Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 13, 2015, 21:05:44 ip
		
			
			- 
				Tarina Ruotsissa kestopäällystetiellä kaatuneesta motoristista sisältää mielestäni hyvän huomion: kannattaa ottaa näyte tiellä olevasta irtomateriaalista jos aikoo mennä asiasta oikeuteen. Savea, olkea, hiekkaa, öljyä, tms. Lisäksi valokuvia, filmiä, GPS-tietoa ja mielellään puolueeton todistaja.
http://www.fema-online.eu/website/index.php/2014/12/18/grande-finale-for-dutch-rider-who-crashed-in-sweden/
			 
			
			- 
				Ja aina varmuudeksi tukko hirven karvoja taskuun..
			
 
			
			- 
				
Ja aina varmuudeksi tukko hirven karvoja taskuun..
Valtio ei enää korvaa hirvivahinkoja mutta tietysti hyvä olla todisteet jos on kaskovakuutus tai ainakin hirvivahinkovakuutus. Tai työmatkalla.
Mulla oli viimeksi hirven lämmin kinner ojentaa kun nuorempi konsta epäili että olin jarruttanut itseni kaupungin kadulla nurin. Löytyi se jalaton hirvikin läheisestä puistosta mutta osasi olla kyllä hyvin hiljaa.
			 
			
			- 
				Näytekaira on ens messuilla varmaan esillä.
			
 
			
			- 
				Ei kai kukaan aja ilman osakaskoa tai kaskoa? 
			
 
			
			- 
				Kerran oli kun ostin pyörän osamaksulla. Kaskoa ei sen kummemmin ole ollut.
			
 
			
			- 
				Motomatti puhuu tärkeää asiaa. Käräjätuvassa näyttö on kaiken A ja O. Ei auta vaikka itse olisi kuinka vakuuttunut vaatimustensa oikeellisuudesta. Turpiin tulee (ja kaupan päälle vastapuolen muhkeat oikeudenkäyntikulut maksettavaksi) ellei pysty näyttämään vaatimustensa perusteita toteen. Todellisuudessa monet tuomioistuimessa käsiteltävät jutut eivät ole laintulkinnan kannalta lainkaan mutkikkaita, vaan ongelmana on vaatimusten toteen näyttäminen. Rikosjutuissa näyttökysymykset ovat myös usein avainasemassa, tästä karmeana esimerkkinä Ulvilan murhaoikeudenkäynti.
Näytön keräämisen kannalta nuo action-kamerat ovat melkoisen hyviä kamppeita. Tietojeni mukaan Venäjällä, missä liikenne- ja oikeuskulttuuri on hieman toisenlainen kuin meillä, melko monen auton kojelaudalla törröttää liikennetapahtumia taltioiva videokamera. On tietysti niinkin, että jos haaverin jälkeen on itse siinä kunnossa, että joutuu lähtemään piipaa-autolla kokoon harsittavaksi, tuo näytön kerääminen jää väkisinkin hieman heikoksi.
			 
			
			- 
				GoPro on kuulemma naapurivaltiossa kova sana kun jotain sattuu... itsellä on ollut noita "läheltä piti" tapauksia useita mutta kuten tiedämme niin aina ei kannata pitää oikeuksistaan kiinni... ei se paljonkaan lohduta että "mä tulin oikealta" kun olet jonkun Audin pohjapanssarin välissä miettimässä että tässäkö tämä oli...  :'(
			
 
			
			- 
				
Ei kai kukaan aja ilman osakaskoa tai kaskoa? 
Kasko kulkee lompakossa ;D 
Osakaskoa en ole koskaan ymmärtänyt, koska se ei korvaa oikeastaan mitään sellaista mitä normaalisti tapahtuu ja sitä paitsi liikennevakuutus korvaa henkilövahingot.
Tai sitten vaan ajelen liian halvoilla pyörillä...
			 
			
			- 
				Mulla on aina eläin-, palo- ja varkausvakuutus, eli osakasko. Jos sattuu niin mukavasti, että pyörä lähtee jonkun muun ajoon tai palaa huoltsikan pihaan, ei liikennevakuutus paljoa lämmitä. Sen jälkeen kun veljeltä aikanaan lähti kevytmoottoripyörä ikkunan alta käpälämäkeen, on ollut joka vehkeessä osakasko. Se ei kuitenkaan kustannuksia juuri vuositasolla nosta..
			
