Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Machiavelli - Joulukuu 13, 2015, 22:37:53 ip
-
Kertokaapa kokeneemmat kohtalotoverit mistä johtuu että vapaavalo syttyy silloin kun sitä sattuu huvittamaan, yleensä vasta kun kone on lämmennyt eikä aina silloinkaan. Mistä aloitan moottoripyörän purkamisen löytääkseni syyn? Kyseessähän on Stone -01...
-
Stonessa on vanhimmista vanhin 5-vaihteinen vaihteisto. Vapaavalon kytkin jota jotkut vapaa-anturiksikin kutsuvat on vaihteiston vasemmalla puolella starttimoottorin solenoidin tietämillä. Kiinnitysosa on muovia ja kiinni kahdella M6-ruuvilla. Varsinainen toiminallinen osa on jotain keltametallia oleva päästään kaareva latta. Kaaren pään kuluu osoittaa alaspäin. Tällöin kaareva pinta on ylöspäin johon vaihteenvalitsirummussa oleva nasta koskettaa silloin kun vaihde on vapaalla. Kyseistä metallikaarta taivuttelemalla saa muokattua kuinka herkästi vapaavalo syttyy.
Että osan saa irti on ensin otettava akun maajohto irti akusta. Sen jälkeen starttimoottorin solenoidin +johdin. Startti irrotetaan. Sitten pääsee käsiksi vapaavalon kytkimeen.
Vaiva voi kyllä olla myös ihan kosketusvika liittimessä. Sen puhdistus ja uudelleen asennus voi poistaa vian ilman isompia purkamisia. Tai kosketushäiriö muissa liittimissä. Myös mittaristolle menevä maajohdotus kannattaa tutkia.
Pyörän sähköjärjestelmän kytkentäkaaviosta voi päätellä missä liittimet sijaitsevat. Täältä löytyy niitä: http://guzzitek.org/gb/schemas_electriques_gb.htm
-
Vaiva voi kyllä olla myös ihan kosketusvika liittimessä. Sen puhdistus ja uudelleen asennus voi poistaa vian ilman isompia purkamisia. Tai kosketushäiriö muissa liittimissä. Myös mittaristolle menevä maajohdotus kannattaa tutkia.
Tämä heti kärkeen. Omassa oli liittimessä fibaa ja poltteli sulakettakin. Huomasi takavalon ja muistaakseni vilkkujen toimimattomuudesta.
-
Kiitoksia vinkeistä, tässä on talvi aikaa tutkia ja hämmästellä, tuli vaan yhtäkkiä tuo vaiva mieleen... ja alkaa tässä itsekin olla vanhoista vanhin ;D
-
Aika yleistä Guzzeissa.
Nevadani teki samaa ja EV jatkaa samoilla linjoilla.
Valon saanut syttymään kun hieman ronaa ylös- alas vaihteita.
Itseäni tuo ei ole häirinnyt, paitsi kun haluaa pyörän käyvän sivutuki maassa, niin ei onnistu valotta.
Voisi tuotakin tutkia nyt tulevassa talvihuollossa.
-
Pikkulohkossa taitaa olla erilainen komponentti tuo vapaan kytkin.
-
5-vaihteisessa pikkulohkon vaihteistossa vapaavalon kytkin sijaitsee vaihteiston takakannen keskellä, akkutelineen alla sen oikeassa takakulmassa. Siinä on metallinen runko josta jonkinlaisella muovivalulla on erotettu itse kytkevä osa jossa on liitin, jousi ja puikko. Laite ei ole purettavissa vaan on koottu prässäämällä osat nippuun. Tomimattomuus voi johtua kulumisesta mutta myös siitä että kytkimen muovinen eristeosa on särkynyt.
Johtimen liitin irtoaa siitä sivulle vetämällä. Liitin on hapettumaherkässä ja likaisessa paikassa. Se kunto on aika-ajoin syytä tarkistaa. Samalla tietysti puhdistus.
Liitekuvassa osa numero 11.
Näköjään California Stonessa onkin käytetty samaa vapaavalon kytkintä kuin on pikkulohkoisessakin. Rakennetta on muutettu. Vaihteiston kotelon valussa näkyy edelleenkin vanhan vapaavalon anturin kiinnityspaikka.
Liitekuvassa nro 19.
Eli alussa laittamani ohjeet eivät siis pidä kokonaisuutena paikkaansa.
-
Tulipa nyt päivitettyä itsellekin tämä vapaavaloasia kytkimien osalta.
