Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Yammu - Tammikuu 03, 2016, 21:08:10 ip
-
Kyseessä vm-96 kaasari California. Vaihdatin jouset etuiskareihin paikallisessa (etelä Ruotsi) mp-korjaamossa. Korjaamo erikoistunut japanilaisiin ja guzzi oli heille uusi kokemus. Hetken ajeltuani huomasin, että toinen iskareista painuu n.6cm ja sitten kolahtaa ikäänkuin pohjaan, kun taas toinen toimii aivan normaalisti. Siis tämän totesin, kun purin keulan uudelleen toteakseni vian. Onko väärin kasattu vai missä vika?
Kiitos etukäteen avusta! Nm: 2kesää ja 50tkm ja vielä hymyilyttää...
-
Tarkennatko vielä California tyypin niin tietää paremmin minkälainen keula on kyseessä. Nyt en voi kuin arvailla että onko kyseessä ns. patruunakeula vai hieman uudempi. Onko teleskooppien yläpäissä nupit joissa toisessa sisäänmenon vaimennuksen ja toisessa ulosjouston vaimennuksen säädöt vai onko vain isot mutterit?
Ensinmainitussa versiossa on teleskoopeissa eri rakenteet eri puolilla, jälkimmäisessä yhteneväiset.
-
Yläpäässä säätönuppi + ja -
-
Se voi olla vähän eksoottista japaninpyöräkorjaamolle Guzzin laitto.
Voihan siellä muutakin vikaa olla. Ilmenikö vika heti remontin jälkeen?
Käytkö vaikka Stein Dinsen sivuilla ja katsot sieltä räjäytyskuvista mitä keulatyyppiä pyöräsi edustaa?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Search-for-model:::1_436.html
-
1100 verg/inj ja osa 29525360 siis sisuskalut..
-
Niin ja ilmeni heti remontin jälkeen...
-
Sitten siellä on jotain irti tai väärin kasattu, jos siis isku on rajoittunut. Auki vaan räjäytyskuvan kanssa.
-
Jos oikein ymmärsin nyt on keula purettuna ja vaimenninpatruuna-jousipaketit ovat ulkonäöltään samanlaiset?
Toinen tökkää/kolahtaa käsin painettaessa? Onko vaimennusta kolahtavassa havaittavissa?
Jos Stein Dinsen kuva ja osa vastaavat toisiaan voisi kyse olla siitä, että vaimenninpatruunan sisällä on jotain
irti/rikki. Patruunan alapäässä pitäisi olla männänvarren tasauskammio. Kammiossa on o-renkaalla tiivistetty
mäntä mitä jousi pitää yläasennossa. "Yläasento" riippuu vaimentimen männän asennosta ja vaimennin patruunassa olevan öljyn määrästä. Mäntä painuu alas silloin kun vaimentimen mäntä painuu sisään ja
toisinpäin. Tasauskammion mäntä ja vaimennusmäntä eivät normaalisti osu toisiinsa mekaanisesti.
Arvaus: Vaimenninpatruunasta on karannut öljyt ja vaimenninmäntä ja tasausmäntä törmäävät.
Tai jos teleskooppiputket ovat vielä kokonaisia, takaisin korjauksen tehneelle takuun toivossa?
Muokkaan vielä lisää vaihtoehtoa, "teleskooppiputket vielä purkamatta".
Ovatko nykyiset sisäkalut samanlaiset kuin alkuperäiset? Jos ovat vaihtuneet, teleskoopin pohjalla
mahdollisesti oleva hidastinholkki (Stein Dinse positio 37, osa 28527633) ei välttämättä ole mitoiltaan nyt sopiva.
Se voi olla karannut ylöspäin ja rajoittaa nyt joustoliikettä. Jos siis toppaa kesken joustoliikkeen
kokonaan.
-
Keulasi onkin sitten vielä yhtä mallia vanhempaa kuin oletin. Tämän keulan sisäkalut ovat identtiset. ja vain paluuvaimennus on säädettävä. Valmistaja Moto Guzzi.
Olet siis kuitenkin purkanut välillä keulan ja kasannut sen uudelleen löytämättä mitään erikoista?
