Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Matias - Helmikuu 22, 2016, 11:14:03 ap
-
Pahus soikoon, kävin tallilla ja huomasin että guzzin etu kummista oli ilima väärällä puolella rengasta ( ulokopuolella).nyt olis taas hyvät neuvot tarpeen, näitä aineitahan on kyllä monenlaisia mutta ne kait vaatii että pyörällä ajettas sen jälkeen kunse aine on siinne kummin sisään laitettu,, mutta se kun on vähän hankalaa tähän vuoden aikaan ainkin täällä Oulussa. Onko muita keinoja tai aineita olemassa ettei tarvia alakaa isompiin hommiin.
Kyselee Matti pappa Oulusta
-
No pitääkö rengas pumpatun ilman sisällään miten kauan? Jos tyhjenee samoin tein, niin kannattaa varmaan tarkastaa, mistä vuotaa ja miten korjata kunnolla. Voihan olla, että venttiili vuotaa tai vuotaa vanteen ja kumin välistä (tubeless).
-
Tubeless eli sisärenkaaton?
Minä olen muutamaan otteeseen paikannut tienpäällä renkaan. Ostin joskus Biltemasta ao. sarjan sekä lisää pieniä hiilidioksiidipulloja sivulaukkuun varalle.
Homma sujuu näppärästi: Reiästä se naula, ruuvi tms. pois ja sarjan pyöröraspilla reikää sen verran hinkataan, että saadaan "pyöreä" reikä "tuoreella kumilla". Sen jälkeen paikkapötkö haarukkapistimeen ja liimaa / vulkanointinestettä reikään sekä pötköön. Pistimellä työnnetään pötkö reikään LÄPI ASTI ja pistin pois.
Odotusta ~20 min ja ulkopuolelta liika pötkö leikataan veks.
Painepulloista painetta renkaaseen, esim. 6 pulloa, ja varovaisesti pöristellen lähimmälle huoltsikalle paineilmatäyttöön. Noilla 6 pullolla saa ~1,8 - 2,0 kiloa painetta, jolla pääsee pöristelemään pois jostain metsänlaidalta.
Rengaspaine on sitten tarkistettava parina päivänä ihan vain varmuuden vuoksi.
Tähän mennessä ei ole mitään ongelmia ollut paikkauksessa. Pruuttapullovaahtoa ei kannata käyttää... Tämä on kokemusperäinen tieto...
-
Vaikuttaa siltä että rengas on tyhjentynyt hiljalleen niin ei ole helppo löytää vikaa mutta yrittää voi. Ei se ainakaan talvisäilytyksen aikana ole puhjennut. Koitahan täyttää kumi siinä paikoillaan niin voi ryhtyä kuulostelemaan.
Onko vuoto venttiilistä tai venttiilin juuresta tapahtunut? Onko käytössä sisärenkaallinen rengas vaiko valuvanne ja sisärenkaaton versio? Näille on eri menetelmät korjauksen suhteen.
EV-malleissa on pinnapyörät ja silti sisärenkaaton vannetyyppi.
Itse venttiili voi vuotaa "sielustaan" tai kiinnityksestään jos on tubeless eli sisärenkaattoman venttiili. Useimmat rengasliikkeet vaihtavat pyytämättä uuden venttiilin jos heillä on kyseistä tyyppiä.
Ei liene iso homma ottaa etupyörä pois ja käydä moottoripyöräkorjaamolla otattamassa päällikumi irti. Rakenteesta riippuu vaihdetaanko vain sisäkumi venttiileineen. (Perinteisen mallinen pinnapyörä) vai löytyisikö reikä päällikumista jonka voi paikata sisäpuolelta jos reikä löytyy tai saman tien laittaa uusi rengas. Näin talviaikana kun mitään kiirettä ei ole ei kannata ryhtyä mihinkään pikapaikkauksiin vaan tekee homman kunnolla ja varman päälle.
Pyörä keskituelle tai nostimelle jos tukea ei ole. Etupyörä irtoaa kun jarrusatula(t) irrotetaan ja etuakseli irrotetaan. Katso mikä holkki on milläkin puolella. Siihen hommaan ei montaa minuuttia mene. Työkalukotelossa kannattaa pitää mukana pyörien irrotukseen soveliaat työvälineet. Jos niitä ei vielä ole niin nyt voi hankkia.
Kun rengasrikko sattuu tiellä niin on huomattavasti helpompi ottaa pyörä irti ja lähteä sen kanssa lähimmälle korjaamolle kuin ryhtyä järjestämään koko pyörän rahtausta.
Ns. paukkupullo ei toimi sisätrenkaalliselle renkaalle. Joskus toimii sisärenkaattomalle. Ns. narupaikka ei myöskään toimi sisärenkaalliselle renkaalle. Mutta toimii useammin sisärenkaattomalle. Paikkausmetodi vaihtelee missä kohtaa rengasta reikä on. Jos reikä on renkaan sivussa, narupaikka tai paukkupullo ei toimi lainkaan. Kulutuspinnan reiässä paremmin jos kulutuspintaa on vielä jäljellä. Puhkeamisriski kasvaa renkaan kulumisen myötä sillä jo pelkkä terävä kivenmuru voi tunkeutua kudosten läpi.
