Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: viitala - Tammikuu 04, 2016, 09:28:45 ap

Otsikko: Vaihdeaski
Kirjoitti: viitala - Tammikuu 04, 2016, 09:28:45 ap
Moro! Nyt on Eeva käynyt läpi -97 sportin lootan ja todennut sen loppuunajetuksi.Kysymys kuuluu: käykö esim.lempparin laatikko.Tiedän ,että välitykset hiukan muuttuu.
Ei se mitään,mutta enemmän huolestuttaa se avoin vetoakselin pää ja sen suojaus,käviskös se niin,että vaihtaa pelkän taka kannen siitä vanhasta laatikostasiihen uuteen
lempparin laatikkoon?
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 04, 2016, 09:32:47 ap
Paljonko on ajettu loppuunajetulla laatikolla?
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: viitala - Tammikuu 04, 2016, 10:03:54 ap
No ,Helmutin kilometrit,ottaa niistä selvää,75000 on mittarissa
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 04, 2016, 10:25:13 ap
Olisko Helmut ajellut vähillä öljyillä tms. Oliko ihan hammaspyörät kärsineet?
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: viitala - Tammikuu 04, 2016, 10:59:35 ap
Toiminnastahan se aski vietiin huoltoon.Siellä on se väliakselin rattaat pahasti kuluneet ja laakereita myös.
Eeva sanoi että maksaa korjaus kohtuuttoman paljon,joten se jää nyt varaosiksi.Tiedät mistä voit kysyä,jos tarvitset.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 04, 2016, 11:34:27 ap
Laakerit ovat yhtä lukuun ottamatta edullisia. Rattaat kalliita.
Olisin suhteellisen varma että takakannen vaihto onnistuu vaikka onkin hieman epäkonventionaalinen ratkaisu.

Tekikö Eeva kustannusarviota looran kunnostuksesta? Se on helppo itsekin tehdä esimerkiksi SteinDinsen räjäytyskuvien avulla? Eeva tilaa ehkä osat maahantuojalta..... Toki en ole lainkaan siitä varma..... Hinnassa voi olla eroja....
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: viitala - Tammikuu 04, 2016, 11:58:46 ap
Siinä on semmonenkin juttu,että kun niitä rattaita ei tahdo loöytää mistään.Kyllä,Matti ,Eeva teki arvion ja tultiin siihen tulokseen ,että vaihtoaskia kyselemään.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 04, 2016, 12:12:49 ip
Sitä vain että tekikö Eeva arvion maahantuojan hinnoilla vai tarvikekauppiaan hinnoilla.

Käytettyjä "varalaatikoita", ilman takuuta, myy ainakin TLM.
http://www.tlm.nl/webshop/en/used-parts/versnellingsbak-schakeling?p=2

Tässä toinen paja:
http://www.rebootguzzispares.com/spares.htm

Molemmista on itsellä tai tuttavilla positiivisiä kokemuksia. Mutta on voinut käydä vain säkäkin.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: viitala - Tammikuu 04, 2016, 12:17:28 ip
Eeva oli tiedustellu kyllä ja tuntui tietävän .Rebootin jo tunsin ,mutta kiitos Matti tosta toisesta.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: Pekka - Tammikuu 04, 2016, 20:12:34 ip
Siinä on semmonenkin juttu,että kun niitä rattaita ei tahdo löytää mistään.Kyllä,Matti ,Eeva teki arvion ja tultiin siihen tulokseen ,että vaihtoaskia kyselemään.

Oliko suorahampainen aski kun osia ei löydy?
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 04, 2016, 20:42:04 ip
Taitaa 99% olla vinohampaisia vaihteistoja joilla me tavan tallaajat ajelemme.
Suorahampaisia on tietämäni mukaan 5-vaihteisissa kahta eri tyyppiä: vakio ja "close ratio" kisakäyttöön. Eli suorahampaiseen looraan on ollut olemassa eri välityksiä ja siten rattaitakin saatavana.

Viisivaihteiset vinohampaiset ovat luotettavia vaihteistoja kunhan ei ajeta liian alhaisilla kierrosluvuilla ja klonksutella hampaita rikki. Suorahampainen on vielä herkempi ryskytykselle.

