Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Muut italialaiset moottoripyörät => Aiheen aloitti: Pekka - Tammikuu 14, 2016, 13:46:32 ip
-
Ovatko Ducatin jakopäät yleensä noin umpiruosteessa, kuin linkin AVK:ssa
myynnissä olevassa? Vai onko kyseistä yksilöä vain uitettu jossain jorpakossa?
https://www.avk.fi/ajoneuvot/ducati/multistrada-1100/485923/ducati-multistrada-1100
-
Taidanpa tietää tämän yksilön kohtalon: se on ruiskutettu ilkivaltaisesti jauhesammuttimella yltä päältä. Sen jälkeen yritetty pestä ulkoisesti mutta huonolla tuloksella. Kaikki sähköliittimet, katkaisijat, paljaat teräs- ja alumiinipinnat ovat vaurioituneet. Mahdollista on myös että kone on saanut sisäänsä sammutusjauhetta mutta sitä ei voi purkamatta tietää. Virhe on tehty silloin kun jauhetta on alettu pesemään vakuutusyhtiön toimesta vedellä pois. Kaikki sähkölaitteet menevät ainkin uusiksi ja suurin osa muutakin tekniikkaa.
Taisi olla juttua tästä tuolla Moottoripyora.org-keskustelussa laajemmin.
-
Ovatko Ducatin jakopäät yleensä noin umpiruosteessa, kuin linkin AVK:ssa
myynnissä olevassa? Vai onko kyseistä yksilöä vain uitettu jossain jorpakossa?
https://www.avk.fi/ajoneuvot/ducati/multistrada-1100/485923/ducati-multistrada-1100
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=102811.0 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=102811.0)
.
-
Entäs hiilidioksidisammuttimet?
Vähän hintavia, mutta ilmeisen harmittomia sähköpuolelle ja pinnoille.
-
Kuumaan pintaa ei passaisi hiilidioksidisammuttimella sohaista. Voi tulla murtumia tai muodonmuutoksi suuren lämpöeron vuoksi. Pienissä sisätiloissa on myös se vaara että hiididioksidi syrjäyttää hengitysilman. Mutta puhdasta on sammutuksen jälkee paitsi niiltä osin mitä sitten palava aines ja noki on levinnyt.
Armeijan töissä kävi harjoitussuihkukoneen kanssa sillai että "platalla" seisovan koneen moottorissa syttyi tulipalo kun moottorin valunut palamaton polttoaine syttyi. Lentäjä siitä sitten laittoi hieman tehoja koneeseen että ylimäärä palaisi nopeammin pois eli saisi happea enemmän. Komea roihuhan ja aika melu siitä syntyy. Lähellä oleva kiertävä vartiomies tästä säikähti ja nappasi lentokonehallin seinältä hiilidioksidisammuttimen ja ennen kun muut kerkisivät reagoimaan tössäytti sen tyhjäksi moottorin imuakkkoon. Aika moinen rytinä alkoi. Palo kyllä sammui mutta se olisi sammunut muutenkin hallitusti. Ja jos ei olisi sammunut niin mekaaanikkojen käytössä olisi olleet halonisammuttimet jotka vain syrjäyttävät hapen ja mahdollinen jatkuva palo olisi sillä tukahdutettu.
Moottori meni vaihtoon ja vähän sen ympäristöakin. Vartiomiestä ei kiitelty mutta ei saanut rangaistustakaan koska ei ollut saanut asianmukaista koulutusta lentokoneen sammuttamiseen. Halonisammuttimet ovat kiellettyjä sisäkäytössä ja siviilissä.
Hiilidioksidisammutin on hyvä ja tahraamaton mutta jos palo ei sammu suihkuttamalla ei mikään estä paloa jatkumasta. Jauhesammutin muodostaa palavan materiaalin päälle suojan happea vastaan ja ruiskutetuilla kohdilla palo tukahtuu ja ruiskutusta voi jatkaa edelleen.
