Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Tammikuu 31, 2016, 19:29:25 ip

Otsikko: Vilkut päällä
Kirjoitti: MarkkuEVP - Tammikuu 31, 2016, 19:29:25 ip
Hei

Monesti jää vilkku päälle ajaessa huomaamatta . . uusissa pyörissä taitaa olla automaattipalautus jo vakiona.  Äänirääkkä ei kuulu aina ajossa...sen huomasin .  Motouutisissa oli juttu älykkäästä  Smart Turn System " vilkkuvahdista". Onko joku rakentanut aikareleellä tai jollain muilla keinoin vanhaan pyörään vastavan yksinkertaisemman vahdin ??

Mr
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: I.H. - Tammikuu 31, 2016, 21:11:03 ip
Tuo on itsellänikin ongelma, sitä hieman helpottamaan laitoin vilkkujen merkkivaloihin LED-polttimot, loistavat kirkkaammin, näkyvät paremmin, jopa aurigon paisteessakin. Ei ratkaise kuitenkaan koko ongelmaa.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 01, 2016, 11:53:14 ap
Usein tosiaan näkee pyöriä joissa vilkku on jäänyt päälle, omassakin sattuu varsinkin ajokauden alussa usein.
Aika äkkiä kyllä taas "selkärangasta" kun pari kertaa nolostuttaa.
Toi on hyvä idea että aikakatkaisin, vaikka jollain 10-20sekunttia viiveellä.
Mitenkähän käytännössä toteutus, sähköpuolen erikoiswelhoilta varmaan ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 01, 2016, 12:06:25 ip
Usein tosiaan näkee pyöriä joissa vilkku on jäänyt päälle, omassakin sattuu varsinkin ajokauden alussa usein.
Aika äkkiä kyllä taas "selkärangasta" kun pari kertaa nolostuttaa.
Toi on hyvä idea että aikakatkaisin, vaikka jollain 10-20sekunttia viiveellä.
Mitenkähän käytännössä toteutus, sähköpuolen erikoiswelhoilta varmaan ehdotuksia?


Tuotenumero: 1100-03058
Nimike: Viiverele 12V, 10A, 0,5sek-20min säädettävä, irroitushidastettu, 5-nap

http://www.startax.net/?mid=10&pid=111&lang=fi&id=&searchType=product&productline=214&category=229&search_brand=&search_model= (http://www.startax.net/?mid=10&pid=111&lang=fi&id=&searchType=product&productline=214&category=229&search_brand=&search_model=)
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 01, 2016, 12:29:03 ip
Ei kai sentään onnistu niin yksinkertaisesti että periaatteessa vilkkureleen vaihdolla?
Noi Breezen linkin releet on 5-napaisia, EV:ssä esim 2-napainen.
Hitto kun niin huono sähköpuolen asioissa, kai pitäisi opiskella hiemen lisää mistä kyse.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 01, 2016, 14:00:34 ip
Täytyisi varmaan katkaisijakin olla sellaista tyyppiä, ettei tarvitse kuitata. Nythän siihen jää veto päälle.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: millegt - Helmikuu 01, 2016, 14:03:59 ip
70 luvun guzzeissa oli aikarele ja 80 luvun jammuissa oli nopeuteen aikaan yms perustuva sammutus mutta ne on jäänyt pois kuulemma kun Amerikan oikeuskäytännössä on tullut tuomioita että vilkun sammuminen aiheuttanut onnettomuuden, siitä ei voi syyttää että on jäänyt päälle viissiin sitten kai

