Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 14, 2016, 21:19:47 ip
-
Kohtuullisen valaiseva artikkeli nykyakkutekniikasta:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/varustetestit/3155/Varoitus-n%C3%A4m%C3%A4-virheet-teet-helposti-litiumakkujen-talvis%C3%A4ilytyksess%C3%A4.htm?ref=newest
Jää vain avoimeksi se kuinka moottoripyörän oma laturi hoitaa hommansa: Jutussa kun mainitaan LiFePO4-akuille olevan omat "hoitavat" laturinsa eikä lyijyakuille tarkoitetuilla latureilla saisi, perustellusti, ladata litiumakkua lainkaan. Tarkkaa hommaa.
Palatakseni tuohon moottoripyörän laturiin: niitä on montaa tyyppiä virrantuottomenetelmän mukaan ja ovat pääsääntöisesti vaihtovirtalatureita joiden tuottama korkeahko jännite tasasuunnataan enemmän tai vähemmän sykkiväksi tasavirraksi. Riippuu laitteistosta. Latausjännite voi vaihdella laajastikin järjestelmän kuormituksesta riippuen. Tuskin vuosituhannen vaihdetta ennen on latausjärjestelmän suunnittelija tuhlannut ajatustakaan miten litiumakkua ladataan ajon aikana. Onko edes nykypyörissä kiinnitetty tähän asiaan huomiota vai pitääkö noudattaa orjallisesti valmistajan ilmoitusta suositellusta akkumallista?
Taitaa olla paree varrota vielä pari vuotta niin akkujen hinnat tulevat todennäköisesti alemmas ja niihin tarkoitettujen lisälaitteiden myös.
-
Tuolla oli myös samasta teemasta lopussa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2777.135 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2777.135)
-
Liian monimutkaista mulle ja pitäisi investoida merkittäviä summia. Ostan edelleenkin keväällä uuden perinteisen suljetun ja huoltovapaan geeli- tai kalsiumakun ja käytän sitä mahdollisesti useissakin kohteissa. Kelpaa vanhat laturit. Ja pyörien latausjärjestelmät ovat niille suunniteltuja. Vanhat akut menevät toki kierrätykseen.
Onko tietoa missä pyörämerkeissä ja -malleissa on jo vakiona litiumakku?
-
Akkuun ei oikein haluta sijoittaa rahaa, eikä suunnata siihen samaa harrastuneisuutta kuin
muuhun moottoripyörään. Se kun on yleensä ruma möykky, piilotettu jonnekin
pyörän uumeniin ja käyttäjää peloteltu kaikenlaisilla skenaarioilla mitä akku voi saada aikaan
jos siihen koskee.
Kaunistellaan pyörän ulkonäköä bling-bling osilla ja vedetään vahaa näkyvään pintaan.
Kiellettäisiinpä sähköllä käynnistäminen kokonaan ja laitettaisiin joka pyörää kiksi. Muuttuisi
harrastus tosimiesten lajiksi ;D
-
Mikäs vika perinteisessä akussa oikeastaan on. Painonvartijoille ja tekniikkafriikeille liittiumi on tietty ok. Pikku-Hondaanikin se voisi olla sopiva vaihtoehto kun selviäisi hyvinkin pienellä akulla, jonka saisi paremmin piiloon linjoja pilaamasta.
-
Laitoin viime kesänä hopea-kalsium akun ( Biltema ) kun niin kovin kehuvat. Mitä lienee hieno nimi tarkoittavan ? Mutta tuskin kestää saman kuin alkuperäinen ( 11 v ) . Varmaan avoimet happoakut kielletään kohta vaarallisena... polttaa munat kaatuessa....
Mr
-
Varmaan avoimet happoakut kielletään kohta vaarallisena... polttaa munat kaatuessa....
Ranskassa ovat kuulemma kieltäneet syömisen ajaessa. Oliskohan tuota kaatumista pelänneet..
Jouko
-
Lyijyakut tullaan todennäköisesti kieltämään ennen pitkää. Lyijy on ympäristömyrkky ja vaikuttaa pitkään altistumisen jälkeen.
-
Onko tuo litiumakun älylaturi vaan sellainen, joka estää ylijännitteen tai latausvirran nousun liian kovaksi? Vai mikä sen juju on?
-
Eivät mainoksissa ainakaan noista ominaisuuksista paljon kerro.
Vaikuttavat tavallisilta latureilta joissa ei ole elvytystoimintoa?
LiFePO akun laturin pitäisi olla sellainen, että rajoittaa latausvirran pieneksi jos akku on alijännitteessä.
Sama jos akun lämpötila on nollan tuntumassa tai alle.
