Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 26, 2016, 18:43:11 ip
-
Tänään testasin, puutteellisesti tosin, sovittamalla 1100 Brevan satulaa 1200 Norgeen. Sopii ilman sovittelua. Lukko napsahti kiinni ja aukesi kuten pitää. Tästä rohkaistuneena voin sanoa että on mahdollista vaihtaa satulan väriä ja korkeutta ja pehmusteen laatua tai pintamateriaalia kyseisten mallien välillä. Satulan runko on sama korkeassa ja matalassa mallissa. Matkustajan jakkara on aina samaa korkeutta.
-
Sama juttu pikkulohko-Brevassa. Pelkästään kuskin istumaosiota on muotoiltu. Mulla on ne molemmat.
-
Voiko Breva 1100 satulalla pudottaa Norgen matalinta istumakorkeutta?
Jouko
-
1100 Brevaan sai uutena mukaan kaksi satulaa: varvastelumallin eli korkean satulan, väri punainen, ja 30 mm matalamman, mustan, hieman eri tavalla muotoillun satulan josta kannatkin yltävät maahan. Tämän jälkimmäisen olen nyt toimittamassa Norgen omistajalle.
Polvikulma kasvaa mutta lantiokulma oikenee. Vielä jos laittaa ohjaustankojen siirtosarjan niin lantiokulmaa saa pystymmäksi lisää. Itsellä tällä oli tärkeä merkitys silloin kun podin selkävikaa enemmän kuin nyt.
Nyt siis on kokeiltu että Breva 1100 satula sopii varmasti Norgeen. Ja miksi ei sopisi: sama tankki, sama runko, sama takarauta. Korkeus siis putoaa sen 30 mm ja muodon vuoksi jalat yltävät paremmin. Mukavuusongelmaa en ahterin suhteen kokenut mutta polvikulma oli toki jyrkempi ja se vaikutti jonkin verran alaraajojen verenkiertoon.
Monen potemisvuoden jälkeen saatan saada Centauronkin liikekannalle. Onneksi ei tullut myytyä vaikka monta vuotta jäi välistä ajamatta. Uudet jakohihnat ja uusi akku sekä perusteellinen huolto niin matka jatkuu silläkin.
-
Kaikkiin 2000-luvun Guzzeihin on saanut tehdassatuloita eri toppauksilla. Eikä ole edes kalliita,150-300€ kpl.
-
Sportin satula on noista ehdottomasti huonoin. Ainakin mun ja eukon persiille. Lisäksi mulla on brevan ja 2v norgen penkit, yksin ajeluun brevan penkki tuntuu parhaalta ja norgen 2- päällä.
-
Olen Matin satulan tuleva käyttäjå.Halusin Norgeeni matalamman satulan nimenomaan siitä syystä että jalat yltäisi kantapäitä myöten molemmin puolin maahan.Entiset pyöräni ovat olleet Customeita elikkä tottumiskysymys.
-
Jonkin verran on varaa myös Norgen jousituksessa jos ei jo ole säädetty ala-asentoon. Kun laittaa korotuspalat ohjaustankojen kiinnikkeiden alle niin etupäätä voi laskea noin 10 mm. Tajousituksessa on myös varaa laskemiseen: progressiovivuston mittasuhteiden vaihto laskee perää noin 10 mm mutta tekee siitä samalla hieman jäykemmän ettei kallistusvarat kärsi kovasti.
Matalasta satulasta on taasen se "haitta" vaikka jalat yltävät hyvin maahan niin polvikulma kasvaa. Siihenkin kyllä sopeutuu ja tallissa on ennestään paljon suuremmalla polvikulmalla oleva pyörä joten totuteltu on. Jyrkkä polvikulma saattaa totutteluvaiheessa heikentää jalkojen verenkiertoa. Itsellä piti ajohousuista ottaa polvitoppaukset pois väliaikaisesti koska ne alkoivat kiristämään.
Pysähtyessä ja paikallaan operoidessa matalasta satulasta tai mataluudesta yleensä on yksiomaan iloa koska tukevuus parantuu välittömästi. Matalassa kustom-tyyppisessä pyörässä satula voi olla hyvinkin matalalla mutta se alkaa mennä jo haitan puolelle koska polvet ovat jalkojen maahan yltäessä edelleen kulmassa ja kuormitus kohdentuu reisien ja pakaroiden lihaksiin enemmän kuin jalat olisivat suorassa. Myös edessä olevat jalatapit/astinlaudat heikentävät ajotuntumaa koska painonsiirto pyörään ei tapahdukaan jalalla painoa runkoon siirtämällä vaan kaikki ohjaus käy ohjaustangon kautta. Lisäksi liki kaikki paino tulee pakaroiden varaan eikä voi kohotella itseään jalkavoimin.
-
Ahteri puutuu omassa 1100 Brevassa ,satulana korkeampi malli. Kokeiltu vakio ohjaustangon nousu osilla ja nyt helibarsit jotka nousevat ylemmäksi ja hieman taakse jolloin ajo asento itselle mukavampi. Nyt kiinnostaisi kokeilla geelisatulaa onko tietoa mikä olisi hyvä? Löytyi tämmönen englannista :
http://www.twiggersmotorcycles.co.uk/norge-1200-accessories/norge-lowered-seat.html
Oliskohan tietoa kannattaako hankkia- Norgelle sitä tarjotaan mutta kuten on käynyt selväksi pitäisi käydä Brevaan. Meinasin jo myydä pyörän pois mutta tulin katumapäälle ja jos saisi tuon satula pulman hoidettua saatan vielä ajella sillä jonkin aikaa.
Onko tietoa mikä geeli satula olis hyvä?
-
Mulla on omassa Brevassa sekä korkeampi vakiosatula, että tuo matalampi geelisatula. Vakiosatulan kanssa oli alkuun noita puutumisongelmia pidemmillä reissuilla. En tiedä onko tottumista tapahtunut vai mitä, mutta viime kesän Saksan läpiajo sujui ilman suurempia puutumisia. Heti kyseisen reissun jälkeen sain tuon geelisatulan, mutta siitä nyt ei ole vielä kokemuksia kuin pätkäajosta. Polvikulma tietysti tiukkeni jonkin verran ja satulan väri vaihtui. Ihan mukavalta kuitenkin tuntuu - tämän kesän jälkeen olen viisaampi tämän asian suhteen.