mulla on vielä vanhan liiton vipu josta näkee vilkasemalla vaikka valo ei näy onko vilkku päällä, vaikea käsittää miksi onniitä keskelle jääviä jotka pitää kuittaa, voihan sitä tietysti painella harrastuspohjalta
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 01, 2016, 14:09:49 ip
Juu, Lariossakin on se ylös-alas-vipu, joka ei palaudu itse keskelle.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: egon - Helmikuu 01, 2016, 14:14:11 ip
Ittelle passaisi parhaiten jonkinmoinen naksutin, joka pitäisi sen verran ääntä, että sen kuulee. Idea voi tuntua kuolleelta, mutta kun pyörässä on vakio vaimentimet, niin pienikin terävä naksutus tulee kyllä kypärän sisään saakka. Vilkulle menvistä johdoista voisi varmaan varastaa sen verran milliampeereja, että saisi äänen aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 01, 2016, 14:39:37 ip
Vilkkurele on kytketty "villkujohtoon" ennen kytkintä. Kytkimellä valitaan haluttu puoli ja se jää kytkemään kunnes se kuitataan. Jos releen korvaa jollain "5-nap. aikareleellä" on kytkentää muutettava ja asiaan paneuduttava hartaasti.
Helpompi ja näppärämpi tapa on vaihtaa olemassa olevan releen tilalle tällainen:

http://motogadget.com/en/electrics/digital-flasher-relay-m-flash/m-flash-blinkrelais.html

Kytkentää neuvotaan:

http://motogadget.com/media/downloads/manual/mflash_manual_en.pdf

En tiedä mistä saa ja kuka myy, mutta kaiken tietävä Google varmaankin päästää pahasta.

Messuilla tavataan: Mes-suil-la ( By Fingerpori )
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Jouko S - Helmikuu 01, 2016, 16:39:49 ip
En tiedä mistä saa ja kuka myy

Timo on palannut! Onpa mukavaa!

Tuota relettä saa ainakin täältä : www.louis.eu/artikel/m-flash-digital-flasher-unit-load-independent/10032190?list=86240108&filter_article_number=10032190
Stormikin taisi aivan äskettäin ilmoitella, että edustavat motogadget-tuotteita Suomessa, jos en nyt aivan väärin muista...
Siis tuommonen rele alkuperäisen tilalle ja sitten jotain muuta..? Vai siinäkö kaikki..?

Jouko

Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Lars - Helmikuu 01, 2016, 17:00:58 ip
En nyt yhtäkkiä löytänyt Googlen hakemistosta mutta niitä on sellaisia päristimiä mitkä laitetaan satulan alle ja ne pärisee siellä niin kauan kun vilkut on päällä, aikanaan yammukerhossa ollessani siellä oli villityksenä laittaa noita, tytöt ainakin tykkäs ;)
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 01, 2016, 17:03:44 ip
TimoEV:lle terveisiä ettei sitten malttanut guzziasioista eläkkeelle. Hyvä uutinen!
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 01, 2016, 17:33:09 ip
Riittäiskös tuon kanssa nyt lukkiutumaton kytkin puolelleen? Eli vilautettaisiin vain suunta vilkuille ja rele hoitaisi loput.

Jos oikein hyvän haluaisi, niin eikös tuohon voisi tehdä ohjelmoitavalla piirille kytkennän, joka nopealla napin painalluksella vilauttaisi kaistanvaihdolle vaikka kolme kertaa ja pidemmällä painalluksella jäisi vilkuttamaan ennalta määritellyn ajan.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Jouko S - Helmikuu 01, 2016, 18:13:27 ip
Riittäiskös tuon kanssa nyt lukkiutumaton kytkin puolelleen? Eli vilautettaisiin vain suunta vilkuille ja rele hoitaisi loput.

Oliskohan noin yksinkertainen? Olisi kyllä helppo! Eikä tuo rele ole niin hinnan kirossakaan. Huomasin tuossa vaan ohjeita lukiessa, että tuo rele ei käy, jos on hätävilkut, eli omaan caliin ei käy..tuli tuunattua nuo hätävilkut siihen pari viikkoa sitten. Näkyy noita automaattisia palautusreleitä olevan markkinoilla vaikka minkälaisia ja noita hälyttimiä myös, mutta ainakin nuo releet on jo sitten vähintään kaksi - kolme kertaa kalliinpia, kuin tuo motogadgetin. Tosin niissä on jo sitten useammanlaista katkaisuviivettäkin, mistä valita.