 
			
			- 
				Valitettavasti en löydä netistä, enkä osaisi varmaan laittaa liitteeksi yhtä hauskaa Fingerporia.
Siinä Allan oli ostamassa autoa ja kauppias kysyi, että laitetaanko palo-, hirvi- ja varkausvakuutus? Allan siihen, että ei tässä sellaisia tarvita.
Seuraavassa ruudussa oli tilanne viikon päästä kaupanteosta ja Allanin auto jossain metsätiellä, varmaan sarvipäiden varastamana, ja kolme hirveä ympärillä. Yksi heitteli kanisterista bensaa auton päälle ja toinen näpelöi sytkäriä. Siinä löi vähän niin kuin salama kolmasti samaan paikkaan. Karmea tarina.  :o
			 
			
			- 
				Hirveä tilanne Allanilla!!
Osakasko ei ehkä ole useimmille oleellisin ja isoin menoerä. 
Itselleni osakaskoista ja kaskoista kertyy useiden tuhansien menoerä vuodessa jolloin se on jo iso menoerä.
Itseäni huolettaa eniten se että jos tapahtuu se "mitä ei normaalisti tapahdu.."
ajoneuvot palaa tai varastetaan säilytyspaikastaan. Rakennuksen vakuutus ei korvaa ajoneuvoja!
Joten olen joutunut pitämään kaikissa ajoneuvoissa kokoajan vähintään osakaskon  :(
Jos talli on niin tiivis ettei siellä hirvet juoksentele niin ainakin Tapiolan osakaskon saa ilman hirveä jolloin on hiukan halvempi..  ;D
mutta silti niistä kertyy aivan liian iso summa vuosittain. 
			 
			
			- 
				Klassikon pyörä- ja ajoneuvomäärä on sitä luokkaa että kannattaisiko perustaa yritys (toiminimi tai peräti oy) ylläpitämään kalustoa ja kalustokauppaa? Yritysten vakuutukset ovat ajoneuvojen suhteen edullisemmilla ehdoilla kuin yksityishenkilön.
			
 
			
			- 
				 :) Ihan asian ytimeen! Tuota asiaa on hieman koetettu kartoittaa ..tosin huonolla menestyksellä.
Joissain tapauksissa yritys pystyisi vakuuttamaan kaiken tilasssa olevan ja halvemmalla kuin yksityishenkilö...
Mutta voi olla että kun ei enää laitteet juurikaan vaihdu ja lisäänny niin koetan löytää jonkin ratkaisun.
Kun menen ensikerran livenä vak yhtiöön niin yritän selvitttää asiaa. 
 
			 
			
			- 
				Pyöriä on ollut 44 vuoden aikana yhtaikaa yhdestä kahdeksaan eikä ikinä osa- tms kaskoa. Sitä mielihyvän määrää joka tällaisesta "ylimääräisten" vakuutusmaksujen välttämisestä on mulle seurannut ei voi kuvailla - on verrattavissa meitä suomalaisia aina niin lämmittävään verojen välttelyyn (vaikka se sitten maksaisikin hieman).
Elämä on riski, syö jälkiruoka ensin.
			 
			
			- 
				Äkkiä katsoen muutamalla vakuutuslaskurilla mun pyörälle esim nollabonuksilla osakasko ~60€/vuosi. Tuohon bonuksia aika vikkelään 60+%, niin maksaa parikymppiä vuotta kohti. Tuohon kuitenkin sisältyy vaikka Iffillä (mulla ei tuolla taida olla kuin henkilövakuutukset tosin) hirvi-, palo-, varkaus-, ilkivalta-, oikeusturva- ja hinausvakuutukset. En minäkään aja koko ajan se pelko persuuksissa, että pyörä varastetaan, törmään hirvieläimeen tai joku tekee ilkivaltaa, on vaan aika hyvä puskuri, jos jotain oikeasti tapahtuu. Esim perheen kanssa ajellessa kesähelteessä, tulee äkkiä jänniä tilanteita jos ilmastoitu auto korkkaa tien päälle. Näinkin on kertaalleen käynyt ja hinaus meni vakuutusyhtiön piikkiin, ilman omavastuuta.
Tuolla summalla, mitä maksan esim osakaskoa moposta, saan säästää parisataa vuotta, että varkaustapauksessa korvaan pyöräni säästetyillä jeneillä. Saati jos pyörä olisi arvokkaampi. 
Seisonnassa olevissa pyörissäni ei ole tietenkään osakaskoa, sen voi raapaista aina pois, kun ei aja pidempään hetkeen.
			 
