Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 13, 2015, 21:43:23 ip
-
Intelligent Transportation System leviää myös moottoripyöriin. Raskaan ja henkilöautoliikenteen puolella sen kehittäminen on jo pitkällä. Nyt eräät moottoripyörävalmistajat ovat lähteneet homman mukaan koska se on tulevaisuutta. Ajoneuvo siis kytketään järjestelmään ja ajotapahtuman hallinta siirtyy järjestelmän toimeksi. Ei tarvitse kuin kyydissä istua ja nauttia....
http://thekneeslider.com/honda-bmw-and-yamaha-agree-to-build-connected-motorcycles/
Meillä tätä asiaa ajavat muunmuassa seuraavat tahot: http://www.its-finland.fi/index.php/fi/tapahtumat/local-partners.html
-
Mahtavaa, mopopilotti päälle ja kaikki menee hienosti kunnes tulee aurinkomyrsky.
-
No taitaa itse ajava moottoripyörä olla aika kaukana... mutta onhan niitä kokeiltu ja muutama päivä sitten oli toimiva pienoismalli telkkarissakin. ???
On se sitten hienoa, ei tarvitse itse ajaa - eikä olla kyydissäkään (ei ainakaan minun). ;D
Tosin ABS ja GPS jne. ovat ihan käyttökelpoisia keksintöjä ja olisipa eräänä helteisenä päivänä Varsovan liepeillä kaksisuuntainen eli esteestä varoittava GPS ollut ihan hyvä, kun reitille osui remontin takia suljettu silta - ja tavallinen GPS kierrätti samaan paikkaan 3 kertaa.
-
Eihän tuo mitään itseajavaa peliä tarkoita. Käytännössä on kyse vakionopeudensäätimestä, joka sulauttaa nopeutensa muuhun liikenteeseen. Sekä hoitaa hätäjarrutuksen tarvittaessa. Näitä vehkeitä on ollut autoissa jo kymmenkunta vuotta.
-
Lapsellinen optimismi on näissä asioissa, lapsellista. Järjestelmä tulee olemaan paljon laajempi. Kannattaa lukea myös asian kuluttajapuolen vaatimukset.
ITS Finlandin sivuilta:
Tietotekniikan avulla ajoneuvoliikenne integroidaan nykyistä paremmin osaksi älykästä ympäristöä ja koko liikennejärjestelmää.
-
Olisi laajempi. Vaatii Kekkoslovakiassa lakimuutoksen, että kerättyä dataa saadaan käyttää mihinkään. Ja sellainen ei helpolla synny..
-
Tätä on jo odotettu. Vihdonkin! Kohta voi kesän ralleissa tenutella ihan kybällä sunnuntaiaamun auringonnousuun asti.
Ei tarvi enää hönkiä epävarmoihin alkometreihin ja hypätä kolmiloikkaa iltapäivään saakka, että milloin uskaltaa lähteä linjoille.
Riittää kun saa jotenkin potkittua teltan kasaan ja mustekalalla tarakalle. Sitten kiipeää takajakkaralle ja antaa masinan viedä.
Vähän niin kuin ennen vanhaan. Fiksut hevoset toivat rekeen sammuneen isännän kotiin. ;D
-
;D eihän se noin mene! Nykyaikaisempi versio on että ne mopotit menee itsestään sinne ralliin näytille ja omistajat menee turvallisella moottoripyöräilyä mukailevalla joukkosimulaattorilla paikalle ja pois! ;D Korkeentaan tietokilpailun historia osiossa on noita mustekaloja ja esi historiallisia moottoripyöriä joita joutui ajamaan :)
-
Virtuaalitodellisuuskypärä vielä päässä, niin saa jäädä kotiin kokoontumaan, kun pyörät käy keräämässä kilometrejä kokoontumispaikoilla.
-
Siirtymävaihe on se joka itsessä herättää ajatuksia. Missä saa ajaa järjestelmään kuulumattomalla vanhalla ja "vaarallisella" ajoneuvolla silloin kun järjestelmään kuuluvat ajoneuvot käyttävät julkisia teitä. Kysymyksessäni onkin jo vastaus sisässään: suljetulla tai erityisesti "harrastamiseen" nimetyillä alueilla.
Siirtyminen ITS-liikenteeseen moottoripyörien osalta on vielä hetken matkan päässä: nyt isot valmistajat miettivät vasta miten ja millaisia ovat moottoripyörään liitettävät ajohallintalaitteet että ne kestävät olosuhteet eivätkä lisää merkittävästi ajoneuvon painoa.