Jouko
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Jouko S - Helmikuu 01, 2016, 20:28:26 ip
Riittäiskös tuon kanssa nyt lukkiutumaton kytkin puolelleen? Eli vilautettaisiin vain suunta vilkuille ja rele hoitaisi loput.
Oliskohan noin yksinkertainen?

Tuo edellinen rele vaikuttaa kuitenkin mielestäni normaalitoimiselle vilkkureleelle? Myyntiesitteessä tai asennusohjeissa ei puhuta sanallakaan, että se olisi automaattisesti katkaiseva tms. Sen sijaan Motogadgetin sivuilla tämän.releen esitteessä sanotaan, että jos etsii automaattirelettä, niin se on m-jarrurele. Eli tämä Louisin sivuilta bongattuna:  www.louis.de/en/artikel/motogadget-m-stop-brake-light-control/60180120
Rele on tarkoitettu vilkuttelemaan jarruvaloja jarrutustilanteessa. Ei ole sallittu Saksassa(joten Suomessa käytöstä vähintään putkaa, linnaa ja vankeutta). Mutta, rele käy tavallisen vilkkureleen sijaan ja siitä löytyy katkaisun viivetoiminto, mikä ohjelmoidaan releeseen siinä olevien pienten "katkaisijoiden" avulla. Eli halutessa se katkaisee vilkut 20 sekunnin kuluttua. En vaan löytänyt releen kytkentäohjetta tälle vilkkutoiminnolle, jarruvalotoiminnolle kyllä. Releessä on vain musta ja punainen johto, mutta en muista, montako ja mitä johtoja Guzzin vilkkureleeseen on yhdistetty, jotta selviäisi onnistuuko ko. releen vaihto tähän m-stop releeseen. Hätävilkuista ei puhuta mitään, ja muutenkin aloin miettiä, että kun se Californian hätävilkkujohdotus on omalla releellään ja diodeilla suljettu oma piiri, niin ehkäpä tuon uuden releen vaihdon voisi tehdä? Pitää käydä huomenna tutkimassa tuo Vintagen orkkis vilkkurele.
Tuo 20 sekunnin viive katkaisuun tuntuu aika pitkälle, mutta ei kai näillä vehkeillä vielä päästä muutenkaan täysin automatisoituun vilkutustapahtumaan. Vilkkuja joutuu käyttämään oikealle ja vasemmalle ja välillä katkaisemaan manuaalisesti, mutta jos tuo rele katkaisee vilkut unohduksen sattuessa pian risteyksen jälkeen, niin tuo neljän- viidenkympin hinnan kyllä kärsii, jos se kolarin estää.

Jouko
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 01, 2016, 22:48:11 ip
Aika yleinen vilkun automaattinen palautusaika on 40 sekuntia. Ainakin amerikanvaientimalleissa. Sitä en tiedä onko siitä jokin paikallinen määräys mutta näin on tietämäni mukaan ainakin sinne vietävien California 1400 osalta. Mahtaako pitää paikkansa myös Euroopassa?