Sitten kun ollaan normaalilla toiminta-alueella voisi tehoa olla reilusti enemmän kuin älylatureiden
n. 50W tehot.
Laturin pitäisi lopettaa lataus kun akun napajännite on 14.4V, eli samaan kuin lyijyakku.
Litiumakkujen kestoikä muuten lyhenee jos niitä säilytetään täyteen ladattuna. 50% varaustaso
olisi parempi talvisäilytyksen aikana eli voi olla tällaiselle akulle jopa hyväksi jos sitä ei pidetä
jatkuvasti kiinni siinä äly-/ylläpitolaturissa.
-
Mikähän siinä on, että LiFePo -akkuja myydään ja tarjotaan paljon moottoripyöriin, mutta lataussäätimestä ei pidetä niin paljoa melua? Sitten LiFePo -akut saavat huonoa mainetta kun niistä tulee savu ulos tai muut järjestelmän osat kärsivät. Eikös uusissa kalliimman pään sporttipyörissä ole LiFePo -akut jo tehtaan jäljiltä? Täytyyhän niissä olla myös tätä varten suunnitellut latausjärjestelmät sitten...
Täällä vaikuttaa olevan yllättävän paljon luotettavan tuntuista tietoa: http://earthxbatteries.com/engine-charging-systems-use-lithium-batteries (http://earthxbatteries.com/engine-charging-systems-use-lithium-batteries)
"Can I use a lithium battery in an older vehicle (before 1986): NO. Unless you have replaced the charging system with a new modern permanent magnet generator and rectifier regulator. It is very important to only use a lithium battery in a vehicle that has a modern charging system that will regulate the voltage between 13.8-14.6V. Older bikes/vehicles that have not been updated are not advised to use a lithium battery as the voltage will swing too high and too low at times and damage the battery".
Ja täällä: https://shoraipower.com/index.php?path=&page=Overview-of-Voltage-Regulator-Types (https://shoraipower.com/index.php?path=&page=Overview-of-Voltage-Regulator-Types)
"
If using a thyristor type voltage regulator and it fails, upgrading to a mosfet based voltage regulator will offer longer lifespan and better charging system performance. Heat buildup in the voltage regulator kills the SCRs, whereas mosfets are more efficient and reliable. In general the mosfet design is better suited for the voltage regulator application demands.
"
Akkuja myyvillä tahoilla on siis motivaatio antaa informaatiota aiheesta. Sähkötekniikka ja kytkennät ovat käsittääkseni "liian hankalia" useimmille potentiaalisille LiFePo -akun ostajille. Pitäisi siis olla samaan syssyyn helposti kytkettävä lataussäädin kaupan. Esim. minulla ei ole käsitystä missä vaiheessa Guzzeissa on siirrytty näihin riittävän moderneihin latausjärjestelmiin? Arvaan että V11 mallin kohdalla keskimäärin vasta 2003, jolloin "Ducati" -säädin (thyristor type) vaihtui "Shindengen" (shunt type) -säätimeksi?
-
Olen vähän aihetta sivunnut tuossa puristussuhde aiheessa. Kuvailen alla maallikkoajatukseni LIFePo ym. akkujen (ehkä) luotettavasta hyödyntämisesti moottoripyörän käynnistämiseen. Miellelläni kuulisin kommentteja sähkötekniikasta jotain oikeasti tietäviltä :) Loppujen lopuksi luulen prätkän muuhun sähköistämiseen olevan parempiakin akkuja kuin herkästi hajoava litium akku --> esim. lyijygeeliakut.
Minulla on tällä hetkellä siis käytössä asennelma, jossa "pää akkuna" on bilteman toiseksi pienin lyijyhyytelöakku kytkettynä pääsähköihin (laturi, startin solenoidi, valot ym.) ja sen lisäksi litium-polymeeritekniikkaan perustuva apukäynnistin on kytkettynä pelkästään startin paksuun + johtimeen. Puute tällä hetkellä on, että käynnistysakkua pitää ladata aina irrallaan moottoripyörästä. Toisaalta vahva etu on se, että herkkä litiumakku on täysin erillään mopon muusta sähköjärjestelmästä ajon aikana kun mopon oma laturi työntää virtaa vain geelilyijyakkuun. Käynnistisakun mukana tuli tupakansytytin laturi, jolla kyseistä akkua pitäisi olla turvallista ladata. Mukana tulleessa 230V in / 12V out kotilaturissa lukee DC1000mA latausvirta ja olettaisin tuon tupakansytytin laturin työntävän samansuuruista maksimi virtaa. Eli jos sen käynnistin akun latailee sen omalla tupakansytkärilaturilla, voisi olettaa homman olevan ok?