Sitten ärsyttää se että henkilöt, jopa lehdistö, kertovat että palo sammutettiin parilla vaahtosammuttimella. Kyse on ollut kyllä jauhesammuttimista. Palokunta voi kyllä vaahdottaa varsinkin jos palavia nesteitä on levinnyt alueelle.
-
Lainaus
Kuumaan pintaa ei passaisi hiilidioksidisammuttimella sohaista.
Niinpä niin ja yleensä on pintoja kuumana jos liekeissä.
Mikäs se olisi suositus pyörän palon tumppaamiseen siviilipuolella?
-
Taidanpa tietää tämän yksilön kohtalon: se on ruiskutettu ilkivaltaisesti jauhesammuttimella yltä päältä. Sen jälkeen yritetty pestä ulkoisesti mutta huonolla tuloksella. Kaikki sähköliittimet, katkaisijat, paljaat teräs- ja alumiinipinnat ovat vaurioituneet. Mahdollista on myös että kone on saanut sisäänsä sammutusjauhetta mutta sitä ei voi purkamatta tietää. Virhe on tehty silloin kun jauhetta on alettu pesemään vakuutusyhtiön toimesta vedellä pois. Kaikki sähkölaitteet menevät ainkin uusiksi ja suurin osa muutakin tekniikkaa.
Taisi olla juttua tästä tuolla Moottoripyora.org-keskustelussa laajemmin.
Tuli itsellä kanssa sama juttu mieleen. Orgillahan sitä arpoivat ja monet olivat kielloista huolimatta sitä mieltä, että pesu riittää. Tuossa hyvä esimerkki mitä jauhesammutin ja vesi yhdessä tekee.
-
Lainaus
Kuumaan pintaa ei passaisi hiilidioksidisammuttimella sohaista.
Niinpä niin ja yleensä on pintoja kuumana jos liekeissä.
Mikäs se olisi suositus pyörän palon tumppaamiseen siviilipuolella?
Kyllä se silti hiilidioksidi on. Sitä suutinta ei tarvitse viedä pintaan asti. Se hiilipullon jäähdytysvaikutus heikkenee todella nopeasti suuttimesta pois päin mitattuna. Vähimmillä jälkipesuilla ja vaurioilla siten pääsee.
-
Mp:n moottorin yhteydessä tarkoitin kuumalla lähinnä normaalistikin hyvin kuumia kohteita kuten pakokäyrän alkumutkaa joka normiajossakin punaisena hehkuu. Joskus jopa keltahehkuisena. (Yksikuoriset pakokäyrät kuten Guzzilla useasti on). Se että palossa on kerinnyt jokin osa kuumeta niin että se rikkuisi sammutettaessa on siinä vaiheessa liki yhdentevää. Palanut mikä palanut. Siinä vaiheessa koetetaan välttää lähinnä isompia ympäristövaurioita.
Kyllä talliin/verstaaseen kannattaa hankkia hiilidioksidisammutin ensisammuttimeksi ja varmistukseksi pari tavallista jauhesammutinta.
-
yleensä noin umpiruosteessa
Osaapa olla näyttävässä kunnossakin, mainitun merkin jakopää.
-
yleensä noin umpiruosteessa
Osaapa olla näyttävässä kunnossakin, mainitun merkin jakopää.
Niin näkyy, mutta Saksassa on myynnissä muutossarjaa, jolla saadaan kuningasakselit takaisin. ;)
-
"Uittaminen"/pesu on siis jätetty kesken. Milläs sen muullakaan putsaa kuin vedellä, mutta
sitä tarvitaan paljon ja pitkään. Purkamista ja lisää pesua ja putsausta olisi silti edessä vielä
paljon, eikä sen kanssa voi viivytellä. Nythän tuossa peli on sitten jo menetetty.
-
Tuota pyörää oli vakuutusyhtiön valitseman korjaamon kaveri ollut pesemässä painepesurilla ja kysellyt miten tästä pyörästä saa osia irti.. Ei tainnut olla ihan hanskassa koko proseduuri.
