Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: gringo - Helmikuu 28, 2016, 19:28:08 ip
-
Tarkoittaakohan tuo EG-ABE jotain e-hyväksyntää (mit) tai sen puutetta (ohne, keine)? Kuolaan Mistralin tötteröä ja tällaiset kirjainhdistelmät tulivat esiin. Jos tuollaisen mistralin slip-onin pistäisin Grisoon, niin pitäisikö sitten käydä sitä näyttämässä katsastuskonttorilla? Kyseessä Mistral Silenc. Griso 850/1100 Carbon oval,low Product no.: 300038312, offene Ausführung ohne EG-ABE (Stein dinse), tai Mistral Silenc. Griso 850/1100 Titan,oval,high, Product no.: 300038252, keine EG-ABE (stein dinse).
-
Toisella foorumilla oli keskustelu aiheesta. Sen mukaan käy tuo hyväksyntä myös Suomessa. Eli mit EG-ABE jos haluaa leimakelpoisen.
-
Jää nuo kyseiset putket siis hankkimatta. Jos pistää e-merkityn mufflerin niin käytävä kuitenkin konttorilla. Scheisse.
-
En ole näistä kärryillä, tuntuu mutkikkaalta, mutta ymmärrän tuon näin:
EG-ABE = Europäische Gemeinschaft – Allgemeine Betriebserlaubnis.
Käännettynä:"Euroopan yhteisö - yleinen käyttölupa". Ei siis tyyppihyväksyntä tietylle moottoripyörälle. Australian osaston optimointispesialistit pitävät parhaana Grisoon: "Mistral Hi-Pipe with dB killer". http://www.mistralspecialparts.it/prodotti_eng.php (http://www.mistralspecialparts.it/prodotti_eng.php)
"Oval silencer Griso 4V/8V, Material: Carbon - Titanium - Aluminium. The oval silencer is available racing or road approved with removable DB-Killer."
-
kiitos vastauksista. Stein Dinsellä tuo putki maksaa 449€. Tuo linkin mistral-putiikki ei liene halvempi. Hieno tuo yläpuolinen putki, mutta estää sivulaukun käytön. Vaan eipähän sellaisia vielä olekaan. Pikku tarakka on ostoslistalla.
-
Jos ne lätkät on pistehitsattu säntillisesti lapun kulmista niin voinet porata ne auki käsiporalla puhki asti. Pieni poppari on 2,5 mm, seuraava 3,2 mutta sitä isomman kokoa en nyt juuri muista. Liittämiseen kannattaa valita rosteriniitti ja kenties jokin muu tyyppi kuin popniitti mutta kuitenkin ns. sokea vetoniitti.
Niittejä: http://www.wurth.fi/wurth_tuotekuvasto/2_Vetoniitit/files/assets/common/downloads/publication.pdf
Laadukkaampi asentajan niitti: http://www.cherryaerospace.com/product/cherrymax
-
Tuollainen lätkä pysyy kyllä tavallisellakin popniitillä ihan riittävästi. Ei ole rasitukselle alttiina. Lätkän paino ei syö niittejä vaikka olisivat tavallisia alumiinisia. Se normaali niitti menee vedettäessä umpeen, niin ei pörisekään. Tosin, riittäviä rosteripoppareita saa halvalla Biltemastakin, ei tarvitse ostaa sadan rasiaa pyörimään.
-
Popparissa, jos nyt tekniikkaa hiushalotaan, ei ole ominaisuutta että se täyttäisi reän: se ei siis paksuunnu kuten tuo toinen linkittämäni niitti niin että se täyttäisi reiän vaan aiheuttaa pelkän puristuksen. Senkin vain silloin kun sitä vedetään.
Äänenvaimentimissa olen katsellut pyöriviä vetoniittejä vaikka ei niille mitään ihmeempää rasitusta ole osoitettukaan.
Tavallinen poppari on valittava siten että sen rungon pituus on riittävä että kara lukittuu niittiä vedettäessä niitinrungon sisään. Usein näkee karattomia poppareita. Mun silmä vain bongaa tuon tyypin virheitä jatkuvasti vieläkin koska olen tehnyt elämäntyöni hyvin pitkälti niittaamisen, liittämisen ja liimaamisen parissa.
Popniitin pysymistä voi parantaa merkittävästi käyttämällä kittiä reiän täytteenä yhdessä niitin kanssa: http://www.mrasupply.com/tuotteet.html?id=19/31
Plastic Padding on tuon tuotteen ns. halpisversio jota ei pidä käyttää mihinkään vakavamieliseen liittämiseen. Kuten pop-niitti on halpisversio oikeasta niitistä
Tämä pakoputkiasia ei tosin ole kovin hi-tech-tuotteita vaativa joten miten vain. Alkuperäis tai slip-on-pakoputkissa en tosin ole nähnyt koskaan pop-niittejä. Ovat olleet laadukkaampia tuotteita mutta asiaa tuntematon katse ei niitä erota toisistaan.
