Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GuzGuz - Marraskuu 21, 2015, 15:38:16 ip
-
Herättänee ristiriitaisia tuntemuksia:
http://www.motorcycle.com/manufacturer/moto-guzzi/2015-eicma-moto-guzzi-mgx-21-flying-fortress.html
Taas jenkkimarkkinat mielessä..
-
Pikkusen tuo ulkoasu nakumiestä häirittee, mutta onhan se komeempi ku Harley Parkinsonin vastaa luomus.
Jos kerta iso häätyypi olla niin ehkä sitten tommonen.
-
Noitahan on luvassa rajattu erä. Bulkkimalli todennäköisesti eroaa lähinnä värinsä puolesta. Ja ehkä vanteet ovat hillitymmät. Onhan tuo melkoinen lepakkomopo.
-
Moi,
Ainakin vauhdikkaita mainosvideoita osaavat tehdä:
http://projects.moto.it/motoguzzi-mgx21/
ps. musiikin kanssa parhaimmillaan :)
Oliskohan tässä hieman enemmän kallistusvaroja, kuin 1400 Touring mallissa?
t. Kimmo
-
Joko Kimmolla on tullut asfaltti vastaan?
En ole kokeillut Touring-mallia sillä perusteella että olisin kallistellut joten en tiedä sanoa muuta kuin että eri mallien kesken on jousitus ja rengaskokoeroja. Pari senttiä perä korkeammalla lisää kallistusvaraa usealla asteella. Keulaakin voi säätää. Sekin tosin nostaa helposti korkeutta ja voi lyhytjalkaiselle tai vähävoimaiselle olla hankalampaa.
Oletettavasti 1400-mallien jousituksiin saanee tarvikejousia jotka ovat vielä kantavampia kuin nykyiset. Tai sitten vain perinteisesti parin sentin holkki jousen jatkeeksi eteen.
Itse säädin oma Calini takajouset noin 20 mm kireämmälle ja vaimennusta yhden naksauksen lisää. Kun tulee kyytiläinen mukaan ja reissukamat niin vielä yksi naksaus vaimennusta kireämmälle. Säätönapikkaan yltää pitkällä ja leveällä talttapäämeisselillä pakoputken ja sivulaukun raosta kun pyörä on sivutuella. Kaasunpainetta vaimentimeen en ole lisännyt ja hyvin on pärjätty. Mainittakoon että molemmat matkaajat painavat yli sata kiloa + reissukamat.
Kesän ajoissa ei kertaakaan käynyt mikään kohta asfaltissa. Itse asiassa olen tilanteesta samaan aikaan hieman pettynyt että tyytyväinen.
-
Itse aiheesta: olen varmaan jonottamassa kun on seuraava mahdollisuus päästä koeajamaan FF:ää.
-
Kyllä tuota kokeilla voisi. Todennäköisyys sellaiseen törmäämiseen täällä lienee heikko.
-
Se on kumma vekote tämä MGX. Siinä mielessä että miten se kuvissa saadaan näyttämään aina niin julmetun kamalalta. Ei se livenä sentäs noin kamala ole. Ei toki mitenkään kauniiksi voi kuitenkaan kehua vaikka vieressä seisoisi.
Tukholmassa tuota kiertelin ja sielä kun Guzzi ja HD sopii saman katon alle niin oli hyvä vertailla suurinpiirtein saman tyylin vehkeitä. Kyllä siinä mulle vaan niin kävisi että harrikalla sieltä lähettäisiin... hintaerosta huolimatta.
-
Kyllä tuota kokeilla voisi. Todennäköisyys sellaiseen törmäämiseen täällä lienee heikko.
Espoon Heinolla tuo oli ajettavissa jo ennen lumen tuloa.. eiköhän keväällä taas pääse halukkaat kokeilemaan.
-
Vähän samat fiilikset kuin Ikkalalla.
Ekan kerran kun näki kuvan niin tuli mieleen, että nyt on Batman-leffojen rekvisiittaa on myyty ulos jossain outletissa. Mutta niin sitä vaan pikkuhiljaa silmä tottuu tuohonkin.