Ainoa oikea renkaan korjaus tehdään rengasliikkeessä ei siellä näe pikapaikkausvälineitä vaan sisärenkaattomalle paikka tulee sisäpintaan ja sisärenkaalliseen vaihdetaan ainakin sisärengas ja tutkitaan päällirenkaan sisäpuoli tarkasti piikkien ja epäpuhtauksien varalta. Nykyiset sisäkumit ovat hieman epävarmoja paikattavia johtuen materiaalistaan. Ja niin edullisia että paikkaustyö ei kannata.
Vanhan liiton motoristit pitävät mukana rengasrautoja ja pumppua, kuten minäkin ennen, ja sain korjattua sisäkumin "paikan päällä". Sisärenkaattomien aikakaudella on raudoista luovuttu kun rengasta ei tahdo saada vanteelta irtoamaan kuin koneellisesti tai isossa ruuvipenkissä. Renkaat ovat myös levinneet. 190 - 260 mm ovat joa aivan yleisiä leveyksiä ja leveyden lisääntyessä rengasrikon riski kasvaa selvästi.
Jos naula on pistänyt reiän sisärenkaattomaan kumiin niin vuotoa voi koittaa tukkia väliaikaisesti kiertämällä reikään peltiruuvi jos vika on kulutuspinnassa. Niinkin on joskus onnuttu tien varresta sivistyksen reunaan.
Olen huomannut että useista nykypyöristä ei erityisesti takapyörä irtoa helpolla: edessä on sivulaukut ja pakoputket sekä jarru jotka on irrotettava, avaimia tarvitaan monenlaisia ja varsin järeitä eikä tärkeää keskitukea ole lainkaan olemassa. On tilattava kyyti korjaamolle. Abs-antureita olen kuullut rikotun kun pyörää otetaan irti tai asennetaan paikoilleen. "Sonic wheel:in" reuna on terävä.
-
- - - ...ei siellä näe pikapaikkausvälineitä... - - -
No eipä tietenkään, kun siellä on kaikki tarvittavat vehkeet ja koneet. Eikös se ammattipaikka ole sellainen T-kirjaimen muotoinen, jossa renkaan reikään vedetään tuo "pystysakara" ja sisäpintaan vulkanoidaan pyöreä, tavallisen paikan näköinen osa?
-
Tuosta t-mallisesta olen vain kuullut mutta perinteinen "tossupaikka" sopii sekä renkaan sivuun ja keskelle yhtä lailla. Se vulkanoidaan paikoilleen ja puristetaan prässissä jossa on lämmitys. On myös tossuja jotka laitetaan kuin tiptop-paikka eli suoritetaan pinnan puhdistus, esikäsittely ja vulkanointiaineen levitys. Itse tossusta otetaan suojamuovi irti ja tossu painetaan käsiteltyyn kohtaan ja mankeloidaan tarkoitukseen valmistetulla rullalla keskeltä reunoihin päin. Sekin pysyy oikein hyvin. Itsellä on sellainen ollut viimeksi Brevassa ja asennettu keskellä maaseutua Anttolassa yhden miehen autokorjaamossa. Olisi tietysti voinut uuden renkaan hakea Mikkelistä mutta kun puhjennut kumi oli laitettu edellispäivänä Rovaniemellä alle Norjan kierroksen jälkeen niin ei raaskinut uutta kumia jättää matkalle. Olisihan sen Matkahuolto sieltä tuonut mutta paikaus oli helpompi tapa. Renkaassa oli huopanaula keskellä kulutuspintaa.
Ai niin: tossutuksen jälkeen, jos tossu on iso (kämmenen kokoinen tai liki) niin on hyvä suorittaa tasapainotus uudelleen. Muutoinkin, ennen kuin rengas irrotetaan vanteelta merkitään renkaan asento vanteeseen ja renkaaseen että tulevat keskenään samaan asentoon asennettaessa niin tasapainotus pitää paremmin kutinsa.
Huom: jos sisärenkaattomaan renkaaseen on turautettu paikapullo sisään ei arvonsa tunteva rengasmaakari siihen käsiänsä sotke. Ei enää liimaukset tai muut paikkaustavat toimi. On se sellaista muhjua. Minä tiedän: puhkesi kerran satulan alla semmoinen pullo.
Luomuasentajat paikkaavat renkaan rasvattomalla maidolla.
-
Tuosta renkaan irroituksesta.
Edellyttäen että on keskituki, saa Calin eturenkaan irti maantielläkin helposti jos sopivat avaimet mukana.
Takapyörän kanssa joutuu myös irroittamaan etupyörän ensin, jotta pyörän perän saa riittävän korkealle.
Takalokasuoja kun tulee sen verran alas, että ujuttaa sen ali rengas vaatii pyörän tilttaamisen etuputkien varaan.
Kannattaa laittaa jotain suojaa putkien alle, takapyörää sovittaessa taatusti hiertävät alustaa vasten.
Kaikki laukut tietysti irti että eroon takapainosta.
Muutenhan Cali on suht tasapainossa keskituella, riippuen paljon bensaa tankissa ja varusteista.