Lisäänpä tähän vielä yhden linkin siitä mitä nuoriso toivoo autolta. Moottoripyöristä ei ole mitään juttua.
http://www.iltalehti.fi/autot/2015101220510157_au.shtml
-
Virtuaalitodellisuuskypärä vielä päässä, niin saa jäädä kotiin kokoontumaan, kun pyörät käy keräämässä kilometrejä kokoontumispaikoilla.
Näin se varmaan menee... aluksi. Sitten ei tarvita enää pyöriäkään, kaikki tapahtuu virtuaalisesti. Ympäristöystävällinen vaihtoehto ;)
-
Nuorison tietokonepelaamista seuranneena olen huomannut että heillä tapahtuu kiihtymistä ihan hikoiluun, huutoon ja suorastaan karjumiseen asti pelaamisen aikana. Tätä ihmettelin ääneen niin pyydettiin mukaan pelaamaan jotain autokilpaleikkiä ison näytön eteen. Hetken kokeilin ja totesin että sehän on vain interaktiivista liikkuvaa kuvaa eikä aiheuta mitään sykkeen nousua. Kerroin sitten että kun lähdetään radalle ajamaan oikealla autolla vastaavalla tavalla niin se alkaa tuntua jo joltain!
En lainkaan ihmettele sitä että nuoriso haluaa ajaa esimerkiksi moottoripyörällä yleisellä tiellä siten kuin peleissä ajetaan. Hallinnan menetys saattaa vain pelisaldon nollaantumisen sijasta nollata jotain muutakin. Virtuaalisuutta ja todellisuutta ei ehkä eroteta kunnolla toisistaan.
Nyt siis virtuaalisuus halutaan tuoda kaikkialle mutta päinvastaisessa tarkoituksessa: hillitsemään todellisuudesta johtuvaa pulssin nousua.
-
;D Sitten saa ostaa outlaw extreme kokoontumis paketteja (johon on vain tosi tosi rikkailla on varaa) jossa pääsee kasvotusten vertailemaan kokemuksiaan toisten kanssa valitsemastaan simulaattorin tasosta ;D
"Tulin koko matkan race asetuksella" ja ei siinä vielä mitä.. kuunnelkaas tätä: "aion virtuaalisesti yöpyä sellaisessa esihistoriallisessa teltassa"!
No itseasiassa on kyllä suoraan sanoen oltavakin huolissaan jos aikoo ajaa wanhoilla motukoilla tulevaisuudessa.. Pelkästään sopivan polttoaineen saanti tullee olemaan ongelma..
Ja rajoitteet joita ei kauan tarvinne odotella?
Onkohan sitttenkin jätettävä maahan tuo vanha öljysäiliö piiloon tulevia varten.. Mad max ja silleen :D
-
Nuorison tietokonepelaamista seuranneena olen huomannut että heillä tapahtuu kiihtymistä ihan hikoiluun, huutoon ja suorastaan karjumiseen asti pelaamisen aikana. Tätä ihmettelin ääneen niin pyydettiin mukaan pelaamaan jotain autokilpaleikkiä ison näytön eteen. Hetken kokeilin ja totesin että sehän on vain interaktiivista liikkuvaa kuvaa eikä aiheuta mitään sykkeen nousua. Kerroin sitten että kun lähdetään radalle ajamaan oikealla autolla vastaavalla tavalla niin se alkaa tuntua jo joltain!
En lainkaan ihmettele sitä että nuoriso haluaa ajaa esimerkiksi moottoripyörällä yleisellä tiellä siten kuin peleissä ajetaan. Hallinnan menetys saattaa vain pelisaldon nollaantumisen sijasta nollata jotain muutakin. Virtuaalisuutta ja todellisuutta ei ehkä eroteta kunnolla toisistaan.
Nyt siis virtuaalisuus halutaan tuoda kaikkialle mutta päinvastaisessa tarkoituksessa: hillitsemään todellisuudesta johtuvaa pulssin nousua.
Tässä pari vuotta sitten eräs pelifirma järjesti pelikiertueen, jonka voittaja pääsi oikean Formula-auton rattiin. Heppu joka sen voitti ajoikin varsin vakuuttavasti rataa ympäri, kunnes oksenti kypäräänsä rasituksen ja g-voimien uuvuttamana..
-
Katteet puuttuu vielä, olisko kellään?