Evoluutio on muuten hitonmoinen voima luomakunnassa. Se säätää jopa kaksipyöräisiä. Seurasin pidemmän aikaa miten scoottereiden koko ja ulkonäkö kasvoi, onko nimike joku maxi-scootteri, kohti Gold Wingia ja arvelin, että kohta niitä ei erota enää toisistaan. Evoluutio puuttui kuitenkin peliin ja loi hondalaisen insinöörin avustamana siihen väliin baggerin. Vai oliko niitä jo aiemmin? Hondan masina oli ensimmäinen minkä minä hoksasin.
-
Bagger on eräs rakentelutyyli. Lähinnä Amerikassa.
Tarkoittaa että liioitellaan mataluutta, pituutta ja tavarankuljetuskykyä.
Laitapa Googlen kuvahakuun taikasanat "Bagger style" niin sieltä niitä putkahtaa silmille.
Niin se menee tässäkin että rakentelijat tekevät ensin ja sitten valmistajat apinoivat.
Niin ovat syntyneet scrambler-, custom-, café-, ym tuotantopyörämuodotkin.
Valmistajat ovat tehneet peruspyöriä peruskäyttöön ja niistä eri syistä ovat omistajansa rakentaneet mieleisiänsä.
Oheen on sitten syntynyt muutostöihin erikoistuneita pajoja.
Sekatyylejä ei ole paljonkaan näkynyt. Esimerkiksi chopperin etupää ja scramblerin perä.
-
Sekatyylejä ei ole paljonkaan näkynyt. Esimerkiksi chopperin etupää ja scramblerin perä.
Ehkä siksi, että olisi apinatyhmän näköinen viritelmä. Jokainen toki rakentaa mieleisensä, mutta joku kantava ajatus pitää olla. Kaikkea ei kannata tehdä valmiiksi asti, vain koska kukaan ei ole ennen tehnyt..
-
Eihän tuo Lentävä Linnoitus ole lähimainkaan rumin ja möhköin tyylin edustaja. Jos sattuisin Lotossa voittamaan, ostaisin tuollaisen ehdottomasti.
-
Sanoin aikanaan V6-moottorisista autoista saman kuin nyt sanon tuosta: jos joskus alan puhua sellaisen hankkimisesta, ohjatkaa minut hoitoon.
Mororradissa oli muuten vertailu tuosta ja jostakin Harrikan vastaavasta. Harrikka voitti. Mm. ajettavuus oli Harrikassa parempi.
-
Joko Kimmolla on tullut asfaltti vastaan?
Ei suinkaan ole tullut asfalttia raavittua, yrityksistä huolimatta.
Se lienee kertoo vain minun kaarreajo-osaamisestani :o.
"Isot pojat" ovat kuitenkin arvosteleet Touring mallin maavaroja.
MGX videolla meno näytti vaan niin sutjakalta, että arvelin geometriaa muutetun jotenkin?
Onhan tuo jalkatapin ja astinlaudan rakenne-ero selvä ja se vaikuttaa ratkaisevasti kallistusvaroihin.
Matti, sinullahan taisi olla Cali jalkatapeilla?
t. Kimmo
t. Kimmo
-
Taidan olla konservatiivinen pyörien disainin suhteen, tosin kyllä jokunen moderni konseptikin on ihan siedettävältä näyttänyt.
Mutta tämä FF "taideteos" on kyllä esteettiseen silmääni vain ruma.
Ilmaiseksi voisin huolia ja äkkiä vaihtamaan johonkin enemmän omaan makuun pyörään.
Vaikka 1400 touring SE kelpaisi kyllä.
-
Tämän jutun voisi laittaa vaikka tähän ...
https://www.youtube.com/watch?v=frSiuRNbv_M
-
On tuolla näköjään joku vaikutus alitajuntaan. Ajelin nimittäin viime yönä pitkin maisemaa Fortressilla. Ihan hyvä oli ajaa muuten ;D
-
Löytyi ajokamppeet FF:n kuskille.