Iskunvaimenninöljyä on vain patruunoiden sisäpuolella. Teleskoopeissa itsessään ei ole kuin voiteluöljyä eikä sitäkään muistaakseni kuin 0,07 litraa eli vajaa desi. On nimittäin käynyt niinkin että ei-asiantuntevassa huollossa ei oltu ymmärretty laitteen rakennetta ja oli laitettu useampi desi vaimenninöljyä keulaan sinne minne se ei kuulu ja saatu keula jäykäksi.
Toinen yksinkertainen virhe on että keulaa remontoitaessa Pekan mainostama alapään holkki ei ole mennyt kohdalleen koska telekoopin ulkoputken alapäässä sivulla oleva tyhjennysruuvi omaa toisenkin tehtävän eli pitää holkkia oikeassa asennossa silloin kun telekoopin alapäässä olevaa isoa pulttia, joka pitää koko homman nipussa, kiristetään. Holkki menee vinoon ja keula toimii huonosti kun tyhjennysruuvi kampeaa holkkia kiristyksen jälkeen.
Pekan ohje on sitten jo pidemmälle menevää asiaa. Itsellä on kyseinen keula California Adamantissa. Remontoin sen jotain pari vuotta sitten perusteellisesti. Siinä oli menneet voitelu- ja vaimenninöljyt sekaisin toisessa putkessa ja muutakin sanomista oli. Mm. tasauskammio oli täynnä öljyä. Kunnostamalla ja tiivisteet vaihtamalla laitteesta tuli oikein hyvä.
Tässä omista taisteluista asian tiimoilta juttua vaikkakaa siitä ei liene niin kauheasti apua juuri tähän asiaan:
http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html
Mulla on remointoimatta samassa mallissa käytetty toisen tyyppinen keula mutta ilman säätöjä. Tarkoitus on tehdä siitä vielä käyttökelpoinen.
Makaavaan etujousitukseen kehitin epäkonventionaalisen ratkaisun: keulakulma loivaksi ja jatketta jousiin:
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-makaava-etujousitus.html
-
Iskunvaimenninöljyä on vain patruunoiden sisäpuolella. Teleskoopeissa itsessään ei ole kuin voiteluöljyä eikä sitäkään muistaakseni kuin 0,07 litraa eli vajaa desi. On nimittäin käynyt niinkin että ei-asiantuntevassa huollossa ei oltu ymmärretty laitteen rakennetta ja oli laitettu useampi desi vaimenninöljyä keulaan sinne minne se ei kuulu ja saatu keula jäykäksi.
Tämä tunnetaan myös nimellä hydrolocking, eli putkessa oleva neste painu kasaan, niin teleskooppi pohjaa. Heittää muuten kuskin vinhasti selästään pahimmassa tapauksessa..
-
Aina korvaani särähtää kun, erityisesti nuoret miehet, puhuvat pehmeän keulan säätämisestä ja ohjeena on yleensä laittaa lisää vaimenninöljyä. Kaikki keulat eivät sitä siedä vaan voivat tosiaan aiheuttaa TunturiTT:n mainitseman ongelman ja lisäksi muitakin kuten vuotoja ja ohjausongelmia. Guzzilla on myös keuloja joita säädetään paineilmalla. Siinäkin on kahta eri tyyppiä: toisella säädetään progressiovaikutusta ja toisella keulan kantavuutta.
-
Tuo oman keulan maksiminestepinta kannattaa aina mitata ETUKÄTEEN. Sen jälkeen öljyn määrällä on turvallista pelata.
Nuo ilmasäätöiset etupäät on sitten yleensä toteutettu todella pienellä ilmamäärällä ja maltillisilla paineilla. Huoltoaseman letkusta totetutettu ilma lisääminen ei anna sinnepäinkään oikeaa säätöä. Jo letkua irroittaessa karkaa paljon ilmaa. Paras säätö onnistuu maastopyörän pumpulla, jossa on ruuvattava, vuotamaton liitin. Noita voi hankkia vaikka polkupyöräliikkeistä tai Ebaysta, ei ole kuin muutaman kympin investointi.
