Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: JuhanVon - Marraskuu 10, 2015, 10:55:56 ap

Otsikko: T3 calistimen iskarit
Kirjoitti: JuhanVon - Marraskuu 10, 2015, 10:55:56 ap
Tuli hankittua parivuotta sitten museokilvissä oleva T3 calistin ja sillä on nyt opiskeltu moottoripyöräilyn ja guzzismin ihmeellistä maailmaa  :)

Tämän kesän aikana on keula alkanut kulkemaan aika syvällä, ja jos ajaa turhan lujaa hidastustöysyyn on se muutaman kerran pohjannutkin. Osittain veikkaan keulan väsymiseen vaikuttaneen keväällä järjestetyn MP69:n motoristi survival kurssin jossa tuli tehtyä hätäjarrutuksia oikein urakalla. Keula tuli purettua, ja Guzziologyn tavaamisen jälkeen tilasin uuden progresiiviset jouset ja uudet iskarit Stein Dinseltä.

jouset:
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-springs/Progressiv-spring-kit-LM3-SP-V65-MG-T::1035.html (http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-springs/Progressiv-spring-kit-LM3-SP-V65-MG-T::1035.html)

iskarit:
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-damper/Fork-damper-silber-LM2-SP-T4::508.html (http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-damper/Fork-damper-silber-LM2-SP-T4::508.html)

Ymmärtääkseni noiden pitäisi toimia T3:ssa vaikka ovat vähän pidemmät.

Mutta sitten varsinainen hämmästelyn aihe kun avasin paketin ja tutkin uusia osia. Uusissa iskareissa ei tunnu mitään vastusta kun varren painaa paruunan sisään? Ulosvedettäessä tuntuu vastus joka voisi olla ihan oikean suuruinen. Vanhoissa iskareissa tuntuu vastusta molempiin suuntiin ja pohjaan painettaessa tuntuu myös jousimaista vastusta, eli varsi palautuu muutaman sentin pohjasta itsekseen. Liekö vanhoissa iskareissa osittain ilmaa sisällä ?

Vanhasta iskarista kuva ohessa

Onkohan noissa uusissa iskareissa joku venttiili jumissa sisällä ?
Eikös vaimennuksen pitäisi toimia molempiin suuntiin ?
Otsikko: Vs: T3 calistimen iskarit
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 10, 2015, 11:29:56 ap
Toimisko, jos antaisi olla jonkun hetken oikeassa asennossa? Sen jälkeen ilmauspumppailua muutamaan otteeseen.
Otsikko: Vs: T3 calistimen iskarit
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 10, 2015, 11:42:52 ap
Omaan Benellini kunnostukseen (Tosin myyty jo.) ja T3:seen hankin vaimentimet SD:ltä. Molemmissa kun on sama keula. Vaimennus vain ulosjoustossa. Toisenlaisiakin olisi ollut tarjolla. Jopa nuppisäätöisiä malleja.

En olisi huolissani iskunvaimetimista. Ei sillä mehupillikeulalla tule niin kovin ajettua että tarvitsisi kauheasti erilaisia toimintoja. Itse ajan alkuperäisillä jousilla sekä Cali3:lla (Nykyinen California Adamant) ja T3:lla (Nykyinen Ahdettu Alkoholipyörä). Laitoin vain jatkoholkkia jousten väliin ja päälle. Liikerata on riittänyt ja kantaa riittävästi. Jälkimmäisellä tehty matkaa kaksipäällä jonkin verran. C.Adamantilla enemmänkin.
Otsikko: Vs: T3 calistimen iskarit
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 10, 2015, 11:50:20 ap
Vaimennus vain ulosjoustossa?  :o
Otsikko: Vs: T3 calistimen iskarit
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 10, 2015, 12:31:14 ip
Vain, ei sisäänjoustossa tarvita. Jousi ottaa vastaan liikkeen.
Otsikko: Vs: T3 calistimen iskarit
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 10, 2015, 13:51:45 ip
Jotta jousi toimii iskunvaimentimena, pitää sen olla tolkuttoman jäykkä..
Otsikko: Vs: T3 calistimen iskarit
Kirjoitti: JuhanVon - Marraskuu 10, 2015, 16:33:28 ip
Vai on se ostettu ominaisuus :)
No ensikesänähän tuo nähdään miten se käyttäytyy.
Muunkinlaisia iskareita olisi tosiaan ollut tarjolla, vaan ei museopyörään oikein ilkeä laittaa mitään joka muuttaa ulkonäköä.