Tähän laitan liitteeksi, selvyyden vuoksi, millainen vapaavalon kytkin on suurimmassa osassa isolohkoisten 5-vaihteisten vaihdelaatikoista.
Kuvassa osa nro 18.
Tätä mallia voi siis säätää saadakseen tarkan tiedon vapaan kytkeytymisestä. Perussäädöissään vapaavalo useinkin vain ilmaisee että ollaan likellä sitä kohtaa jossa vaihde voisi olla vapaalla. Suurta haittaahan tästä ei ole: käyttäjä kyllä tietää milloin vaihde on vapaalla eikä siihen vapaavalotietoa tarvitse mutta uudemmissa pyörissä moottorinohjaus tarvitsee.
-
Kiitos Matti korjauksesta, siis asian korjauksesta :) en ihan ehtinyt purkaa koko kutsia palasiksi mutta lähellä oli... no ei nyt sentään, pitää kuitenkin perehtyä asiaan ajokauden lähestyessä. Todennäköisesti asia on ennallaan vielä ensi juhannuksenakin... ;) mutta vietetään joulu tästä ensin jaloista pyörimästä...
-
Kyllä on tuo hakutoiminto hyvä.... ;D
Vapaavalo oikutteli ja heti nappas..... ohjeitakin kannattaa noudattaa . Starttimoottorin kaapeli irti ennenkuin alkaa ropeloimaan.
Pientä kipinöintiä ennenkuin uskoin. Jotenkin metalliosa löystynyt kiinnityskappaleesta ??
Putsasin liittimen ja lämmitin vielä varovaisesti vastakappaletta kuumailmalla. Oljyä kiehui liitoksesta ulos Putsasin uudelleen asetonilla ja liimasin pikaliimalla kiinni ....
Alkoi pelittämään..... että selainen tapaus .
mr
-
Vähän ärsyttävähän vapaavalon kytkeytyminen/ kytkeytymättömyys on.
Kai se sitten liittimessä, täytyykin tutkia..
Taitaa olla Guzzien perus ns pulmia.
Sinänsä seikasta ei isompaa haittaa ole, mutta on tilanteita jolloin toivoisi pyörän käyvän sivujalka maassa.
-
Vapaavalo niissä isolohkoissa joissa anturi on kiinni kahdella ruuvilla startin solenoidin tienoilla viisivaihteisen vaihteiston kyljessä on toiminnaltaan epäherkkä. Vapaa on sillä suunnalla jossa vapaavalo syttyy. Kysestä mallia pystyy kuitenkin säätämään mutta se vaatii anturin irrotuksen. Uudempi versio siitä on hieman ylempänä: reikä vaihteiston kotelon valussa josta anturi pilkistää. Sen väitetään olevan tarkempi ja saattaa näyttää vihreää valoa kun vaihde on oikeasti vapaalla. Se miksi vapaavalo on olemassa ei minulle ole koskaan täysin auennut. Kyllä kuljettajan pitää tietää mikä vaihde päällä on kulloinkin ajon aikana ilman mitään näyttöjä tai valoa. Myös vapaa.
Vaihteiston käytön, sekä vapaan löytymisen, oppii kun ottaa vapaavalon anturin johdon irti. Jonkin aikaa ajettuaan, vaikka yhden kesän, huomaa että vapaa löytyy kyllä ilman mittaristoon tuijotteluakin.
Jos kuitenkin on vaikea löytää vapaa-asentoa pitää tutkia toimiiko kytkin aivan oikein ja onko se säädetty ohjeen mukaan tai onko vivustossa liikaa välyksiä tai onko vivusto riittävästi voideltu.
-
Juu. Vapaavalo kuuluu ainoastaan lentokoneen vessaan. Öljynpaineen merkkivalo on tärkeämpi. Myös lentokoneessa. Kyllä kuljettajan täytyy tietää koska ollaan vapaalla. Ei se oikeasti ole hankalaa elää ilman vapaavaloa... :)
-
Vaihdoin taannoin Cali EV:n merkkivalo led-lamppuihin. Motonetista ao. lamput. Ne olivat polttimokomponetteja, eli 12V tarkoitettuja suoraan lampunkantaan sopivia. No, jossain vaiheessa alkoi vapaavalo temppuilemaan: Sammui - paloi - vilkkui yms., esittäen monipuolista kombinaatiota.