(https://2.bp.blogspot.com/-Iw_wGpCMmOU/WFV2r45PYXI/AAAAAAACHMo/ki0PM6LxjuIxRgnFCaYQJLepOQJfgBFLQCLcB/s640/SW%2B2_559034506475995899_o.jpg)
(https://4.bp.blogspot.com/-xGrzokaRttA/WFV2uyYCYZI/AAAAAAACHM8/Fu7dYblQOPAS1uXAUghiQ3qbul1WHe-7gCLcB/s640/SW%2B_8651256168148581712_o.jpg)
(https://2.bp.blogspot.com/-9IdNa778C6k/WFV2uTRZFjI/AAAAAAACHM4/ZNb7yzWSLs8GInkIVCJMzXzxPdx1ESDnQCLcB/s640/SW%2B948110_7582926941862574168_o.jpg)
(https://2.bp.blogspot.com/--RSAMlUuqNY/WFV2rSsk7PI/AAAAAAACHMk/cdefM-BVDp4BpI-ogcmwjczOLV_GjkksACLcB/s640/SW%2B3614578_8875232765431577680_o.jpg)
;D
-
Tuossa kostyymissa kun täräyttää ratsiaan, niin siinä vaihtaa nuoremmalla konstaapelilla suikka hetken aikaa ohimolta toiselle. ;D
-
Mitäs hinnoista mieltä?
FF lepakko suomessa maksaa 31490e.
Verrattuna vaikka 1400 touring SE 25650e.
Batman katteista 5840e...
-
Ei minua sytytä tuo "OOTBBM eli Out Of The Box Bat Mobile". Makunsa kullakin, ei siitä kiistelemään. Jos joku tolkku rahan suhteen olisi mukana, minua kiinnostaisi esim. R.M. Heinolla oleva California 1400 Touring, 2014, ajettu reilut 6 tkm. Hintalappu 17,5 te. Tuossa voisi olla vastinetta rahalle. Jos olisi yksityisellä puolella ostattelemassa ilman vaihdokkia, käteishinta liikkuisi jossain 15 te kieppeissä tuon ikäisestä. Hinta näyttää tippuvan kympin verran muutamassa vuodessa, niin ei näitä uutana kannata ostaa. Toki, jos rahaa on niin että livettää, niin sitä vaan.
-
Hintaan on leivottu muutama asia joista ostaja saattaa haluta maksaa:
- rajoitettu tuotantosarja
- poikkeava ulkonäkö
- riittävän poikkeava tekniikka perusmalliin nähden
- runsas lisävarustelu (tuplamittaristo ajotietokoneineen, monitoiminen vakionopeussäädin, äänentoistolaitteet, säädettävä jousitus, jne)
- reilusti korkeampi hintakin voi olla arvostettava seikka
- jotain muuta, mitä?
-
Korkeasta hankintahinnasta ja sen jälkeisestä halpenemisesta: Hinnan putoaminen ei tunnu missään silloin jos ajoneuvoa aikoo pitää pidempään. Esimerkiksi 10 - 15 vuotta tai jopa pidempään. Kuten esimerkiksi itse.
Uutuudessa on eräitä hyviä puolia:
- takuu
- uuteen pyörään ei todennäköisesti tule heti alkuunsa vikoja keskellä ajokautta
- jostain perverssistä syystä uusi pyörä tuntuu paremmalta kuin jonkun tuntemattoman entinen
- jos uusia pyöriä ei kukaan osta ei ole sitten juuri käytettyjäkään
- läheskään kaikilla ostajilla pyörän hankinta ei ole rahasta kiinni
- uuden pyörän ihailijat lämmittävät mieltä
- pyörän myyneen liikkeen "suosio" asiakasta kohtaan ainakin takuuajan
Uutuuden huonoja puolia:
- korkea hankintahinta
- kateelliset kaverit katsovat pahalla silmällä
- hinnan putoaminen jos ostos ei tyydytäkään
- liki pakolliset merkkihuollot takuuaikana
- usein kalliit huolto- ja varaosat kun tarviketuotanto ei ole vielä päässyt tarpeeksi isoksi että olisi kilpailua
- mahdollisesti aiheuttaa huolta laittoman omistussuhteen vaihtumisen pelossa
- mahdolliset tekniset puutteet ja virheet jos on kysymys uutuusmallista
- kallis vakuutus
-
Uuden auton käyttöönotto on tunne, joka voi koukuttaa, ei sitä kiistäminen. Kai se on motoissa sama juttu. Uusi on uusi, hetken aikaa. Itse olen yrittänyt luopua uuden auton ostosta, järkisyistä, jos nyt näitten kulkupelien suhteen voi edes järjestä puhua. Tunteella kauppaa tehdään. Uusi V7 tai V9 tai käytetty cali 1400 voisi olla oman talouden rajoissa. Jos Aprilia RSV4 ei puhuttele kesän 2017 jälkeen, voisi sen vaihto ja "uusi Guzzi" olla ostoslistalla ;D.