Itselle jää josku vilkku raksuttamaan kun kääntymisen jälkeen alkaa mutkatie ja siihen keskittyminen unohduttaa vilkun. Kun ajetaan porukassa letkassa niin siinä tilanteessa jää varsin useilta vilkku päälle. Johtunee sekin siitä että keskittyminen on muualla kuin vilkun käytössä. Kaupunkiliikenteessä en mielestäni vilkkua juuri unohtele. 1100 Brevassa on suhteellisen tehokas vilkun merkkivalo joka on hyvin näkökentässä mittariston ylimpänä. Vilkkuun on suhteellisen helppo viritellä äänimerkki. Pikku summerit eivät paljoa maksa.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 01, 2016, 22:54:34 ip
Saa aika kovaääninen summeri olla, että kuuluu kaiken muun yli. Tai taajuudeltaan riittävän ärsyttävä ja läpäisevä. Ajolenkin ympäristön koirat hyppivät seinille  :P
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 01, 2016, 23:00:43 ip
Ei liene nykytekniikan aikana, jos kovin pelkää vilkun päälle jäämistä, että kytkee summerin kypärään.
Monenmoista kypärään näytään kytkettävän mutta ei juuri mitään liikenneturvallusuuteen liittyvää. Laajenettua todellisuutta ynnä muuta keskittymisen vievää tietotulvaa.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: GinTurismo - Helmikuu 02, 2016, 08:15:09 ap
Kas kun ei ole kehitetty värinähälytintä kännyköiden tapaan. Värisevä laite tangon päähän sisäpuolelle, jonka tuottama värinä tuntuu kädessä. Siitä purkamaan vanhaa kännykkää ...
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Jouko S - Helmikuu 02, 2016, 12:00:31 ip

Selasin pikaisesti noita Ameriikassa myytäviä automaattisia releitä, ja niissä näkyi olevan mahdollista säätää vilkutusaikaa vilkkukatkaisijaa painamalla esim. sekunnin painasulla katkeaa 9s kuluttua(valmistajan mukaan:kaistanvaihto), kahdella sekunnilla vilkuttaa 20 sekuntia(tavallinen risteyksestä kääntyminen) ja neljän sekunnin painasulla 75s vilkkuaika(kun halutaan näyttää kääntymistä kovemmasta vauhdista valtatiellä tms.). Oli myös malleja, missä ei ollut tuota pitkää aikaa ollenkaan. Hinnat näyttäisivät menevän sadan dollarin kahta puolen + rahti+ Suomen alv. Varmasti noita tai ainakin vastaavia löytyy toki Eu:stakin. Minusta tuo Motogadgetin m-stop rele on ihan kilpailukykyinen, jos luulee pärjäävänsä tuolla yhdellä 20 sekunnin ajalla. Ja jos ei tykkää tuosta aikakatkaisusta, releen voi ohjelmoida tavalliseksi vilkkureleeksi. Näkyy käyvän esim. Calin vilkkureleen sijaan parin liittimen avulla.
Mutta mutta.. kun siinä ei ole tuota pitkää vilkutusaikaa, niin tuleeko tuosta kuitenkin jonkinlainen uusi riskitekijä, kun maantiellä risteystä lähestyttäessä vilkku lakkaakin itsestään toimimasta ja se jää itseltä huomaamatta? Ainakin se jotain mutinaa aiheuttaa takana tulijoille ja tulevassa risteyksessä odottavalle, kun motoristi hidastaa ja hidastaa ja sitten kääntyykin, ja ilman vilkkua!
Ehkä tuollainen 20 sekuntia sopii kuitenkin paremmin pelkkää kaupunkiliikennettä ajatellen jonnekkin suurkaupunkien sisäisille työmatkoille.

Jouko
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 02, 2016, 12:58:54 ip
Olis pitäny jättää siinä tilassa kirjoittamatta tuo "asiantuntijan" juttu. Mutku silmälläkärin jäljiltä oli vielä puudutus- ja laajennustipat
silmissä, niin tietenkin pistin väärän linkin. ***le!
Vaan tässäpä oikea juttu siltä Motogadgetiltä:
Siis OIKEA palikka on m-Stop.

The m-Stop voi myös käyttää vilkku rele AUTOMAATTINEN SAMMUTUS! Turvallisuus ominaisuus!
Jos ohjelmoitu näin, vilkku yksikkö deaktivoi vilkku (t) 20 sekunnin kuluttua.
Sano hyvästit vahingossa jatkuva puolestaan signaaleja!