Siitä lähti ajatus, että laittaisi kaupasta löytyvän pienimmän mahdollisen 12V geelilyijyakun pää akuksi ja starttaamiseen riittäväksi mitoitetun LiFePo akun asennettuna erilleen pelkkään starttiin kuten minulla on se käynnistin tällä hetkellä. Geeliakun lataus mopon omasta laturista ja sen LiFePo akun lataus 12V ulosotosta tämmöisellä mokkulalla: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Jannitteenmuunnin-1224-V-2000031759/
Tuon bilteman mokkulan pitäisi rajoittaan latausvirta 1200mA:iin, joten ainakaan ylivirtaongelmiin ei luulisi LiFePo akun hajoavan. Kommentteja tähän villiin ajatukseen? :)
edit. pari kirjoitushärön korjausta
-
Tuolla oli myös samasta teemasta lopussa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2777.135 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2777.135)
Esim. VSaano ja Pekka ovat puuhastelleet pitkään tämän akkuteknologian kanssa. Tuon luettuani totesin että jos kukkaro antaa myöten, "heikompaa, painavampaa ja vanhaa" akkuteknologiaa ei kannata enää käyttää. Yksi kevyt akku ja se on siinä (latausproblematiikka sitten erikseen :P).
PS.
Näköjään Biltema on ottanut ihan samannäköisen LiFePo -akun ohjelmistoonsa mitä S-D myy X-Racer nimellä. Ei taida valikoima vaan ylettyä niin tehokkaisiin kuin S-D:llä ja hintavampia lienevät B-T:llä ?
http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Lithium-battery-Unibat-X-Racer-10-12V-20A-240-CCA::209639.html#prettyPhoto (http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Lithium-battery-Unibat-X-Racer-10-12V-20A-240-CCA::209639.html#prettyPhoto)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-LiFePO4-2000036169/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-LiFePO4-2000036169/)
-
Ymmärtääkseni pyörässäsi on alun perin Bosch-merkkinen laturi, minkä tehoa/latausjännitettä
säädetään magnetointivirtaa säätämällä. Näissäkin keskusteluketjuissa on ollut linkkejä
juttuihin missä todetaan, että em. laturi/säädin yhdistelmä soveltuu hyvin LiFePo akun lataamiseen.
Onko pyörän laturi vaihtunut johonkin huonompaan vai miksi olet päätynyt nykyiseen ratkaisuun?
Omakohtaisia kokemuksia litium akuista on ja niiden perusteella ne eivät ole erityisen heikkoja.
Niillä on omat ominaisuutensa, mutta ovat toimivia.
Jos pyörässä on se Bosch-laturi, olisin lähinnä huolissani liian matalasta latausjännitteestä, jos on
joku alkuperäinen säädin käytössä. Motonetistä saa siihen Fiatissa käytetyn säätimen muutamalla eurolla,
sillä latausjännitteen pitäisi riittää LiFePo akullekin. Ainakin omassa LeMansissa riittää hyvin.
Pyrkisin eroon nykyisestä kahden akun systeemistä, mittaisin latausjännitteen ja ehkä laturin tehokin jos
siitä on epäilystä. Latausjännite kuntoon ja uusi lyijy- tai litiumakku kiinni ja menoksi.
Virtapankki voi olla sitten matkassa jos viihdelaitteet tarvitsevat tauoilla lisäsähköä, tarvittaessa sillä voi jotain
käynnistääkin. Sitten kun matka taas jatkuu, sen voi ladata Guzzin laturista saatavalla sähköllä.
-
Nykyinen ratkaisu on siis todellakin väliaikaisratkaisu, koska sellaisen sai keväällä värkättyä Motonetistä ja Biltemasta löytyvillä tarpeilla. Ei löytynyt riittävän pienikokoista litumia hyllystä. Mutta niinkuin olette kirjoituksestani huomanneet, olen oppinut arvostamaan muutamia ominaisuuksia tässä viritelmässä :)
Alkuperäinen 3-vaihe Bosch laturi on kyllä edelleen käytössä. Latausjännite on ollut ihan OK omien arvioiden mukaan. Tehoa en ole mitannut. Säätimenä on tämä: http://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45_-_Regulator_Rectifier_Moto_Guzzi_850_Le_Mans_850T_850T3_V35_V50111.html
Itseasiassa miulla on ehtinyt olla jo kaksi litiumia ennen nykyistä viritysratkaisua. Ensimmäinen LiFePo akku hajosi n. 500...1000km ajon jälkeen, ikävän kaukana kotoa. Myös Dynan mini puolista toinen alkoi oireilemaan samoja aikoja, joten epäilin yhteyttä keskenään. Matka jatkui työntökäynnistyksellä jonkun aikaa (700km päivä siirtymän verran) eli aivan täysin särki akku ei ollut, starttaamiseen vain ei riittänyt jerkku. Reissun päältä perus (lyijy?)akku roudariteippiasennuksella alkuperäiselle paikalleen ja matka jatkui jopa omalla startillakin käynnistymällä loput 3000 km.