-
Jotenkin mun makumaailmassani meni Ducatin koneesta jotakin pois kun takasylinterin kansi käännettiin ympäri. Koneen vasen puoli näytti maukkaammalta kun pakoputki lähti eteenpäin takakannesta.
Kuningasakselikoneet poistuivat 80-luvulla ja remmit tuli tilalle. Mutta onhan ne kuningasakseliputket ja kulmavaihteet räyhäkkään näköiset ja kilinä sen kuin lisääntyy.
Saksassa on myynnissä muutossarjaa, jolla saadaan kuningasakselit takaisin.
https://www.youtube.com/watch?v=Rc0wN0jz73E
Ducatilla itselläänkin on muutaman vuoden takaa "pulttikone".
-
Nuo hihnat vissiin kestää niin hyvin, ettei ole mitään perustetta akseleille.
-
Nuo hihnat vissiin kestää niin hyvin, ettei ole mitään perustetta akseleille.
Syyt ovat esteettisiä ;-)
-
Yksityiskohta Ducati Mariani-koneesta: öljynsuodattimen kiinnipysymisvarmistus on tutun oloinen ratkaisu.
-
On oppineet rataympyröistä jotain. Sielläkin puolella liki pakollinen varmistus.
-
Oman Guzzi harrastuksen alkuaikoina, muistaakseni Laverda-kerho??? järjesti ainakin
Kemorassa useampana Juhannuksena kokoontumisen/"ratajuhannuksen". Siellä oli
pääsääntöisesti italialaista kalustoa, myös ulkomailta tulleita. Tuolla tuli itsekin aloiteltua
rata-ajelun harjoittelua.
Paikalla oli useampana vuotena hollantilainen heppu kuningasakseli Ducatilaan.
Kun muut ducatistit kehuivat omia, sattumalta hihnapelejä, hän aina nosti nenäänsä
ylemmäs ja tuhahti: "Pöh, rubber belt engines!" ;D
-
Nykymoottoreissa on muuten öljypumppuja pyörimässä öljykylpyisillä hihnoilla. Hyvät puolet ketjusta ja hihnasta samassa moottorissa?
-
Nyky-Morineista en tiedä mutta 70 - 80-luvun 350 ja 500-malleissa on hammashihnaveto nokka-akselille. En ole kenenkään kuullut valittavan aiheesta vaikka noita muutama tuttavapiirissä onkin.
-
Eipä muuta valittamista liene kuin että ne pitää aika-ajoin vaihtaa. Mutta onhan se kuningasakseli tyylikäs. ;)
-
Sitä olen ihmetellyt että erityisesti Ducati tekin aikoinaan hihnanvaihdosta jonkilaista mystiikkaa johon muka tarvitaan erikoistyövälineitä ja erikoisosaamista ja onnistuu vain merkkihuollossa. No ei tarvita: merkit kohdalleen ja kireys sopivasti löysälle niin taas mennään vaihtoväli hienosti. Suurin syy hihnavaurioille on liian kireä hihna. Toinen se että halutaan ulkonäkövirittää pyörää ja rei'itetään hihnakotelot tai otetaan vallan pois. Yksi pikkukivi voi katkaista matkan ikävästi.
Edelleenkin mp-liikkeissä ei mielellään oteta Ducatia vaihdossa "kun siinä on ne hihnat ja venttiilkoneiston säätö on vaikeaa". Vielä taannoin kävin vaihtamassa hihnoja kavereille ja parille käytettyjen myyjälle. Oli hyvä rahastaa mystiikalla. Että sorruin siihen itsekin....
-
Hihnan peruskireyteen on nyrkkisääntö, vapaalta pituudeltaan pitää kiertyä, muttei 90 astetta enempää. Silleen näpillä helposti.
-
Se on sellainen todella lyhyt remmi, jossa ei ole edes kiristinpyörää.