-
Joopa joo, taas ammutaan pikkulintuja isolla tykillä. Jos tarkoituksena on kiinnittää E-hyväksyntälätkä putkeen, ei siihen tarvita lentokonetieteen tutkintoa ja vuosien kokemusta lentokoneen niittaamisesta huippuniiteillä. Tavallinen alumiini popniitti pitää lätkän vaimentimen kupeessa pidempään, kuin koko pyörä kestää. Siihen ei tule, kuin lätkän massan aiheuttama rasitus, joka on mitätön.
-
Meillä oli täällä "kylällä" moottoripyörien pakoputkien valmistaja, ihan teollisessa mittakaavassa. Kyllä 0-sarjan putkista alumiini niitit lensi alta aikayksikön ja sen jälkeen oli siirryttävä rosterisiin , paineenkestäviin pop-niitteihin.
-
Taka-ajatuksena oli lähinnä se että tarkka silmä, kuten katsastusmiehen tai jopa poliisin tienvarsitarkastustaan suorittaessaan, näkee yhdellä silmäyksellä että nyt on huijaus käynnissä kun on lätkä popniitillä kiinni. Antaa ainakin epäillyksen aiheen ja voi johtaa äänenpaineen mittaukseen jonka itse joutuu kustantamaan ja jos ei läpäise niin tulee vielä lisäkustannuksia. Mutta yrittää kannattaa ja professionaalisesta jäljestä ei niin helposti kärähdä kuin amatöörin söhräyksestä.
Voi vaikuttaa haulikkoammunalta kaukaa mutta usein yksikin hauli riittää.
-
sen jälkeen oli siirryttävä rosterisiin , paineenkestäviin pop-niitteihin.
Tuskin olivat enää popniittejä. Kansan suussa kaikki vetoniitit ovat "popniittejä" mutta niittien sisäisissä ja toiminnallisissa rakenteissa on merkittäviä ja parempia ominaisuuksia.
Siksi tuolla ylempänä tuo cherrymax-linkki koska se on edullisin sokea vetoniitti joka on hyväksytty ilmailukäyttöön ja sitä saa myös harrastaja ostaa jos haluaa oikeasti kestävän ja kevyen rakenteen. Joitakin cherryjä voi vetää popparitongeilla mutta ei kaikkia. Usein mukana on myös liima liitoksessa.
-
Jää nuo kyseiset putket siis hankkimatta. Jos pistää e-merkityn mufflerin niin käytävä kuitenkin konttorilla. Scheisse.
Kylläpä elää herranpelko syvällä... en ymmärrä. Miksi se pitäisi konttorilla käyttää?
En usko, että siitä Grison Mistralista kukaan on kiinnostunut. Ei ainakaan poliisi. Jos harrastat yöllisiä täyskaasu kiihdytyksiä kaupungissa niin voi olla eri asia. Mutta niin se on vakioputkillakin.
Itse ajelin samanlaisella Griso/Mistral yhdistelmällä muutaman vuoden. Kukaan ei kysellyt koskaan mitään.
Mulla on ollut "laittomat" putket lähes kaikissa pyörissäni viimeiset 46 vuotta. Ja on edelleen.
Rakentamani Laverda 750 SFC replican kävin rekisteröinti katsastamassa 2-1 kisaputkella. Se on pieni megafonitötterö ilman mitään vaimennusta.
Ei ongelmaa. Hieno oli kuulemma ääni.
Aikoinaan mulla oli Harrikassa 2,1 litrainen S&S kone suorilla lohenpyrstöputkilla. Siinä oli äänet! Klassikko varmaan muistaa... Tunnisti kaupungin toiselta puolelta kuka on tulossa. Kyllä senkin poliisit muutaman kerran pysäyttivät mutta ei ne äänistä olleet muuten kiinnostuneet. Ihailivat vaan.
Jos Mistralista tykkäät niin alle vaan.
-
No niin, tuollainen Mistral Hi-Pipe with removable dB killer tuli sitten hankittua. Meni alunperin pyöränvaihtoon varaamani väliraha tuulen viemänä. Huomenna varmaan kaduttaa. Toivottavasti tulee motskasta räyhäkkäämpi ääni. Tuossa kuolaamassani pyörässä oli totisesti äänet kohdillaan.