-
Luomuasentajat paikkaavat renkaan rasvattomalla maidolla.
Ei toimi enää nykyrenkailla. Siis sisärenkailla, ovat niin paljon lisänneet muovia seokseen, ettei vulkanoidu. Ei saa edes paikkaa tarttumaan..
-
Tilanne on tuttu... kumma kyllä vastaava tilanne sattui kun olin vielä Yamaha -mies... paikalliselle TB:lle, neljä kiloa painetta ja Vianorille missä duuniautojen rengastyöt tehdään... yhdeksän vuoden asiakkuus palkittiin myös siiviiliasioissa, 40 prosentin alennuksella töistä ja uudesta renkaasta... aika okei!
-
Takapyörän kanssa joutuu myös irroittamaan etupyörän ensin, jotta pyörän perän saa riittävän korkealle.
Takalokasuoja kun tulee sen verran alas, että ujuttaa sen ali rengas vaatii pyörän tilttaamisen etuputkien varaan.
Tuota systeemiä en ole kokeillut, mutta ainakin Vintagessa ja uskoisin, että muissakin Caleissa homman voi tehdä myös niin, että irrottaa satulan ja pari lokasuojan sivukiinnitysruuvia. Lokasuoja nousee takapäästä jonkin verran ja sitä kärsii myös tarvittaessa hieman taivuttaa sivullekkin. Vintagessa pitää irrottaa myös se sivulaukkujen kiinnityshässäkkä, voi olla myös muissa Caleissa sama homma. Renkaan saa kyllä ujutettua pois ja takaisin tälläkin konstilla.
Jouko
-
Niin mulla onneksi kysseessä eturengas.
-
Takapyörän kanssa joutuu myös irroittamaan etupyörän ensin, jotta pyörän perän saa riittävän korkealle.
Takalokasuoja kun tulee sen verran alas, että ujuttaa sen ali rengas vaatii pyörän tilttaamisen etuputkien varaan.
Tuota systeemiä en ole kokeillut, mutta ainakin Vintagessa ja uskoisin, että muissakin Caleissa homman voi tehdä myös niin, että irrottaa satulan ja pari lokasuojan sivukiinnitysruuvia. Lokasuoja nousee takapäästä jonkin verran ja sitä kärsii myös tarvittaessa hieman taivuttaa sivullekkin. Vintagessa pitää irrottaa myös se sivulaukkujen kiinnityshässäkkä, voi olla myös muissa Caleissa sama homma. Renkaan saa kyllä ujutettua pois ja takaisin tälläkin konstilla.
Jouko
olen kiskassu millen keskijalalle pattingin päälle niin mahtuu takanakki ulos alaspäin tiputtamalla, kerran ajoin naulaan 100 m stormin pihasta sikäli hyvä että sai saman tien uuden sisärenkaan laitatettua kun vaan kaivo renkaan irti pihalla, hyvin lähti alkuperäsen työkalupussin hiluilla
-
Tuo kiskaisu keskijalalle pattingin päälle on aika friskaapeli homma varsinkin yksin tehtynä, saattaa nimittäin mopo siinä kaatua. Lähtökohtana se että tuo homma pitää tehdä yksin, on mulle ratkaisu ollut ketjutalja jolla nostaa sen verran että pattinki mahtuu keskijalan alle, ei tarvitse pyörää kallistella kun takapyörä mahtuu sivulta pois.
-
Cali II:sta otettiin takapyörä pois vetämällä pyörä keskituelle asfaltin reunaan niin että takapyörä tuli lievästi ojan päälle. Lisäksi piti hieman kaivaa soraa pois takapyörän alta niin takapyörä irtosi ilman kummempia irvistelyitä. Takapyörän irrottaminen edellyttää myös toisen äänenvaimentajan irrotuksen.
-
Cali II:sta otettiin takapyörä pois vetämällä pyörä keskituelle asfaltin reunaan niin että takapyörä tuli lievästi ojan päälle. Lisäksi piti hieman kaivaa soraa pois takapyörän alta niin takapyörä irtosi ilman kummempia irvistelyitä. Takapyörän irrottaminen edellyttää myös toisen äänenvaimentajan irrotuksen.
joo se pakarin irrottaminen maantieolosuhteissa vaatii hermoja että jaksaa odotella jäähtymistä . . .
-
Kiire on kuitenkin joka tapauksessa ohi.
Nuorempana rengasrikko oli lievä katastrofi ja otti päähän. Oli mukamas niin tärkeää saada ajaa tai mennä jonnekin. Ehkä silloin ajasta oli pulaa....
Puhjennut kumi ei nykyään ole enää sen tyyppinen ongelma. Koska kiire on toistaiseksi ohi niin ihan samantekevää saako renkaan kunnostetuksi heti vai vasta seuraavana päivänä. Sen takia ainakaan minulta ole mennyt matka pilalle vaan on jopa syntynyt mielenkiintoinen seikkailu paikassa johon ei aikonut koskaan mennä. Sekin on osa moottoripyöräilyä. Ei varauksia, ei tiukkaa aikataulua vaan matka kehittyy sen edistyessä.