Älkää muuten vielä riemuitko paluustani... Kun ei vielä tiedä...
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: aj@ - Helmikuu 02, 2016, 14:30:32 ip
Tuo on tosiaan melko paha paikka huomata, että kun on huomioivinaan muun liikenteen, onkin itsellä vilkku päällä. Ihme homma, vaikka kuinka tuon yrittää muistaa, niin silti se jää. HD:ssa ja Bemarissa on kohtuuvehkeet.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 02, 2016, 15:28:33 ip
Vilkun päällä oloon pitäisi saada matka mukaan, 12s tai 200m.
Sitten olisi täydellinen?
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Kaijus - Helmikuu 02, 2016, 16:30:43 ip
Tällaisen uutisen bongasin:

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/3342/T%C3%A4m%C3%A4-lis%C3%A4laite-tuo-%C3%A4lykk%C3%A4%C3%A4t-itsest%C3%A4%C3%A4npalautuvat-vilkut-moottoripy%C3%B6r%C3%A4%C3%A4si.htm
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 02, 2016, 17:36:45 ip
Fiksu systeemi tuo STS.
Vähän hintava itselleni ainakin nyt, mutta pidetään mielessä.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 02, 2016, 18:00:21 ip
Olisiko mitään itua laittaa vilkun päällä olosta kertova merkkivalo?
Sellainen joka näkyy varmasti. Kytkentä on todella yksinkertainen yhdellä kytkentäreleellä tai jopa ilman. Pimeäajoa varten kytkin että saa pois päältä.

Pidän tätä keskustelua melko turhana. Sen verran pitäisi keskittyä että käyttäisi vilkkua kuten sitä pitää, esimerkiksi kiertoliittymissä. Yksi vilkautus ei vielä kerro mitään. Mulle joskus kerrottiin että kiertoliittymässä ei vilkku kerkiä edes vilahtamaan kun jo käännytään. Silloin on ajettu liian kovaa ympyrässä ettei vilkku kerkiä mukaan tai vilkutetaan liian myöhään. Sama ryhmittymisissä. Vilkkua käytetään kuin se olisi kallein asia moottoripyörässä tai autossa eli mahdollisimman vähän. Kyllä sen voi laittaa raksuttamaan jo hyvissä ajoin ennen ryhmittymistä. Silloin mahdollisimman moni tietää aikeet ja saattaa jopa syntyä tilaakin. Pl. Tampere. Täällä kaistanvaihto perustuu yllätykseen.

Se tietysti harmittaa että on ajanut suoraa tietä kymmenen kilometriä ja huomaa vilkun olevan päällä. Ymmärrän että se voi aiheuttaa vaaratilanteen kun risteävältä tieltä tuleva ymmärtää vilkun tarkoituksen niinkuin se on tarkoitettukin ymmärrettäväksi. Mutta silloin molempi osapuoli vaaratilanteeseen osasyyllinen. Vilkun päälläolo ei salli risteävältä tieltä tulevaa kääntymään eteen vaan on varmistauduttava että se on mahdollista vilkutti eli ei.

Vai käännyttekö kolmion takaa päätielle jos päätiellä ajavalla on vilkku päällä? Ette varmaan, vaan varmistutte että hän todellakin on kääntymässä. Sattuisi nimittäin aika paljon "oletuskolareita" jos aina oletettaisiin toisen tekevän niin kuin on ajatellut omassa päässään hänen tekevän.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 02, 2016, 18:19:31 ip
Tuli sitten tuolta motouutisten sivulta joku mato. Tietääpä olla näppäämättä noita linkkejä.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 02, 2016, 18:38:48 ip
Laitanpa madontorjujan raksuttamaan eli laitan virustorjunnan pikatarkistukselle.
Käynyt itsekin kyseisiä linkkejä sörkkimässä.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 02, 2016, 19:38:58 ip
Tämän hälytti vieläpä android puhelin. Tarkkana saa olla.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 02, 2016, 20:07:32 ip
Kaksi vaihtoehtoa: pöpö tuli mutta virusskanneri ei tunnista tai sitten ei ole käynyt mitenkään. Pöpövarmistus on päivitetty tänää aamupäivällä. Ei ainakaan toistaiseksi mitään normaalista havaittavaa liikenteen lisäystä. Vaan eiväthän ne fiksummat viirukset sillai toimi.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 02, 2016, 23:41:26 ip


