Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 04, 2015, 16:29:42 ip
-
Itse lopettelin kuun vaihteessa. Näköjään lokakuullekin on vielä säitä mutta valoisan aika on niin lyhyt ja kohta tulee hanki maahan....
Alkukesä meni trikeprojektin kanssa turatessa. Sain sen kuitenkin kunnialla ajokuntoiseksi ja muutama tuhat kilometriä sillä tuli kierretyksi ja yksi kiihdytyskilpailupalkintokin. Kerrassaan mainio ajolleen vaikka itse kehunkin.
Alkukesän sateiset säät myös hieman rajoittivat ajointoa. Loppukesä olikin sitten jo normaalia ajotoimintaa kokoontumisajoineen.
Ensi vuodesta tulee lupaava: California Adamant tulee olemaan hyvässä tikissä ja hoitanee pääosan ajoasioista eikä Brevassa ole pahaa sanaa sanottavaksi. Huoltaa toki pitää.
Pyörät pyrkivät lisääntymään. Kaksi ajoneuvoa tallissa lisää tälle vuodelle. Yksi väheni.
Polkupyörä tuli asunnon ja tallin välille matkailuun: http://www.motomatti.fi/2015/09/jopon-korjailua.html
-
En ole varmaankaan viiteentoista vuoteen ajanut niin vähän kuin tällä kaudella. Kahteen pyörään jotain viiden...kympin välillä, mitä lie. Jossakin vaiheessa tässäkin harrastuksessa tulee se vastaan, että "taas täällä", eli uusia ja mielenkiintoisia paikkoja pitää hakemalla hakea eikä tahdo löytyä sittenkään. Jos on menossa etäämmälle niin ne todennäköisimmät vaihtoedot on Baltian läpi tai Ruotsin läpi eikä kumpikaan oiken nappaa yhtään enää. Täältä ylhäältä kun lähtee liikkeelle, se on suunnilleen kolmen päivän ajohuki ennekuin on ihmisten ilmoilla ja sama on sitten vastassa kun tulee paluun aika, eli noin kuusi lomapäivää menee pelkästään siirtymiin. Itärajan takana liikenne on sellaista puuhaa, ettei oikein nappaa lähteä mopolle sekaan, mutta kai se on jossain vaiheessa alettava etsiä uusia kohteita sieltä päin.
-
Aika vähän tullut ajettua. On ollut nuo pari pientä muuttujaa. Ja eipä ne kelit oikein houkuttaneet alkukesästä. Tuleehan noita kesiä.
-
Itselläni joskus aikanaan kylkiluun murtuma vaivasi yli 3 kk, joten pitkäaikainen vaiva se on :(
-
Eihän ajokausi vielä ole mennyt? Eiköhän vielä sentään jokunen mukava ajopäivä tule. :)
-
Kyllähän tätä ajokautta on toki jäljellä. Päiväseltään hyvinkin kelejä. Marraskuussa pitää vielä käydä perinteisillä pakkasajoilla.
-
Lauantaina vielä hurrautin 350 km ihan lustin vuoksi ja tänään töihinki. Alkavat aamut olla miinusmerkisiä, jotta taiataa työmatkapyöräilyt olla paketissa. Noin 10 tkm tänäkesänä ja kaikki Jyväskylän alapuolella. Ohjelmassa Kustin pesua ja valmistelua talvihorrokseen. Moposelipaattini alkanee lähiviikkoina.
-
Vähiten kilsoja kymmeneen vuoteen. Taitaa olla pikkusen kymppitonnin yläpuolella. Alkaa luultavasti ikä vaikuttaa harrastukseen. Ei ihan joka keliin enää viitsi lähteä, jos ei ole pakko.
-
Vaikka ei työelämä rasitakaan en viitsi väijyä ja vakuutusmaksua maksaa siitä että jonain päivänä onkin upea ajosää. Aikanaan kun omasin enemmän endurosuuntauksen pyöriä tuli juurikin syksyisin ajettua pitkin pikkuteitä ja katseltua sellaisiakin paikkoja joihin ei tule muutoin mentyä. Aamulla ennen auringonnousua liikkeelle. Siinä oli tunnelmaa kun aurinko alkoi nousta ja aamu-usva harventua ja suunnata jollekin juuri auenneelle pikkuhuoltikselle aamukahville. Nyt niitä huoltiksiakaan ei enää ole....
Ajamaan en ennen ensi toukokuuta ryhdy mutta pyörien kanssa riittää näpräämistä. Ainakin yksi pyörä pitäisi digitalisoida moottorinohjauksen osalta. Yhteen perusteellinen huolto ja osavaihtoja sekä tämän kuun hankinnan entisöintiä kunhan saan laitteen tallille.
Kesäinen hankinta ja sen palasiksi laitto on vielä keskentekoinen. Jossain vaiheessa paperillinen runko tulee myyntiin jos en keksi jotain erikoista tehdä siitä. Josko tekisi siitäkin triken?
-
Pidemmät reissut jäi männä kesänä ajamatta.
Vähiin kmetrit, olisko jotain 6 tuhanteen jääneet kaikessa muussa hässäkässä ja alkukesä ei oikein tielle pyörällä kutsunut.
Kuviteltua vikaakin pyörässä vähän jurnutteli ajoa..
