Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Helmikuu 14, 2016, 15:58:30 ip
-
Tervehdys!
Helsingin MP-messuilla esiteltiin R.M. Heinon osastolla ilmaista puhelinappia, jolla voi olla suorassa yhteydessä omaan moottoripyörään.
Valitettavasti ohjelmisto on saatavilla toistaiseksi vain Apple ja Android puhelimiin (ei Windows).
Toki pyörään tarvitsee asentaa GMP-yksikkö, jonka hinta on 180 € luokkaa.
GMP yksikkö on saatavilla Moto Guzzin uusimpiin malleihin kuten V7II, V9 ja California 1400 mallisto (sis. Audace + Eldorado).
Laite on saatavilla myös Piaggio-konsernin muihin uusiin kaksipyöräisiin (Vespa, Aprilia, Piaggio).
Mitä sillä voi sitten tehdä? Kaikkea kivaa, tarpeellista ja vähemmän tarpeellista:
Seurata ajosessiolla käytettyä tehoa, vääntöä, kierroksia, G-voimia, kallistuskulmia, ekologista ajoa ja karttapohjaan tallentunutta reittiä yms.
Mm. paikallistaa pyörä GPS-ominaisuudella.
http://www.apppicker.com/apps/995223298/guzzi-multimedia-platform
Onko Gruppossa joku, joka on jo sellaisen ottanut käytöönsä?
t. Kimmo
-
Aika hauska lisälaite. Tuon datasta saa varmaan esim ajovideoon sijainnin jne. Saattaisi jollain konstin onnistua myös ratakierrosten kellottaminen.
-
Mitä! Eikö ajotietokoneissa ole enää ajanottoa?
Brevassa ja Norgessa pidän sitä lähinnä huvittavana lisänä mutta samaa järjestelmää käytetään myös konsernin paremmin radalle tarkoitetuissa pyörissä. On halvempi tehdä yleislaite kuin joka malliin omansa. Ja kyllähän Brevalla rata-ajoa voi tietysti harjoitella. Lisää tuntemusta pyörästä ja itsestä.
Kuten monissa vastaavissa järjestelmissä, kuten autojen vastaavissa, on suurin osa ns. turhaa tietoa vain tiedon vuoksi joka vie lähinnä aikaa mutta voi olla myös viihdyttävää.
Jos se on liian viihdyttävää eli sitoo tai jopa vaatii kuljettajan huomiota ajon aikana pitäisin sovellusta liikenneturvallisuutta vaarantavana.
Omakohtaista kokemusta aiheesta jo on. Seuratessa suunnistuslaitteen ohjeita tai ajotietokoneen kiehtovia tietoja on se pois muusta liikenteen seurannasta. Mutta nämä asiat ovat paljolti käyttäjän oman toiminnan sanelemia ja valitsemia.
Tarpeellistakin tietoa laite tarjoaa ja on hyvä että asiaa voi tarkastella ajon jälkeen off-line eikä koko ajan ajossa.
Käytetty reitti voi olla joskus tarpeellista tietoa mutta tieto missä on lähin tankkauspaikka on mielestäni turhan tiedon huippua: ei kai kukaan tosissaan reissussa unohda kuinka pitkälle pyörällään pääsee tankkauksella ja lisäksi sitä varten on mittari tai merkkivalo. Tähän asti on selvitty Lapissa ja keskisessä Euroopassa, tai ainakin itse, sillä että tiedostaa pyöränsä käyttökelpoisen tankkausvälin. Miten se on ollut mahdollista? Nämä kikastimet tekevät meistä pöhköjä. Esimerkkinä eräs herra joka puski yksisuuntaista päättäväisesti vastavirtaan koska gps niin on opastanut. Järjen saa siis jättää kotiin. Tai jonnekin.
Taloudellisen ajon opastus on varmaankin hyvä mikäli se on suunniteltu juurikin kyseisen pyörän ominaisuuksille tai voi asetella juuri haluttuun kokoonpanoon. Mutta jos se on vain yleismalli joka käy useaan eri pyörämerkkiin ja -malliin niin saanen epäillä sen toiminnan täsmällisyyttä saati tarkkuutta.
On siis keksitty kiva sovellus ääliöittämään käyttäjänsä. Pitäneekin kokeilla.
-
Mittariston ajanotto tottelee kuskin sormea. Hajonta per kierros voi olla useita sekunteja kuskin sormesta johtuen. Gps:n mukaan otettuna aika katkeaa aina samassa kohtaa.
-
Gps:n mukaan otettuna aika katkeaa aina samassa kohtaa.