-
Ihmetyttää näissä vastauksissa tuo jännääminen keskituelle vetoon, tyhjän päälle. Kun keskipönkän käytön harjoittelee, saa helposti takarenkaan vaikka rotvallin reunan yli. Eli ihan kohtuudella saa renkaan alle ilmaa.
-
Kaikki eivät itse saa pyöräänsä keskituelle. Puutetta on joko voimasta tai tekniikasta.
Olen saanut antaa monelle apua asiassa. Osassa mallistoa ei edes keskitukea ole joten joutuu turvautumaan kekseliäisyyteen tai ulkoiseen apuun kuljetuksesta paikkaan jossa on nosturi jolla homma onnistuu.
-
Kyllä menee pyörä keskituelle ilman pattinkia heittämällä, en vaan ota sitä riskiä että pattinki lipsahtaa alta pois ja pyörä kaatuu. Se onkin sitten toinen juttu jos joutuu rengashommiin tien päällä, tarvitaan kekseliäisyyttä, kuten MM tuossa edellä kertoi.
-
Aika moni pyörä sietää korokkeen keskituen alle. Jotkut hyppäävät tukevasti jopa kakkosneloselle. Toiset taasen eivät siedä juuri mitään, kun vipusuhde muuttuu sellaiseksi, että pyörän saaminen ylös vaatii kohtuuttomasti voimaa.
-
nykyäänhän on ollu jo jonkun vuoden mp-kortin käsittelykokeessa pyörän jalalta lasku ja jalalle veto että jos niissä keskituki on niin ei korttia saa jos ei onnistu
-
Calin nostaminen keskituelle on ihan vain taitolaji. Tietenkin on oltava sen verran kropassa pituutta, että se "teknisesti" onnistuu.
Takapyörän poisto sujuu kallistamalla - kyllä siihen apua saa. Minäkin Rovaniemellä joskus...
-
Konstit on monet.
Itse saan EV:n kyllä keskituelle, mutta jos vähänkin koroketta, niin homma tyssää.
Ja jos kaadan sen niin pystyyn nostaminen ei hajonneilla olkapäillä onnistu.
Toki apua tarjolla useimmiten ja sävelletään tilanteen mukaan.
-
Tämä sattui 80-luvun puolella.
Mitä idempänä tai pohjoisempana joutuu ongelmiin niin sitä avuliaampaa on väki. Kahvia ja ruokaa tarjotaan. Mitään ei kannata vaatia vaan osoittaa että on pienoisessa pulassa niin apu tulee omatoimisesti. Tosin sitten auttajan ehdoilla: isäntä oli pellolla puimuria ajamassa ja kello oli viisi iltapäivällä. Emäntä ryhtyi päivällisen laittoon ja minä maalaispoikana tiesin että kohta puintikin olisi lopetettava koska ilmankosteus nousee jyrkästi elokuussa kun aurinko paistaa viistosti ja pelto jää varjon puolelle. Puoli seitsemän aikaan isäntä tuleekin, syömme yhdessä ja keskustellaan ongelmasta. Traktorin viljakuorma tyhjennetään kuivaamolle ja perävaunun tilalle laitetaan vanha hevosreki. Peltotietä oikaisten pyörän luo ja takaisin tietä myöden talolle niin että kirskunta jalaksista kuuluu. Itse pitelin pyörää pystyssä. Talon työkaluilla takapyörä irti, viilapenkissä takarengas vanteelta toispuoleisesti, sisärengas ulos ja vuodonetsintään rännin alla olevassa tynnyrissä. Reikä oli hieman arassa paikassa venttiilin juuressa. Itsellä eikä talossa ollut toimivia paikkatarpeita mutta isäntä kävi soittamassa puhelun ja sanoi että muutaman kilometrin päässä asuu toinen isäntä jolla on moottoripyöriä ja hän käy katsomassa onko hänellä sopivaa sisärengasta verstaassaan.
Tämä toinen isäntä kurvaa kohta vanhalla japåninpyörällä paikalle olan yli heitettynä sisärengas. Siihen pumpataan ilmaa ja todetaan vesitestillä tiiviiksi. Olisin tarvinnut 18/120-renkaalle kumin mutta tämä oli kyllä 18-tuumainen mutta huomattavasti leveämpään tarkoitettu. Hetken tuumailun jälkeen päätin sovittaa kumin paikoilleen. Jääköön ryppyyn mutta ei sen tarvitse kauaa kestääkään: vain noin 150 km niin olisin kerhon tallilla jonne voisin pyörän jättää ja ehkä saisin kyydin asunnolleni. Tai sitten riskeeraisin viimeiset 20 km menemällä suoraan kotiin. Olin petissä vasta aamuyön alkupuolella mutta kokemusta kokeneempana.
Hieman ähräämistähän sen renkaan asennus oli kun liika kumi tahtoi olla tiellä mutta renkaan sain päälle ja ilman pysymään sillä puolen. Kyselin sitten sisäkumin hintaa sekä talon palveluiden korvaamista mutta se ei sopinut kummallekaan isännälle. Kahvillekin vielä pyydettiin. Isännällähän oli vielä pitkä yö edessä sillä viljan kuivaaminen on prosessityötä ja vaatii valvontaa yli yön.