Mielestäni voit laittaa minkä tahansa viisivaihteisen laatikon minkä tahansa viisivaihteisen tilalle. Kyllä sieltä ne vaihteet löytyvät.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 04, 2016, 21:47:33 ip
Noita suorahampaisella laatikolla varustettuja Sporteja oli joku vuosi sitten aika montakin Saksassa myynnissä. Nyttemmin ovat täysin kiven alla.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: viitala - Tammikuu 05, 2016, 08:19:26 ap
Joo.Suorahampainen se on.Ja äätely sen mukaista.Se,miksi sen Eevalle vein,oli alspäinvaihtaessa takeltelu varsinkin 4lta 3 seen.niin ja tietenkin se ääntely.
Muutenhan se toimi.Guzzihan oikein tykkää kierroksista,ei sillä pidä ajella sillä alakierrosväännöllä.Ja varmaan suorahampainen on sille vielä herkempi.
No ei auta,sille nyt on tehtävä jotain,ja onneks on toisena toi -87 lemppari tallissa.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2016, 11:34:01 ap
Älä ihmeessä hukkaa suorahampaista. On siinä varmasti jotain ehyttä jäljellä ja ajan kanssa voi metsästää hiljalleen puuttuvia osia.
Ajoa varten tilalle tavanomainen vaihteisto jotka eivät mitään hirmu arvokkaita ole.
Jos hankit käytetyn vaihteiston niin ennen paikalleen asennusta se kannattanee avata ja käydä läpi ja tarkastaa.
Vaihdeakselin etupään laakeri on kriittinen sekä tietenkin ne kaksi kaksirivistä urakuulalakeria ja tiivisteet.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: viitala - Tammikuu 05, 2016, 12:08:32 ip
Tilasin joskus reebootilta käytetyn peruskunnostetun laatikon,maksoi jotain 500€ paikkeilla.
 voi luottaa kyllä.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2016, 12:25:52 ip
Halpa on 500€ laatikko kun pelkkä peruslaakerisarja ja tiivisteet maksavat yhteensä yli 200€.
Tuohon vielä muutama tunti töitä ja pieni kauppiaan kate niin laatikko on pitänyt saada ilmaiseksi.
Tuohon hintaan ei millään mahdu esimerkiksi yhtäkään hammaspyöräparin vaihtoa.
Saanen epäillä tuohon hintaan myytävän askin "peruskunnostusta".

Mutta käytöstä otettu laatikko johon on huollot tehty aikanaan voi kestää satojatuhansia kilometrejä ilman remonttia kuten hyvin tiedetään.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: viitala - Tammikuu 05, 2016, 13:15:30 ip
No joo,se kai oli tarkistettu,että toimii.Tiivisteet ja stefat oli uudet.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 05, 2016, 13:22:42 ip
Varmaan myyvät "peruskunnostuksessa" havaitut rattaanvaihtoa vaativat aihioiksi asiakkaille.
Otsikko: Vs: Vaihdeaski
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2016, 13:33:08 ip
Suurinpiirteisen laskentani tein Stein Dinsen hinnaston mukaan. Jos tekisin sen laakerikaupan hintojen mukaan niin hinta tuplaantuisi. Toisaalta löytyy myös hyvin edullisia laakereita esim Biltemasta tai Puuilosta mutta niitä en ihan ensimmäiseksi asentaisi. Erikoislaakereita ei niistä liikkeistä kuitenkaan löytyisi.

Viime kuussa peruskunnostin kaksi vaihdelaatikkoa. Kaksi on vielä jonossa remonttiin mutta irrottamatta rungoista. Laakereihin ja muihin osiin meni keskimäärin noin 250€ per laatikko. Jos olisin jättänyt vielä kelvolliset laakerit paikoilleen olisi hinta pudonnut. Halusin kuitenkin 100% kunnostetut vaihteistot. Ainakin laakeroinnin osalta.

Toki laitoin käytetyt ja ehyet laakerit talteen ja aion käyttää ne silloin kun vastaan tulee kuluneempi vaihteisto jossa laakerit ja hammaspyörät ovat kuluneet/vaurioituneet pidemmälle mutta jonka voi vielä pelastaa käyttöön.

Periaate on siis laittaa hyvää hyvien osien kanssa ja heikompien osien kanssa niiden tasoa vastaavia mutta vielä "toleransseissa" olevia osia. Toleranssin määrittelen pitkälti itse.