Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGT8V - Lokakuu 05, 2015, 19:56:05 ip
-
Kävinpä Norgeen teettämässä 30 tkm huollon Kuopion Pyörässä ja Mopossa ennen pyörän talviteloille laittamista. Vasta kotona huomasin, että moottoriöljyksi oli vaihdettu 10W40 (Motul 5100), vaikka suositus lienee 10W60. Uskaltaako tuolla ajaa kesäkuumalla vai pitääkö mennä penäämään vaihtoa?
Koko huoltoon oli muuten mennyt laskun mukaan 4 tuntia. Toki öljyt x3 ja jarrunesteetkin oli vaihdettu.
-
Kyllä uskaltaa, mutta eikös tuo 60 ole Norgen virallisen huolto-ohjelman mukainen rasva? Vaihdatat huollon piikkiin oikeat.
-
Kun ´07 ostin uuden Norgen niin ensihuollossa laittoovat 5W-40 liemet ja mopo näytti silloin kaikki temppunsa: savutti, nakutti, huohotti ja sitä myöten kulutti öljyä kuin miehet. 10-60 koneeseen ja kaikki vaiva loppui. 15-50 toimi myös ihan ok.
-
Ai niin sulla oli se juttu. Voi olla toki öljymerkistä tai tyypistäkin kyse. Ei välttämättä kaikilla nelikymppisillä tee tuota.
-
8-venttiiliseen en kyllä muuta laittasi kun 10W60. Paitti jos vaihdettu rullille, oikein ehkä sittenkään.
-
Soitinpa liikkeeseen, ja alkoivat inttämään 10W40 toimivan Suomen olosuhteissa ihan yhtä hyvin kuin 10W60. Eli eivät vaihda huolto-ohjelman mukaista öljyä sisään.
Hieman olen ymmälläni tällaisesta asiakaspalvelusta.
-
Kun eivät vaihda niin pyydä rahat moottoriöljynvaihdon osalta takaisin. Osannet itsekin suodattimen irrottaa, tyhjentää, täyttää oikealla öljyllä ja laittaa takaisin sekä oikeat öljyt lirutella koneeseen.
Tarvitset tosin suodatinavaimen. Blogijutussani mainitaan työkalun tyyppi: http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-huoltoa-moottorioljynvaihto.html
PS: Toivottavasti sinne on laitettu speksin mukainen suodatin. On inhottavaa kun huollossa laitetaan "vastaava" suodatin mutta jossa on eri avainpinta tai ei lainkaan pyällystä. Tuskin se pari-kolme desiä suodattimessa oleva ohuempi öljy vaikuttaa jos muuten öljymerkki- ja tyyppi on samaa tavaraa mutta eri viskositeettiä.
-
Tuollaisen asiakaspalveluhaluttomuden saa aika hyvin kitkettyä kertomalla halusta neuvotella kuluttaja-asiamiehen kanssa. On firmalle halvempaa ja mukavampaa vaihtaa omatoimisesti oikea öljy koneeseen, kuin k-asiamiehen pakottamana.
-
Kuopion Pyörässä ja Mopossa
Näyttää olevan auktorisoitu Guzzihuolto. Eikö tuossa lie maahantuojalla sanansa sanottavana ? Varsinkin jos rullanostimien vaihto osien osalta takuuna tulee joskus eteen. Sehän edellyttää aukotonta huoltohistoriaa ja oliko vielä auktorisoidussa liikkeessä, jos olen oikein ymmärtänyt.
eivät vaihda huolto-ohjelman mukaista öljyä sisään
"850-1100-1200 Norge . . . using different types of oils could result in engine malfunction…we warmly recommend that you use this type of oil…"
-
Maahantuojalta piti erikseen pyytää 10W60 öljyä. Ei ollut varastossa. Tämä viime keväänä öljynvaihdossa.
-
Kävinpä liikkeessä ihan naamatusten keskustelemassa asiasta. Kivenkovaan edelleen väittävät, että 10W40 toimii paremmin. Oli kuulemma imukoppa (siis ilmeisesti sama laatikko, missä ilmasuodatin on) ihan piripinnassa öljyä ja ihan ystävällisyyttään ilman eri korvausta (?) tyhjensivät kopan. 10W40 poistaa heidän mukaansa tämän ongelman. Suostuvat toki vaihtamaan öljyn huolto-ohjelman mukaiseksi, kunhan maksan öljyjen hinnaeron (luokkaa toista kymppiä); työstä ei tarvitse maksaa. Eivät taida oikein uskoa pitkiin asiakassuhteisiin, kun pistävät ramppaamaan liikkeessä saman asian takia monta kertaa. Huoltomies oli jättänyt merkitsemättä huollon huoltokirjaan, ja menin itse asiassa nyt huoltokirjaa hakemaan pois.