			
			- 
				
Pyöriä on ollut 44 vuoden aikana yhtaikaa yhdestä kahdeksaan eikä ikinä osa- tms kaskoa. Sitä mielihyvän määrää joka tällaisesta "ylimääräisten" vakuutusmaksujen välttämisestä on mulle seurannut ei voi kuvailla - on verrattavissa meitä suomalaisia aina niin lämmittävään verojen välttelyyn (vaikka se sitten maksaisikin hieman).
Elämä on riski, syö jälkiruoka ensin.
Hyvin on Sinulla mennyt ja syytä hymyyn! 
Itseltäni pöllittiin RGS 1000 Laverda Prahassa, osakasko korvasi sen, reissukamat ja kotimatkan jne. 
Niillä rahoilla ostin päittäin SFC 1000:sen  ;D Että vaikka nuo verot ja maksut korpeaa niin joskus jotain hyvääkin.. (tosin silloin oli pelko perseessä että kuuluuko tsekki niihin maihin jossa ei korvata tai korvataan alentuneesti)
 ;D kyllä hymyilin minäkin aikoinaan kun muilla oli harrikoissa kalliit kaskot ja minulla ei mitään.. laskin että kymmenen vuotta jos pääsee ilman vahinkoja niin  saa jo sattua aika iso vahinko jonka korvaa maksamatta jättämilläni maksuilla. Vahinkoa ei tullut ja ostin niillä rahoilla lisää pyöriä...  :)
Samoin katselin kun jotkut vaihtoivat yhä turvallisempia (lue: kalliita) ajovarusteita uuden pyörän hinnan edestä "kun kypärä vanhenee kahdessa vuodessa" ym. 
Terveisin se heti jälkiruokiin pyrkinyt.. ;D
.. ja kai sitä tosiaankin on laskettava se talon palaminen niin pieneksi mahdollisuudeksi että jos näin käy niin paras olla nukkumassa.  
			 
			
			- 
				Mahtaakohan osakaskossa olla bonukset...?
Kaskossa on, mutta osakaskossa ei välttämättä.
			 
			
			- 
				Nuo voip olla jotain "hyväasiakaspaketointi"-alennuksia, eikä bonuksia. Mutta nykyisessä vakuutusyhtiössä on laskettu alennus vakuutuskirjaan. Vaikka laskisi tuolla 60€/vuosi, niin silti vaikka hihasta vedetyn 4500€:n säästämiseen menee 75 vuotta.. Ei taida mulla ajoaika riittää kellossa. 
edit. nyt kun muistelen, niin lukeehan siinä, että bonusoikeudeton. Täyskaskolla taitaa olla bonukset..?
			 
			
			- 
				bonusmenetys ei ole enään nykyään todellinen, iritsanoo kaskon ja ottaa hetken päästä uuden saa taas samat bonukset kun liikennevakuutuksessa, jos ei samasta firmasta niin toisesta ainakin
			
 
			
			- 
				Tuon kun olis ymmärtänyt. Paikallinen kansantaiteilija oli raapustanut autoni kylkeä Siwan parkkipaikalla eikä jäänyt tekijänoikeuksista neuvottelemaan. Soitin vakuutusyhtiöön ja sanoivat korvaavansa koko auton ylimaalaamisen ilman että näyttämään tarvi viedä. Tietysti bonusmenetysten myötä olisi omasta kukkarostani hävinnyt muistaakseni 570 euroa. Päätin että antaapa naarmun olla. Ikävää sinänsä, ettei paikallinen käsityöläinen signeerannut teostaan. Saattaisi autoni olla nyt Kiasmassa.
			