Pidän tätä keskustelua melko turhana. Sen verran pitäisi keskittyä että käyttäisi vilkkua kuten sitä pitää,
Se tietysti harmittaa että on ajanut suoraa tietä kymmenen kilometriä ja huomaa vilkun olevan päällä. Ymmärrän Vai käännyttekö kolmion takaa päätielle jos päätiellä ajavalla on vilkku päällä? .
Minusta on aika ihmeellistä että, moottoripyörissä vilkku pitää edelleen muistaa palauttaa ihan itse.
Kaikenlaisia muita sähköisiä viihdelaitteita kyllä on tyrkyllä mutta ei vilkunpalautusta ei. Poikkeuksia toki
on laatumerkeillä ollut jo pitkään. Autoissahan vastaavanlainen toiminta on ollut jo kymmeniä vuosia.
Moottoripyörä on sentään keksintönäkin vanhempi kuin auto.
Vilkku on jäänyt varmaan jokaiselta päälle jossain vaiheessa. Kannattaa muistaa että, kun
moottoripyöräilijän eteen on kolmion takaa ajettu, tai käännytty vasemmalle eteen, ei moottori-
pyörän kuljettajaa enää voida asiasta kuulla. Eikä toisen osapuolen väitettä vilkun päällä olosta
todennäköisesti uskota.
Jos autolla on vilkku päällä uskallan siihen luottaa, jos suoraa tietä tulee moottoripyörä missä on
vilkku päällä, täytyy katsoa mistä on kysymys. Onneksi moottoripyöriä on kesälläkin aika  vähän
liikenteessä, jos olisi yhtä paljon kuin autoja, olisi jo haittaa ;D
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 03, 2016, 09:36:28 ap
Hyvin erottuvan merkkivalon vilkulle saa yhdellä superkirkkaalla ledillä, kahdella diodilla ja yhdellä vastuksella. Metrin verran johtoa. Hintaa kertyy jopa muutamia euroja...
Jos haluaa kotelon, niin sen liittää listaan.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: MarkkuEVP - Helmikuu 03, 2016, 14:36:33 ip
Onpas ollut foorumilla vilkasta... ( metsän pimennossa 3 päivää ).  Miten tällaisella onnistuisi ?
:http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/kytkimet-katkaisimet-muut-kytkimet-ja-painonapit/elohopeakytkin-kallistuskytkin-tms-ei-sisalla-elohopeaa-109540

Muistelen että -84 K100Rs mallissa oli jo jonkunlainen palautus... ja hyvin pelasi. Eihän tämä mikään hirveä ongelma kait ole..
SP:ssä oli äänimerkillä...  hiljaisessa ajossa kuului ja ärsytti... kovassa vauhdissa häipyi moottorimeluun.
Mr
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 04, 2016, 10:37:27 ap
Jopas vilkku kiinnostaa... ;)

Vilkku toimii näissä meitin vehkeissä siten, että vilkkukytkimellä kytketään releen läpi menevä sähkö toisen puolen lampuille. Sähkö lämmittää releen kieltä, joka käyrityy ja virta katkeaa.
Kieli jäähtyy-suoristuu-lämpiää-käyristyy kunnes vilkkunappulalla katkaistaan virta. Nappulan rakenne on sellainen, että se jää päälle kun vilkuttaa.
Kytkentä on muun merkkisissä toisenlainen. Vilkutus ( kuten muutkin valot ) voi myös olla CAN-väyläohjattu, jolloin "tietokone" vilkuttaa ohjelmansa mukaisesti.