Taidan kyllä vielä kysellä asian perään R.M. Heinolta.
-
Eivät taida olla kiinnostuneita Guzzien huoltamisesta. Tässähän tämä heidän vastentahtoisuutensa ja ilmeinen ylimielisyytensä tuli jaettua laajalle käyttäjäkunnalle. Ikävä vain että se vaikuttaa myös Guzzien myyntiin alueella kun ei ole asiantuntevaa huoltoa saatavilla.
Saatanpa tällaisen asian listata blogiinikin ja kirjoittaa jäsenjulkaisuun jos ei asia tule kohtuuajassa kuntoon. Yhteydet erääseen laajalevikkiseen moottoripyörälehteen ja muutamaan toimittajaan on myös kunnossa. Tuttavapiiriin kuuluu myös Kuopion seudun guzzisteja muutama.
Kyse on kuitenkin täysin vähäpätöisestä asiasta: laskea öljyt pois ja uudet tilalle.
-
Soitinpa liikkeeseen, ja alkoivat inttämään 10W40 toimivan Suomen olosuhteissa ihan yhtä hyvin kuin 10W60.
Olisit sanonu että olet lähdössä ulkomaille ;)
Oli kuulemma imukoppa (siis ilmeisesti sama laatikko, missä ilmasuodatin on) ihan piripinnassa öljyä ja ihan ystävällisyyttään ilman eri korvausta (?) tyhjensivät kopan. 10W40 poistaa heidän mukaansa tämän ongelman.
Tyhjääminenhän onkin kovettu homma, sieltähän tulee sitä varten letku. Tulppa pois ja lirutella tyhjäksi.
Mä käytän tuota: https://www.motonet.fi/fi/tuote/597007/Valvoline-VR1-Racing-10W-60-5l Ei se ainakaan kerrytä mainittavasti putsarikoppaan tavaraa.
Maahantuojalta piti erikseen pyytää 10W60 öljyä. Ei ollut varastossa. Tämä viime keväänä öljynvaihdossa.
No jo on menny touhu kummaksi. Ei se sitten ihme jos venttiilikoneistot porsii kun tyyli on nykyään tämmönen.
Sportin takuuaikana teetin huollot MotoItaliassa. Ei silloin edes keskusteltu muun öljyn laittamisesta. Olikohan Motorexin 10w-60 mitä aina laittoivat.
-
Soitinpa liikkeeseen, ja alkoivat inttämään 10W40 toimivan Suomen olosuhteissa ihan yhtä hyvin kuin 10W60. Eli eivät vaihda huolto-ohjelman mukaista öljyä sisään.
Tuon lausunnon vaatisin kyllä kirjallisena ! Jos tehdas vetäytyy takuukorjauksista, niin on vastuun ottaja tiedossa.
Kun vielä tiedetään, että nostajat ovat 8V koneiden "akilleen kantapää", niin suullinen "ihan yhtä hyvä" ei riitä.
-
Tuo olisi kyllä hyvä. Varmaan siinä kohdin, kun pyytää nimeä paperiin, alkaa öljynvaihto olla vapaaehtoista.
-
Eteläpohjalaisille tiedoksi, että Seinäjoen Sopurahassa 10W60 VR1 maksaa 44,90€... ei paha... ostin 20 litraa varmuuden vuoksi...
-
Siis neljän litran kannu?
-
Taitaa olla noin viiden litran pakkaus. Ainakin käyttämäni saman merkkinen mineraaliöljy on pakattu amerikanmitoilla.
-
Viisi litraa ja tarkistettu hinta on 44,5e. Ei paha hinta. Taitaa olla kaupan normihinta kun ostin ensin kaksi viimeistä pönttöä ja aprin viikon päästä taas kaksi kun oli tullut täydennystä. Oli siellä 20W-50:kin tarjolla mutta hinta ei jäänyt mieleen.
-
On kyllä hyvä hinta. Biltemasta ei saa kuin neljä litraa kuuskymppistä tuohon hintaan.
-
... ei paha... ostin 20 litraa varmuuden vuoksi...
(http://www.ordnajobbet.se/images/bra%20sidor.jpg)