Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 27, 2016, 10:39:00 ap
-
http://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2016/01/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4t-22.1.2016.pdf
Kävin läpi tilastoja ja siellä sellaisenkin kohdan löysin että moottoripyöräily lopetetaan 64 - 65 ikävuoden kohdalla tai sitä vanhemmat ovat todella turvallisia liikenteessä. Siinä kohtaa onnettomuusmäärä putoaa merkittävästi.
Taas on nähtävissä motoristien liikenneturvallisuuden paranemista. Johtunee taantumasta. Viimeksi näin oli 90-luvun alussa. Viime vuosikymmenellä taas onettomuustiheys kasvoi enemmän kuin moottoripyörien kokonaismäärä. Silloin taisi mennä hyvin.
-
Noinko se on ? En tajunnut lopettaa.
-
Mitäs sitä lopettamaan, kun kerta ollaan turvallisia :)
-
Tuosta voisi kyllä päätellä että papat ajaa pappapyörillä varovaisesti ennen rollaattoriin siirtymistä. Mullakin oikea jalka laahaa aika ajoin eikä näkökykykään ole entisensä saati veriarvot. Mutta eihän niillä ajeta vaan taidolla.
Esitin noin 20 vuotta sitten ensimmäisen kerran moottoripyöräjärjestöille että eiko olisi mukavaa jos tulevaisuudessa entisille motoristeille olisi omanlaisensa vanhainkoti. Olen sitä tilaisuuden tullen esittänyt uudelleenkin. Ei vain ole ottanut tulta vielä.
Se olisi paikka jossa hoidosta vastaisivat moottoripyöräilyssä syntyneiden vaivojen asiantuntijat. Myös viriketoiminta olisi omanlaistaan. Tarkoitettu huru-ukoille ja -akoille.
-
Kannatettava ehdotus, siis vanhojen ukkojen ( saattaa joku akkakin löytyä ) täyden palvelun turvakoti
-
Pikaluin että moottoripyöräilijät lopetetaan 64-65 vuoden iässä :o
-
Pääset sinäkin huru-ukoksi... Vamma se on lukihäiriökin.
Vielä ei lainsäädäntö ole niin pitkällä mutta voimme vielä nähdä senkin ajan että järjestelmäyhteensopimattomat ajoneuvot eivät saa enää osallistua liikenteeseen. Siinä se ajaminen sitten loppuu tuli vuodet täyteen tai ei.
ITS sellaista väläyttelee. Automatiikalla vain peräperää tasaista vauhtia.
-
Milenkiintoinen tilasto!
Paljon ovat keränneet dataa tilastoihin ja hienoja käyriä laatineet.
Yksi tilasto, jota jäin kaipaamaan oli: vuositilasto kuolleiden/loukkaantuneiden määrä suhteessa liikennekäyttöön rekisteröityjen moottoripyörien määrään.
Näkisi hieman paremmin miten turvallisuus on muuttunut suhteessa pyörien määrään?
t. Kimmo
Kevyesti tulkittuna:
Mikä on turvallisinta moottoripyöräilyä?
Kun kuljettajana on eläkeikäinen nainen, joka ajaa vain talvikuukausina :)
-
Lähimpänä kysymyksenasetteluasi on käyrät sivulla 11.
-
Viimeisen viikon aikana nähnyt useammankin talvipyöräilijän. Piikistä ylöspäin siis. Taisi olla pakkasia paossa nekin.
-
Herää kysymys... mikä on Guzzistien keski-ikä Suomessa / ulkomailla ???
Tuli vaan mieleen ... ulkolaisissa tapaamisissa on paikallisia "yksilöitä" jotka ajavat korkeasta iästä huolimatta ( yli 70 v ) mutta myös nuoria . Muutamia tunnen ja panee miettimään että "harrastukset" on syytä lopettaa ajallaan. Harvemmin tapaa yli 75 v ulkolaisia matkamotoristeja runsaasti Suomenreissuilla :D
Moniko yli 60 v tekee säännöllisesti 5000 - 9000 km reissuja vuosittain ?
Mr
-
Foorumin keski-iän saanee statistiikasta esille.
-
Pyöräily ehkäisee dementtiaa, muistaakseni.
-
Kysely moottoripyörilystä: https://fi.surveymonkey.com/r/Kysely_web
-
Vastattu.
Mutta kyllä osa kysymyksistä oli niin vaikeita, että jäi raksit laittamatta ruutuun. Noista järjestöjen palveluista vielä sen verran, että jos ja kun ajo- ja käsittelykoulutusta järjestetään, voisi yksi osallitumishoukutin olla jokin etu vakuutusmaksujen (bonusten) puolella. Papukaijamerkillä siis voisi osoittaa olevansa kiinnostunut liikenne- turvallisuudesta ja osallitumisesta ajokoulutukseen, jolloin periaatteessa pitäisi olla asenne- ja taitotasolla turvallisempi kuljettaja ja sillä saada etua vakuutusturvan puolella.
-
Vastattu täälläkin.
-
Kun on useampia ajoneuvoja, tai vaikka vain yksi, niin vakuutus voisi olla että vakuutus menisi arvokkaimman/riskialttiimman ajoneuvon mukaan. Lisäksi saatu/hankittu koulutus/kokemus laskisi riskiarviota. Vai onko tämä jonkun mielestä väärin?
Onpa toki: juuri moottoripyöräilystä innostunut henkilö, jolla ei ole kokemusta eikä koulutusta, tehokas ja kallis pyörä, kokisi itsensä epäreiluun asemaan joutumisesta. Ainakaan se ei edesauta moottoripyöräharrrastuksen pariin hakeutumista. Se on kyykyttämistä.
-
Laajassa kuvassa moottoripyöräily on katoavaa kansanperinnettä. Nuorelle tulevalle motoristille kortin hommaaminen on mutkainen ja kalliskin prosessi. Kotikaan ei aina kannusta siihen aktiivisesti.
-
Juuri tänään mietittiin vaimon kanssa, millaista se lienee sitten kun omat tytöt on moottoripyörä/mopoiässä. Vaikutteet kuitenkin mopoiluun ovat suopeat kotona. Kaksi ja puolivuotias pyytää illalla mopokirjaa luettavaksi iltasatuna. Sitten selaammekin ja katselemme moottoripyöräkatalogista pyöriä.
Mutta epäilen kortin olevan aika vaikea hankittava kun se on ajankohtainen. Saati sitten mitä tulee erilaisiin tehorajoituksiin ja korttiluokkiin.
-
Ei mopoilua ajokortti tuhoa, sen tekee älypuhelin
-
aj@ on todennäköisesti aika oikeassa. Minun nuoruudesani pojat ruuvasivat mopoja ja oppivat paljon asioita tekemisen kautta. Nykyään on toisenlaiset asiat muotia.
-
Höpöhöpö, älypuhelimella ei pääse (ainakaan vielä) mopomiittiin, mutta jos et
sellaista omista, et saa tietoa mopoista etkä miiteistä. Etkä oikein mistään muustakaan,
asiat ovat muodissa eri tavalla.
-
Pekka, meillä on jo tarvittavat kortit jne, junnuilla ei ja tärkein kortti taitaa olla SIM-kortti
-
Juuri tuota tarkoitin, sim-kortti täytyy olla. Muuten et löydä edes sen
autokoulun osoitetta mihin menisit teoriatunnille. Vai jokos on teoriaopetus siirtynyt
nettiopiskeluksi kuten esimerkiksi ilmailussa ollut jo jonkin aikaa?