-
Käydäänpä nyt sitten läpi tuo munkin keula.( tai pyörän). Cali 06. Vasemmassa säätönupissa C compress? Oikeassa R rebound? Räjäytyskuvassa putkien sisusklasut osittain eri vo.numeroilla. Onko vastaava kuin vanhemmissa malleissa, siis voiteluöljy ja varsinainen vaimenninöljy erikseen? Ja kuinkas tämä sitten huolletaan? Monenmoista usd ym. Pienistäny mutta nämä on kyllä viety melko pitkälle..... Ja kuinka nuo putket edes voi olla eri paria, vai siksikö tuo mummorauta on kuin panssarivaunusta?
-
Ruottalainen sanois, että tusen tack!
Täytynee purkaa isunvaimennin vkonloppuna ja palata sitten asiaan.
Tuo holkkivika voisi tulla kysymykseen, koska yritin avata öljyproppua viime kauden lopulla tarkistaakseen todellisen öljymäärän kuitenkaan siinä onnistumatta,
proppu oli vedetty huolella kiinni.
Toinen toimivan iskarin proppu aukesi kivuttomasti ja öljymäärä n.0,7 oli oikein lisätty.
Niin ja hyvä Suomi!
-
Korjaus öljymäärään 0,07L
-
Kalinan keula lienee California EV:n tasokas säädettävä laite. Eri putkissa on eri toiminnot ja hieman eri osatkin.
Ei ole ollut onnea saada avata tätä keulatyyppiä joten ei ole suoraa kontaktia. Öljyjä kyllä olen kyseiseen keulaan vaihtanut.
Laitoin liitteeksi SteinDinsen sivuilta varastamani kuvan että puhutaan samasta laitteesta.
Keula muistuttaa suuresti California 3 ykkössarjan keulaa sillä erotuksella että Kolmosessa on vain rebound-säädöt molemmissa. Osat ja niiden sijoittelu on kuitenkin kovin samantyyppinen.
-
proppu oli vedetty huolella kiinni.
Toinen toimivan iskarin proppu aukesi kivuttomasti
Sen tyhjennysropun/-ruuvin pitää osua, sen holkin kolon lisäksi, vaimenninpatruunan alapäässä olevaan koloon, pitää siis olla sopivan pituinenkin.
Estää vaimenninpatruunan pyörimisen kun kiristää pohjalla olevan kokoonpanoruuvin.
-
Kyllä keula on juurikin varaosakuvan mukainen.
-
No niin. EV keulaan öljyt vaihdettu. Paluuvaimennus toimii niinkuin pitääkin, säädöt ym. Menovaimennusta hoitava putki on sen sijaan täysin hengetön. Harmi kun en huomannut kokeilla noita ennen öljyjen vaihtoa. Kovasta pumppailusta huolimatta ei vain herää henkiin. Onko kellään kokemusta kyseisen keulan purusta? Matin blokin ohje varmaankin pätee tähänkin. Uskon että sielä oikeasti on vikaa, menopuoli kuitenkin ottaa huomattavasti kovempia iskuja vastaan.
-
Se keuloille on yhteistä että purkautuvat kokolailla samalla tavalla.
Kun keulaputket vielä ovat kiinni ohjauskolmioissa löysätään yläpään tulpat. Myöhemmin se voi olla hankalaa koska sisäputkea ei voi laittaa esim viilapenkkiin litistymisen tai naarmuuntumisen vuoksi. Putki on varsin ohutseinämäistä.
Jarrusatulat irti mutta älä jätä letkujen varaan roikkumaan vaan laita vaikka nippusiteillä roikkumaan sipivaan paikkaan pois tieltä, etupyörä pois, lokasuoja pois, alaputkien välinen "mummorauta" irti ja löysäys ylä- ja alakolmiosta. Teleskoopit vedetään pois kolmioista.
(Tässä vaiheessa tulee yleensä se suurin tuska koska putket eivät luista kiinnitysreikiensä läpi. Siihen auttaa pieni kiristyspulttien rakojen kiilaaminen ja voitelu/ruosteenpoisto. Lyömällä ei pidä yrittää. Kolmiot ovat alumiiniä ja se on voinut hapettua sisäputkea vasten. Voiteluaine ja hapettumat pitää poistaa ennen takaisin asennusta.)
