa kesäsuolaus olla peltien kannalta melko sama asia. Syö kuin mummo korppua.
-
Talvipeliksi vähän raskas.. :P
-
Olikos tuon Laverdan moottorin piirtämisessä Alfa tms mukana?
-
G. Alfieri. Duunaili Lamboja ja Maserateja päätyökseen: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/laverda/laverda_1000_v6%2078.htm
-
Tälläkin ajelisi.
Toivottavasti Piero on sen jo korjannut Mansaaren seinään ajon jäljiltä. Tapahtui aika pian tuon Pekan kuvan jälkeen. Olikohan siitä jopa tuubissa video?
-
löytyi:
https://youtu.be/yTmF_QFEm9Q
"the V6 has a shattered windscreen and bent forks with thankfully no other damage."
-
By the Way; Tuo sama videon kuvaaja on ladannut muitakin ko. kierroksen osia tuubiin, tuo oli osa 6.
-
kyllä kohtapuoliin tarvitaan muutakin kuin kylmät tyypit , T5 ja Titanium odottavat tallissa valmiina ;D
-
Itikoita ei tule visiiriin, kun tuulilasi on sopivan korkuinen.
Kuivat tiet, +5 astetta ja auringonpaistetta, sitten lähden liikkeelle, en ole masokismiin taipuvainen. ;D
Nyt soppeli keli, 1/2 tuntia kauden alkuun ;D ;D ;D ;D ;D