Todennäköisesti omassa Grisossani pitää jotain säätötoimenpiteitäkin tehdä?
-
Käytännössä 70- ja suurin osa 80-luvun äänenvaimennuksesta on lainsäädännössä mainittu aikanaan "riittävä vaimennus". Vaikeasti mitattavat fonit on unohdettu. Nykyisin on on ainoastaan käytössä desibeli mittayksikkönä joka ei ole lineaarien vaan jyrkästi progressiivinen: kolmen desibelin lisäys kahdentaa äänenpaineen. Tästä yksiköstä käytetään melumittaukseen A-asteikkoa joka noudattaa likimain ihmisen korvan kykyä havaita ääntä. dBA-mittauksessa matalia ääniä painotetaan pois. Kaikkihan tietävät että matala ääni kuluu kauas mutta ei kauheasti häiritse korvaa kuten korkeat äänet.
Ihmeiset ovat kovin tietämättömiä äänen ominaisuuksista ja sen mittauksesta. Jopa virkamiestä jututtaessani ei hän tiennyt, asiasta kysyttyäni, kuinka paljon ääntä on 60 db? Sanoi sen olevan puolet 120 dB:stä. Oikea vastaus olisi ollut normaali puheääni, esimerkiksi. Tai navakan tuulen humina puussa. Suunnilleen.
Torstaina kerhon tallilla laitteli kerhokaveri äänenvaimentimia pyöräänsä. Kyselin että paljonko pyörässäsi sallitaan ääntä. Sitä hän ei tiennyt. Selvitin hänelle asian: 93 dbA kierrosluvulla 3400. Lukee nimittäin joka pyörän emäputkessa, tms paikassa, joka kuuluu pyöräkohtaisesti ilmoittaa. Äänenvaimentimien paperissa lukee että 98 dbA. Eli melu on vähän yli 2 ja puoli kertaa voimakkaampi kuin pyörässä ilmoitettu. Koska äänenpaineen mittaus on hieman hankalaa on siihen moottoripyörien suhteen määritetty laaja toleranssi joka tässä tapauksessa ei ylity. Täyttää voimasssa olevan Euro3-normin vaatimukset.
Käytännössä tuo isohko V2-moottori tulee vedätettäessä jyrisemään matalalla äänellä niin että kadunvarret tärisevät. Putkien mukana tulivat hyväksyntäpaperit kyseiseen pyörään joten mitään pelkoa ei tule ratsiassa melun suhteen olemaan. Toki niisäkin on irrotettavat "dB-killerit" eli pienireikäinen holkki äänenvaimentimen takapäässä. Hyväksyntä tarkoittaa vain sen paikallaanoloa. Mutta kiinnostaako tätä nuorta miestä ajaa "nolonhuilut" putkissa?
Jos tuollaista melutarraa tai mainintaa tyyppikilvessä ei ole eikä sitä löydy oman pyörän tietojen asianaomaisesta kohdasta ja pyörä noin 30 vuotta vanha niin silloin vaimennus on oltava "riittävä". Varsin helppo asia käsittää.
Nuo pyöräkohtaiset melulukemat ovat eri pyörämalleissa ja jopa yksilöissä erilaiset. Minullakin on yksi pyörä joka papereiden ja tarrojen mukaan saa paukkua reilusti yli 100 dBA:n volyymillä laillisesti. Tosin sellaisella melulla ajaminen ei ole kivaa pitkänpäälle.
Trafin sivuilta voi tarkistaa pyöränsä melurajat pankkitunnuksilla. Ja monta muuta asiaa koska rekisteröintitodistusta ei enää matkassa tarvita.
Miksi ne äänet on niin tärkeät kun enää ei tehoa saa noin vain lisättyä pönttöjä vaihtamalla ilman uudelleenohjelmointia?
-
Miksi ne äänet on niin tärkeät kun enää ei tehoa saa noin vain lisättyä pönttöjä vaihtamalla ilman uudelleenohjelmointia?
Matilta hyvä kysymys!
Asiaa voidaan helposti vielä laajentaa kysymällä miksi se moottoripyöräily ylipäätään on tärkeää?
Järkisyitä siihen ei Suomen olosuhteissa löydy. Älytöntähän se on. Autolla liikkuminen on paljon mukavampaa ja myös halvempaa.
Ehkä ne äänet liittyvät siihen selittämättömään tunnemaailmaan jonka takia sitä moottoripyöräilyä harrastetaan.
Joku tykkää vaihtaa putkia, toinen entisöidä ikivanhoja pyöriä, kolmas rakennella erikoisia laitteita... jne...
Hullua hommaa jota ei pidä ottaa liian vakavasti.