Valoa maisemassa kun koittaa välillä tallentaa kamerallakin, niin just aamut on upeinta.
Mut vielä on kautta, eikös säät ole syksyssä parhaimmillaan.
-
Ajokausi alkoi viiveellä, kylmän ilmaston vuoksi en pitänyt kiirettä viimeisten pikku kunnostusten kanssa. Muutama viikonloppureissu, maakuntakierroksia työn merkeissä ja kolme viikkoa Keski-Euroopassa V 11:lla.
Elokuun lopussa käytiin pyöräkaupoilla, perheeseen tuli Griso 8V. Siinä taas alkuinnostusta hillitsi huonohko käynti tasakaasulla 2500-3500 kierroksen paikkeilla. Syypääksi paljastui tehtaan päivityskartta, ja saatuani Guzzidiagin ja TunePro:n vaatimat liitosjohdot on käynti muuttunut aussikartalla selvästi paremmaksi. Venttiilien välykset venähtivät myös sangen nopeasti sangen suuriksi. Tänään ajankin Grison merkkihuoltoon rullanostinkonversiota varten joten odotukset ensi ajokaudelle ovat huipussa!
-
Tänään oli pyörän pesu, huomenna vahaus ja keskiviikkona Triumphi talvisäilöön. Tänä kesänä ei tullut pitempiä reissuja ja Suomen rajojen sisällä tuli pysyttyä. Pari pohjosen ajoa kotikonnuille Tornioon ja käytiin Pallaksella patikoimassa. Siinä vaatimattomat reissuajot, kilometrejä tuli uuteen T-Bird 1600:een 10 030. Ensi kesänä suunnitteilla sitten jo pidempi puolentoista viikon Norjan reissu. Triumppi on osoittautunut hyväksi pyöräksi ja jämäkkätä tekoa on. Vääntöä on kyllä enemmän ko tarpeeksi ja tankillisella hurauttaa maantieajoa yli 400km. Tulee kuitenkin seurattua aktiivisesti aina sieltä sun täältä, että mitä guzzirintamalle kuuluu :)
-
Alun toistatuhatta kilometriä V7:lla. ;D Kesäaikaan tahtoo olla, jos ei kahta, niin ainakin 1.5 työtä plus muut velvoitteet, jotka nekin on hyvä hoitaa hyvän sään aikana. Lisäksi kolottaa selkää, niskaa tai rannetta niin ettei tuntia pidempää kärsi ajella ainakaan ilman särkylääkettä. Joutais mopo myydä pois.
-
Vm.-89 cali jolla itämeren kierros 4700 km.heinäkuun alussa , mahtava reissu , hyvät ilmat eikä muutenkaan mitää ongelmia mutta heti reissun jälkeen akun uusiminen ja kaasareitten synkronointi.
-
Kolmatta kesää Nevadan omistaja. Osoittautunut ihan kelpo kulkineeksi tällaiselle myöhäisherännäiselle harrastajalle. Kilometrejä kertynyt noin 3000. Paras reissu oli kesälomalla tekemäni Hangon reissu. Rantabulevardi oli kiva ajella päästä päähän ja nauttia kahvit muuan Mannerheim-nimisen sotapäällikön aikanaan omistamassa kahvilassa. Suurin harrastusta rajoittava tekijä on ajan puute. Työelämässä vielä olevana ja omakotitalossa asuvana tietty peruskuorma ajankäytölle on taattu. Luonnossakin pitäisi aina jossain välissä ehtiä retkeillä. Eivätpä nuo kevään ja alkukesän säätkään niin kauheasti ajohaluja lisänneet. Maaliskuussa olin ensi kertaa tien päällä ja lauantaina viimeksi Guzzi tulilla. Eipä tiedä vaikka jonakin viikonloppuna vielä lenkin ajaisin. Toisaalta karpalosuollekin pitäisi ehtiä. Kohti talvihorrosta tämän moottoripyöräharrastuksen kanssa kuitenkin mennään.
-
Muistelen tässä että noin vuosi sitten samoihin aikoihin kirjoittelin suurinpiirtein sanasta sanaan näin että: Älkää nyt hyvät veljet vielä heittäkö pyyhettä kehään, vielä on kesää jäljellä, ainakin Mäntsälässä päin eli kauden huipennus Pystymettä. Mielestäni yksi kauden parhaista tapahtumista tunnelmaltaan. Johtuu varmaan siitä että olen ollut entisessä elämässäni ja vielä vähän nykyisessäkin semmoinen "metsänelävä".
Ajokausi on sujunut ihan kivasti kun se pääsi alkukesän vähän surkeitten kelien jälkeen knnolla vauhtiin niin kilpmetrejä on Carilloforniaan kertynyt rapiat 10 ja puolituhatta, abou, lähes viattomia, lukuunottamatta tankin vuoto-ongelmia,mutta sekin ongelma on selätetty, kiitos tälläkin foorumilla paljon esiintyneen california kolmosen. ;D
-
Eipä ole yllätyksiä Mille GT tarjoillut tälläkään kaudella, hyvin on kulkenut. Guzziin on tullut nyt 6000 km, yhteensä ajoa tälle kesälle vielä vähän alle 10 tkm. Voi vielä tulla se kymppi täyteen.