Tuli minulle muuten silloin täysin yllätyksenä, ettei Dynatekin omat minipuolat (3 Ohm) ole saman firman Dyna III sytytyksen kanssa yhteensopivia. Jos jotakuta asiaa koskee niin, sain tämmöisen vastauksen valmistajalta: Miniature series coils will Not work
with the Dyna III. These coils can only be used on ignitions that employ an
active dwell control system, and the Dyna III does not incorporate this.
The first thing you need to do is install a new set of standard 3.0 ohm coils,
such as our DC3-1 coils, or, even the OEM coils will work well. The Miniature
series coils will be overheated when used with the Dyna III and may result in
coil failure or possibly Dyna III failure as well.
Takaisin akku asiaan:
Koska mopon sähköissä oli siis häikkää puolienkin osalta, ajattelin akkuvaurion mahdollisesti johtuneen siitä. Asensin vakio tyyliset puolat ja hommasin uuden akun. Seuraava LiFePo akku kesti kilometreissä abaut saman verran kuin ensimmäinen, ajassa se kesti muistaakseni yli yhden kesän, koska mopo oli työn alla vähän väliä tuon akun aikaan. Molemmat akut olivat antigravityn 8 kennoisia: https://shop.antigravitybatteries.com/products/starter-batteries/small-case/ag-801/
Lisäksi huonoja litiumkokemuksia on kylmäkäynnistyksestä jos akku on ollut pihalla ja keli on yöllä käynyt lähellä nollaa. Ongelma on lähinnä siis syksyisin. Saa houkutella akkua hereille, jotta alkaa luovuttamaan riittävästi virtaa. Tämä on lähinnä ominaisuus, mutta hidastaa ikävästi liikkeellelähtöä. Jos käynnistysakku on helposti irroitettava niin tulee se helpommin otettua sisälle lämpimään yöksi.
Voi olla, että litiumakkuni on olleet joko alimitoitettuja tai olen niitä käyttänyt väärin? Tai sitten uudemmat Guzzit latailevat tyhjäkäynnillä paremmin kuin tuo minun vekotin. Mutta silti hommasta on jäänyt huono maku ;) Sen takia olen nyt arvostanut tässä väliaikaisvirityksessä, että se akku jonka varassa vekottimen sytytys, valot ym. ajamiseen tarpeellinen roikkuvat on jokin muu kuin litiumakku. Luulen, että se voisi jatkaa litiumakun ikääkin reilusti jos sitä ei ladata suoraan mopon omalla laturilla.
Mitä akkuja teillä on ollut käytössä ja miten pitkään olette niillä ajassa ja kilometreissä päässeet? Ehkä sitä itsekin palaan vielä ruotuun jos kuulen riittävästi hyviä kokemuksia :) Ja tosiaan varmistun ensin laturin kunnosta.
-
Miulla oli edellisessä mopossa (SV650) itse kasattu A123 26650 LiFePO4-akku. Oli vain neljä kennoa sarjassa, ja vieläpä sitä vanhempaa 2,3Ah versiota. Pelasi sinänsä erinomaisesti useamman vuoden, sittenkin vaihdoin vakio-akkuun vain koska myin mopon kaverille. Balansointiongelmaa ei ollut, vaikka sisäistä balanseria en laittanut. Muutaman kerran tsekkasin kennojännitteet ekana kesänä ja sen jälkeen vain joka kevät. Kevyt se oli ainakin, 400gr luokkaa ;D
Pari ongelmaa oli kylläkin: kylminä aamuina (luokkaa 7 astetta tai alle) vaati yhden lämmityspyörityksen ja sitten 20s odotusta. Se sai akun lämpenemään sen verran, että jännite riitti sytytykseenkin.
Toinen oli pieni kapasiteetti, parin viikon seisonnan jälkeen ei meinannut riittää kun kaasarit oli tyhjänä. Pitempi starttaus alkoi hyydyttämään, ja muutaman kertaa piti antaa lisävirtaa.
Nyt jos tekisin noista, niin laittaisin uudempaa 2,5Ah versiota ja kaksi-tai kolme rinnan. Luulisi potkun riittävän Valeon startilla??
Näistäkin on kopioita liikkeellä, välttäisin niitä.
-
Puolitoista vuotta mennyt kun avasin tämän keskustelun. Varmaankin tänä aikana on tapahtunut kehitystä ja sitä myöden akkuteknologia edistynyt vaikka hitaastikin. Tosin en osaa arvioida miten nopeaa pitäisi kehityksen olevan sillä odottavan aika on pitkä.