Myöhemmin olen ollut varautunut paremmin: mukana aina peltiruuvi naulanreiän vuodon tukkimiseksi, paikkapullokin toisinaan, sisäkumi jos olen liikkeellä vanhalla kalustolla vaikka vanteet ovatkin tubeless-tyyppiä. Pari pientä rengasrautaa, polkupyörämallin lyhyt pumppu ja avaimet millä saa pyörän irti. Linja-autopysäkillä homma onnistuu. Kunhan saa renkaan alapuolelle sen verran ilmaa että voi ajaa varovasti neljääkymppiä seuraavalle huoltiksella tai korjaamolle. Maaseudulla näitä yleispajoja on yllättävä paljon ja asutuissa maalaistaloissa melkein kaikissa.
Näissä uusimmissa pyörissä ja California Adamantissa en ole erityisesti varautunut rengasrikkoon. Pitää vain saada pyörälle jokin väliaikainen säilytyspaikka ja hakea kalusto pois joko pakettiautolla tai hinaamalla.
-
Jos on rohkeutta, voi kallistaa pyörän kokonaan kupeelleen. Sopivasti pehmustettuna ei tule vaurioitakaan. Siinäpä on sitten tilaa irroitella pyöriä.
-
Jos on työntöapua niin nurmikkoinen maantienojan vastapenkka toimii. Pitää vain työntää riittävän korkealle.
-
Meiltä lähtiessä on ajettava sorapintaista tietä vähintään n. 4 km ennen kuin pääsee asfaltille. Tielaitos vai mikä Destia hän on, päällysti tien murskeella, joka hajottaa renkaat. Yleensä kesässä menee murskeenpala auton renkaasta läpi 3-5 kertaa kesässä. Alkuun niitä paikkautin, mutta kun se homma on jatkuvaa, niin aloin käyttää ns. kamelinpaskapaikkoja. Hyvin ovat nekin pitäneet, yksikään ei ole pettänyt. Muilla palstoilla väittävät niitä käyttävänsä myös mp:n renkaisiin.
Mulle ne eivät käy, kun on pinnavanteet, jotka vaatii sisärenkaan. Yksi murskeenpala meni mp:nkin takarenkaasta läpi, mutta onneksi oli mennyt juuri ennen kun ajoin pihaan. Pihinä vain kuului kun otin kypärän päästä.
-
;D Tuota keskituelle nostoa ollaan mm. Matin kanssa naureskeltu koska sehän Cali 2 kohdalta oli yksi moite erään lehden testissä.
Minulla sattui olemaan hieman myöhemmin juuri vastaavanlainen pyörä.
Heh. vaikeeta oli.. siihen tarvitsi toisen käden etusormen ja seisoa keskituen päälle! Kokeilin myös täysin ilman käsiä mutta tasapainon takia siihen tarvitsi yhden sormen! :) Vaikeeta siitä saa jos alkaa äheltämään ja pelkää kaatamista!
yleinen ongelma lienee että ei arvaa päästää keskituen molempia puolia maahan vaan yrittää nostaa pyörän ittensäpuoleisen jalan yli, tietty se vähän voi hirvittää jos tie on pyörästä ulospäin kallellaan, tätä pitäisi harjoitella kaverin kanssa niin rupee käymään
-
Taikahan useissa Guzzin keskituissa on oikea tekniikka: siitä pitkästä raudasta (Cali II ja nuoremmat) painetaan tuki maan tasalle ja etsitään asento jossa molemmat jalakset ovat yhtäaikaa maassa. Sitten siirretään päkiä tuen vasemmanpuolisen jalaksen nokkaan ja painetaan. Nousee kuin itsestään. Harvan olen nähnyt näin toimivan vaikka omistaja käsikirjassa on siitä kuva. Niin toimii myös GT850 ja siihen liittyvien mallien tuen käyttö. Eräältä poliisilta kuulin että osa konstaapeleista oli sairaslomalla kun oli tullut revähdys kylkeen kun ajoneuvoksi tuli GT850.
-
Samalla lailla niitä muidenkin keskipönkkiä käytellään.
-
Sitä keskijalkaa pitää silloin tällöin katsella kriittisellä silmällä. jotta onkos kaikki kunnossa; Nevadan keskijalka olikin revennyt sen jalkapönkän juuresta. Hitsautin sen ennen kuin...
-
Sitä keskijalkaa pitää silloin tällöin katsella kriittisellä silmällä. jotta onkos kaikki kunnossa; Nevadan keskijalka olikin revennyt sen jalkapönkän juuresta. Hitsautin sen ennen kuin...
Sama koskee tietysti sivujalkaa. Sekin voi mennä poikki. Kerran meni Alpeilla poikki, mutta onneksi seisoin vieressä ja jalan puolella, kun pyörä nytkähti ja kerkesin ottaa vastaan. Alpeilla on aika keljua pysäköidä ilman sivujalkaa, kun pitää hakemalla hakea tasaisempi paikka hommaa varten, kun siellä tuppaa tunnetusti olemaan kaikki paikat kallellaan joka suuntaan ja vielä yhtäaikaa.