Mittari meni kesällä ympäri, ehkä vasta ekan kerran. Pari tonnia on kyllä ilman vaijeria ajettu minunkin aikana, aiemmista ei tietoa.
Eilen oli hetken Guzzilla 100 % edustus Tampereen Mustalahdessa. Paikalla ei ollut yhtään muuta moottoripyörää kun kävin siellä kuuden jälkeen. Toivottavasti keksivät paremman paikan ensi kesälle, tänä kesänä p-paikalla tuppasi olemaan liikaa autoja.
-
Hyvin on mennyt, Titaniumilla n. 4,5t km mm. Norjan reissu, ei mitään ongelmia. T5: sella n. 3,5t km mm. Veteraaniralli Punkaharjulla. Aivan ajokauden lopulla latausogelma, joka paljastui polttimo,polttimon kanta tai johto-ongelmaksi. On nyt Nurmella laitettavana, myös etupään stefat vaihdetaan ;D
-
Eipä tuota kehtaa edes sanoa milloin oli liian kuuma, nyt pitää tehdä remonttia, aj siellä sataa vettä. Mutta eipä tuo tallista mihinkään karkaa jos sitten ensikesänä. :)
-
Kehno kesä oli. Oikein huvittanut edes ajella. Mopot kyllä toimi hyvin. Ainakaan muista sen suurempaa remppaa tehneeni. Jotain laakeria yms taisi olla.
Mitään pitempää reissua ei tehty, vähän Ruottinmaata ja pari lapinkierrosta. Kaffinkeittimeen tuli 3200km, cali kakkoseen 1600km, nuo molemmat on jo seisonnassakin. Sportti on vielä ajossa, siihen tullut sentäs 17 tkm lisää mittariin.
-
Norjalaisia jääjärviä ja jäätiköitä on tullut käytyä katsomassa Norjassa myös moottoripyörällä. Korkealla vuoristossa lämpöä +4 ja hetken alamäkikurvailun jälkeen +20. On se jännä maa.
Kesken nätin kesäkelin saattaa rannikolla sää muuttua muutamassa minuutissa liki ajokelvottomaksi. Jännää sekin. Kölivuoriston itäpuolella onkin sitten säällisesti vakaammat olot.
Jos tykkää ajella pitkiä siivuja kerralla, kuten itse ennen, Tampereelta kun aamulla lähtee on illalla Norjassa. Nykyisin päivämatka vain on puolet tai kolmannes siitä mitä ennen ja pysähdyksetkin pidempiä. Kalliimmaksi vain tulee hidas matkustaminen. Tänä vuonna ei tullut tehdyksi yhtään ulkomaanmatkaa moottoripyörällä. Mikä jonkinlaiseksi perinteen katkaisuksi on merkittävä. Toisaalta on tullut avarretuksi ajopuolta ajamalla trikellä ympäri kotimaata. Tosin ei Keski-Suomea pohjoisempana. Mutta länsirannikolta itärajalle rajautuvalla alueella.
Josko ensi kerralla kesällä ryhtyisi paremmin koordinoimaan ajojaan. Toisaalta sattumanvaraisuudessa ja hetken mielijohteen noudattamaisessa on oma viehätyksensä.....
-
Josko ensi kerralla kesällä ryhtyisi paremmin koordinoimaan ajojaan. Toisaalta sattumanvaraisuudessa ja hetken mileijohteen noudattamaisessa on oma viehätyksensä.....
Hauskinta onkin lähteä 'jonnekinpäin' ajelemaan ja katsella vaikka GT-kartalta niitä teitä, joiden kohdalla kartanpiirtäjällä on ollut kaamea darra. Sattumanvarainen pysähtely kauniisiin/outoihin/hauskoihin kohteisiin on nyttemmin kilometrien kartuttua selvästi lisääntynyt. Enää ei sisäinen pakko nähdä seuraavan mutkan taakse ole aivan niin voimakas kuin nuorempana. ;)
-
Kuopio- J-kylä linjan eteläpuolella on aika helppoakin löytää uusia maisemia, mutta mitä ylemmäksi kavutaan, sen vaikeammaksi käy. Juuripa siksi pienet ilta-ajelut tai yhden päivän retket alkavat olla taaksejäänyttä elämää. Jos täälläpäin haluaa tehdä jotain erittäin tylsää, voi hurauttaa rantatietä pitkin vaikka Kokkolassa käymään. Jos haluaa tehdä jotain vielä selvästi tylsempää, voi hurauttaa nelostietä J-kylään käymään. Jos tylsistymisen huippu jää silti saavuttamatta, voi seuraavalla kerralla hurauttaa Tornioon ja takaisin. Hyvällä mielikuvituksella keksii etelään päin vaihtoehtosia reittejä: esim Ylivieskan kautta nenä Kuortanetta kohti. Se on ihan hyvä vaihtoehto, mutta laskin, että Oulaisiin saakka se väli on tullut ajettua pyöreästi viitisen tuhatta kertaa. Ja siitä eteenpäinkin aika monesti. Täällä päin tiemäärärahat ovat olleet niin pieniä, että rahat on juuri riittäneet kun tiet on vedetty tikkusuoraan pisteestä A pisteeseen B.
Tämä on siis kuivaa huumoria.
