Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Artturi - Helmikuu 05, 2016, 16:52:57 ip
-
Moro,
Kytkin alko tahmaamaan lämpimänä ja päätin tutkia asian. Pyörä on 1000SP -79.
Mitään dramaattista en hoksannut, mutta ihmettelen kun sisuksista löytyi kaksi erilaista kytkinlevyä. Toinen on modernimman näköinen, mutta kuluneempi ja toinen parempikuntoinen on isommista paloista koostuva perinteisen näköinen.
Kysymys kuuluu; mimmoset hankin tilalle??
Onko tässä kyse jostain niksistä, että on laitettu eripariset levyt ja saatu parempi toiminta, vai onkohan ed. omistaja vaan ollut nuuka?
-
Olisko ihan vaan nuukuus. Ei samalla akselilla pyörivillä kytkinlevyillä juuri toimintaan voi parantavasti vaikuttaa. Jos toinen esim luistaa herkemmin, joutuu parempi levy kovemmille ja teoriassa kuluu nopeammin.
-
Nuukuus sielä on tainnu puhua.
Uusia kun ostat niin keskiö ratkasee. Eli samanlaiset keskiöltään kun vanhatkin. Se kun on voitu vaihtaa se rataskin matkan varrella. Kuvassa oikealla vanha malli matalilla hampailla, vasemmalla uusi syvemmällä hammastuksella.
Tai sitten koko paketti: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-Kit-new-version-big-Model::790.html
Oliko painelaakeri ehjä?
-
Painelaakeri näytti terveeltä. Tuon linkin takana oleva paketti näyttää sopivalta. Kiitos vihjeestä :)
Kannattaisko samalla vaihtaa uudet jouset,vaikkei nykysissä oo muuta vikaa kuin ruman näköset??
-
Tuo linkin takana oleva setti on aivan kelpoinen. Jos vauhtipyörän kytkinhammastuksessa ei ole isoja ja teräväreunaisia lovia ja kytkinkeskiö, jos on alkuperäinen, on matalahammasmallia niin tuolla setillä pärjäät kun se vahvistetaan samassa linkissä mainituilla osilla kuten kahdella kumikartiolla, painelaakerilla ja o-renkaalla. Lisäksi tarvitset uuteen keskiöön o-renkaan sekä mahdollisesti kiinnitysmutterin ja mutterin lukkoaluslaatan jos kaksi jälkimmäistä ovat kärsineet.
Jousia ei tarvitse vaihtaa jos niissä ei ilmene mitään ongelmaa: ovat saman mittaisia, eivät olle mutkalla tai muuta vikaa. Korjaamokäsikirjassa on ohjeet jousien tarkistukseen.
Jos taas kaikki on kunnossa eikä keskiössä ole kulumalovia, kytkimen metallinen välilevy on kunnossa et tarvitse kuin kaksi vanhan mallin matalahampaista kytkinlevyä. Mullakin on niitä vielä vanhastaan hyllyssä.
Kaikki kytkinpinnat pitää hioa jos niissä on kirjavuutta tai mustia kiillottuneita läikkiä. Sillä varmistetaan siisti tartunta.
Itsellä on enää yksi pyörä jossa on vanhan mallin matalahampainen keskiö joten en kauheasti enää tarvitse vanhan tyypin kytkinlevyjä. Tuossa hieman suuntaa asennukselle: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottori-kytkimen-kunnostus.html
Tässä taas miten ei tule toimia: http://www.motomatti.fi/2016/01/irtomoottori-kytkimen-vaara-kokoonpano.html
-
Minä kiitän neuvoista ja ohjeista. Näillä pärjätään ;D