-
Juu, mullakin repesi Lariosta keskituesta putki. Oli lähes ympäri asti. En ole sitä korjannut, kun huomasin tuon repeämän jalkaa käytöstä poistaessani. Ei olisi kantanut enää kauempaa..
-
Vielä yks " tyhymä " kysymys. Minkälaista ilman painetta ootta pitänyt etu kummissa normaali kuormalla.
-
Tehtaan suositukset Caliini eteen 2.3, taakse 2.5 Bar on mielestäni alakanttiin rengaspaineissa.
Paremmin toiminut mielestäni edessä 2.6, takana 2.9.
Täydessä reissukuormassa matkustajan kanssa olen pitänyt 2.8 edessä ja 3.1 takana.
Renkaat on kehittyneet paljon, näkyvät renkaiden testailuissa yleensä käyttävän 2,5 edessä ja 2.9 takana.
-
Michelinukon antamassa koulutuksessa mainittiin että puoli baaria alle suosituspaineen on fataalia. Saman verran yli ei riko rengasta eikä vaikuta ajoon erityisen haitallisesti.
Suosituspaineet ovat pitkän kokemukseni perusteella se millä rengas kokolailla toimii hyvin mutta vielä paremmin kun muutaman kymmenyksen lisää. Älkää luottako huoltoasemien mittareihin eikä halpohin digimittareihin. Jos tarvitsee huoltiksella säätää painetta eikä ole tarkkaa mittaria johon voi luottaa niin mieluimmin sitten hieman liikaa ilmaa kuin että jää vajaaksi.
Oikea tai hieman korkea rengaspaine kuluttaa vähemmän rengasta ja bensaa kuin hiemankin alhainen paine.
Nykypyörissä näkyy olevan samat rengaspaineet riippumatta kuormasta. Perustetta tähän en ole kuullut.
-
Se on joku rakenteellinen juttu, paineen merkitys renkaan kantokykyyn on vähentynyt.
Ajavat muuten nykyään todella pienillä paineilla kilpaa. Lähinnä renkaan runko kantaa painon. Nämä siis Motogp:ssä.
-
Älkää luottako huoltoasemien mittareihin eikä halpohin digimittareihin.
Hankin joskus oman mittarin - maksoi jokusia euroja. Olen sillä aina mitannut paineen renkaanvaihdon jälkeen, kun rengasmestari on ensin painanut painetta sisään. En tarkistaakseni työn jälkeä, vaan omaa mittaria. Aina on näyttänyt samaa. Siis riittävän tarkka.
Eipä tarvi miettiä tätäkään sen enempää kypärän sisässä.
-
Rengasliikkeillä ei ole varaa pitää huonoa mittaria käytössä. Itsepalveluhuoltiksella tahtoo olla monenlaista mittarinkäyttäjää ja letkunrepijää. Käytön jälkeen annetaan kelan vetää letkua viisi metriä niin että räminä kuuluu ja mittari poukkoilee pitkin asfalttia. Rapaisia ovat muutenkin.
Shellin huoltiksilla sentään on päiväsaikaan palveluhenkilö paikalla joka katsoo autosta ilmanpaineet, lisää pissapoikaan nestettä, pesee lasit, jne mutta meneppä moottoripyörällä niin kiinnostus loppuu siihen. Huutelin joskus "letkunjatkeen" paikalle kun piti lisätä juuri käyttöön otettuun pyörään henkeä kumeihin ja selkä vaivasi. Ei ehtinyt kun oli autoja tankattavana. Eipä silti, ystävällisiä ovat olleet ja voisi näitä "pikku apulaisia" olla muillakin huoltiksilla kuin Shellillä ja Lukoililla. Auton tankin jättävät kuitenkin vajaaksi. Malliksi yhdelle laskettelin vielä 15 litraa lisää gasoa tankkiin kun oli jo lopettanut. Laskevat liian isolla virtauksella ja lopettavat kun vähän kuohahtaa.
ABC:t pyrin ohittamaan täysin, Lukoilit myös useimmiten, Nesteellä tulee käytyä harvoin, Ritoililla silloin tällöin kun ovat sijoittaneet kylmäasemansa niin että Brevan tankki on ollut sillä kohtaa sopivasti tyhjä. Asuinpaikan liki on myös yksi Ritoil.
Suosin mielelläni yksityisiä ketjuihin kuulumattomia huoltiksia mutta niitä on harvassa mutta on. Maaseudulla pikkuteiden varsilla. Ostavat tavaransa sieltä mistä kulloinkin halvalla saavat. Ovat usein ns. täyden palvelun huoltiksia joissa on korjaamo, huolto, kahvio/ravintola ja jopa sekatavarakauppa samassa. Katoavaa kansanperinnettä.
Shellillä/St1:llä käyn lähinnä siksi että myönsivät eläkeläiselle Euroopan kattavan luottokortin polttoaineeseen ja muihin ostoksiin mitä pari muuta ei. Vaikka kysyin. Tosin Nesteitä ei ole kuin lähinaapureissa ja Essoa ei enää Suomesta löydä.
-
Omalla paikallisella ST1:llä on samanlainen mittari, kuin rengasliikkeissä. Mittari on myös pysynyt ehjänä, kun asensivat kameravalvonnan mittaripisteelle..