En tiedä.
Terv,
JussiJ
-
Trafin sivuilta voi tarkistaa pyöränsä melurajat pankkitunnuksilla.
Mistä sieltä? Katsoin oman pyöräni tietoja kirjautumalla sisään, ei näkynyt.
-
Sait siis oman pyöräsi tiedot näkyviin? Painot eri akseleille, jarrujen määrät ja koot, jne?
Mutta ei näkynyt päästö- tai melutietoja?
Kuinka vanhasta pyörästä on kysymys?
Tiedot ovat mm poliisin käytössä ihan on-line.
Jos sieltä ei saa niitä tietää niin ainakin ne ovat jossain päin pyörää. Epäilen ohjausakselin putkea.
Kun uudelle pyörämallille tehdään hyväksyntätestausta mitataan mm melu. Se lukema tulee papereihin joka mittauksessa sattui tulemaan. Sen jälkeen saman mallisarjan pyörissä on sama lukema vaikka meluraja olisi sallittu korkeampikin. Valmistajatkaan eivät jätä ihan tarkalle melumittausta koska siinä on tarkat laitteet kun testataan Euro-hyväksyntöjä mutta katsastajan tai poliisin laitteet eivät ole niin tarkkoja joten jätetään reilu toleranssi että ei tule oikeusmurhia.
Muistakaa että melumittaus tehdään tasan puolella maksimitehon kierrosluvusta. Monessa isossa moottorissa se voi olla alle 3000 kierroksen. Eli konstaapelin kahvan kierto ei ole mittaus mutta sillä perusteella poliisi voi määrätä ohiajotarkistuksen omistajan kustannuksella. Tämä on jonkinlainen epäkohta ja voi olla rankaisemista vaikka lain silmissä on kyse pelkästään tarkastuksesta.
-
Taka-ajatuksena oli lähinnä se että tarkka silmä, kuten katsastusmiehen tai jopa poliisin tienvarsitarkastustaan suorittaessaan, näkee yhdellä silmäyksellä että nyt on huijaus käynnissä kun on lätkä popniitillä kiinni. Antaa ainakin epäillyksen aiheen ja voi johtaa äänenpaineen mittaukseen jonka itse joutuu kustantamaan ja jos ei läpäise niin tulee vielä lisäkustannuksia. Mutta yrittää kannattaa ja professionaalisesta jäljestä ei niin helposti kärähdä kuin amatöörin söhräyksestä.
Voi vaikuttaa haulikkoammunalta kaukaa mutta usein yksikin hauli riittää.
Siinä mahtaa tarkkasilmäistä poliisia sitten vituttaa kun noita laitetaan jo tehtaalla popniitillä. Esim Vaimon Triumphissa on kyltit tavallisilla rosteripoppareilla kiinni.
-
Muistakaa että melumittaus tehdään tasan puolella maksimitehon kierrosluvusta. Monessa isossa moottorissa se voi olla alle 3000 kierroksen. Eli konstaapelin kahvan kierto ei ole mittaus mutta sillä perusteella poliisi voi määrätä ohiajotarkistuksen omistajan kustannuksella. Tämä on jonkinlainen epäkohta ja voi olla rankaisemista vaikka lain silmissä on kyse pelkästään tarkastuksesta.
Tässä ainakin omalla kohdalla tapahtuisi molemmilla konsteilla oikeusmurha kun ei ole kierrosmittaria..
-
Guzzin murina on todella hieno ihan vakioputkellakin. Jotenkin tuota äänimaailman korostamista omaksi huviksi, ei niinkään toisten vuoksi tai kiusaksi, voi verrata vaikkapa siihen, että joku musiikkikappale tulee paremmin oikeuksiinsa jos bassoa korostetaan. En mitään järkiperäistä syytä löydä, kaikki palautuu tuntemuksiin. Tehosta sen sijaan en ole koskaan liiemmin perustanut. Toivottavasti mistralin soundi on täyteläinen. Ja onhan tuo jotenkin siro, varsinkin tuo yläpuolinen ratkaisu.
-
Ei siinä kaivata pyörän kalibroimatonta kierroslukutietoa vaikka mittari olisikin. Staattinen mittaus vaatii että mittaajalla on kierroslukumittari käytössään ja tietenkin melutiedot toleransseineen kyseistä pyörä- ja vuosimallia koskien.
Trafin palvelusta saa ajoneuvostaan seuraavia tietoja: (Osa tiedoista koskee vain autoja.)