Kokemusta on myös ongelmista takuuaikanakin. Yksi uusi Corolla vinku öljyä 7,5 tkm jälkeen ruutu punaisena. Litran verran kulutti tuolla matkalla, ei takuut auttaneet. Se tuli sitten vaihdettua aika pian. Samanlainen edellinen auto ei vaatinut öljyn lisäämistä 15 tkm huoltojaksolla. Sama auto myös kulutti polttoainetta muutaman desin 100 km enemmän kuin edellinen. Joku maanantai kappale kaiten. Tuli vaihdettua sitten Fordiin, hyvin on nyt tultu toimeen. Moottoripyörä ei ole niin totinen kulkupeli ja jos niitä on pari kolme tallissa, joku niistä pelittää. Autoja ei moni ostaisi "varastoon".
Uutena kalliit lisävarusteet/parempi varustelutaso ovat 5 vuotta vanhassa autossa ainakin uponneet hintaan ja niiden merkitys on mitätön hinnassa. Miten asia eroaa motoissa? Erilaiset sähköiset hilavitkuttimet ovat lähinnä riski vanhemmassa kulkupelissä.
-
Onhan tuossa myös eri vanteet, hiilikuitua, eri alusta noin niin kuin listaan lisäten. FF lienee Mp-messuilla? Mahdollisesti sinne itsekin lähdössä, niin toivottavasti pääsee kylmäpöristelemään.
-
Eläessäni ole ostanut kaksi uutta autoa. Kumpikaan ei koukuttanut eikä tuonut erityistä mielihyvää. Kunhan oli auto tarpeeseen. Ensimmäisen ammattini oli autonasentaja. Ehkä siksi ei hienotkaan autot ole nostaneet pulssia. Tosin eräät tekniset ratkaisut ovat olleet mielenkiintoisia. Auton periaate ei ole juuri sadassa vuodessa muuttunut kuten ei moottoripyöränkään.
Shellin baarissa sällit vertaavat tuningautojensa hevosvoimia ja kiihtyvyyksiä. Sitten kun toteaa että pesen heidän rassinsa kiihtyvyydessä tuolla pihassa seisovalla pyörällä niin alkaa älämölö. Ovat kovin herkkiä nämä harrasteautomiehet jotka lienevät jääneet pikkupojan tasolle henkisesti. Mutta se siitä: aina on jokin tehokkaampi tai nopeampi.
Kerhollani on yksi henkilö joka käy kuumana MGX-21:seen. Mutta taitaa herralta rohkeus pettää. Rahaa ilmeisesti kuitenkin on. Olen koittanut rohkaista. Itse pidän hieman perinteisemmästä kuosista. Siihen suuntaa olen omaa pyörääni rakentanut eli enemmän klassisen varustelun suuntaan käytännöllisyys ja huollettavuus etusijalla.
Silloin kun moottoripyöriin alkoi tulla "ruiskuja" sanottiin että eivät pitkään pelaa: liikaa sähkölaitteita ja kukaan ei osaa korjata. Aika on osoittanut että väärässä olivat. Sähkölaitteiden toimivuus ja kestävyys on ollut varsin hyvää luokkaa erityisesti viimeisen 25 vuoden aikana. Toki sähkölaitteita pitää huoltaa ja tarvittaessa kunnostaa. Onhan selvää että nekin kuluvat käytössä.