Mitä akkuja teillä on ollut käytössä ja miten pitkään olette niillä ajassa ja kilometreissä päässeet? Ehkä sitä itsekin palaan vielä ruotuun jos kuulen riittävästi hyviä kokemuksia. Ja tosiaan varmistun ensin laturin kunnosta.
Omista akustani kaikki muut paitsi C14 alkuperäisakku on kotoisin Biltemasta. Osa pyöristäni kun on satunnaiskäytöllä ja akut ovat pitkiä aikoja lataamatta ja poissa ajosta. Akut ovat pääosin niitä Bilteman harmaita AGM kalsiumakkuja ja iältään useita vuosia. Tällä hetkellä ne ovat kiinni Centaurossa ja California Adamantissa. Eivät ole ottaneet nokkiinsa puolihuolimattomasta säilytyksestä.
Sininen Bilteman AGM on osoittautunut hyväksi ja olen niitä laittanut sekä omiin että muiden pyöriin menestyksellisesti.
Motonetin hapotettava perinneakkutyyppi Euroglobe on ns. kesän akku. Edullinen hankkia ja jos toisenkin kesän on toiminut niin se on pelkkää plussaa.
Bilteman akkujen hintataso puoltaa satunnaiskäyttöä. Kohdalleni on osunut "hyviä yksilöitä" kuten kaverini ilmaisi olemalla eri mieltä ko. akuista. Mutta minun pyörissäni on aina lataus kunnossa ja sähkölaitteet huollettuja. Akku voi olla kunnossa mutta jos latauksessa tai käynnistyksessä on vikaa niin syyn kantaa akku. Sähköperämoottoria varten hankin 40 Ah:n perinneakun hintaan euro per amppeeritunti Puuilosta. Miten säilyy talven yli jää nähtäväksi.
Omistan ilmeisesti sellaisen pyörän johon LiFePo akkutekniikka soveltuisi: California 1400. Rekisteröity keväällä -16. Mittausteni perusteella latausjännite on melko tasan 14 volttia vaikka kulutustakin olisi päällä reilusti. Peruskuormituksen lisäksi halogeeniajovalo ja kaksi halogeenisumuvaloa näkyvyyden vuoksi. Silloin on latausjännite tasan tai hieman päälle 14V. Taso ei paljonkaan vaihtele vaikka kuormitus hieman vaihtelisi.
California 1400 -mallistossa on kuitenkin hyvin perinteinen hapotettava lyijyakku. Alkuperäinen oli mykkä jostain syystä. Uusi takuuseen saatu samanlainen on ollut kaksi ajokautta. Toimii kuten pitääkin. Ei muuta kommentoitavaa akusta. "Made in China" ja merkki Yuasa.
Pyörä on melko painava, kuten kuskinsakin, joten uuden akkutekniikan keveydestä ei liene suurtakaan hyötyä. Mutta jos sellaisen laittaa niin onko siitä muuta hyötyä kuin pieni paino? Onko kesto ja käyttöominaisuudet paremmat? Aiemmin on viitattu heikkoon kylmästä käynnistymiseen. Se lienee haitta mutta ei juurikaan kesälämpöisillä säillä jolloin itse ajan.
Onko edelleenkään muuta syytä vaihtaa akkua nykyaikaiseksi kuin mahdollinen kokeilunhalu?
-
Mulla puoltaisi akun tyypin vaihtoon tuo painon pudotus. Oma akku on vakiolla paikallaan, keskellä pyörää ja vieläpä Bilteman 30Ah:n perinteinen. Edellinen omistaja sen sinne vaihtanut yli kuusi vuotta sitten. On kyllä toiminut ilman hikkailuja, joten antanut sen olla. Ilmeisesti lataus- ja käynnistysjärjestelmät ovat siltä osin kunnossa, kun ei ole akkukaupoilla tarvinut juosta. Pyörä vieläpä talvehtii kylmässä tallissa akku liitettynä virtapiiriin, ilman ylläpitolatausta talvien aikana.
-
Litium-akkuhan saattaa kosahtaa kerrasta, jos sen saa ihan tyhjäksi. En itse arvaisi laittaa pärrään semmosta, kun joskus joku sähköverme jää kuitenkin päälle, ja sitten akku kuivuu.
-
Lueskelin hieman hämmentyneenä Antigravity-akkujen speksejä.
Mielestäni ne eivät niiden perusteella sovellu ajoneuvokäyttöön lainkaan, tai ehkä
mopoon tai kilpuriin missä ei ole starttia eikä laturia. En nuita laittaisi omiin moottoripyöriin lainkaan jos akun kylkeen
kirjatut ominaisuudet pitävät paikkansa.