Kun telesekoopit ovat irti niin vanhemman mallisista voi öljyt laskea pois alapään tyhjennysruuveista tai yläpään tulpasta. Uudemmissa vain yläpään kautta. Mahdolliset säätönupikat voi tarvita irrottaa.
Teleskoopin alapäässä syvennyksessä on kuusiokolopultti johon tarvitaan pitkä kuusikoloavain. Eikä mitään pallopäistä vaan suora malli. Paineilmalla toimiva pulttipyssy on hyvä apu mutta kyllä tavallisella käsivarsivoimallakin pitäisi aueta. Aukoessa pitää alapään tyhjennysreikien ruuvit olla paikoillaan. Se estää vastakappaleen pyörimisen teleskoopin alapään sisällä. Nyt irtoaa alaputki yläputkesta.
Loppu on sitten kunkin keulan rakenteen mukaista hommaa. Sisämekanismejä on useita erilaisia ja eri tavalla sijoiteltuina. Kahta päätyyppiä: patruunakeuloja joissa voitelu- vaimenninneste ovat erikseen ja sellaisia joissa on vain yhtä nestettä. Kannattaa turvautua mallikohtaiseen korjaamokäsikirjaan ja räjäytyskuviin. Niitä on saatavissa netistä useammastakin osoitteesta eri kielillä paitsi ei juurikaan ruotsiksi eikä suomeksi.
-
Sen tyhjennysropun/-ruuvin pitää osua, sen holkin kolon lisäksi, vaimenninpatruunan alapäässä olevaan koloon, pitää siis olla sopivan pituinenkin.
Tuo Pekan mainitsema asia on tärkeä ja usein huoltajan toimesta laiminlyöty ja tuloksena huonosti toimiva keula.
Lisäyksenä tähän vielä se että on eri malleja joissa vaimenninpatruunat ovat joko teleskoopin alapäässä tai vaihtoehtoisesti yläpäässä. Suurin osa patruunoista ovat ns. hermeettisiä eli niitä ei voi korjata ja ne vain vaihdetaan uusiin. Sitten on purettavia patruunoita jotka voi vaihtaa uusiin tai remontoida. Riippuu siitä ovatko vioittuneita ja millä tavalla. Molemmille malleille on tyypillistä että niissä on sisällä oma nesteensä ja ulkopuolella hieman voiteluainetta kuten ATF-öljyä tai muuta huolto-ohjeen mukaista öljyä. Joissain jopa moottoriöljyä.
Merkittävä osa vaimenninpatruunoista on säädettäviä. Usein paineilmalla. (Ei huoltoaseman renkaantäyttölaitteesta vaikka venttiili onkin saman tyyppinen kuin on renkaantäyttöventtiili.)
-
Sillä ropun ruuvaamisella väärään kohtaan, voi rikkoa keulan ihan kunnolla. Ruuvin reiästä kierteet, vastakappaleen saa kappaleiksi ta mutkalle jne. Tarkkuutta.
-
Niissä keuloissa joissa on tyhjennysruuvi alhaalla, riippumatta siitä missä päässä iskunvaimennin on, on aina osa jossa on kolo ruuvia varten johon se on kohdistettava alapultin kiristyksen yhteydessä.
Myöhemmissä keuloissa oli aluksi ruuvin kohta valussa mutta sitä ei ollut koneistettu ja myöhemmin ei minkäänlaista kohtaa. Niiden alapultin asentaminen on haastavampaa.
Silloin kun keula on auki on tietenkin noudatettava puhtautta ja pestävä se alapulttikin sekä kokeiltava että se kiertyy vastineeseensa ongelmitta kevyesti sormin. Näin on helppoa saada keula jälleen nippuun. Pultin kannan alla on kupari- tai alumiinialuslaatta. Se vaihdetaan joka toimenpiteen yhteydessä uuteen. Keulan vuoto on harmillinen asia.
-
Tämä hivenen harmitti erästä tuttavaani, kun hän käytti Yammuaan liikkeessä keulahuollossa. Olivat unohtaneet kupariprikan ropusta. Tätä purkaessa huomattiin vastapelurin pyörivän teleskoopissa. Oli asennettu väärään asentoon lukituksen nähden. Kappale keulan sisällä oli halki ja kierteet varmuuden vuoksi rikki. Kyseessä oli kuitenkin ihan tunnustettu liike Jyväskylässä..
