Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Muut italialaiset moottoripyörät => Aiheen aloitti: GuzGuz - Tammikuu 02, 2016, 13:37:28 ip
-
Mitäs niitä on hengissä vielä?
Kymmenihän niitä on ollut.
MG, Apria, Dukati, MV Agusta, Bimota, Beta, nyt ainakin jos olen kartalla.
Laverda taitaa olla kuopattu ihan hiljattain.
Benelli tekee ainakin haulikoita vielä..
Gagiva lienee lopetettu myös.
Gilera tekee vissiin vaan skoottereita nykyisin.
Paljon historii maassa mp-valmistuksessa.
Maserati merkkisenkin pyörän olen kerran nähnyt, oli varmaan 50-luvulta, museossa.
Tuli asuttua pieni jakso Italiassa 70-luvun loppupuolella.
En silloin ollut hurahtanut vielä pyöräilyyn, mutta jäi mieleen kun vuokraisäntäni lainasi pari kertaa Moto Moriniaan.
Tais olla 350cc joku malli. Näppärä se oli Rooman aika kaoottisessa liikenteessä.
Paljon väki liikkui pienemmillä moottoripyörillä ja skoottereilla.
Moto Morini taitaa jossain muodossa olla sekin vielä elossa, niillähän on/oli 1200cc mallikin, Corsaro.
-
Kyllä Benelli tuossa joku aika sitten teki aika näyttäviä kyykkysportteja.
Ja Gilera tekee ainakin piikkiluokkaan asti. Ehkä jopa maksiskoottereita. Taitaa tosin olla merkinvaihto Piaggio. Ainakin moposkoottereissa on vaan eri kuoret.
-
Eikös Benelliltä tullut juuri 500 kuutioinen katuenska. Ihan ajettavan näköinen vaikkakin vain 19 tuuman etusella. Vai muistanko väärin...?
-
Benellillä on tämän vuoden mallisto hyvinkin ajankohtaisen näköistä: katu-, seikkailu-, retro ja peruspyörää tyrkyllä useassa segmentissä.
http://www.benelli.com/eng/Catalog/Motorcycles/Moto-2016/Default-cc-416.aspx
Cagivalla on lähinnä tallella vain ns. fiilistelysivu: http://www.cagiva.it/en/
Panostavat enemmän MV Agustaan.
Moto Morinilla on myyntimalleja tarjolla:
http://www.motomorinimotorcycles.eu/index.php?option=com_motorcycledetails&task=viewList&category_id=52&lang=en
-
No joo. Mun sisällä vaan asustaa sitkeästi pieni kurapyörä mies. Siksi kai ne jää mieleen.
-
Mitäs niitä on hengissä vielä?
Kymmenihän niitä on ollut.
MG, Apria, Dukati, MV Agusta, Bimota, Beta, nyt ainakin jos olen kartalla.
Laverda taitaa olla kuopattu ihan hiljattain.
Benelli tekee ainakin haulikoita vielä..
Gagiva lienee lopetettu myös.
Gilera tekee vissiin vaan skoottereita nykyisin.
Paljon historii maassa mp-valmistuksessa.
Maserati merkkisenkin pyörän olen kerran nähnyt, oli varmaan 50-luvulta, museossa.
Tuli asuttua pieni jakso Italiassa 70-luvun loppupuolella.
En silloin ollut hurahtanut vielä pyöräilyyn, mutta jäi mieleen kun vuokraisäntäni lainasi pari kertaa Moto Moriniaan.
Tais olla 350cc joku malli. Näppärä se oli Rooman aika kaoottisessa liikenteessä.
Paljon väki liikkui pienemmillä moottoripyörillä ja skoottereilla.
Moto Morini taitaa jossain muodossa olla sekin vielä elossa, niillähän on/oli 1200cc mallikin, Corsaro.
Lisätään vielä listaan tuommoinen vanha merkki Borile.
-
Onko noita Borileita koskaan päätynyt asiakkaille asti?
-
Onko noita Borileita koskaan päätynyt asiakkaille asti?