-
Kokkolan kulmilla on vähän sama juttu. Täällä ei kartanpiirtäjillä ole ollut krapulaa, valitettavasti. Tai sitten pitäisi vaihtaa matkaentuuroon ja ajella sorapätkiä.
-
Tykästyin naapuriin eli ruottiin viime kesänä...se on muutakin kuin vaan läpiajoa varten! Hemmetin hienoja ja mutkaisia pikkuteitä eteläruottissa. Ja tiet hyvässä kunnossa. Sivutiet jotka suomessa olisi sorateitä on paljolti ihan hyväpintaista pikeä. Parempia kun täälä päätiet. Oli mukava ajella "höpsismiperiaatteella".
Ei sielä Norjan kaltaisia maisemia toki ole. Norja on koluttu 20 kertaa etelästä pohjoiseen eikä sielä enää oikein ole mitään uutta vaikka kuinka yrittää. Vaan silti sinnekin veri vetää aina uudestaan.
-
Mä oon kanssa miettiny länsinaapurilomaa. Sivutiet upeassa kunnossa, liikennettä ei nimeksikään eikä tuu kyliä vastaan joka kolmas kilsa niinkuin Saksassa. Ja ainahan voi tehdä päivän, kahden iskuja vuonoille siinä sivussa. Taalainmaalta ylöspäin sisämaassa on maisematkin ihan kohdillaan.
-
Vaan silti sinnekin veri vetää aina uudestaan.
Onhan siinä hieman eroa Etelä-Pohjanmaahan. Norjassa.
Norjassa on pää pilvissä ja horisontti hiton kaukana. Siinä se ero. Siellä on myös oikea meri eikä vain vihreä lutakko kuten tuo lähi-puolisuolainen-vesistö länsipuolella.
-
On siinä pieni ero ;D
-
Pitää kompata svedu-diggareita. Itseasiassa Kapellskäristä Malmöseen pääsee monta eri reittiä jos ei halua pitää kovaa kiirettä. Tosi korpi alkaa vasta aika paljon ylempää. On siellä paljon metsääkin, mutta enempi on maisemaa kuin kotimaassamme. Sekin on tavallaan kiva piirre, että kun pysähtyy safkaamaan, niin siellä on paljon ruokapaikkoja, joissa on omat kokkinsa ja omat tapansa laittaa sapuskaa. Meillä tahtoopi olla nämä ketjujen ruokabaarit sellaisia, että kaikki maistuu suunnilleen samalta, vain nimissä on pieniä eroja. Sekin on yllättänyt, että aika usein sikäläinen väki hakuaa snacka skit med finnborgare kun osuu samalle pysäkille. Kerran jossain Skåånen suunnalla pysähdyttiin lepuuttamaan pakaroita parkkipaikalle. Siellä istui gubbe ja gumma ulkona kahvittelemassa ja meidän yllätykseksi kutsuivat jakamaan eväitään. Majapaikat saattaa olla heinäkuussa täyteen buukattuja, se on hiukan huono juttu meille jotka ei pidä telttaa mukana.
-
Älkää nyt hyvät veljet vielä heittäkö pyyhettä kehään, vielä on kesää jäljellä, ainakin Mäntsälässä päin eli kauden huipennus Pystymettä. Mielestäni yksi kauden parhaista tapahtumista tunnelmaltaan.
Klassikko kirjoitti:
Onneksi on vielä Pystymettä. Grin..
Nähdäänkö Kajk siellä taasen hienolla Moto Guzzi Stornellolla?
Molemmille yo. kirjoittajille terveisiä - Pystymettä on aina ollut listan kärjessä ja senpä vuoksi kaivoin tänään Stornellon tallista - neljännellä polkaisulla lähti putputtamaan ja edellisen kerran hän oli käytössä kaksi vuotta sitten Pystymettässä. Samat bensat tankissa. Vähän venttiilit raksuttavat mutta siihenhän auttaa korvatulpat, joten eiköhän Hyacinth minut taas metsään tuo. Nyt kun tuo matkakin on ehkä jopa turhankin lyhyt... tarvii varmaan tehdä pieni lähestymiskierros.. alueella on mukavia mutkateitä joille Stornellon kuusikymppiä sopii oikein hyvin ;D
Muuten ajokausi on ollut varsin hiljainen - pisin reissu oli Iisalmen viikonloppu sivuvaunulla. Kilometrejä koko kesänä tuskin 2000 enempää. No, pääasia, että on joku Guzzi valmiina ajoon silloin kun tekee mieli lähteä. Jackalista luovuin juuri käytön olemattomuuden vuoksi - tilalle hankittu Nevada oli heti paremmin käytössä, kun vaimo innostui sillä töissä käymään..
-
Ajattelin vielä ensi viikolla käydä ajelemassa ja ehkä keskiviikkona Stone talviunille... hieno juttu että mulla on talvisäilytys työsuhde-etuna, luonnollisesti ilmainen :) Tämä kausi on ollut mulle ainutlaatuinen, lukuisien japaninvuosien jälkeen löysin Moto Guzzin, lähes sattumalta, täysin mutu -fiiliksen perusteella enkä ole vaihtoa katunut! Kilometrejä ei aivan hirveästi ole tullut, noin 4000 km mutta nekin täyttä nautintoa... muistan eräänkin elokuisen viikonlopun kun pääsin lähtemään yksin mökille, sauna tulille ja sen jälkeen istahdin terassille, sihautin oluen auki ja huomasin että tuijotin Guzzia ja totesin ääneen: "On se komea"!