Näihin Italiattariin voi rakennella jos mitä aika-, yms.releitä ihan halunsa mukaan. Huomattava on, että aikarele ( ns. päästöhidastettu ) pysyy vetäneenä säädetyn ajan. Se ei sovi ilman suht. monimutkaista kytkentää vilkkureleen korvikkeeksi. Varsinkin kun pitäisi muuttaa myös vilkkukytkimen toimintaa. Ja se taas vaatii vas. hantaakin sisään menemistä. Eikä siellä ole juuri tilaa, eikä muunlaisia kytkimiäkään saa "heittämällä" siihen.
Edelleenkin helpoin, halvin ja teknisesti paras on ostaa jo mainitsemani Motogadgetin m-Stop -palikka.
Noin sähköteknisesti saa ihan varmasti aikareleilläkin toimivat ratkaisun. Mutta miksi keksiä ja rakentaa monimutkainen, kun saman toiminnan saa vaihtamalla releen tilalle em. palikan? Onnistuu ihan omin pikku kätösin jokaiselta.
Eikä tartte vilkuttaa murheellisesti...
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 04, 2016, 11:22:41 ap
Tuollainen bi-metallikieli jota sähkövastus lämmittää on todella vanha keksintö. Sähkömekaaninen kikastin. Mutta toimii ja on edullinen. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Rele/Vilkkurele-2000017801/

Monelle on tullut ongelma eteen kun on sovitellut pyöräänsä ns minivilkut joissa on ledeillä totetutettu valaistus. Silloin kyseinen rele ei toimi koska led ei anna tapeellista kuormaa releen lämpövastukselle kuten tekee hehkulankapolttimo. Asia on korjattavissa lisävastuksella per vilkku tai vaihtamalla kalliimman tyyppinen elektroninen vilkkurele alkuperäisen tilalle. Kaksinapaisen tilalle se voi olla hankalampaa.

Usein saa kuitenkin ledivilkut toimimaan siten että jättää toisen vilkkuparin hehkulampuille ja toiset ledeiksi. Yhdenkin hehkulankapolttimon vastus usein riittää. Vilkutustaajuus vain muuttuu.

Hehkulankapolttimon kantoihin on olemassa kirkkaita ledejä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/LED-polttimot/LED-polttimot-12-V-2000030797/
Niissä on, yleensä, sisäänrakennettuna vastus. Kannattaa katsoa pakkauksesta tekniset tiedot. Vaikka itse led ei syö juurikaan sähköä sen vastus syö eli säästö ei ole suuri. Mitä nyt vilkussa yleensäkään voi olla. Mutta rekisterikilven, takavalon tai parkin polttimona se voi jo jonkun verran säästää jos käyttää vastuksetonta lediä.

Jos ledi ei pala voi syynä olla kytkennän napaisuus: led hyväksyy vain yhden virran suunnan. Väärä napaisuus ei sitä riko mutta valo ei myöskään syty. Tasavirtajärjestelmässä auttaa napaisuuden vaihto. Ts. johtimet vaihdetaan keskenään. Jos kohde on runkomaadoitettu niin toimenpidettä ei pidä tehdä.