 
			
			- 
				
bonusmenetys ei ole enään nykyään todellinen, iritsanoo kaskon ja ottaa hetken päästä uuden saa taas samat bonukset kun liikennevakuutuksessa, jos ei samasta firmasta niin toisesta ainakin
Noinhan se menee kaskon osalta. 
Itseasiassa jokainen vakuutusyhtiö taitaa tarjota kaskoa maksimibonareilla (60/70%), joten mihin sitä listahintaa enää tarvitaan...!
Kaiken lisäksi myyjä saa vielä omat myyntiprovikat.
			 
			
			- 
				Olen ajatellut tän asian niin että jos vakuutusyhtiö pyytää jonkin asian vakuuttamisesta vaikka 500 niin niillä on tehty selvitykset ja riskianalyysit vimpan päälle että tosta taatusti jää vahinkojen ja palkka ym.kulujen jälkeen riittävä kate. Niinpä otan pienissä jutuissa itse tuon riskin. Tämä ei siis koske taloa tai terveyttä joille tapahtuva vahinko kolahtaisi tavalliseen ihmiseen pahasti.
Tämä on mielestäni verrattavissa esim.lottoamiseen, tosin tavallaan käänteisesti. 
			 
			
			- 
				Jos hetkeksi unohdetaan vakuutukset ja palataan alkuperäiseen aiheeseen.
Varoitan jos ajatte täällä Ruotsin puolella ja sattuu löytymään sopiva mutkatie ja vielä jos sattuu olemaan sinkoilevista kivistä kertova merkki
sekä 50km/h rajoitus esim seuraavat 20km niin satavarmasti sitä irtokivee on myös seuraavat 20km jos vain tietä riittää.
Itselleni ei ole ikinä selvinyt oikein satavarmasti miksi ne ajaa öljysoran päälle semmoisen kivisora maton ja huom. ja parinpäivän päästä sitten harjaavat sen pois niin jos harjaavat. Elikkä jos sattuu tosiaan tuommoisella tiellä vetään lipat niin kuvia saatanasti ja jos kieli taittuu niin vaikka poliisit paikalle kirjoittamaan raportin.
Tämähän on se maa jossa virkamies ei todellakaan tee virhettä.
			 
			
			- 
				Tuo sama tyyli "korjata" tietä on löytänyt tiensä tännekin. En ymmärrä mitä sillä saavutetaan?
			
 
			
			- 
				Lämpimällä säällä pinnoitemassa on pehmeää ja lisäsora painuu siihen kiinni. Jyrääminen on ulkoistettu kätevästi tienkäyttäjille. Toinen tienkäyttäjää hyödyntävä tapa on laskea kuluneeseen tien kohtaan liima-aine ja sen päälle irtosoraa. Ajan kanssa se tarttuu liimaan ja korjaa halkeaman tai uran. Ylimäärä lentää ajan kanssa tien sivuun.
Tapaa tapaa myös Norjassa vähemmän liikennöidyillä teillä.
			 
			
			- 
				 :) kyllä tuollaista tienkorjausta oli pohjois Norjassa ihan pääväylällä viime kesänä. Mutta se mikä oli ilahduttavaa niin oli todella hyvät varoitukset asiasta ja ne oli kohdistettu liikennemerkeillä juurikin moottoripyöräilijöille! 
No olihan siinä toki se matalampi rajoituskin mutta sellaiseen kivisoramattoon jos jostain syystä huokaisisi millä tahansa kunnon vauhtia.. huh..
Ajettiin seuraavana päivänä samaa reittiä ja tie oli putsattu ja todella hyvän ja kuin uuden oloinen!!??
Ihmeen paksulti ne sitä laittavat suhteessa mikä määrä sitä jää lopulta tiehen kiinni? Kyllähän meilläkin perinteisesti edes pyrkivät paikkauksiin sirottelemaan "pitoa " päälle.
Oli muuten viime lauantaina aika paljon noita kiiltäviä kohtia asfaltissa välillä sln-lahti. Sinänsä hienoa että uusivat edes jossain teiden pinnoitteita mutta outoja nuo kiiltävät kohdat. Ja varsinkin kun keli on vain 4 astetta  plussalla ja ne ovat usein märkiä (eivät kuivu samallatavoin kuin muu alue) niin niiden ylittämistä koettaa karttaa oikein todella.
			 