Umberto Borile on tehnyt moottoripyöriä omalla nimellään vuodesta 1987 eli kyllä niitä on jonkun täytynyt ostaakin. Ja väitetään, että nykyisin on suorastaan sarjatuotantoa.
-
Jotain on tulollaan: http://www.borile.it/
-
Tuo pikkupajojen hypetys on hauskaa. Kohisevat hyvän aikaa ja sitten esittelevät jotain uutta. Sitten kuitenkaan raha ei riitä tekemään tai asiakkaat eivät innostu. Yleensä noissa on niin fantastisia hintoja, ettei kauppa siksi oikein suju. Toivon toki hyvää kaikille verstaille, olisi kiva saada vaihtelua tylsään merkkikirjoon.
-
Mitenköhän tuon SWM:n käy. On tuonut tarjolle Husssen jäämistöön perustuvia pätevänoloisia enduro/cross/supermoto -laitteita ja kaikkein kiinnostavimpana SWM Superdual, joka sai aikaan pyöräkuumetta. Husselta kun tuli Terra niin olo oli vastaava mutta sen lento päättyi kuin sillä kuuluisalla kanalla.
Minulle entuudesta tuntematon tuo SWM mutta on annettu ymmärtää sen olevan vanha italialainen merkki, jonka kiinalaiset ovat nyt herättäneet henkiin.
-
Google löytää: https://en.wikipedia.org/wiki/SWM_%28motorcycles%29
Sekä: http://www.swm-motorcycles.it/en/company/history/
Nuorna miehenä muistan kyseisen merkkisiä nähneeni mutta harvoin.
Se miten käy on tuon tyyppisissä pyörissä pitkälti kilpailumenestyksen tuoman kunnian ansiota.
Huippukuskeja hyvin toimivaan talliin ja menestystä. Niin on ennenkin moottoripyöriä myyty.
Se ei riitä että on huippulaatu tai hinta kohdallaan jos ei ole mainetta ja yleensä nopeaa mainetta. Yli viisi vuotta vanhat ennätykset eivät enää kanna vaan menestystä pitää tulla jatkuvasti kunnes on laajasti tunnettu ja tuote helposti saatavissa. Vaikka kuluttajat ostaisivatkin niitä vain mökkitiepöristelyyn.
-
Joskus kersana kaverilla oli Swm minicrossi. Lähti todella huonosti käyntiin, joten sillä ajettiin harvoin. Piti niin kamalaa ääntä, että sen lempinimi oli Katupora.
Hauska yksityiskohta sinänsä, että sen tankin logot olivat ihan samanlailla itse maalatun näköiset, kuin noissa uusissakin.
-
Mun tunnuksenani on Italianelefantti. Kertoo se jostakin
-
Tuota Hannibalin elefanttia on ollut ainakin kahden eri merkkisen omistamani pyörän merkkinä. Ensin Ducatin tankinkorkissa kaiverrettuna ja sitten lyhytaikaisesti taloudessa käyneen Cagivan yläkolmiossa. Tiedä sitten mitä tekemistä Castiglioneilla on tekemistä Hannibalin kanssa vai lienevätkö samaa sukua?
-
Cagiva Elefant.
Aluksi (1978) elefantti oli valkoinen, mutta englantilaiset (Mick Walker) esittivät vaihdettavaksi, koska valkoinen elefantti Briteissä ei ole positiivinen symboli. Ja nuo Cagivat olivat aikaisemmin Harley-Davidsoneja! ;D
-
Ainoa pyöräni, jonka myyminen on syönyt. Vieläkin se sitä tekee. Ajoin aikoinani jopa Biarritziin kv-kerhotapaamiseen. Asfaltilla tosin ja katurenkailla. Ducatin vanha mylly riitti silloin mainiosti.