Erityiskiitoksen osoitan kaikille gruppolaisille jotka ovat perehdyttäneet minua näiden hienojen laitteiden sielunelämään, itselle uutena merkkinä tulee välillä kaikenlaisia kysymyksiä eteen... tässä porukassa tulee eräskin sanonta väistämättä mieleen... "kaveria ei jätetä"...
-
Tykästyin naapuriin eli ruottiin viime kesänä...se on muutakin kuin vaan läpiajoa varten! Hemmetin hienoja ja mutkaisia pikkuteitä eteläruottissa. Ja tiet hyvässä kunnossa. Sivutiet jotka suomessa olisi sorateitä on paljolti ihan hyväpintaista pikeä. Parempia kun täälä päätiet. Oli mukava ajella "höpsismiperiaatteella".
Ei sielä Norjan kaltaisia maisemia toki ole. Norja on koluttu 20 kertaa etelästä pohjoiseen eikä sielä enää oikein ole mitään uutta vaikka kuinka yrittää. Vaan silti sinnekin veri vetää aina uudestaan.
Eihän täältä Skånen nurkilta hyväkuntoiset pikkutiet heti ajamalla lopu. :) Ja usein tuo saunakin on matkamiehelle lämmennyt ja ompa jopa yösijakin talosta irronut.
-
Lauantaina aloitin moposelipaatin.
Tämä palsta on verratonta lievennystä PMS-oireisiin.
Aina fiiliksissä kun Kustilla ajelen.
-
Harvinaisen paljon tuli kilsoja tälle kesälle. Eilen iltapäivästä tuli ajettua nuuka sata kilsaa Nero Corsalla. Tänään se siirtyy vielä lyhyen siirtymän talvipesään Imatralle. Pari räpätintä jää kotiin ihmeteltäväksi.
Olin eilen aamupäivästä sinisellä Saimoolla uistelemassa ja taas tuli vastaan se ensimmäinen tuulahdus tulevasta keväästä. Mäti siellä on kypsymässä jo täyttä päätä.
Eli Velipuolikuun savolais-sketsiä vapaasti mukaillen, "liekö tuota enää kotvasenkaan vertoo uuteen ajokauteen". ;D
-
(Jk. Jos ihmettelit Kajk mitä viittoilin ohittaessani sinulle silloin IIsalmesta tullessa niin sulla ei ollut valot päällä siinä vesisateessa!)
Juu, tiesin asian... häpekseni tunnustan, etten malttanut pysähtyä korjatakseni vikaa - parkit palo kyllä.... ja se sadekin loppui aika pian :P
-
Vielä vaikuttaa monella olevan pyörä ajossa. Viime viikon tosi koleiden säiden jälkeen tuntuu, että täällä Turun puolessa voisi vielä jonkin pikkulenkin tehdä. Viime sunnuntaina olisi ollut kelpo ajosää, mutta mopoilun sijaan kävin suolla. Kuurainen suo, hiljaisuus, vain korpin ääni ja reunakoivikossa tikan naputus, eväskahvit mättään päällä ja kotiintuomisiksi yhdeksän litraa karpaloita. Hyvältä se tuntui tuokin reissu.
-
Välivuosi ajojen suhteen.
Pisin reissu taisi olla kutsuvieraskokoonetumiseen Mansoniemeen, eli muutama hassu sata kilometriä per siivu.
Sen verran piti puoliväkisin käydä ulukomailla että kävin nukkumassa Pärnussa yhden yön ja tuomassa paluukyydissä yhden pulkallisen kaljaa. Ja tietty tilkkeeksi vähän bodkaa.
Alkukesä meni vaunua paikalleen laittaessa. Keskikesä meni muissa reissussa muilla vehkeillä. Tarkoitus oli ajaa Saariston rengastie vaimon, tytärpuolen ja koiran kanssa vaunuguzzilla, mutta pipariksi meni. En saanut pyörää ajoissa valmiiksi, joten menimme autolla.
Lopummalla kesää oli teknistä vaivaa pyörän kanssa ja mukamas jotain muuta puuhaa.
Guzzi on jatkuvasti vakuutuksessa, mutta GS:iä ei ole otettu kumpaakaan (Suzuki GS450E, BMW R1100GS) ole otettu vakuutukseen.
Kiire ei ole kautta lopettaa, kun on tuo vaunu tuossa kyljessä, mutta jotenkin ei saa aikaan lähteä minnekään.
Ehkä sitten ensi kesänä jonnekin kauemmas?
-
Sateinen ja kolea alkukesä ei oikein innostanut ja ajelut jäi todella vähäisiksi. Oikeastaan vasta heinäkuun loppupuolella alkoi kateissa ollut ajofiilis löytyä. Pikku kiertoajeluja tuli tehtyä lähiseudulla ja työmatka-ajoa. Ajokauden kruunasi elo-syyskuun vaihteessa tehty reissu Välimerelle ja Ranskan ja Sveitsin Alpeille. Mahtavaa ajonautintoa päivästä toiseen upeissa maisemissa ja loistavat ajokelit koko reissun ajan. :)
Vakuutus katkesi lokakuun alkuun ja Breva pääsee pian pressun alle, kunhan vielä viimeiset pesut ja vahaukset on tehty. Kaikkiaan tälle kaudelle kertyi n. 5000 kilometriä, ensi vuonna sitten taas lisää.