Kaupan hyllyssä on kahta tyyppiä ledivilkkuja: toisissa on vastus valmiina. Toisissa ei.
Uusissakin Guzzeissa on hehkulamppuvilkut vaikka leditoimiset olisivat varmemmat ja pitkäikäisemmät.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 04, 2016, 11:32:50 ap
Kuten MM kirjoitti, niin vilkuissa ei ledin säästämällä sähköllä mitään merkitystä. Eikä silläkään, että led on käytännössä ikuinen eikä pala koskaan vs. hehkulankapolttimo. Vaan eipä tuollakaan taida merkitystä olla; Mun Calissa ei ole kertaakaan vilkkupolttimo pimentynyt. Tosin onhan sillä ajettu vasta 100´000km. H4 sentäs kuluttaa valonsa loppuun jo parissa vuodessa...
Jos sitten vaihtaa ledeihin, niin Storm myy ao. sopivaa vilkkurelettä ~30€, joten lisävastusten tms. asentaminen ei juuri tuntipalkkaa nosta...
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 04, 2016, 12:13:48 ip
Tuo ledivouhotus on muutenkin mennyt liian pitkälle. Esim rekkojen takavaloissa ne ovat hengenvaarallisia. Led ei lämpiä tarpeeksi, että lumi sulaisi, ei sitten näy tuiskussa rekna perää lainkaan.
Mitä esim ajoneuvokäytössä säästää leditekniikalla? Kotona ymmärrän, kun viimeksi esimerkiksi vaihdoin kolme halogeenispottia ledeiksi. Polttimot maksoivat vähemmän kuin halogeenit, jotka muuten kestivät valaisimessa pari vuotta kerrallaan. Ledille luvataan 15000h kestoikää, eli saman pari vuotta JATKUVAA polttelua. Tehon tarve tippui 30W->4W per polttimo.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 04, 2016, 12:39:51 ip
Vaihdoin myös liki kaikkiin talouden valaisimiin ledit. Osassa oli jo aiemmin vaihdettu hitaasti syttyvät energiansäästöpolttimot. Komeroissa ja vast. tiloissa on vielä hehkulamppuja. Sähkölaitoksen kulutuskäyrään tuli mutka alaspäin. Eli näkyi selkeästi kulutuksessa. Mutta edelleenkin on lamppujen hinta kuolettamatta. Kestää sähkönsäästöllä aika kauan että alkaa ns. kannattaa.

Meidän taloudessa on toinen henkilö joka kotona ollessa pitää kaikki talouden valot päällä. Hänellä on sellainen tapa: vessassa palaa, vaatekomerossa palaa, molemmissa makuuhuoneissa palaa, keittössä ja olohuoneessa tietenkin sekä eteiskäytävässä. Noin 30 lamppua. Asiasta on käyty neuvotteluja. Mutta pilaa kuulemma kodikkuuden jos jossain huoneessa on pimeää. Minä sitten vaivihkaa sammuttelen perästäpäin....
Että meillä energiansäästöä tehdään liki täydellä teholla.
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 04, 2016, 13:00:31 ip
Meillä sentään tyttökin (2,5v) osaa sammuttaa valoja. Turhat aina pois. Rouva ei pidä ovenpielessä pihavalojakaan, vaikka ollaan kotona. Eipähän kukaan tunne itseään tervetulleeksi, jos eksyy nurkille..
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: Harri Eronen - Helmikuu 04, 2016, 13:44:31 ip
Laita Matti valot sammuksiin ja parikynttilää palamaan , pottu kuoharia rouvalle sekä Ranskantislettä itselle , lähtee tauti  ja sähköä säästyy ;))
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: aj@ - Helmikuu 04, 2016, 16:55:00 ip
Viisaita sanoja, sähkönsiirtomaksutkaan eivät vituta
Otsikko: Vs: Vilkut päällä
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 04, 2016, 17:41:53 ip
>>...joka kotona ollessa pitää kaikki talouden valot päällä.<<
Jospa lasketaan vaikka yhden "säästölampun" polttohintaa: Ottaa verkosta esim.15W, eli yhden tunnin poltto on 0,015kWh. Fortumin hinta on esim. 5,53 c/kWh. Noin 60h poltto vie yhden kWh:n eli maksaa 5,53 snt + siirto yms. Jos pyöristetään vaikkapa 10snt, niin edelleen sillä polttaa lamppua 60h. Eikä tuolla summalla saa edes yhtä tupakkia. Kukin kohdallaan tiätystenki tekee haluamansa.