Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 07, 2016, 15:21:51 ip
-
Joutessani näin sunnuntaina mp-näyttelyn jälkeen tutkin nettipalstoilla kuinka paljon on noin suurinpiirtein vuotuinen arvonalenema.
Mitään tarkkaa tilastoa en tehnyt mutta otin vertailupohjaksi oman pyöräni 1100 Brevan. Aikaväli 10 vuotta.
Laadukkaina pidettyjen japanilaisten matka/sport pyörien n. 1000cc kokoisten hinnanalenema oli 1200€, jopa 1500€ per vuosi joissain tapauksissa kymmenelle vuodelle jaettuna.
Pienin vuosialenema on custommalleilla liki merkistä riippumatta. Omalle pyörälleni, jos sen joku kyseisellä pyyntihinnalla ostaisi on alenema noin 900€/vuosi.
Tarkkoja arvoita en pysty tekemään ja jokaisessa pyörämerkissä ja -mallissa on myyntipalstalla muutama kovalla pyynnillä ja liki aina jokin yksilö jonka hinta on laitettu todella alas.
Tuota hinnanalenemaa kun arvioi vuosikymmenen aikavälillä ei se tietenkään anna koko kuvaa alenemasta. Ensimmäisten vuosien aikana alenema on jyrkintä. Ajan kanssa tasaantuu mutta sillä ei ole merkitystä sille joka pitää pyöränsä pidempään.
Pyyntihinta lienee kuitenkin se jonka mukaan pitää arvottaa koska toteutuneita hintoja on hankala saada selville.
-
Se hinnanalenema ei ole vaan lineaarinen ekalla kymmenellä vuodella. Alkuun arvo tippuu nopeammin. Tasoittuu sitten ja jumittaa liki paikalleen.
-
Ajan kanssa tasaantuu mutta sillä ei ole merkitystä sille joka pitää pyöränsä pidempään.
Tuossa on vinha perä.
Ainoa rahallinen arvo 2006 Californialla on se, kun puolustusvoimat lunastaa sen maanpuolustusta varten jos kun venäjäläiset tulevat suojelemaan täällä asuvaa venäläisväestöä. Noin muuten en harrastusvälinettä ajattele rahan kannalta. Tietysti kun rahaa ei ole, niin silloin ei harrasteta, mutta silloin pyörä seisoo.
-
Ei lunasta, liian vanha. Niille ei viittä vuotta vanhemmat kelpaa.
-
Mahtaako sotavaltiolla halua liikennalle panna yleensäkään tavanomaisia katupyöriä. Ehkäpä tähtäimessä olisivat enemmän monikäyttömallit ja erikoisesti endurot. Maastoon pienet ja isommat sorateille. Monet katupyörät ovat niin etupainoisia että niillä asfaltin ulkopuolella ajo vaatii kuljettajaltaan huomattavasti enemmän huomiota ja hallintaa. Samaa vikaa on ns. isoissa katuenduroissa koska niiden on käyttäydyttävä hyvin nimenomaan asfaltilla.
Vanhojen kotikylän ukkojen jutuista muistan että liki joka talosta pakko-otettiin ainakin toinen hevonen ja sille ohjastaja. Siksi vaarini joutui vielä vanhoilla päivillään sotaan. Myös kuorma-autot lähtivät sotaan sekä moottoripyöriä. Lähinnä sivuvaunullisia. Muistan kuinka naapurin Kustaa manaili Harley-Davidsoninsa menettämistä koska se oli sotahommissa ajettu loppuun. Myöhemmin valtio korvasi jotain pientä.
-
Kertausharjoituksissa aikoinaan yksi kapteeni valitteli, että hänen pataljoonansa sai vain yhden moottoripyörän ja sekin vuoden 84 HD.
Jos omastansa on kiinnostunut, niin tiedon sijoittamisesta saa kysymällä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-autollasi-sota-ajan-tehtava-tallaisia-autoja-puolustusvoimat-haluaa/UJpjhYJk?_escaped_fragment_=#!
Itseäni ei asia kiinnosta, koska konfliktin kärjistyessä pakenen Amerikkaan vuorille.
-
Ei löydy listoilta, on liian vanhaa mun kalusto. Olishan se hauskan näköistä, kun lähetti tykittäisi Calilla pitkin maisemaa.
-
Ei lunasta, liian vanha. Niille ei viittä vuotta vanhemmat kelpaa.
>>>Puolustusvoimat korvaa ajoneuvojen käytön kulut omistajalle. Korvausasioita käsitellään tosin vasta, kun poikkeustila on ohi tai siihen on muuten aikaa. Ja edellyttäen, että yhteiskunnan rakenne on samankaltainen kuin se oli poikkeustilaa ennenkin.<<<
>>>Itseäni ei asia kiinnosta, koska konfliktin kärjistyessä pakenen Amerikkaan vuorille.<<<
Niin, tuskin venäläisetkään niistä mitään maksavat, saahan ne ilmankin ???
