Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: maraaa - Joulukuu 12, 2015, 06:36:10 ap
-
Kytkin kahisee kun painaa kytkimen pohjaan ,ilmeisesti painelaakeri,kun ei muuta vaivaa esiinny.Mitä kautta saa sen vaihdettua,paljonko pitänee purkaa?
-
Aikas vähä tarttee purkaa. Mutta puhdistuksen kanssa pitää olla huolellinen.
Kytkimen painelaakeri sijaitsee vaihteiston takaosassa takakannessa.
Kun seuraat mihin kytkinvaijeri menee ja irrotat sen vivun akselin mihin vaijeri kiinnittyy on mahdollista vetää painelaakerin painin ulos pesästään. Sen etupuolella on painelaakeri. Alkuperäinen malli koostuu kahdesta päätylevystä ja niiden välissä olevasta neulakehästä. Uudempi laakerimalli on kaksiosainen. Laakeri voideltuu vaihteistoöjyllä. Painimessa on O-rengastiivistys pahaa maailmaa vastaan. Paikka on melko ahdas ja suosittelen käytettäväksi pyöränosturia niin ei tarvitse laittaa lattialle makuulle.
Mainittakoon että kytkin säädetään ensisijaisesti vivussa olevasta ruuvista ja vain kahvan liike vaijeria säätämällä. Lisäksi vivun ja takakannen välissä on jousi jonka olemassolo on elintärkeää painelaakerille. Mainittu jousi katoaa huomaatta kun kytkinvaijeri katkeaa tai irrotetaan. Korjaamokäsikirjassa ja huolto-ohjeessa on selvitetty miten kytkin säädetään. Oppaita löytyy esimerkiksi tästä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Vaihteiston laakereista: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-laakereita.html
-
Kiitoksia neuvoista,irti on ja kuluneet olivat vastinpinnat ,ja entäpä jos kääntäisi toisinpäin?.Mistä kannattaa kysellä jos vaihtaisi sittenkin painelaakerin?
-
Yleiskuva palikoista.
Painelaakerin hommat hoitaa no: 9:t.
1- ja 2 levyisissä kytkimissä on painikkeen osien suhteen hyvin samanlainen tuo rakenne.
EV malleissa on tehtaalta molempia, useimpiin lienee kyllä muutettu 2-levyiseksi kuten omassani, vaikkei papereissa ei ihme kyllä mainintaa.
Osia Dinseltä:http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php
R.M. Heinolta voi kysyö onko jopa hyllyssä Suomessa:
http://www.rmheino.fi/
Päästäkseen käsiksi joutuu ottamaan irti kardaanin ja keinuhaarukan.
Svingi kun irti niin samalla tietysti sen laakerit ja kardaani ym kohteita tulee tarkastettua & putsaitua/ voideltua.
Kannattaa suosista irroittaa myös jarrun paineentasaushässäkkä.
Omassani purin irroittamatta, mutta kasatessa totesin helpottavan hommaa huomattavasti kun suosiolla irti jo purkuvaiheessa.
Kannattaa samalla vilkaista takalokasuojan sisäpinta, on usein pintaruosteessa.
Kardaanin haitarikumi on hyvä kans tarkistaa samalla kun irti, ei pahasti kustanna uusi.
Kuvassa näkyy laatikosta lähtevä pää kardaanille ja kytkimen vipstaaki pikku säätömekanismeineen.
-
Mikähän öljy käy laatikkoon? ::)
-
0,750l 80w/90 laatikkoöljy.
-
Matti kirjoitti kytkinvivun jousesta: "Mainittu jousi katoaa huomaamatta kun kytkinvaijeri katkeaa tai irrotetaan". Totta. Katosi varmaan vuonna -85 tai -86 kun vaijeri ensi kerran katkesi ....ei ole sen jälkeen näkynyt. Olen kyllä huomannut että siinä on paikka jouselle, mutta kun on toiminut ilman sitäkin, ei ole muistanut hommata. Meni sekin nyt tilauslistalle HMB:lle kun koko ajan huomaa lisää tilattavaa. Vaihteisto on siis osina, laakerit onnistuneesti ilman väkivaltaa irroitettu ja tilaus niistä ja muusta hilpetööristä lähtee lähipäivinä.
-
Katosi varmaan vuonna -85 tai -86 kun vaijeri ensi kerran katkesi ....ei ole sen jälkeen näkynyt.
Nii'i. Sitten se painelaakeri alkaa kulua. Ei tahdo kolmeakymmentä vuotta kestää.
Toinen kohta, ja ilman huumorin häivää: jos on viime vuosituhannen aikaisia kumisia jarruletkuja vielä käytössä niin on halpa henkivakuutus vaihtaa ne teflonputkisiksi. Sisältä teflonia mutta päällisen vuoksi niitä kutsutaan teräspunosletkuiksi. Tampereen seuduilla niitä tekee HiFlex ja Heavy Tek. Jälkimmäinen on oma hovihankkijani. Nurmijärvellä voi kysellä Norsa Oy:stä. Lempäälästä voi hankkia omatoimista rakentelua varten Goodridgen itse koottavia teräspunosletkuja ja hyvin kromattuja liitinosia Mr Moorelta mutta vastuu onnistumisesta jää itselle.
Teräspunosletkut kestävät kyllä pyörän iän eivätkä luovuta mustaa väriä tai yleensä mitään jarrunesteeseen. Itse asiassa alkuperäiset letkut suositellaan vaihdettavaksi uusiin samanlaisiin kuuden vuoden välein. Laittakaahan korvan taakse. Oikeasti.
Jos haluaa vakioletkut niin vanhat malliksi niin voi saada uudet mukaansa heti kahvittelun jälkeen. (Sitä yhdysputkea satulan alta ei tarvita malliksi.)
Todennäköiseti aivopoimuissa elää ajatus että onhan ne toimineet tähänkin asti mutta vaihdon jälkeen huomaa että onkin ihan uudet jarrut.
-
Kesti se painelaakeri silti sen 30 vuotta, mutta nyt on sekin tilauksessa HMB Guzzilta. 550 € oli tänään lähteneen tilauksen loppusumma laatikon osista (+ pari muutakin pikkukilkettä). Joo jarruletkut on mieltä painaneet. Ne on originaalit ..... Näkyy nekin löytyvän Cali II:een "teräksisenä" sekä SD:ltä että HMB:ltä 150-200 € noin. Joskus tuli mieleen laittaa laite museorekisteriin kun tulee 30 v täyteen. Siinä mietin että miten suhtautuu tarkastaja (Koskinen) teräs/teflonletkuihin, vai pitääkö olla alkuperäisen näköiset. Kun sain IF:ltä ympärivuotisen vakuutuksen reilulla satasella, ainakaan taloudellista tarvetta museorekisteriin ei ole. ps. museolaitteeseenkin saisi varmaan ympärivuotisen vakuutuksen; ei sitä ainakaan mikään sääntely estä.
Kun näkee millainen talo HMB on ja miten nopeasti tilaus tulee, täytyy vielä keväämmällä tilata lisää pikkusälää ja .... hankkia ne jarruletkut joko valmiina tai teettämällä.
-
Mikä firma on HMB?
Ei pikahaulla löytynyt.
-
Mikä firma on HMB?
Ei pikahaulla löytynyt.
http://www.hmb-guzzi.de/shop/
-
Hyvä pulju, sopuhinnat.
-
Noita teflon/teräspunosletkuja saa nykyään vanhan kumiletkun näköisenäkin.