Omat ajoneuvotiedot (maksuton)
Ajoneuvon rekisteri- ja verotiedot Oma asiointi -palvelussa
Ajoneuvon julkiset verotiedot rekisteritunnuksella (maksuton)
Ajoneuvon julkiset rekisteritiedot (maksulliset)
Ajoneuvon perustiedot
Ajoneuvon perus- ja historiatiedot
Ajoneuvon tekniset tiedot
Ote ajoneuvotiedoista
-
Sait siis oman pyöräsi tiedot näkyviin? Painot eri akseleille, jarrujen määrät ja koot, jne?
Mutta ei näkynyt päästö- tai melutietoja?
Kuinka vanhasta pyörästä on kysymys?
Kyllä sain. Akselit löytyy, jarruista ei puhuta mitään.
Päästöt ja melut loistaa poissaolollaan.
Mutta kuinka monella on rekisteriotteessa myös moottorinumero?
Taitaa olla pirkanmaalaisen katsastus-/rekisteröinti-insinöörin laiskuutta ja innostuneisuutta nuo em. puutteet.
Pyörä on 17 vuotta vanha.
Ja melutarrat löytyy takarungosta ja rungosta, halusin vain tarkistaa, että näkyykö ne myös Trafi:lla.
/EDIT: Pyörä ei ole H-D, se on Ducati.
-
Taitaa moottorinumero löytyä lähinnä Harrikoiden lapuista..
-
Asiasta on ollut muuallakin polemiikkiä.
Tiedot ovat hataria tai merkitty väärin.
Kuten ajoneuvotilastot. com -sivuilta on havaittu. Tietovirheet niilläkin sivuilla ovat yksinomaan virkamiesten ansiota. Tienvarressa voi siis tulla ikäviä tilanteita kun todellinen tieto ja Trafista saatu viranomaistieto eivät täsmää. Onneksi omien pyörieni tiedot ovat kunnossa mutta ei niissäkään vanhemmassa päässä ole juuri kuin perustiedot. Euro3-alkaen vaikuttaa olevan paremmin tietoa mutta kun en pääse kuin omiin tietoihin niin ei voi yleistää.
Täältä voi katsella Trafin avointa dataa eri muodoissa: http://www.ajoneuvotilastot.com/home
Jännä juttu tuo vaatimus että moottorin ja rungon tiedot pitää täsmätä ja vain yhden merkin kohdalla. Me muut voimme laitella melkein mitä myllyjä tahansa kun identiteetti määräytyy rungon vaan ei moottorin mukaan kuten H-D:llä.
-
Siihen on syynä muinaisten aikojen väärinkäytökset. Papereiden mukaan prosenttikatsastetun -49 mallisen pyörän rungossa saattoi kiikkua kahdeksankymmentäluvun Evo-moottori ja runkokin vahvasti muutettu.
Näitä kun jäi riittävästi tien päältä kiinni, oli helppoa lyödä touhulle keinotekoisia esteitä.
-
Mulla on Calissa itse rakentamani systeemi, jolla putkesta saa äänet päälle ja pois. Käytin Yamaha R6R:n titaanivaimenninta ja sovelsin sen Exup(tms)-venttiiliä. Siihen vaijerikäyttö vasemman kannen päälle. Voi kiinni asennossa ajaa vaikka päiväkodin pihaan päiväunien aikaan (kokeilin joskus, kun tyttö oli varahoidossa ja vein jotain unohtuneita tarvikkeita). Avonaisena tietenkin jytisee.
Calissa on niin mieto nokka-akseli ja puristukset, ettei avoimellakaan putkella kovin hirveätä meteliä pidä, erottuvaa toki.
-
Kerhokaverin uudehkossa H-D:ssa on kolmiasentoinen nappula josta saa lievät taajamaäänet, matalan jyminän ja jonkun kolmannenkin saundin. Sitä ei omistajakaan tiennyt että muuttuuko tehot äänien mukaan.
Jostain luin että EU-alueella ei saa olla exup-tyyppisiä venttiileitä tai vastaavia läppiä pakoputkistossa enää jatkossa. Nyt mennään vielä Euro3 aikaa. Vuodenvaihteen jälkeen kiristyy päästöt ja siirrytään Euro4:seen. Guzzilla, tietämäni mukaan, on V9 ja Cali 1400 Euro4-tasoisia. V7 II:n ilmeisesti soveltuu myös vaikka ei vielä olekaan. Aika harva malli toistaiseksi, kaikki mp-merkit huomioiden on Euro4-tasolla tai sellaiseksi muutettavissa.
-
Exup ei Yamahassa ole ääniä varten, vaan vääntömomenttikikkailua varten. Samanlainen mutta äänille löytyy esim Kawan kusiaisista kyykyistä. Äänenmuutos on huomattaava.