-
Asia varmaankin päättyi onnellisesti ja firma korjasi virheensä välittömästi ilmaiseksi, antoi korvaavan ajoneuvon remontin ajaksi, hyvitti seuraavan huoltolaskun yhteydessä virheestään koitunutta harmia ja vaivaa sekä tarjosivat pullakahvit?
-
Tietänet millainen Kuva oli..
-
Huoltomies tuli Velipojan silmille kun hän kysyi että tuliko huollon yhteydessä laitettua Norgen perävaihteeseen Molykotea.
Aine laitettiin sitten perästäpäin itse.
Mutta kyseistä firmaahan ei enää ole. Kertooko se jotain esimerkiksi yrityskulttuurista?
-
Kauanhan se sai rauhassa mellestää Keski-Suomessa.
-
Nyt on teleskooppiputket purettuna ja vika löytyikin samantien. Tyhjennysproppu napsahti poikki, oli väännetty väkisin väärään kohtaan, patruunan alapäässä pultin mentävä kolo ja siksi isku rajoittunut. Tilasin uudet käytetyt alaputket TLM:ltä ja uuden bufferin (28527633) Harper'silta jenkeistä, kun Stein-D:ltä oli loppu ja tietty uudet stefat. MItä materiaalia on hidastushokki? Kuvasta päätellen jotain pehmeää...?
OLis pitänyt alkuun suosiolla itse tehdä jousien vaihto, eikä viedä japanipyörien korjaamolle....
-
Millä Matti olet saanut kiillotettua noin kiiltäväksi ja hienoksi alaputket?
-
Nyt on teleskooppiputket purettuna ja vika löytyikin samantien. Tyhjennysproppu napsahti poikki, oli väännetty väkisin väärään kohtaan, patruunan alapäässä pultin mentävä kolo ja siksi isku rajoittunut. Tilasin uudet käytetyt alaputket TLM:ltä ja uuden bufferin (28527633) Harper'silta jenkeistä, kun Stein-D:ltä oli loppu ja tietty uudet stefat. MItä materiaalia on hidastushokki? Kuvasta päätellen jotain pehmeää...?
OLis pitänyt alkuun suosiolla itse tehdä jousien vaihto, eikä viedä japanipyörien korjaamolle....
Asennusliikkeen asentajan olisi tarvinut vain mulkaista räjäytyskuvaa, niin osien järjestys ja asennot olisi selvinnyt. Kuvan etsimiseen menee netistä ehkä pari minuuttia.
-
Tämäkin asia on ihan normaalia. Useissa purkamissani keuloissa on kyseinen vaiva. Tai sitten jokin muu ymmärtämättömyydessä tai kiireessä tehty konkelo. Tyypillinen vaiva patruunakeuloissa on että niissä on liikaa öljyä ja vuotavat.
-
(28527633) MItä materiaalia on hidastushokki? Kuvasta päätellen jotain pehmeää...?
Jotain melko kovaa ja sitkeää muovia, oleellisinta lienee että kestää öljyä turpoamatta.
Joskus olen noita sorvannut nailonista, sekin on toiminut.
-
Lienee uutuudeltaan jotain nylonin kaltaista. Eihän se kovin kovaa tai pehmoista ollakaan.
-
Ei oo Calin iskarit mulla, mutta laitoin omat käännetyt keulat takaisin nippuun. Onko jotain nyrkkisääntöä että paljonko keulaputken pitäis painua kasaan kun iskari on irti ja ukko painaa sitä päältä lattiaa vastaan sen verran kun 75 kilonen pystyy? Jousto näyttäis olevan max. 120 mm ja sain painumaan tuolla menetelmällä kaikki säädöt löysimmällä 65 mm.
-
Ei tuo nyt oikein vastaa sitä tilannetta kun moottoripyörä kuormittaa jousitusta.