-
Moi, T5 tänään kotiin Proitaliasta, öljyjen ja suodattimen vaihto ja talvilevolle. Hienosti on T5 toiminut ja vienyt aina perille ;D
-
Mennyt niin että jatkuu..
Tainnut tulla enemmän kilometrejä lokakuussa kuin heinäkuussa.
Upea syksy.
Oikeasti hyvää ajoaikaa ei päivisin niin montaa tuntia ole nyt kun aamupäivätkin on mustaa jäätä järvien lähistöillä ja illat kylmiä.
Mutta sateetonta ja aurinkoista on piisannut.
Calinantekin tykkää kulkea viileässä, tuntuu että kun käy rikkaalla niin menohaluja piisaa.
Kulutus on kyllä selkeästi jotain puoltoista litraa enemmän.
Viime tankkausvälillä meni 7,7l/ 100km, kesällä päässyt jopa 4,7.
Öisin ajot alkaa olemaan kyllä multakin hullulta ohi, on sen verran jo luikasta.
Asfaltilta pois asiat on eri asia öisin, sorateitä voi ajaa ilman pelkoa jäästä ja liian nopeasti väistää puskanisäkkäitä ei soralle raskaalla pyörällä tule ajettua.
-
Taidan sittenkin vielä tsekata ensi viikon, eipäs luovutetakaan ihan vielä... ensi kuun vaihteessa olisi muuttokin mutta onhan tässä vielä aikaa pakkailla... asiat täytyy priorisoida niinkuin nykyään sanotaan ;) jotain pikkulenkkiä voi vetää, taitaa käydä niin että saan lähteä ihan kaksistaan Guzzin kaa, veikkaan että emäntä sanoo no way, menkää ihan keskenänne... no sehän passaa... ;D
-
Tänään iltapäivällä oli ihan hyvä ajosää ainakin Turun seudulla. Paria tuttua kävin tervehtimässä ja mittariin kertyi noin 140 km. Tiet eivät kyllä iltapäivälläkään olleet kuivuneet varjopaikoissa, joten kyllä ajelut tältä kaudelta taitavat olla tässä.
-
Jaahas, eilen vielä kävin Guzzia ulkoiluttamassa, mutta nyt lupaavat sateita loppuviikkoon, niin laitoin talviunille.
Väinö Linna: Täällä Pohjantähden Alla, osa I, loppusanat:
"Suomen suvi on kaunis. Mutta lyhyt."
-
Nyt loppui ajokausi.
Niin mielestäni skarppina mutkatiet kelejä tarkkaillen ja fine ajokauttakin vielä hieman olisi, upea syksy ja.. onnistuin sitten lippaamaan omalla pihalla.
Pyörä alas pikku liuskaa tallista pihaan, etupyörä aavistuksen vinossa jarruttaessa pelkällä etusella märälle ruohikolle, alta Cali ja sekunnissa jotain 300kg nopeasti sylissä.
Ei siinä ehdi polkaista irti, väittäköön kuka reaktionopeudesta mitä.
Oikea nikka jäi painon alle niin että koivella vääntäen näkyy jarrupoljin nouseen melkein pari senttiä aiemmasta asetuksesta.
Jääräpäänä naapurin avustuksella pyörä pystyyn ja nilkutin kaupareissun, saapas oli kyllä jälkeen hankala ottaa jalasta.
Mitään ei murtunut kuitenkaan onneksi, kummastakaan.
Jos astinlauta ei olisi niiannut, niin pelkällä säikähdyksellä ehkä.
Harkitsen niiden kiristystä kiinni ala-asentoon, eivät kuitenkaan ole osuneet tiehen kurvikkaammillakaan teillä suht reippaassa menossa.
Pyörälle ei mainittavaa kaatumisesta seurannut.
No, tuo jarrupoljin, täytyy asetella hieman uusiksi, se olikin turhan korkealla jo aiemmin.
Mennee ihan ruuvisäädöillä kuitenkin ja oikaisulla, aika pitkä siinä on kierre säätövarressa ja tuo parin sentin nousu tuli varren taipumasta.
Yllätysmomenttia kotikonnuilla, tilastotkin taitaa tukea näitä lähitapahtumia..
-
Yleensä nuo pikkuonnettomuudet tapahtuvat ei-tyypillisissä tilanteissa: kun pyörää siirretään muutoin kuin sen oman moottori voimalla, poikkeuksellisissa olosuhteissa (vettä, jäätä, öljyä, muuta liukkautta tai "vain pieni este"), huollon yhteydessä esim tankkia irrotettaessa, annetaan kaverille pyörä kokeiltavaksi, pyörän säilytystilaan tuodaan lisää säilytettävää, osaamaton apulainen (työntää pyörää sivuttain vaikka pitäsi työntää suoraan), väkisin matkustajaksi pyrkivä henkilö (yleensä humalassa), kokeilunhaluinen henkilö ("kunhan vain otin kylmät tyypit") pikkulapset ("Hei setä, kiillotin sun mopos." "Kiva nappi tää josta kun painaa niin suhisee."), tahalliset kiusantekijät (Hiekkaa tankkiin, satula puukotettu tai vain laitettu lappu että "taloyhtiön alueella moottoripyörän pysäköinti kielletty" ja laitettu vaijerilukko sekä teksti että "huoltoyhtiöstä saa lunastaa avaimen virka-aikaan, 50€.")
