Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Yammu - Tammikuu 13, 2016, 19:58:35 ip
-
Mitä pitää ottaa huomioon, ennenkuin avaan takahaarukan/svingin? Olis tarkoitus vaihtaa ristinivel ja tukilaakeri. OLen purkanut jo kaiken muun, svingi vain jäljellä...Huomasin, että 140 renkaan ja kardaanikotelon väli on vain 1cm, pitäiskö olla enemmän?
Onko asiallista laittaa merkintöjä, ennenkuin svingin alkaa irroittaan?
-
Jos haluat laittaa samoille sijoille niin mittaa haarukan jomman kumman akselitapin ulkonema kun lukitusmutteri on avattu. Se on siinä jossain 7 millin tietämillä. Tai sitten jotain muuta.
Joissain malleissa on haarukan ja rungon välissä prikat. Toisissa ei.
Kun haarukka on irti niin laakeroinnin holkit voivat tipahtaa pois paikoiltaan. Likaa voi päästä laakereihin. Muutenkin se seutu on usein täynnä likaa joten ennen kokoonpanoa on runko ja haarukka siivottava. Mieluimmin tietenkin ennen isompia purkauksia. Korjaamokäsikirjan ohjeita voi myös noudattaa. Netissä ihan ilmaisia.
Vaikka täältä: http://guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm
Sentti on ihan ok. Milli alkaa olla siinä hilkulla. Onko takapyörän kaikki laakerit kunnossa?
-
Uudemmassa mallissa on vielä vähemmän välystä. Ei se rengas sivusuunnassa turpoaa.
-
Kiitos Matti ja muut tiedosta! Laakerit menee vaihtoon molemmissa pyörissä! Kilometrejä takana 160tkm...
-
Pura myös se kumivaimentimen laippa irti takanavasta ja voitele sen keskiö ja puhdista kitkarengas millä laippa on kiinni. Myös vetospoorit tietysti.
-
Miten päin ristikkonivel, onko väliä?Näyttäisi olevan punainen täppä toisessa päässä...Mihin sitä rasvaa laitetaan, kardaanin booreihin ja molempiin päihin vai holkkiin?
-
Väärin päin ei ristikko mene laakeriin. Tai sitten ovat vihdoin alkaneet koneistamaan nivelet niin että ne voi kääntää.....
Kaiki spoorit puhtaiksi ihan metallille asti ja mielellään sitkostettua vaseliinia riittävästi. Huomioi myös kardaanitunnelissa mahdollisesti oleva ruoste. Jos on irtoruostetta niin rapsuttele pois ja holvaa se myös rasvalla. Ruoste ja vesi kardaanitunnelissa kun pääsee myös perävaihteeseen sisälle. Kardaanitunneli toimii perän huohotustilana isolohkoissa. Pikkuperissä on eri juttu.
Tavallinen vaseliini tahtoo roiskua pois mutta sitkeämpi laatu pysyy vankemmin.
-
DuodaDuoda...
Tukilaakeri meni nätisti paikoilleen suoraan pakkasesta, sit lukkoprikka ja nivel naputellen edelleen nätisti kumivasaralla. Nivelessä oli toisessa päässä punainen täppä, en vain muista kumminpäin laitoin, mut ei mahtunut, kuin toisin päin. Olisko ollut juuri täppä päin laakeria...Ei selvästikkään mennyt naputellessa nivel riittävän syvälle, kun svingiä asentaessa paikoilleen muljahti nivel viimeiset sentit tukilaakeriin. Asentaessa niveltä, kun ei näe onko riittävän syvällä laakerissa... No, sain renkaan paikalleen kivuttomasti boorien rasvauksen jälkeen ja siinä samassa, ennenkuin kiristin pyöräpultin pyöritin rengasta, kuului klonk klonk, ristikkonivel osuu kardaanipesään selvästikkin. Hakeeko paikkansa?Onko tullut asennettua päinpeetä? Vai johtuuko kentie siitä, että rengas on kovin alhaalla ja siten suuri kulma nivelessä aiheuttaa kyseisen äänen? Pyörä on tunkin varassa ilman etupyörää ja siten kardaani kulma on epätavallisen suuri, onko tämä toiveajattelua vai puranko uudestaan ja katson missä vika?
-
Laita ainakin yksi iskunvaimennin paikoilleen ja jos sittenkin vielä klonksuu niin iskari on joko liian pitkä tai nivelessä sanomista. Jos takahaarukan akselitapit ovat oikeilla sijoillaan ja laakerivälykset kartiolaakereissa kohdillaan niin ristikkonivelenkin pitäisi olla liki oikeilla sijoillaan. Muutoin se ei mahdu paikoilleen. Kannatinlaakerikin voi jurista jos ristikkoa on lyöty liian kovaa paikoilleen tai se ei ole mennyt ihan kokonaan perille kuten kirjoitit. Onko se nyt kohdallaan?