Mutta jos asiaa haluaa haarukoida. Jos pyörä kuskin kanssa painaa 300Kg ja painonjakautuma
on 50/50, jää yhdelle etuteleskooppiputkelle juurikin 75 kg. Se voip olla 65cm painuma
ihan todellinen edellisellä oletuksella. Sitten kun on paikat kasassa, säätö kohdalleen manuaalin
mukaan ja tarkastus minkälaiset painumat jousitukseen tuli.
-
Ei oo Calin iskarit mulla, mutta laitoin omat käännetyt keulat takaisin nippuun. Onko jotain nyrkkisääntöä että paljonko keulaputken pitäis painua kasaan kun iskari on irti ja ukko painaa sitä päältä lattiaa vastaan sen verran kun 75 kilonen pystyy? Jousto näyttäis olevan max. 120 mm ja sain painumaan tuolla menetelmällä kaikki säädöt löysimmällä 65 mm.
Lisäyksenä vielä tuohon Pekan vastaukseen, että ei voi olla nyrkkisääntöä, koska jousia ja joustorakenteita on niin monenlaisia, esim. progressiivinen- tai lineaarinen jousi.
Service Manualissa (jousen valmistajalla) on arvot jousien puristuksille.
Tuossa esimerkki.
(http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Images/SHOCKS4.gif)(http://www.dropbears.com/s/sda/images/chart3.gif)
-
Jos on vakio Grison vieterit, niin todennäköisyys lineaarisille jousille on aika pieni. Yleensä tehtailta pyörä lähtee progejousilla.
-
Ei painu ei jouset riittävästi. Vika ei korjaantunut, vaikka vaihdoin alaputken ja asensin sisuskalut, niinkuin kuuluukiin omaan koloonsa. Tässä mallissa ei ole vaimennushokkia, näyttäisi olevan metallinen ja kiinteänä 29525360 päässä ja precis sama koko, kuin muovihokki.(räjäytyskuvassa muoviholkki?)Onko oikein? Onkohan asentaja tehnyt omia virityksiä? En ole avannut toista iskaria vielä, se nyt toimii normaalisti.
-
Vien iskarit takaisin uudelleenkorjattavaksi, vaan tulipa mieleen, että onkohan samanpituiset jouset laitettu samaan putkeen, kun toinen toimii normaalisti, siis siinä lyhyet jouset ja tämä rikkinäinen joka kolahtaa pohjaan on siihen asennettu pitkät jouset, onko mahdollista?huomasin myös, että stefat oli asennettu väärinpäin....
-
Keulassa on kaksi pääkomponenttia: jousi ja vaimennin.
Kun vaimennin oli irti niin tutkitko sen toiminnan sen luontaisessa toiminta-asennossa?
Jos keula tökkää kesken liikematkansa niin jokin siellä jumittaa.
Mulla on juurikin työn alla. (Olisi jo valmis jos en olisi edelleenkin flunssassa. Viikko tuli täyteen tautia.)
Siihen oli säädettävien vaimenninpatruunoiden sijalle vaihdettu Bitubon tarvikepatruunat. Vaikuttavat toimivan mutta vaimennus on 100% lineaarinen. En tiedä niiden ikää ja tässä arvon että avaanko ja vaihdan uudet vaimenninöljyt vai jätänkö silleen. Arvostan enemmän Guzzin omaa säädettävää patruunaa.
Jumituksen syitä on sekä sisäisiä että ulkoisia. Esim. kolaripyörässä voi olla ehyen näköinen keula mutta tarkemmin katsoessa onkin ihan pikkuinen klommo ylä- tai alaputkessa. Ei mahdu röörit sisäkkäin. Jumittaa tai liukuu huonosti.
Tässä keskentekoinen keulajuttu. Jatkuu kun joskus tervehdyn. Nyt kuumalle mehulle!
http://www.motomatti.fi/2016/01/purkupyoran-keulan-kunnostusta.html
-
Kannattaa myös pyöritellä sisäputkea kun se on irrallaan. Ettei ole mutkalla. Mutkalla oleva parhaimmillaankin toimii oudosti, huonossa tapauksessa jumittaa.
-
Kolahtaa pohjaan, huomattavasti lyhempi liikerata, kuin toisessa toimivassa. On väännelty ja käännelty, mutta pohjaan kolahtaa.Toimi moitteettomasti ennen remonttia, toki oli löysä, siksi vaihdatin jouset.