Kaikkia edellämainittuja hankaluuksia on omalle kohdalle sattunut. Jotkin ovat jälkeenpäin huvittaneet.
-
kausi alkoi 18.1. ja lumilla tulikin reilu 3000km, joista Talviralli-reisu oli noin puolet. Kesäkausi edelleen kesken ja taitaa nyt viikonlopun jälkeen päättyäkin. Pystymettään teki mieli mutta hieman itsestä riippumattomista se vaihtui EP:n koukkaukseen. Veteraanirallissa kävin ekan kerran asiaan kuuluvasti CB 250 RS:llä. Neljän viikon kesälomasta pyörät seisoi kolme mutta viikossakin ehti käymään Troll-rallyssa, noin 3500 km.
Mitään tilastomerkintöjä ei tullut eli ei manittavia remonttaja eikä lippoja. Stelvio kaatui omineen (!?) talllissa ja sen plexi kolhi vieressä olleen CB 250 RS:n tankkia. Stelviosta särkyi plexi ja vasen rystyri.
Jos lumet tulee pakkasten kanssa suht ajoissa niin tälle vuodelle saattaa tulla vielä ajoja Pegasolla, joka on taas voimissaan selvittyään rivii puolanvaihdon jälkeen. Jo yli 3000 ongelmatonta kilometriä.
-
Noniin, nyt on Kutsi talviunilla, oli jotenkin haikea fiilis kun ajoin sen talliin... eka ajokausi Guzzilla, alkukausi pikkulohkoBrevalla ja heinäkuun lopulta Stonella... hienoja laitteita molemmat omalla sarallaan... Hauska kommellus sattui kun eräs naisimmeinen oli tuomassa samaan talliin mopoaan... liikennevaloissa tuli rinnalle ja huusi että mikä tässä on kun tää kone huutaa 4000 kierrosta tyhjäkäynnillä? Sanoin että vedetään pysäkille ja tutkitaan... vika oli helposti korjattu kun käänsin ryypyn pois... ;) Kyseessä oli mun ex-vaimo, vuosia sitten tuokin asia olisi jotenkin junailtu mun piikkiin... ;)
-
Edelleen ajelen täällä Turun seudulla Calilla päivittäin. Aamuliukkaus ollut ainoa este.Tänä aamuna kun ajelin töihin klo.7 ei tarvinnut kättä nostaa pystyy..hiljaista oli.Nyt kun ole autoton,paskan sähkövikaisen Stilon vein romuttomolle,ajan mahdollisemman pitkälle syksyyn.Sitten alkaa polkupyörä ja linja-autokausi.
-
Kausihan jatkuu positiivisissa merkeissä!
Nyt on kertynyt tänä vuonna vasta noin 33tkm pyörällä ja ensi viikolla nastarenkaat alle.
Kyllä se siitä sanoi Manukin aikoinaan.
Terv,
Jussi
-
On kyllä mielenkiintoiset kelit; illalla oli pakkasta ja aamulla monta astetta lämmintä ja vesisade ??? Lämmön puolesta olisi voinut mopoilla, mutta sade ei varsin houkuttanut kastelemaan kaikkia varusteita, salikassia myöten.
-
Banzai!
Kesä ollut vaihtelava, mutta jees.. melkein kaikilla pyörillä tullut ajettua..
Viime lauantaina käytiin pikkumiehelle hakemassa 750 SS rataharjoitteluleluks ens kesäks, ja
kuulemma caffe rakenteluaihioksi.. Sillä tuli vielä räppäiltyä maanantaina 100.km pyrähdys, osan matkaa pikkumies kyydis...
Täytyy ihmetellä kui soivan laitteen saa 2k€ hintaan näinä päivinä...
T.Isä-Masa
-
Kyllä nyt on niin harvinaisesti että ajokausi jatkuu Marraskuussa.
Vaikka vähän nilkka turvoksissa, niin huomenna mutkateille, +8 ja aurinkoista!
-
Saksassa on nostettu kanteita KTM:ä vastaan tuon woblaamisen takia sivulaukuilla ajettaessa. Ihmisiä on kuollut kun Kotari on heittäytynyt hankalaksi Autobahnilla.
-
Eikös se ole oma vika jos ei usko käyttöohjeita?
Ainakin oman pyöräni ohjeissa on sanottu että laukkujen kanssa maks. 130 km/h. Sama asia lukee laukuissa. Siinä sentäs on pienet ja virtaviivaiset loorat verrattuna noihin seikkailupyörien kantillisiin pääläreihin.
-
KTM:n tapauksessa lienee pysytty (tai ei ole voitu todistaa muuta) valmistajan antamissa nopeuksissa?
-
Hiekkatiellä pyörä teki oikein kunnon keulimisloikan vaikka käsittääkseni keulimisen esto piti olla päällä?