Arvelen niissä käytetyn teknologian olevan jostain kymmenen vuoden takaa.
Mitä litium-akkujen kehittymiseen tulee, tuon kymmenen vuoden aikana niiden latausvirran vastaanottokyky
on moninkertaistunut, kuten myös virran antokyky. Muuta kehitystä ei juuri ole tapahtunut, eikä nykyisellä
litiumakkujen kemialla taida tapahtuakkaan. Litiumakut vain tulevat lopulta laajasti ajoneuvokäyttöön kun
sähköautoja on "pakko" alkaa valmistaa ja myydä. Eikä parempia käyttökelpoisia akkuja ole näköpiirissä.
-
Lueskelin hieman hämmentyneenä Antigravity-akkujen speksejä.
Mielestäni ne eivät niiden perusteella sovellu ajoneuvokäyttöön lainkaan, tai ehkä
mopoon tai kilpuriin missä ei ole starttia eikä laturia. En nuita laittaisi omiin moottoripyöriin lainkaan jos akun kylkeen
kirjatut ominaisuudet pitävät paikkansa.
Kiitos perehtymisestä Antigravityihin.
Inhottaa, että rahaa on mennyt tietämättömyyttäni hukkaan jonkunverran, mutta toisaalta kuulostaa hyvältä jos parempiakin litium vaihtoehtoja on nykyisin saatavilla. Pelkkä yksi raskas lyijyakku ei ole mielekäs optio melko minimiinsä riisutussa mopedissani, vaikkei se toki oikea kilpuri olekkaan.
Pitääpä tutustua vielä tarkemmin ketjussa ilmenneihin merkkeihin. Tuo Antigravity oli silloin 4-5 vuotta sitten löytämistäni vaihtoehdoista pienin kooltaan, jossa starttivirtaa oli riittävästi, joten valinta osui sillä perusteella kohdilleen. Mielelläni kuulisin vinkkejä tilaasäästävistä muista merkeistä jos on guzziharrastajilla tiedossa? Motonetin ja bilteman litium vaihtoehdot olivat liian isoja kun vertailukohtana käytti sen Antigravityn 240 A:n käynnistysvirtaa akussa jonka koko on 110x57x95. Vähän saa akun koko kasvaa, mutta tämä ei esimerkiksi aivan mahdu: http://www.motonet.fi/fi/tuote/900072/Euroglobe-Litium-akku-12V-ELTX12--P150xL87xK93mm Toki jos riittävän pientä järkiratkaisua ei löydy, rupean järkkäämän akulle tilaa muualle, etenkin jos akun massa kasvaa olennaisesti ei sitä kannata säilyttää enää penkin "pahkassa" jossa se nykyisin on sijainnut.
En tiedä onko akkuvalmistajien ilmoittamat lukemat vertailukelpoisia, mutta olisi kiinnostava kuulla minkälaisilla käynnistysvirta-arvoilla olevia litium-akkuja on ihmisillä käytössä, minkäkinlaisessa pyörässä? Ja miten rajuja puristussuhteita jaksavat kokemuksen perusteella vielä pyörittää? Tästä voisi saada hieman apua oikean kokoisen akun mitoitukseen. Toki reilumman kokoinen akku on aina varmempi valinta, mutta mutta... tila on tosiaan kortilla.
-
minkälaisilla käynnistysvirta-arvoilla olevia litium-akkuja on ihmisillä käytössä, minkäkinlaisessa pyörässä? Ja miten rajuja puristussuhteita jaksavat kokemuksen perusteella vielä pyörittää
Suurimmat mitkä sain mahtumaan (vasta toista kesää käytössä):
Moto Guzzi V11 (1:10 tuntumassa - nostettu)
Unibat X Racer Lithium 12: 24Ah, 380 CCA, 1,7 kg.
(LxSxK) 175x87x93. Edellinen Odyssey 5,7kg / 150 CCA => paino putosi 4 kg, käynnistysampeerit nousivat 230A.
Aprilia RSV-R (1:11,4 – tietty eri startti tässä)
Unibat X Racer Lithium 10: 20Ah, 240CCA, 1,1 kg.
(LxSxK) 150x87x93. Edellinen Yuasa 3,4 kg / 180CCA => paino putosi 2,3 kg, käynnistysampeerit nousivat 60A.
PS.
Euroglobe (Motonet), Biltema (Biltema) ja Stein-Dinse (X-Racer) akut näyttävät kyllä ihan samanlaisilta...