Olosuhteet ratkaisevat: kevät on rasittavaa aikaa moottoripyörälle: pöly, roiskeet ja niiden mukana lentävä talven jäljiltä oleva urea on osoittanut että avonaiset liittimet kuten relejalat eivät siedä moista. Purku, kevyt liuotinpesu ja suojavaha riittää.
Hyvin helpoilla keinoilla saa pyöräänsä luotettavuutta. Vanhempiin eritoten. Nykypyörissä tärkeät johtoliitokset ovat vähintäänkin roiskevesisuojattuja. Moinen huoltotoiminta ei kuulu yleensä perushuollon piiriin huoltofirmoissa.
-
Viime viikot saanut rämpiä autokorjauksen parissa. Alkaisi jo olla aika päästä kaksipyöräisten pariin. Tein kyllä eilen jo jotain alaan liittyvää tilausta kansainvälisille markkinoille..
Mutta messuilla ehkä pääsee tuota FF:ää syynäämään läheltä.
-
Edistyksen lienee suunta siis sama kuin on viime vuosina totuttu.
Sporteissa on nähty ihan hyvääkin nykydisainia, anteeksi en pyydä FF suunnittelu osastolta.
Mistä hemmetistä tempaistu, ennen maailman loppua elokuvista?
Estetiikassa on "totuteltu" että maailma on moderni ja kadotettu uusiin tyyleihin koko esteettinen taju pyöristä.
Toimivuus oli ennen ja saneli pitkälle miltä toimivat esineet näyttävät, hyvällä pitkään.
Nykyinen linjakkuus on aika murhaa varsinkin pyörissä.
Hylätään hetkeksi omat mielipiteeni.
Maksoi mitä maksaa uusin villitys, vaikka kaikki tietää että kohta tulee toinen.
Siihenkö perustuu konsepti?
Mikähän mahtaa olla FF:n arvo muutaman vuoden päästä?
Mun ennuste on synkkä arvon aleneminen ilman hallituksen päätöksiäkin.
Sallinette naurun pyrähdyksen jos samaan aikaan moisen kanssa kohdille, anteeksi jo etukäteen.
-
Täytyy kyllä todeta että jokin muu vaihtoehto täytyy olla kuin tuo Flying Fortress... toisaalta tuo avaruusukko sopii teemaan mutta kuitenkin... sissos miten Moto Guzzi -miehen elämästä ja valinnoista tehdään vaikeata... California Stone on mulle tarpeeksi eksoottinen laite, toistaiseksi...:)
-
Kun tuo Guzzin vuoden 2016 myyntiesitettä selaa, muodostuu karkea kuva Guzzin mallistosta: 1) voisiko sanoa retropyörät (V7,V9, Audace, Eldorado, Nevada, California) valtavirran mukaiset (Griso, Norge, Stelvio). Nuo retropyörät taitavat olla se millä Guzzi profiloituu erityisesti ja lienee joku strateginen valinta konsernissa. Esitteiden "lifestyle henkiset" retropyörien päälle istutetut mannekiinit ovat minusta jopa liian koreita. Vähän liian imelää, mutta varmaan kauppa käy tällä ehkä vähemmän kilpaillulla kuluttajasegmentillä. Noita valtavirtapyöriä tulee, joka valmistajalta ja tiukkaa, mutta hyvä on Guzzin pysyä tuossa kilvassa mukana. En tiedä tavoitellaanko Guzzilla edes edelläkävijyyttä tässä kategoriassa. Tässä jälkimmäisessä on kuitenkin se jatkuva tekninen kehitys ja siinä kilvoittelu, joka pitää tehtaan tuotekehityksen virkkuna ;D Niin ja se, että Guzzi ei tee enää ratapyörää, johtunee myös konsernin valinnoista ja merkkien välisistä työjaoista. .