-
Mainitaan tässä nyt omatkin italoni, muut kuin Guzzit. 2010 ostin talvi/retkienduroksi ´07 Aprilia Pegaso Trailin, jolla olen nyt ajanut 31 tkm. On ollut hyvin mieleinen pyörä ja toiminut hyvin lukuunottamatta ajottaista käyntihäiriötä, mikä kiusasi 1,5 vuotta. Vian paikallistamista vaikeutti sen satunnainen ilmeneminen mutta selvisi se lopulta: PUOLA. Ainoat hieman ärsyttävät piirteet liittyvät kulkutukseen tai paremminkin toimintamatkaan sekä mittaristoon, jonka nestekidenäyttö on varsinkin pimeässä sellainen ettei siitä meina ottaa selvää nopeusnäyttöä lukuunottamatta. Huonolaatuinen kun vertaa esim Stelvion mittaristoon, joka on huomattavasti parempilukuinen vaikka sisältää tietoakin enemmän. Muodoltaankin ovat samanlaisia.
Apriliaa ennen ajoin pari vuotta ´00 Cagiva Canyon 500:lla, joka on kaunis pyörä sekin. Hieman väännönpuutetta oli ja hytti oli ahdas aikuiselle miehelle vaikkakin jalkatilaa oli riittävästi eli oli aika korkea. Sarvet oli turhan lähellä eikä niiden rukkaaminen ollut oikein mahdollista. Huono käynnistymään, ilmeisesti startti oli alamittainen. Mutta kun käyntii sai niin oiva talvipyörä.
-
Olen tuollaista Pegasoa kokeillut kesäkeleissä. Madalsin sellaisen työkaverin rouvalle. Veljellä taasen on moottoriltaan sisarmalli, Bmw Funduro. Jännä miten ovat erilaisia luonteeltaan, vaikka taitaa kannessa olla erona yksi venttiili. Varmaan oivia pelejä soralle ja talviajoon. Ehkä hengästyy isommilla asfalttisiirtymillä.
-
Trailissa on jo Minarelli kone ja tuo 5-venttiilinen oli vielä Rotaxeja ja ainakin ulkoiselta olemukseltaan eri pyörä Ja vielä turhan muovinen makuuni. Trailin ostoon yksi syy oli ulkonäkö, josta pidän vieläkin.
-
Nettimotos aikas hieno härveli myynnis. Pierobon fo42 tehtynä vanhan Duccecup pyörän ympärille.
-
Olen nähnyt tuon livenä ja käytössä Motoparkissa. Upea peli. Ja kalliin näköinen läheltäkin..
-
LAVERDA JOTA 1000
http://www.ebay.com/itm/252828798784?rmvSB=true (http://www.ebay.com/itm/252828798784?rmvSB=true)
"A 1000cc three cylinder model - premium brand with proven performance, built using the best available components and always priced at the top of the market - remarkable example of a very special motorcycle."
Kirjoittaja vaikuttaa tietävän asiansa. Hyvin mielenkiintoinen laite, äänet ilmeisesti ilmiömäisen persoonalliset?
-
Jotaa olen kerran koittanut mutta tuosta myynti-ilmoituksen erona kone oli 180 asteen jaolla. Pietarsaaren kadulla varsinainen kivireki ja täristin. Mutta isolle tielle kun pääsi ja vauhtia yli 150 niin ryhtyi naama nauramaan.
Enemmän olen ajellut 120 asteisella mutta silloin malli oli RGS eli matkamalli. Kyyti tasaista ja vakaata. Matkantekoon hyvä.
-
Olikos tuo Jota ainoa tonninen eri kampuran jaolla oleva?
-
Huonosti osaan Laverdan tekniikkaa mutta ainakin tonnista oli kahdella jaolla. Ensin 180 ja myöhemmin 120. Tärinät ja teho pienenivät, väittävät. Jota mallia on myös 1200 versiona mutta siitä en tiedä oliko 180 asteen mallia olemassa.
Viikonloppuna menen kylään henkilön luo joka tietää enemmän Laverdoista niin voin kysymällä tietorikastaa itseäni.
Tässä hieman muokattu versio jolla annetaan naapureille miellyttävä aamuhetki: https://www.youtube.com/watch?v=Ca4RTQvrlmo
-
Näistä oli pitkähkö artikkeli Classic Motorcycle mechanics lehdessä vuosia sitten. Koski lähinnä RGS:ää, mutta käsiteltiin muutkin kolmoset.