-
Norge maksoi ´07 uutena 21 t€ ja 5,5 vuotta myöhemmin kuusi kesää ajettuna möin sen 104 tkm miitarissa hintaan 6 t€. Olisiko tuo 2500 €/v vai 14,4 cent/km. Kilometriä kohti aikaa halpaa, laskekaa vaikka.
-
Eipä kannata olla huolissaan italian "orhien" arvon alenemasta .Messuilla tarjoiltiin Yamahan R1 ylivuotisia n 14 000:- hintaan .tämän vuotinenhan maksa jotain 26 000:- joten jonkun maalaisten hinta laskee jo ennen ostoa:))) Tottakai onhan pyörässä tapahtunut teknisiä muutoksia, mutta kuitenkin..
-
Itse kohta kuusikymmentä mutta rivissä edelleen. Ainakin jos uskoo reserviläiskirjettä.
Muita arviolta ja lonkalta heitettyä tietoa voin levittää: kokolailla 15 - 20 vuoden iässä on moottoripyörä halvimmillaan. Monet pyörät jatkavat siitä vielä halpenemistaan mutta merkittävällä osalla pyöristä on ominaisuutena joko tietty statusarvo, alkava keräilyarvo tai on ns. "hyvä ostos" koska kyseinen merkki/malli on tunnettu hyvästä laadustaan. Näitä on useilla merkeillä japanilaiset mukaan lukien. Guzzilla Californiat tuntuvat pitävän hintansa parhaiten. Tietysti on joitakin LM-harvinaisuuksia joiden arvostus on eräissä piireissä korkealla.
Tallissa on tällä hetkellä yksi pyörä joka on ostettu aikanaan 2000€ kauppahintaan mutta jonka myyntihinta olisi nyt, jos myisi, 5000 - 6000€. Ainakin jos uskoo kyseisestä pyörästä pyydettyjä, joskus älyttömiäkin, pyyntihintoja netissä.
Mutta jos koittaisin myydä Centauroani niin noin 2000€ tarjouksia voisin saada/olen saanut. Liian harvinainen, liian outo, liian monimutkainen, jne. Kuulemma. Siksipä se viihtyy tallissa vielä 5 - 10 vuotta kevyellä ajolla niin nuo samat arvotukset kääntyvätkin positiiviseksi seikaksi.
-
Jos konflikti kärjistyy, niin lähden sotalapseksi Ruotsiin.
Guzzit jätän hyökkääjän vaivoiksi. Husqvarnan otan mukaan. Sillä on mukava hakea kioskilta Marbouta koti-ikävään.
-
Mullekin tuli paikkatieto. Logistiikkapuolen piällysmies. Jännä juttu, kun ei liippaa läheltäkään sotilaskoulustustani tai työtäni. Arpakoneella vissiin heitetty..
-
Suomen salainen ase: eläkepommi
-
Mulla viittaa toimenkuva entisiin hommiin. Pitäähän sotivalle kansalle tehdä sotakoneita.
Kaksi kertaa esikunta muutti toimenkuvaa. Tämä nykyinen on ehkä lähimpänä osaamisaluetta. Ensimmäisellä kertaa kun olisi pitänyt puolustaa Pirkkalan kenttää. Peruivat sen sitten.
Mutta mitähän minä sitten siellä vanhalla työmaalla tekisin? Terveydentilan vuoksi eläköitynyt kun olen.
Ehkä se on sitten ainoa homma joka on jäljellä: eläkepommittaja.
-
Eturintamaan mahtuu aina niitä miinoja etsimään..
-
Suomalainen pidätettiin juuri Briteissä vastaavista höpötyksistä. Ylen uutinen. En alkuuunkaan suhtaudu vakavasti, olenhan sentään razzisti, tms
-
Se mihinkään laske, arvo siis..
Guzzit tuntuu olevan hyvässä arvossa niitä ajavien keskuudessa.
Euroista ei niin väliä, niistä pääsee kyllä helposti eroon.
-
Vaimo näkee Guzzissa sotilaallisen muotoilun, onkos se ihme kun kelataan historiaa taaksepäin... Minun silmään ja luonteeseen sopii Stone paremmin kuin Ev tms., Ev voisi toimia mulle jos siinä olisi matalampi stonga... Sitten kun isoksi kasvan niin Grison ostan mutta ennen sitä ostan Audacen...
-
Sainpahan minäkin res.kirjeen. Sijoituspaikka oli Varoittavana esimerkkinä Puolustusministeriön ala-aulaan. Vaikka...eipä siinä mitään uutta.
No nyt on tuo asia helpommin, kun siirryin messuviikolla Huru-ukko patteriin.
-
Minunkin reservi/nostoväkiasiani on edennyt. Lupasivat vapauttaa palveluksesta puhelinkeskustelun perusteella kunhan käyn ensin sotilaspiirissä henkilökohtaisesti ja esitän raskauttavat todisteet huru-ukkoudestani. Erityisesti henkilökohtaista käyntiä painotettiin.
Haluavatkohan haastatella oikein perusteellisesti vai muuten vain nöyryyttää huonouttani?
-
Karsii pahimmat itkijät pois, kun pitää ylittää fyysisesti laitoksen kynnys. Niitä varmaan kuitenkin riittää, jotka ei vaan halua.