MGX eli tämä lentävä linnoitus ei mielestäni kuulu kumpaankaan em. kategoriaa, vaan on jonkinlainen futuristinen kummajainen. Lähinnä Baggeriksi se kai luokitellaan jenkkiläisittäin.
-
On tietysti valitettavaa että 1200-koneet ja sen edeltäjät jäivät pois 2017 mallistosta. Niiden tekniikkaa kun ei saanut sovelletuksi Euro4 normiin. V7:n moottori päivitettiin moottorin rakennemuutoksella Euro4 normiin ja siitä tuli V7 II. V9 on suunniteltu suoraan Euro4 määräysten mukaiseksi.
Tämän hetkinen tilanne voi olla vain ohimenevä tai sitten Guzzia profiloidaan pelkästään retro- ja custompyöriä valmistavaksi pajaksi. Toisaalta Guzzi on, ainakin aiemmin, kyennyt yllättämään.
Itse on tyytyväinen nykymallistoon mutta varmaa on että se ei nuorempia kuluttajia kiinnosta.
-
Näköjään on mallisto muuttunut ja oikeastaan kaventunut valtavirtamalliston osalta. Stevio ja Griso siis lopetettu, Norge on vielä jäljellä.
Mikähän mahtaa olla tulevaisuus. Voi olla vaikeaa tuolla mallistolla tavoitella nuorempia ikäluokkia Guzzisteiksi. Omalla kohdalla mallisto on sinänsä kiinnostava. On jonkin aikaa tullut seurattua moto guzzi wolrld club yhteisöä facessa. Yllätyksellisesti ryhmässä italialaiset ovat selkeästi isoin kansallisuus. V7 pyörät eri ikäkausilta, tuntuvat olevan tällä italiaisvoittoisalle porukalle erittäin merkityksellinen Guzzi. Myös kaikenlaiset museoikäiset Guzzit loistavat läsnäolollaan. Suosittelen tätä hyvähenkistä ryhmää, jos nyt facessa ylipäätänsä motopalstoilla käy.
-
Stevio ja Griso siis lopetettu, Norge on vielä jäljellä.
Norgessa on kuitenkin sama moottori kuin Stelviossa ja Grisossa. En tiennytkään että siitä olisi Euro4-versio? Pysyikö myös suoritusarvot entisellä tasolla? Stelviosta ja Grisosta ei tainnut tulla varsinaisia myyntimenestyksiä. Mutta Grisolla voi myöhemmin olla jotakin keräilyarvoa. Eikös Grisossa ollut neljää eri moottoria? Työntötankokoneet 850, 1100 ja 1200 sekä OHC4V-kone 1200. Työntötanko 1200 saattaisi olla se halutuin. Tai ainakin se jonka itse haluaisin jos haluaisin.
Taitaa olla kuitenkin niin että 1200 koneisista on myynnissä vielä vain ylivuotisia jotka on rekisteröity viime vuoden puolella koska 2017 ei voi enää rekisteröidä Euro3 pyöriä. Poikkeuksena yksittäishyväksynnät.
http://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2014/03/TIIVISTELM%C3%84-EUSSA-1.1.2016-VOIMAANASTUVASTA-MOOTTORIPY%C3%96RIEN-TYYPPIHYV%C3%84KSYNN%C3%84ST%C3%84.pdf
-
Katsoin vielä Moto Guzzin italialaisilta sivuilta, niin ei siellä ole Norgea. Eli lienee ylivuotuisia myynnissä suomessa. Oli muuten lentävä linnoitus yksin välilehdellä "cruiser". Muut californiat olivat custom kategoriassa kuten myös V9 bobber ja roamer. Voisi kuvitella, että tähän V9 ja 1400 väliin mahtuisi, joku uusi ja vähän nuorekkaampi malli.
-
Vahinko että ne korkealta kiertävät nelitahtiset suurikuutioiset ovat saman firman Aprilia nimen alla. Piaggiolla ei siis, välttämättä, ole lainkaan mielenkiintoa tehdä Guzzille jotain vastaavaa. Eikä Guzzin nimen alla oikein voi markkinoida pyörää jossa on jonkun muun valmistajan moottori.