-
Minulla on ollut viitisen vuotta pieni työkalupussukkaan sopiva mittari. Sillä on helppo mitata paine, koska viisari jää mittauksessa renkaassa olevaan painelukemaan. Kun vapauttaa mitattaessa peukalolla painettavan napin, voi mittarin irroittaa ja katsoa lukeman eikä tarvitse tihrustella lukemaa venttiilin tuntumasta. Mittarin voi kalibroida rengasliikkeen mittarin lukemiin helposti, koska asteikko on säädettävissä pyörittämällä. Erinomainen reissukaveri. Saksalainen kehittää kaikenlaista..
-
No niin... taas eturengas tyhjä ja onneksi autotallissa... viimeksi ajossa hajosi 1973. Sisäkumissa kaksi paukamaa pinnojen kohdalla. En löytänyt syytä .
Korealainen sisärengas tilalle, entinen misukka. Saas nähdä miten kestää...
Mr
-
Mulla takanen tyhjentyi vauhdissa: http://www.motomatti.fi/2016/05/rengasrikko.html
Kävin ostamassa Motonetin motoristeille tarkoittaman paikkasetin. Alle kakskymppiä ja sisältää painepullot ja välineet paikkaamiseen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/808832/MP-renkaan-paikkaussarja
Tuosta setistä eikä oikein ns paukkupullostakaan (paikkausvaahdosta) ole sisärenkaallisen paikkauskonstiksi. Pumpun lisäksi hieman työkaluja ja rengasraudat sekä sisäkumi että teippiä (tai uusi vannenauha) kun on matkassa niin homma onnistuu. Itse pidin pinnapyöräisessä mukana sellaista sisäkumia joka oli hieman iso eturenkaaseen ja hieman pieni takarenkaaseen. Kun ei koskaan tiedä kumpi puhkeaa. Käy molempiin hätätapauksessa.
Vanhassa pyörässä jolla ajetaan vähän eikä renkaanvaihtoja tule vuosittain on joskus hyvä uusia sisäkumit ihan varmuudeksi. Ainakin ennen pidempään reissuun lähtöä.
-
Auton renkaassa oli minulla lähes samanlainen, mutta sileämpi latanpätkä ( 10 x 3 mm ) pituus 50 mm. Rengas vielä piti kohtuullisesti ilmaakin. Oli siinä silmät tapillaan kun korjaajan kanssa ihmeteltiin raudan pituutta. Miten ihmeessä se on voinut mennä läpi.
Ps. Eturenkaan otin itse päältä mp:stä huonoin rengasraudoin. Meinasin että paikkaan itse. Mutta kun näin vaurion en yrittänytkään paikata. Kylillä on kaksi rengasliikettä ja kummassakaan ei ollut sisärenkaita pyöriin. Toinen lupasi hommata ja soitti kaupunkiin... 20 €.. toisessa paikassa 12 € ja minulle sopi hinta ja toimituskin 2 tunnissa kuriirilla. Otin renkaan mukaan jos laittaisivat päälle..... Erikoista oli että talkitsi hyvin sisärenkaan ja koneella tosi tarkasti päälle hintaa 3 €. Sai uuden asiakkaan..
Mr
-
Netissä näkee kuvia, kun en nyt jakoavaimia ja työkaluja mennyt renkaan läpi. Siis tarttunut tieltä.
-
Menee taas lentokoneasiaksi mutta siellä kiitoradallakin on välillä eri koneista (aura-auto, imuri, lakaisinkone tai kenttähenkilöston erilaiset muut pyörillä liikkuvat värkit) tipahtaneita osia. Käytännössä etummainen rengas nostaa vierasesineen ilmaan ja se sitten osuu taempana tulevaan renkaaseen sopivassa asennossa ja jää siihen kiinni. Ajan kanssa hiertyy läpi jos ei heti puhkaise. Ne renkaat ovat sentään hieman jämerämpiä. Useimmiten siis hajoaa se jälkimmäinen kumi. Sen esineen mukaan sitten tutkitaan mistä se voi olla lähtöisin ja useimmiten syyllinen löydetään.
Epäilen että mp:ssä tapahtuu sama: eturengas pompauttaa piikin pystyyn ja takarengas leipoo sen sisäänsä. Tiellä on niin monenlaista kulkinetta että on aika vaikea osoittaa syyllistä perästäpäin. Maksaja kyllä löytyy: minä. Noin neljänsadan euron homma noutoineen ja uuden renkaan asennustöineen.
-
mää vaihdan aina uudet sisäkummit kun laitan uudet ulkokummit vielä ei ole hajonnu muuta kun että kun on mennyt ruuvi läpi
-
Jos jaksaisi käyttää talkkia vaihtotaseen, lisäisi sisuskumin ikää ihan mukavasti. Se talkki siellä kumin välissä vähentää kitkaa ja täten sisuskumin hieroutuminen vähenee.
-
Osui youtubessa silmään miten saa renkaan päälle/pois
nippusiteiden kanssa.