Katemateriaalit olis. Pitäisi tehdä ensin malli rakenteen ympärille esim autopakkelista ja maalata se. Ottaa siitä muotit ja tehdä muottien sisään alipainetekniikalla nätit hiilikuitu-aramidi-katteet. Ehkä pelkkä hiilikuitukin riittäisi. Mutta mistä saadaan mittakaavaan sopiva kuski?
-
Kannattaa varmaan laittaa se aramidikin. Mitä on noita nähnyt videolla ajettavan, on kaatuilu taattu ;D
Harvinainen Ducati; L1 moottorilla ;)
-
"Kuski" odottaa tuolla pahvilaatikossa jo ajovermeet päällä.
Jos laittaisin tuohon kameran ja videolähettimen kyytiin, FPV-lasit ja vastari omalle nenälle ja menoksi ;D
Katteiden osalta täytyy tyytyä muovisiin, kunnolla joustaviin etteivät mene lipatessa halki.
Kisapyörien katteita löytyisi, alkuperäiset ovat hakusessa kun Thunder Tiger on lopettanut
valmistuksen.
-
Arvasin että keskustelu menee tähän suuntaan.
Onhan toi nyt täysin naurettava idea.
Intelligent Transport System, hmm.., vois muutamalle autoilijalle suositella kyll.
Kaikki nämä ideat on tietysti kaupunkiliikenne orientoituneita ja varmaan sinänsä aiheellisia.
Pyörällä taidetaan ajaa enemmän pois keskuksista kuitenkin.
Just luin muuten keksityn että sähköisesti stimuloimalla aistit saadaan vaikka pahvi maistumaan parhaalta pihviltä.
Kun kaikki on kohta pelkkää simulaattoria kuntokin hoituu tietysti lihasnytkyttimillä kuten ostostv jo pitkään mainosti ja pian voidaan säätää portaattomasti elämyksekseksi aamunuotion raikkautta tai ratakatkua tai mitä seksiä halutaankaan kokea.
Ihmisenkin vois ohittaa oikeastaan tarpeettomana, robotit tuottaa paremmin.
-
No hemmetti, tämähän on ratkaisu moneen ongelmaan... me ikääntyvät ja dementoituvat guzzimiehet saamme oivan apulaisen tekniikasta, jos omaishoitaja vaan naputtelee lähtö -ja saapumispaikan oikein niin saattaa ukko tulla vielä takaisinkin... hymy huulilla... että missäs mää oikein kävinkään... kai mulla kivaa oli... :D Taidanpa tarkistaa mihin jätin avaimet... ettei vaan rouva takavarikoinut niitä ;D
-
Mitä mää nyt teen kun se heiluttelee niitä Guzzin avaimia mun nenän edessä ja sanoi että eiköhän tämä kausi ollut tässä... ja hymyilee muikeasti... sorry, nyt täytyy mennä... ;D
-
Autopuolen uutisia ITS:stä automaattiajamisen osalta: http://www.iltalehti.fi/autot/2015102520555791_au.shtml
Mainittiin että selkeät kaistaviivat tarvittaisiin. Mielenkiintoista nähdä miten kaistaviivat havaitaan optisesti talvella tai kun ne on ajettu nastarenkailla ja aurauskalustolla olemattomiin. Ei edes magneettisesta aineesta tehdystä kaistaviivasta ole apua. Kaapeleiden asentamista teihin on jo esitetty.....
Kun on totuttu että pääväylillä ajetaan automaattisesti niin miten on maamme sadatuhannet soratiekilometrit. Edellytetäänkö tiehoitokunnilta kaistamerkitsemistä mökkiteille?
Kun on ajettu pääasiassa pääteitä automatiikalla kuinka on kuljettajan taidot silloin kun järjestelmä rikkuu tai joudutaan ajamaan järjestelmän ulkopuolisilla alueilla?
Tavoite on jo vuodessa 2020.....
-
Mihin sitä "kuljettajaa" enää tarvitaan moottoripyörässäkään? Osaakohan ajaa autoa ja Trikeä myös?
Tai jotain muuta kuin ratamopoa?
http://thekneeslider.com/yamaha-motobot-replaces-the-rider-because-it-ca
-
Tuosta oli toisaalla hyviä kysymyksiä esitetty; Miksi? Kun ei voi ottaa ketään kyytiin. Tai tuota robottia ei saa kyytiin, jos itse hyppää puikkoihin. Tai tuo robotti ei osaa kävellä, niin se ei voi tuoda mulle mopoa kotoa.