-
Ovatko "sisuskalut" nyt samanlaiset molemmissa teleskooppiputkissa?
Pituudet ja halkaisijat?
Ovatko uudet samanlaiset kuin alkuperäiset???????
Nämä asiat eivät ole mielestäni tulleet vielä esille.
Vanha hidastinholkki ei välttämättä ole sopiva uusien patruunoiden kanssa.
Ei ainakaan silloin jos patruunan paikka vaihtuu ylhäältä alas tai päinvastoin.
-
Vika tuntuu olevan vaimenninpatruunassa joka sijaitsee tässä tapauksessa alhaalla. Töksähtää, ei painu pohjaan. TUli mieleen, jos laitan tällaiset (300001022) suositeltiin SDinseltä.
Miten nämä toimii?Ilmalla?Tarviiko lisäksi jousia?Öljyä? Entäs se vaimennin holkki?Käykö yleensä, onko kellään kokemuksia???
-
Kuvasta päätellen nuo paineilmasäätöiset nestevaimentimet tulevat teleskoopin yläpäähän ja niissä pyörötangon päässä olevat mutikat tulevat teleskoopin alapultilla kiinni ulkoputkeen. Jouset tulevat siihen väliin. Asennus on varsin helppo.
Jos vaimennin töksähtää kesken matkan niin siellä on päässyt aineet sekaisin. Todennäköisesti tasauskammioon on päässyt öljyä. Onko ne purettavaa tyyppiä? Olisi mielenkiintoista vilkaista.
Jos iskari tulee yläpäähän niin pohjaanlyönnin vaimenninholkki mahtuu alapäähän.
-
Ilmeisesti vastaavat, kuin Lariossa. Ilmanpaineella säätyvät, ilmamäärä todella pieni. Myös paine oli aika maltillinen, kannattaa hommata maastopyörän iskaripumppu, jossa mittari. Sellaisella pystyy säätämään riittävän tarkasti ja letku irroitettuna paine pysyy haluttuna.
Öljy on vain voiteluna, määrä luokkaa vajaa desi ja viskoltaan ohutta.
-
Eräässä kokoontumisessa yksi sankari tuli osoittelemaan Californiaani että tuollaisia öljypumppuja ne on: etuiskarikin vuotaa öljyä! Kysyin kyllä mistä hän sen tietää? No siitä että teleskoopin kyljessä on öljynoro. Ojensin häntä että ei se ole iskunvaimentajaöljyä vaan voiteluöljyä. Mutta hänellä oli eri mielipide. Ja samoin hänen seurueellaan. Oikein piti tulla porukalla katsomaan että paska se on. Lähinnä nuorten Kawasakinomistajien huonoa itsetuntoa, arvaan.
-
Ovatko jommat kummat näistä vaimenninpatruunatyypeistä samanlaiset kuin alkuperäiset?
Vertaa nyt ainakin niiden pituutta ulosvedettyinä ja kasaan puristettuina että ovat saman pituiset kuin alkuperäiset, edes suunnilleen. Sama juttu jousien kanssa, noihin viimeisimmässä kuvassa oleviin
vaimenninpatruunoihin on tarkoitus siirtää jouset ja vaimenninholkki vanhoista vaimentimista tai
hankkia uudet. Asennusohjeen mukana tulee toivottavasti tarvittavat tiedot suositellusta paineesta.
Kai se kuitenkin on ilmaa, etteivät ole typellä jo tehtaalla valmiiksi täyttäneet?
-
Siinä on venttiili päässä ihan ilmaa varten.
-
0.2baaria näyttäis olevan...Hyvä kun sanoit, olin jo tilaamassa uudet jouset, mut mullahan on uudet jouset.Siitähän tämä koko soppa syntyi, kun vein iskarit jousien vaihtoon...
-
Siinä on venttiili päässä ihan ilmaa varten.
No kun minulla on sellaisiakin, ihan tavallisia "iskareita" missä on normaali rengasventtiili mutta sisällä
on typpeä, ja aika kovassa paineessa. Ei tosin Guzzissa.