-
Ei selvästikkään mennyt naputellessa nivel riittävän syvälle, kun svingiä asentaessa paikoilleen muljahti nivel viimeiset sentit tukilaakeriin.
Nivel/laakeri liitos pitäisi olla niin tiukka ettei se tuossa vaiheessa kyllä saisi enää liikkua mihinkään. Ja muutenkin sen verran tivis ettei sitä hakkaamalla paikalleen kannata laittaa vaan prässillä painamalla. Silloin tietää koska pohjassa.
Ei saisi klonksua oli haarukan asento mikä tahansa.
Justiin mä noita kanssa uusin ja punainen piste oli mutta en muista kummassa päässä. Joka tapauksessa se on se koneistettu pää mikä menee laakerin silmään. Jos ostit sen stein dinsen satsin niin se laakeri oli ainakin mun mielestä vähän rimpula. Hain SKF:n sen paketissa mukana tulleen tilalle.
-
Niveliä on eri halkaisijalla, voiko olla siitä kysymys? En tiedä miten hyvin noita voi vaihdella ristiin.
-
Spoorien puolesta monet hyvin erilaiset ristinivelet sopivat paikoilleen mutta niiden ristikoiden koot ja ristikkorungon koko ja muoto vaihtelee. Malleja on useita erilaisia. Helposti tulee ajatus mieleen valita se halvempi ristikko vaikka oman pyörän räjäytyskuvan osanumero tarjoaa toista osaa.
Luonnollisesti 1100 kuutioisissa on ollett järeimmät ristikot kun taas 70-luvulla oli varsin soukka malli käytössä 750 ja 850 malleissa vaikka olivat sporttisia tai matkamallia. Matkamalliin voisi ajatella raskasrakenteisempaakin mallia.
Ei saisi klonksua oli haarukan asento mikä tahansa.
Kyllä saattaa mennä murtokulma yli jos iskarit eivät ole paikoillaan. Silloin haarukka roikkuu liian suuressa kulmassa ja nojaa rungon rakenteisiin. Riippuu siis jossain määrin myös valitun nivelen murtokulman maksimista. Mutta kun takaiskarit ovat paikoillaan eikä mitään kuulu eikä pyöriminen nyi lienee asia kunnossa.
Takahaarukan sivusuuntasäätökin voi äärilaitaan vietynä aiheuttaa saman ilmiön. Periaatteessa niveltä ei kuitenkaan saisi siinäkään suunnassa laittaa aivan suoraan vaan sallia pientä murtoa. Kestoikä kasvaa.
-
Se riittää, että on yhteen suuntaan kulma. Nivelelle se on yksi ja sama, onko katsojan silmään kahteen eri suuntaan.
-
Tuo Samin kommentti nivelen tiukkuudesta laakerin silmään on tosissaan otettava asia. Jos liitos on löysä niin nivel alkaa pyöriä laakerin silmässä ja syö vähitellen liitosta entistä väljemmäksi. Maahantuoja minulle aikoinaan neuvoi käyttämään varmuuden vuoksi lukiteliimaa tuossa liitoksessa. Niin olen tehnyt ja tiukkana on pysynyt vajaat parikymmentä vuotta vaikka laakeri on pari kertaa vaihdettu.
-
Miten saat Egon liimatun nivelen irti laakerista ?Tältäkin palstalta löytyy ohje, jonka mukaan nivel liimataan laakerin silmään. Samalla kuitenkin poistetaan lukkorengas, väljennetään laakerin pesää ja lukitaan laakeri pesäänsä lukitustatapilla pesän kuoren läpi.
Minulla nivel lähti jokunen vuosi sitten pyörimään silmässä. Vaihdoin silloin nivelen toisin päin
-
En pysty arvioimaan, että onko liimalla ollut isompaa merkitystä, mutta kopauttamalla se on ulos tullut. Siis sopivan pitkällä akselinpätkällä perän puolelta lyötynä.
-
Kyllä se sieltä lähtee oli minkälaista lukitetta tahansa.
-
Käytin svingiä irti toistamiseen ja tarkistin, että nivel kunnossa. Punainen täppä päin moottoria, ei siis laakeripesään, kuten olis olettanut, eikä olis mahtunukkaan. Pakkasen kautta takaisin kumivasaralla laakeripesään ja huomasin, että edellisellä kerralla en ollut naputellut niveltä riittävän syvälle, siitä klonk-ääni, nyt äänetön ja välystön, huh!