-
Akun pieni koko taitaa tuottaa ongelman. Ratkaisu voisi löytyä itse kennoista kasaamalla kuten Samppa tuossa
ketjussa aiemmin on tehnyt. Kannattanee pitäytyä A123 systemsin kennoissa, niissäkin tosin näyttää olevan
olematon latausvirta. Ovat kuitenkin laatutavaraa.
Toista kesää on käytössä Shorai, se on ollut kiinni sekä LeMansissa, 95mm sylinterit 11,5:1 puristukset että Buell XB12R:ssä.
Buellissa on enemmän käynnistettävää vaikka puristus on vain "hieman yli" 10:1. Isku on pitkä.
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/1200-sport/2009/shorai-litium-akku-12v-21ah-a-navat-kotelo-6/
7Ah 315A
Myös jonkun tällaisen hankinta starttiakuksi on ollut suunnitelmissa.
https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-8400mah-4s2p-30c-lifepo4-pack.html
Esimerkissä on tosin turhan paljon ampeeritunteja=> iso ja painava.
8,4Ah 336A
-
Onko näissä litiumeissa sellaista suojapiiriä, kuten läppärin tai tabletin akuissa? Sellainenhan suojelee siinä käytössä akkua liialliselta tyhjenemiseltä ja ylivirralta.
-
Ei ole.
Jos olisi, pitäisi ilmeisesti sisällään tuhdin releen/solenoidin millä akku kytkeytyisi irti kun
napajännite ja/tai kapasiteetti uhkaavat alentua liiaksi.
-
Niin joo, kun pitää ottaa isoja virtoja ulos. Toimisikohan semmonen muuten edes teoriassa tuossa edessä? Leikkaisi ylijännitteen ja katkaisisi purun määrätyillä arvoilla. Vai onko tuo purku liian vaikea tekoälyn ymmärtää? Olisi pian joka startilla vikatilassa.
-
Aprilia Mille R; Unibat X Racer Lithium 10: 20Ah, 240CCA, 1,1 kg.
No nysse hajos... Pyörä oli seisonnassa (lämmin säilytys) 20 kk. Tänä aikana oli 30A sulakkeet irti = akun plus -napaan tuleva johto "irti" (fyysisesti oli kiinni). Viime keväänä latasin akun kerran (tätä tointa varten erikseen ostetulla "Li-Ion" -laturilla). Nyt sitten 6/2021 starttasi kerran-kaksi, sitten aina kävi hengettömäksi ("naks"). Napajännite oli reilusti yli 13V kuitenkin mitattaessa latauksen jälkeen. Kun painoi akun testerinappia, joskus välähti alhaisin merkki "lataa", pääsääntöisesti ei mikään valo. Latailin viimeviikkoina "Li-Ion" laturilla usein, n. päivän kerrallaan. Latasi aina aluksi ja meni sitten tilaan "hoito" (tai mitä siinä lukeekaan - en nyt muista). Kokeilin myös mielenkiinnosta lyijyakun lataukseen tarkoitetulla laturilla - ei vaikutusta. Kysyin sitten kerran Helsingin reissulla Hertsikan Akkupojilta asiasta - vastaus oli että "ehei, ei mikään akku kestä noin pitkää seisottamista jos sitä ei lataile välillä - mutta kylläpä ihmeesti napajännite on ihan oikeilla haminoilla."
Airot no - ei voi tietää ? Akku oli otettu käyttöön 7/2016. S-D ei näköjään enää juuri tuota kokoa myy...? Kun normaalisti käyttämässäni suomalaisen perheyhtiön ketjuliikkeessä ei juuri Li-Ion -akkuja hyllyssä näkynyt, hain sitten länsinaapurista peräisin olevasta ketjuliikkeestä vastaavan Li-Ion akun. Kallis tosin oli.
Olin kuvitellut että nää on ku "patterit", sen kun antaa olla johdot irti... Ulospäin ei mitään muutoksia akussa näkynyt, ei minkäänlaista merkkiä lämpenemisestä tms. Moottoripyörän regulaattorin olin vaihtanut myös silloin samalla 7/2016 nykyaikaisempaan ja mittaillut että latausjännite ei ole liian korkea.
Guzzissa samaan aikaan 7/2016 käyttöön otettu S-D:n samanmerkkinen Li-Ion akku on aina käynnistänyt hyvin (no kylmällä talvisäilytykseen lähtiessä on ollut kinthaalla), nyt lähti kuudes kesä sillä.
-
Kyllä litiumakkukin purkautuu itsekseen, vain hitaammin kuin lyijyakku. Myös litiumakulle viileä säilytys on suositeltavaa, sekin kun vanhenee
itsekseen vaikka ei olisi käyttöä lainkaan.
Nyt kun Camn'n Unibat osoittaa loppumisen merkkejä se kannattaa poistaa käytöstä. Viallinen litiumakku saattaa käyttäytyä arvaamattomasti.