Tarkistin kaikki ja lopputulos olikin merkillinen: Se polttimo oli tuolla tavalla viallinen kaiken muun ollessa kunnossa. Enpä ole ennen näin vioittunutta lediä tavannutkaan.
Sinänsä sen tarkistus on yksinkertainen, sillä se vapaakytkin antaa runkoa polttimolle. Pikku hyppylanka kytkimen nastasta runkoon ja lampun pitää palaa. Noiden merkkivalojen lampunkannat ovat aikas heppoisia eli halpoja. Eikä sen lamppuhässäkän irroittaminenkaan ole aivan yksinkertaista.
-
Onhan noita varmistuksia ihan tarpeeksi muutenkin. Sivujalan kytkin.... noin pieni sivuseisontatuku ettei Calissa edes huomaa ;D
Onko joku poistanut kyseisen kytkennän ?? Joissakin saa koneen käyntiin jalan ollessa sivulla kun vaihde ei ole kytkettynä.
mr
-
Joissakin saa koneen käyntiin jalan ollessa sivulla kun vaide ei ole kytkettynä.
Vintagessa ainakin on noin. Ja kone stumppaa, jos pukkaa vaihdetta, kun jalka on ulkona. Eikös se ole se tarkoituskin, että ei voi lähteä ajamaan se pieni ja huomaamaton jalka ulkona :D. Nuoruudessa ei ollut noita "digitaalisia hienouksia". Ei niitä kyllä silloin tarvinnutkaan...ja kertaakaan en ole kyllä tarvinnut näin entisenä nuorenakaan.. ;D
Jouko
-
Samoin tekevät Brevat 750 ja 850.
-
Jakkaalissa voe ainakii poestoo sivujalan katkaisijan, ee vaekuta muihin toemintoehin mitenkään .Tankin alta, liittimestä poes vuan. Omalla vastuulla...
-
Omalla kohdalla on kerran sattunut sivutuen kanssa onnettomuus. Olin Guzzin sisarmerkin, Benellin, kanssa liikenteessä ja pysähdyttyäni kahville sieltä lähtöni yhteydessä pyörää käynnistellessäni tuli satunnainen kulkija jutulle pitkähköksi aikaa ja lähtöprosessi jäi jotenkin kesken. Ajettuani muutaman kilometrin tuli isompi mutka vasemmalle jossa sivutuki sitten raapaisi asfalttia ja heitti minut pajukkoon melko syvälle. Vaurioitahan siitä tuli. Pyörään ja kuljettajaan.
Siihen aikaan muissa pyörissäni oli sivutuki sitä tyyppiä joka nousee itsekseen ylös kun pyörän nostaa pystyyn. Ainoa idiottivarma systeemi eikä tarvitse katkaisijoita.
Muutaman viikon olin mökillä enkä pariin viikkoon ajanut Californialla. Kun mökiltä lähdön ajankohta tuli niin kamat pyörän ja kuskin päälle sekä avain virtalukkoon. Virta päälle. Siihen asti ok. Mutta starttinapin painalluksella ei toivottua vaikutusta. Tappokatkaisija ei voi olla syyllinen koska se on sama napikka kuin starttinappikin. Uusintayrityskään ei tuottanut tulosta. Ajattelin jo että akkujännite on liian alhainen mutta ajotietokone näytti että ainakin jännitettä on yli 12 voltin. Kytkinkahvan puristaminen ei myöskään vaikuttanut.
Ratkaisu oli varsin helppo kun se valkeni: vaihde oli päällä samalla kun sivutuki oli alhaalla. Vaihde vapaalle niin pyörä käynnistyi sivutuki alhaalla. Oli siis tapahtunut poikkeus: olin sammuttanut pyörän vaihde päällä. Asia jota en normaalisti koskaan tee. Ehkä kuoppaisen ja kivisen hiekkapihan vaikutusta koska keskityin siinä kääntämiseen ja tukevan paikan sivutuelle löytämiseksi kun pari viikoa aiemmin siihen sateella kurvailin. Kerrottakoon että piha on haastava jopa itäeurooppalaisen pakettiauton pysäköintiin.
-
v. 2000 isolohkossa on tuo kivikauden mallinen vapaavalokosketin startin solenoidin takana. Kosketuspinta oli hapettunut ja kulunut kuopalle. Täytin sen tinalla. Muutenhan tuossa ei mitään rikkoutuvaa tai korjaamatonta ole. Messinkiä lienee tuo kosketuskieli.