Guzzilla on ongelma joka liittyy pitkittäin olevaan V2 moottoriin ja kardaanivetoon vaikka liki kaikkia kuviteltavia olevia moottori- ja vetotyyppejä Guzzin nimen alla on valmistettu. Kauan sitten. Mutta siitä on ehkä liikaa aikaa että voisi historian sivuilta poimia jonkin konetyypin jonka "perilliseksi" markkinamiehet pukisivat uuden tulokkaan historian kaapuun. Estettä sinällään ei olisi: vesijäähdytys ja ja ketjuveto olisi ihan luonteva ja jo aiemmin käytetty ratkaisu mutta silloin pitäisi luopua pitkittäisyydestä tai tehdä monimutkainen voimasiirto. Poikittainen vesijäähdytteinen nelisylinterinen olisi liian tavanomaista. Historiasta löytyy V2 moottori joka on poikittainen ja sylinterikulma 120 astetta. Sellainen vesijäädytteisenä nykyteknisesti suunniteltuna voisi olla ratkaisu ketjuvetoisena sporttina. Saattaisi kelvata muillekin kuin Guzzi-faneille.
Onhan markkinaväki virheellisesti rinnastanut alkuperäisen V7 mallin nykyiseen V7 II sarjaan. Koneilla on eri suunnittelija ja eri vuosikymmeneltä sekä eri runkotyyppi. Alkuperäinen V7 on nykyisen isolohkoksi kutsutun moottorin perusta. Jatkaa elämäänsä 1400 sarjassa. Pikkulohkopuolella on nyt "uusi" V7 variaatioineen. Vaikka iso- ja pikkulohko ovat 90 asteen V-koneita niiden rakenne poikkeaa toisistaan merkittävästi vaikka yhtäläisyyttäkin on. Mutta sellaisia markkinamiehet ovat: loikkaavat oleellisten asioiden ohi. Mutta senhän te jo tiedättekin.
-
Griso varmaan kuoletettiin tarkoituksella, ettei tule tusinapyörää. Samoin kävi Bellagion kanssa. Muutoinhan Bella oli eräänlainen hyllyjen_tyhjennys_malli.
-
Griso varmaan kuoletettiin tarkoituksella
Grisoghettossa on ollut ainakin "varmana tietona" että pakolliset ABS -jarrut olisivat olleet Euro4 ohella se tärkeä syy. Ei muka olisi ABS boksi mahtunut mihinkään Grisossa... No, joka tapauksesta ABS -lisästä olisi tullut vanhaan poistuvaan malliin suunnittelu- ja valmistuskustannuksia, mitä ei ehkä olisi riittävästi katettu enää hiipuvalla myynnillä. Milloin lie liukuhihnalta ovat tulleet - jo viime vuoden puolella tuli enää uusia nykymalleja? Uusina on myyty pyöriä, jotka ovat valmistuneet tehtaalla muinoin ja joita ei ole käyttöönotettu. Miten lie nyt kun ollaan 2017 puolella - mitähän niille olemassa oleville käyttämättömille uusille Euro3 -pyörille tapahtuu (joita ei ole rekisteröity liikennekäyttöön 2016 puolella)... niitä lie suuri määrä - jossain. Mahtaako olla maita ja alueita, joissa ne voidaan vielä rekisteröidä?
-
Miten lie nyt kun ollaan 2017 puolella - mitähän niille olemassa oleville käyttämättömille uusille Euro3 -pyörille tapahtuu (joita ei ole rekisteröity liikennekäyttöön 2016 puolella)... niitä lie suuri määrä - jossain. Mahtaako olla maita ja alueita, joissa ne voidaan vielä rekisteröidä?
Oikein arvioitu. Vaatimuksenmukaisettomat pyörät dumpataan EU:n ulkopuolelle. Moottoripyörämarkkinoita löytyy lähiympäristöstä Venäjältä, Valkovenäjältä, Ukrainasta ja useista Balkanin valtioista. Lisäksi Lähi-idän valtiot ja Afrikka. Voi niitä joutua kauemmaksikin.