			
			- 
				
Jos hetkeksi unohdetaan vakuutukset ja palataan alkuperäiseen aiheeseen.
Varoitan jos ajatte täällä Ruotsin puolella ja sattuu löytymään sopiva mutkatie ja vielä jos sattuu olemaan sinkoilevista kivistä kertova merkki
sekä 50km/h rajoitus esim seuraavat 20km niin satavarmasti sitä irtokivee on myös seuraavat 20km jos vain tietä riittää.
Itselleni ei ole ikinä selvinyt oikein satavarmasti miksi ne ajaa öljysoran päälle semmoisen kivisora maton ja huom. ja parinpäivän päästä sitten harjaavat sen pois niin jos harjaavat. Elikkä jos sattuu tosiaan tuommoisella tiellä vetään lipat niin kuvia saatanasti ja jos kieli taittuu niin vaikka poliisit paikalle kirjoittamaan raportin.
Tämähän on se maa jossa virkamies ei todellakaan tee virhettä.
joo muistan että jo joskus ehkä noin 20 vuotta sitten oli sorsakoski - jäppilä - pieksämäki tienoilla tommosta irtosoraa, en muista oliko, merkkiä edes, velipoika ajo edellä ja lipat oli tosi lähellä kun rullaa laakerisoran päällä
			 
			
			- 
				
 Toinen tienkäyttäjää hyödyntävä tapa on laskea kuluneeseen tien kohtaan liima-aine ja sen päälle irtosoraa. Ajan kanssa se tarttuu liimaan ja korjaa halkeaman tai uran. Ylimäärä lentää ajan kanssa tien sivuun.
Tämpä olisikin, mutta tuosta tontin vierestä rullaava tie on hyvä esimerkki päinvastaisesta. Eivät edes ole yrittäneet tähdätä kuluneisiin kohtiin. Mustat pikiraidat menevät missä sattuu ja kesällä oli pahimmillaan kymmenen sentin syvyisiä reikiä pinnassa! Sieltä paistoi tukiverkko pohjalta. Tuntuu, kuin olisivat saaneet jonkun määrän pikivelliä ja murskaa sekä tien pätkän jolle levittää. Ja ilman ohjeita tai ammattitaitoa..
			 
			
			- 
				Peukut rahastukselle.
Vakuutusyhtiöt ei ole minään vuonna koskaan tehneet tappiota.
Menestyvä (lain siunaama) pakollisiin maksuihin nojaava yritys jossa hallitukset jäsenet on osittain samoja maan hallituksen kanssa ei mene kovin helposti ns heikoille.
Mitä pankit teki?
Nykyisin ei edes ota rahaa vastaan kaikissa konttoreissa, pikkusummat on kuulemma liian kallista käsitellä.
Nordea teki viime vuonna jotain toista miljardia voittoa ja irtisanoi satoja kannattavuusperustein, joo..
			 
			
			- 
				Komppaan GuzGuzia, hitto mihin suuntaan on pankkien asiakaspalvelu mennyt... lainaa tarjotaan suut ja silmät täyteen mutta oikeata palvelua saat vain määrättyinä kellonaikoina... pikkuisen outoa touhua... mihin on unohdettu tavallinen palkansaaja... kysyy nimimerkki "vielä toistaiseksi työelämässä oleva Moto Guzzin kuljettaja" 
			
 
			
			- 
				Joo minäkin tunnen erään Allanin, ei käy töissä eikä tee paljon muutakaan... kaverilla on pussihousut ja kauluspaita, tumma ääni ja bisnesmieli...
			
 
			
			- 
				Elämä on..mullakin ollut pyöriä pienen elämän.  -90 ostin ensimmäisen guzzin,(sitä ennen muita), paloi. ei kaskoa,ei osaa. ostin toisen, Le Mansìn....varastettiin,vaan vahingosta viisastuneena oli
osakasko. nyt on sportti ja cali ja kummassakin osakasko kustannus vuositasolla 290€. minusta ei paha.
-hirveä ootellessa.