Taitaa olla harhaa. Siviili-gps:n tarkuus ei täällä pohjan perillä ole kovinkaan tarkkaa paitsi korkeustiedon osalta kohtalaista. Siitä ei ole apua tarkkaan ajanottoon. Saattaa siltä tuntua käytössä hyvältä mutta metritolkulla voi mennä metsään. Rahalla saa tarkempaa signaalia mutta siinäkin on joitain ongelmia juuri tarkan paikan suhteen. Lehdistökin kirjoittelee aiheesta puppua ja amerikkalaiset nyökyttelevät tyytyväisinä kun epätarkastakin sijainnista voi riipiä lisenssirahaa.
-
No mitä nytkin testattu muutamana kesänä Android sovellusta transponderin antamaan ajanmittaukseen, niin kaukana ei olla. On näköjään satelliittien siviilipuolikin kehittynyt kovasti. Android softa, Race Chrono, toimii siis gps:n perässä. Jos joku nappaa mittaristonsa/hantaakiensa nappuloita ajanottona, pitää keskittyä myös siihen ajamisen ohella.
-
Opiskelin GPS-aihetta hieman. On olemassa "siviili GPS:sää" tarkempi paikannusjärjestelmä joka käyttää RSA:n Glonass-satelliitteja joilla on teknisesti parempi tarkkuus. Nokialla on ollut (ehkä on vieläkin) sopimus Glonassin käytöstä kännyköissä mutta ei ole käytössä IVY-maiden ulkopuolella. Garmin valmistaa Glonass-paikantimia samalle suunnalle mutta joissakin täällä myytävissä Android-puhelimissa tämä paikannusjärjestelmä on jo käytössä. Toistaiseksi en osaa kertoa missä malleissa mutta paikannus pitäisi olla jo muutaman metrin tarkkuudella vakiona ja parempaakin on tulossa.
GPS pystyy myös parhaimmillaan muutaman metrin tarkkuuteen ja vaativampaan käyttöön kuten maanmittaukseen on saatavilla laskentalaitteita joilla pääsee muutaman senttimetrin tarkkuuteen. Löytää se mökkitontin huussinkulman takana oleva rajapyykkikin paikkansa sen jälkeen kun v-mäinen naapuri sitä on siirtänyt.
Mutta oli kumpi järjestemä hyvänsä käytössä niin kännykän puutteellinen laskentakyky ei kykene parhaimmillaankaan, toistaiseksi, kuin muutaman metrin tarkkuuteen. Glonassin satelliitit painottavat pohjoista pallonpuoliskoa mutta GPS:n ongelmana on se että painopistealue on etelämmässä.
Että virallisen kilpailuajanoton voi toistaiseksi unohtaa jos ei sitten käytä kalliita maanmittarin laitteita. Eikös se käy ihan tavallisella lähietäisyydellä toimivalla transponderilla ajanotto kilpailuhommissa?
-
Joo, harjoittelussa tuota käytetään, kun vapailla harjoituspäivillä ei saa transponderia kaivaa esiin. Riittävä tarkkuus saavutetaan, että voidaan seurata kehitystä. Toimii automaattisesti koko päivän.
-
<snip>
GPS pystyy myös parhaimmillaan muutaman metrin tarkkuuteen ja vaativampaan käyttöön kuten maanmittaukseen on saatavilla laskentalaitteita joilla pääsee muutaman senttimetrin tarkkuuteen. Löytää se mökkitontin huussinkulman takana oleva rajapyykkikin paikkansa sen jälkeen kun v-mäinen naapuri sitä on siirtänyt.
Mutta oli kumpi järjestelmä hyvänsä käytössä niin kännykän puutteellinen laskentakyky ei kykene parhaimmillaankaan, toistaiseksi, kuin muutaman metrin tarkkuuteen. Glonassin satelliitit painottavat pohjoista pallonpuoliskoa mutta GPS:n ongelmana on se että painopistealue on etelämmässä.
<snip>
Vai että Venäjän satelliitit on parempia kuin Ameriikan? Uskoiskohan tuota?
-
Ei se mikään uskon asia ole. Ei tarvitse sitä käyttää. Moni silti saattaa käyttää tietämättään tai jopa haluamattaan. Kas kun puhelin voi käyttää yhtä aikaa molempia järjestelmiä tai sitä minkä satelliitit ovat kulloinkin parhaiten hollilla. Aina tulee paras tulos. Ei tarvitse miettiä mikä systeemi on tarkempi. Tämä siis Android-käyttiksellä.
Tuommoisella haulla löytyy kaikenlaista mielenkiintoista: glonass android application
Pikkupehmollekin on näköjään yhdistelmätrackersovellus: http://bittimittari.blogspot.fi/2013/02/glonass-tuki-parantaa.html