Silloin kun Baltian maat eivät olleet saaneet EU-statusta niin sinne toimitettiin aika paljon ylivuotisia kaasutinpyöriä ja vanhempia "ruiskuja" lukuun ottamatta japanilaisvalmisteita. Ne saivat haettua erioikeuden myydä "vanha varasto" loppuun siirtymäajalla EU:n alueella. Silloin olikin ostajan markkinat, paitsi Suomessa. Jotkut ovat sitten, tietämättömyydessään, ostaneet EU-Virosta käytetyn pyörän Suomeen. Sitä ei kuitenkaan saa täällä rekisteriin koska se ei täytä käyttöönottopäivänsä normeja.
Näitä juttuja kuulee aina silloin tällöin. Pitää olla tarkkana onko pyörä ensirekisteröity EU-alueella ajallisesti. Vaikka pyörä olisi laillinen ensirekisteröintimaassaan ei se välttämättä olekaan kelvollinen toisessa EU-maassa. Tämä ansa on siis olemassa vielä edelleen.
Jos esimerkiksi pietarilainen moottoripyöräliike kauppaa uutta moottoripyörää edullisesti niin kannattaa tutustua asiaan tarkemmin ennen kuin sen tänne hakee. Juurikin tuttava osti Kroatiasta käytetyn H-D:n. Oli erittäin edullinen ja hienossa kunnossa (ns. sisämaapyörä, ei meren rannalta) mutta ei saa sitä kilpiin Suomessa vaikka hankinta oli EU-alueelta mutta pyörä oli rekisteröity Kroatiaan juuri ennen maan liittymistä EU:hun. Asia vaikutti niin kovin että hän asuu nyt perheineen Kroatiassa.
-
Juuri tuo Matin esittelemä EU-epäkohta pulpahtaa aina silloin tällöin esiin. Senhän ei pitäisi olla EU:ssa mahdollista, mutta jotenkin se vain on. Ja nimenomaan niin, että Suomessa ei käy.. Sivistysvaltiossa se kyllä olisi kelpoinen, mutta täällä ei. Tietävät meitä paremmin.
-
Tämä ongelma on aika lailla kotoperäinen. Otetaan yksi pyörä joka on rekisteröity Suomeen ennen Suomen EU-jäsenyyttä. Se on laillinen täällä ja muualla maailmassa. Otetaan toinen pyörä joka on rekisteröity eräässä maassa aikoinaan ennen maan liittymistä EU:hun. Suomi ja tämä toinen maa ovat sittemmin liittyneet EU:hun. Tuodaan se toinen pyörä Suomeen ja yritetään rekisteröidä. Ei onnistu kun sitä ei ole rekisteröity alunperin EU-maassa vaikka se on tuotu sittemmin EU:hun liittyneestä maasta. Pyörä on siis laiton Suomen liikenteessä mutta ei muualla EU:ssa koska se on jo ollut EU-maan liikenteessä. Tätä eroa ei Suomi tunnusta. Tässä vedotaan Suomessa siihen että pyörän päästöarvot eivät ole kelvolliset EU:n normeihin nähden. Vaikka maassamme voi olla kymmenittäin silloin aikoinaan rekisteröityjä samanlaisia, samoilla päästöarvoilla olevia pyöriä liikenteessä ihan laillisesti. Mutta lisää ei saa olla.
Toisaalta maassamme on omalla päällään ajattelevia viranomaisia jotka edellä mainitusta ongelmasta piittaamatta sallivat rekisteröinnin. Silloin se tapa jolla pyörä saadaan rekisteröidä Suomeen johtuu joko viranomaisen ammattitaidottomuudesta tai hän tekee sen tietoisesti. Tätä en ole kehdannut tai uskaltanut kysyä niissä tilanteissa joissa näin on toimittu.
-
"Thanks guys, have fun, remember to ride fast and take chances"
https://www.youtube.com/watch?v=2uc6zM9bsws (https://www.youtube.com/watch?v=2uc6zM9bsws)
-
Melkoisella varmuudella FI bongattu Laukaan kupeessa. Kahdesti, perättäisinä päivinä vielä :o