Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: margelius - Helmikuu 14, 2016, 17:38:17 ip
-
Perkele !!! Sanon minä. Kukahan jären jättiläinen on keksinny Guzzin tehtaalla mennä maalaamaan alumiinimoottori jollain maalilla mustaks? Vaikka mun pyörä ei ole kun 40 tkm. ajettu, vuosimalliltaan -01, maali lähtee vaikka kynnellä rapsutellen pois. Ja voin kertoo että on muuten jonkinlainen rojekti irrotella kaikki maalit siitä... Onko kellään kokemusta moisesta ? Mikä on osoittautunnu parhaaks keinoks irrotella maali kokonaan?
-
Soodapuhallus.
-
Maalaus on varmaan ollut "hyvä idea" valmistuslinjalta kun hiekkavalumuotit olivat kuluneet ja valupinta mitä sattuu.
Tänään oli juuri juttua yhden Stonen omistajan kanssa pilaantuneesta maalipinnasta. Oikein muuta hyvää keinoa ei ole kuin irrottaa moottorin rungosta ja tehdä mekaaninen maalinpoisto. Aluksi voi helpottaa maalinpoistoaineella niitä kohtia mitkä ovat vielä hyvin kiinni.
Yritin haulla etsiä yhtä aiempaa keskustelua jossa joku kertoi että sai mustamaalauksen kohtuullisen hyvään kuntoon. Jotenkin jäi muistiin että oli tehnyt maalinpoiston teräsharjoilla.
Yhden moottorin olen mustasta maalista puhdistanut. Se tosin edellyttää mun laitteillani että moottori on purettu pieniksi palasiksi ja jokainen osa puhdisteaan erikseen.
Kotikonsteista kokonaisena puhdistamiseksi, teräsharjauksen ohella, voisi olla joko hiilihappojääpuhallus (ei peittämistä, ei juurikaan haitallista pölyä ja moottori saa olla kokonaisena) tai soodapuhallus. Siinä pitää imu, pako ja huohotusaukot peittää hyvin sekä ne kohdat johon puhallusta ei haluta osuvan.
Hiekka- ja lasikuulapuhallus yhdistettynä tulee tällaista: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyoran-moottorin-ulkopinta-kunnossa.html
Jos haluaa ryppymaalin uudelleen, sellaisen joka pysyy, on se tehtävä kohta alumiinipinnan puhdistuksen jälkeen. Oksidoituneeseen pintaan tarttuma on huonompi. Hiekkapuhalluspohja olisi ehkä paras maalauspohja.
-
Soodapuhalluksen voi tehdä kokonaiselle moottorille. Helpottaa toki jos se on irrallaan. Pesu, kuivaus ja maalaus. Toki imu-ja pakoaukot pitää tuplata jne. Mutta helppo ja tehokas konsti.
-
Runko on helppo ottaa pois moottorin ja vaihteiston päältä.
-
Tuo on pätevä no ainaskin kohtuu hidas laite kyseiseen moottorin puhdistukseen.http://nordblasthome.com/fi/
-
Kyllä tuolla kannulaitteellakin teräsharjan voittaa.
-
Tuollaisella puhallellut myös ruosteista valurautaa. Hellankannesta irtosi kymmenen vuoden ulkosäilytyksen jäljet. Tuli kuin uusi!
Kotosalla puhallellut soodaa tavallisella massaruiskulla. Oma säiliö pois ja imuputki soodapurkkiin. Kaikilla yhdenkäden laitteilla on se käyttöön liittyvä ominaisuus, että sooda holvaa tuonne purkkiin. Pitää pyöritellä irtaalle puhalluksen lomassa.
-
sooda holvaa tuonne purkkiin. Pitää pyöritellä irtaalleen puhalluksen lomassa.
Syy ja seuraus siitä että tiivisteilmassa on saman verran kosteutta kuin normaalipaineisessakin ilmassa mutta pienemmässä tilassa jossa vesi erottuu höyrystä silkaksi vedeksi.
Tavanomainen vedenerotin (rautakauppatavaraa, hinta parikymppiä) ei kykene erottamaan kuin osan vedestä. Mutta sekin on parempi kuin ei mitään. Tehokas vedenerotin on kallis laite joita on ammattilaisvehkeissä.
Kovalla pakkasella onnistuu puhallushommat parhaiten koska ilman kosteus on silloin hyvin alhainen. Kompressorin painesäiliön tyhjennys vedestä on tehtävä säännöllisesti. Jos on kiinteä paineilmalinja niin siinä voi olla mutka/linja alaspäin josta voi päästää lauhdevettä pois. Paineilman jäähdyttäminen nopeasti erottaa vettä tehokkaasti.
-
Joo, ja se sooda hukkuu paremmin maisemaan talvella. ;D