-
Oletko jo purkanut molemmat puolet? Onko sisälmykset samanlaiset? Toimivatko molemmat iskunvaimentimet samalla tavalla? Sisäkaluissa kun on aika paljon diversiteettiä samankin mallin sisällä.
Vuoden aikana purkanut kolme Cali 3:sen keulaa ja joka ainoa erilainen. Vain yksi oli räjäytyskuvan mukainen. Yhdessä oli Guzzin oma vaimennin, yhdessä Bitubo ja yksi on tunnistamaton. Mutta kaikista tulee käyttökelpoiset. Yksi on California Adamantissa mutta aivan eri kuormituksella mitä soolopyörässä. Kantaa hyvin mutta isoissa töyssyissä lyö äreästi pohjaan. Tosin tarvitaan iso kuorma ja iso töyssy. Niissä telareissa ei ollut pohjassa vaimenninholkkeja.
Varalle olen hankkinut Quotan keulan ja peruskunnostanut sen. Koko vain on 1,7 mm isompi ja noin 200 mm pidemmät.
-
Laitoin Matti sulle yksityisviestin siinä toivossa, että ehtisit kattoon iskariani, ennenkuin lähden tilamaan uusia!
-
Cali EV vm. 2000 keula on viestin #15 mukainen. Toisessa paluuvaimennus ja toisessa puristusvaimennus.
Tuli purettua ja kasattua, muutama sana siitä.
Teleskooppien alapäissä takasivuilla olevat tyhjennysruuvit eivät tässä mallissa tee muuta kuin ovat reiän tukkeenna. Ne eivät pitele mitään sisuskaluja asennoissaan. Ehkä useimmissa Calin keuloissa niiden suhteen tulee olla varovainen, tässä ei tarvitse.
Vaimennuspatruunat eivät liene purettaviksi tarkoitetut. Ne tulevat yläkautta yläpään ison tulppamutterin yhteydessä ulos, kunhan on ensin alapäästä irrotettu 8mm kuusiokolokantaiset pultit, sieltä akselin reiän syvennyksestä. Tarvitaan pitkä 8mm kuusiokoloavain. Katkaisin mutkamallisesta ja laitoin 8mm hylsyyn. Voi olla tiukassa. Erillistä vaimenninöljyä ei ole.
Öljynvaihto
Öljyn määrä 0,485 SAE 10. Ölpän määrää ei ehkä olekaan turhaan pilkulla viilattu teelusikallisen tarkkuuteen. Jos vanha öljy valutetaan vain pois pikkurei`istä, vaimennuspatruunoihin jää öljyä. Myös muualle sisärakenteeseen jää öljyä. En mitannut, mutta pidän mahdollisena että ylimääräinen öljy pyrkii ulos stefoista. Tässä keulassa homma menee näin:Löysää isot ylämutterit, tue pyörä takakenoon, esim öljypohjan etureunan alle sopivan mittainen pöllin pätkä. Jarrusatulat irti, etupyörä pois, öljyt pois pikkuruuveista, teleskooppien alapäästä 8mm kuusiokolopultit pois, vaimenninpatruunat vedetään yläkautta jousineen pois (ja painellaan tyhjiksi), teleskooppien alaosat voi nyt vetää pois ja puhdistaa. Teräsputket voi irrottaa kolmioista ja vaikka hieman kääntää. Öljynvaihto käy ilmankin
Kokoaminen
Kokoamisessa tarkkuutta tarvitaan öljyn määrässä ja teleskooppien yhdistämisessä. Kannattaa nostaa pölysuoja pois alumiiniputken päästä. Jossakin aikojen alun huollossa öljynvaihdon vuoksi tiedän keulan olleen purettuna. Stefa oli jäänyt ruttuun ja oli oppinut silleen olemaan piiitkäään. Kun pölytiiviste on irti, pystyy näkemään jäikö stefa oikein kun keulan kokoaa.
Öljyvuoto
Olen myös itse vaihtanut öljyt keulaa purkamatta, tainnut tulla liian täyteen. Näiden seurauksena stefat vuosivat jo. Hyvä tuli, ei vuoda enää vanhoilla stefoilla. Öljyntäyttöruuvit kiinni vasta kun pyörä on takaisin pyörillään jottei jäisi ilmanpaineisiksikaan.