Varsinainen asia alkaa siinä 9:00 minuutin kohdilla.
https://www.youtube.com/watch?v=U9MpgD-xIjg
-
Nähnyt tuon ennenkin ja pakko sanoa, että kyllä on työlään näköistä. Miksi niin yksinkertaisesta hommasta pitää tehdä noin vaikeaa. Ainoa edun tapainen tuossa on se, että molemmat puolet tulee kerralla vanteelta.
-
Nykyrenkaat ovat varsin helppoja: löin erään mp-korjaamon poikien kanssa vetoa että laitan Dunlopin 160/60-17 sisärenkaattoman renkaan Brembon vanteelle paljain käsin. Eivät uskoneet vaan piti näyttää. Voitin vedon, helppo juttu. Ei ole voima- vaan tekniikkalaji.
Tekee joskus pahaa katsoa kun rengasapinat "sorvaavat" vanteen ja renkaan reunoja rengaskoneella väkisin kun ei ole hommaa opittu tai opeteltu.
-
Mitä sporttisempi rengas, sen notkeampi se on laittaa vanteelle. Joskus kirjoittanutkin, kun laitoin vaimon pyörään käytetyn, aidon rataseoksen, jätin renkaan ensin pehmiämään aurinkoon. Kun sitten parin tunnin jälkeen olin sitä laittamassa vanteelle, oli kumi kuin lakritsia! Niin pehmeä, että meinasi mennä alta karkuun. Mutta menikin sitten ilman rautoja vanteelle.
-
Jos rautoja tarvitsee niin ne on hyvä olla lituskaisia eikä sellaisia kuin kauppias myy eli niissä on reunoissa paksunnokset. Paksunnokset jättävät alumiinivanteeseen tai ainakin maalipintaan helposti jälkiä. Olen leikannut 5 x 10 x 1,5 mm muovinkappaleet joita käytän vanteen ja raudan välissä jos raudalla vääntää täytyy kuten irrottaessa usein tarvitsee.
Käytän viilapenkkiä ja paria laudanpalaa kun pullautan renkaan vanteelta. Viilapenkkini tosin riittää vain 200 leveälle kumille.
Käytössä on myös puoli metriä kanttiinsa vanerilevy jossa reunoja kiertää 2 tuumainen piiru. Vanne nojaa piiruihin ja jarrulevy mahtuu sinne keskelle. Varsinkin ohut kelluva teräsjarrulevy voi vanhingoittua jos sen varassa rengasta kampeaa. Tasapainotuskin onnistuu kotioloissa. Vain painot pitää ostaa.
Ne pyörät joissa on yksipuolinen takahaarukka niin takapyörän tasapainotus kotioloissa ilman adapteriä ei onnistu. Guzzi- ja BMW-huolloissa sen sijaan onnistuu.
-
Öljykannun kyljestä palaset mulla. Rautoina kolme Bilteman mutkapäistä, joita olen muotoillut mieleisiksi. Eli pyöristänyt nurkat, ohentanut ja kiillottanut päät.
Tuohon omaan viilapenkkiin olen ajatellut tehdä erilliset leuat. Mutta nyt olen vielä käyttänyt äkkiä kasaan haalittua "rengaskonetta". Sama kone on toiminut myös iskaridynona.
Alustana olen käyttänyt 15" autonrengasta. Ei naarmuta ja mahtuu jarrulevy sisälle.
Tasapainotukseen käytän Bilteman laakeroitua akselia ja kartioita. Tein siihen juuri keväällä adapterin mun auton vanteelle. Vaihdoin itse renkaat vanteilla ja tasapainotin. Ei se niin ihmeellistä puuhaa ole, ettei onnistu helposti kotonakin.
-
Nuorille miehille ei ole minun "ekomenetelmätasapainotukseni" kelvannut. Kaipaavat digitaalinäyttöä ja sen antamaa varmuuttaa oikeasta tasapainosta. Sama sakki varmaan lukee digitaalityöntömitasta tuhannesosamillitkin vaikka laitteen tarkkuus ei sellaiseen riitäkään vaikka näyttö niitä näyttääkin. Uusavuttomia.
-
Ei tuohon auton kumin tasapainotukseen kukaan uskonut, mutta väärässä olivat.
-
Tosin noilla kotivälineillä ei onnistu kuin staattinen tasapainotus. Dynaaminen tasapainotus ei "analogisilla" kotilaitteilla onnistu. Tosin moottoripyörän pyöriin en ole nähnyt tehtävä dynaamista tasapainotusta jos sitä ei lasketa että staattisen tasapainon tarrapainot laietaan puoliksi molemmille reunoille vannetta samaan kohtaan. Varmaan oikein leveillä pyörillä olisi syytä katsella myös dynaamista heittoa kohdalleen. Vai liekö se tarpeetonta kun renkaan profiili on pyöreä?
-
Tätä mietin myös, mutta en ole koskaan nähnyt sporttipyörien takarenkaita tasapainotettavan muuten kuin staattisesti. Niissäkin yleinen leveys tänä päivänä on auton kumin luokkaa, 200mm. Hyvin nuo mullakin tuntuu autossa rokkaavan (tai nimen omaan ei rokkaa, vaan kyyti on sileää), laitoin punttia sisä- ja ulkokehälle.