Pura se pienellä virralla tyhjäksi ja vie kierrätykseen.
Säilytyksen aikana litiumakkua ei kannata ladata täyteen, 50% varausaste on todettu parhaaksi. Onko hankkimassasi laturissa toiminto
tätä varten? Minkälaiseen jännitteeseen ko. laturi lataa kun halutaan litiumakku 100% varaustasoon?
-
Paksusähköpuolella on ali- ja ylijännitereleitä. Niitä löytyy eri versioita. Rele avautuu kun jännite menee raja-arvon ohi.
En löytänyt 12VDC:lle samaa palikkaa. Sen tietenkin näppärä rakentaa ihan omin kätösin...
Ominaisuutena on, että starttivirta on aikas suuri, joten sen käsittelyyn on oltava ao. komponenetti. Siitä saattaa tulla hankaluuksia. Ainakin sen kytkentärele on isohko.
Uusissa pyörissä kun on elektroniikkaa paljon, noita valvontoja on sisäänrakennettu jo tehtaan verstaalla.
-
Pura se pienellä virralla tyhjäksi ja vie kierrätykseen
Jätin sinne Biltemaan (plus napa jesarilla teipattuna), mistä ostin uuden. Pieni virta = poltin ? Olisko Guzzin halogeeni OK, vaiko vielä pienempi ?
Säilytyksen aikana litiumakkua ei kannata ladata täyteen, 50% varausaste on todettu parhaaksi. Onko hankkimassasi laturissa toiminto
tätä varten? Minkälaiseen jännitteeseen ko. laturi lataa kun halutaan litiumakku 100% varaustasoon?
Saksalainen sanoisi tähän hauskasti: "olen ylikysytty". Laitan tekstiä laturin kotisivulta:
1. Tarkastaa että akun jännite on vähintään 4V
2. Päälataus jatkuvalla 1,0A virralla niin kauan, että jännite nousee arvoon 13,5V (merkkivalo ”Charge”)
3. Kun jännite on saavuttanut 13,5V, vaihdetaan lataus jatkuvan jännitteen lataukseen, jolloin virta laskee sitä mukaa kun jännite nousee (merkkivalo ”Charge”)
4. Kun jännite on 14,2V tai latausvirta on alle 0,15A, lataus on päättynyt, merkkivalo ”Maintenance” syttyy
5. Ylläpito; jos jännite laskee sen jälkeen kun 14,2V täysi lataus on saavutettu, ladataan taas kunnes saavutetaan 14,2V.
6. Lataus alkaa uudestaan, jos jännite laskee alle 12,8V
Ymmärrän niin, että laturi lataa 14,2V jännitteeseen aina, eikä muita toimintoja ole. Oletan että napajännite on ollut aina > 13V, kun akku on jäänyt "talvisäilytykseen" lämpimään tilaan.
Kun laitoin tuon uuden käyttämättömän akun laturiin, piti lataus olla yön yli kiinni, ennen kuin merkkivalo "Maintenance" syttyi = 14,2V saavutettiin.
-
Kommentoin laturia ja käyttöohjetta oman litiumakkukokemuksen pohjalta. Koettaen sovittaa sen moottoripyörissä käytettävään LiFePo akkuun.
1. Jos jos neljäkennoisen litiumakun napajännite on 4V, litiumakku on todennäköisesti entinen akku.
2.13.5V olisi melko hyvä varastointijännite. Sillä varauksella että, Vaikka 1A latausvirta onkin pieni, putoaa napajännite tuosta kun latauksen lopettaa.
3. Todella varovaista latausta, ei haittaa jos ei ole kiire mihinkään.
4. 14.2V, akku ei latautunut täyteen, ei ole haitaksi akulle eikä käyttäjällekään jos kapasiteetti riittää. Mihin tarvitaan huoltolatausta, maintenance?
säilytyksen kannalta jännite on jo muutenkin liian korkea. Ehkä joku voi tarvita ajokaudella kun pyörä syö akkua seistessään.
5. Litiumakkua ei kannata pitää täyteen ladattuna tai lähellä täyttä, jos on kausisäilytystilanne, 50% varaustaso on akun kestoiän kannalta paras.
6. 12.8V akku on lähes tyhjä, ei ehkä kannata yrittää käynnistää ennekuin on ladattu.
Minusta kyseistä laturia ei ole erityisesti suunniteltu litiumakkujen lataamiseen. On tavallinen pienitehoinen lyijyakuille tarkoitettu ylläpitolaturi.
Latailee siksi ylivarovaisesti ettei, vahinkoa pääse litiumakulle tapahtumaan, kunhan ei jätä laturia talveksi litiumakkuun kiinni.