Oisko ollut sellainen tilanne, että tie katosi eturenkaan alta... ;D
Sitä ei vissiin digitaalikaan pysty vielä estämään!
-
Ei kyllä kiehtoisi lähteä ajamaan euroopan halki pyörällä jolla ei edes ohituksissa voisi ajaa yli 130km/h!
Hyvin sillä silti on Alppimatkoja Italian puolella asti tehty ja Jäämeren rannalla käyty.
-
<snip>
Ei kyllä kiehtoisi lähteä ajamaan euroopan halki pyörällä jolla ei edes ohituksissa voisi ajaa yli 130km/h!
<snip>
Sitten ei ole valinnanvaraa kovin paljon, ei taida olla muita kuin Bemareita (siis jos käyttöohjeita uskoo). ;)
-
Kyllähän se huvitti kun samalta laivalta lähti kyykkypyöräporukka ajamaan kuin tuli hännän alla. Itse körötttelin perässä. Illalla kuitenkin oltiin samaan aikaan samassa majoituksessa. Itse ajelin noin 350 km huoltisvälejä kun kyykkäriryhmä pysähtyi joka toisella huoltiksella. Kai heillä sitten oli hauskempaa.
Toisella kertaa ei tarvinnut mennä moottoritielle lainkaan ja sama tankillinen riitti välille Travemünde - Innsbruch. Välissä nukuttiin yö ja aamiainenkin syötiin taipaleella ollessa. Pyörä junaan illalla Hampurissa ja ulos aamulla Münchenissä. Siinä jo Alpit siintelivät. Siellä sitten pyörittiin pari päivää aktiivisesti mutkateitä ja solia. Aikaa meni välillä München - Lago di Ledro kolme päivää. Melkolailla tuli enshätään mutkatietarve tyydytetyksi. Viikko perillä ja ajo takaisin Müncheniin ja junaan. Seuraavana ammuna Hampurissa josta Travemündeen laivalle. Molemmat suunnat samalla rahtilaivalla. Esimerkillinen ylöspito heillä. Reissussa kaveri kaatui pyörällään kerran ja kerran piti tehdä hänen pyöräänsä remonttia. Muutoin homma meni kommelluksitta. Mitä nyt GPS pari kertaa sekoili.
-
Woblaus on useissa pyörissä ongelma valmistusmaasta riippumatta, kun käytetään suurikokoista (korkeaa, painavaa) takalaukkua. Sivulaukuista olen vähemmän kuullut.
-
Takalaukkuun, jos sellainen ylipäätään tarvitsee mukaan ottaa, pakkaan lähinnä vaatteita. Painavimmat tavarat tankkilaukkuun ja/tai sivulaukkujen pohjalle. Se kai lienee kaikille selvää. 1100 Brevassa on myös satulan alla runsaasti tilaa. Varsinkin jos ei ole ABS-versio.
Painopisteen nousu ja siirtyminen taapäin lienee se pahin ongelma. Vasta suuremmassa nopeudessa tulee esiin aerodynaamiset hankaluudet.
Lisäksi on laukkujen kiinnityksen tukevuus tai tukemattomuus vaikuttamassa pyörän vakauteen. Jos laukut pääsevät heilumaan omaan malliinsa kiinnityksissään voi se aiheuttaa ajoon epävakavuutta. Olen tietoinen että joissain pyörissä on jopa näin menetelty sivulaukkujen kanssa: niiden kiinnitys on joustava ja ne pääsevät heilumaan omin päin pyörän suhteen. Siinä lienee haettu jonkinlaista kompromissia pyörän rungon ja laukkusarjan ominaisuuksien suhteen.
Tuosta 130 km/h rajoituksen lisäksi ohjekirja pyörässäni kertoo ja se myös laukuissa lukee että 5 kg on maksimipaino jonka yhteen laukkuun saa pakata. Se lukema tulee melko helposti täyteen. Ei ehkä pelkillä vaatteilla mutta leiriytymisvälineet ja eväät nostavat painon helposti yli sallitun. Itse olen pakannut sivulaukun sisälaukkuun ne tavarat jotka sinne mahtuvat. Lähinnä vaatteita. Niiden paino ei kovin helposti 5 kg ylitä. Ilman sisälaukkuja tulisi varmaan pakattua turhankin tiiviisti. Kuitenkin joka reissun jälkeen on laukuissa käyttämättömiä tavaroita.
Nykyinen pyörien muotoilu on omiaan edesauttamaan huonoa taspainoa: laukut ovat hirmuisen korkealla ja takana verrattuna 70- ja 80-lukujen pyörien sivulaukkuihin ja niiden sijoitteluun: ne on laitettu melkein kiinni takapyörään ja mahdollisimman alas. Vrt. California T3 ja California 1400 Touring. Eikä tämä ero ole edes paha. Monessa muussa pyörässä (seikkailupyörät) laukut ovat vielä korkeammalla ja leveämmällä. Leveys heikentää pyörän ajo-ominaisuuksia. Kuten laukkujen korkea sijainti.
-
Eilen illalla, jo pimeän tultua, lämpömittari näytti 11.5 astetta! :o Aikamoista. Aamulla kasin pintaan kasi lämmintä. Ihan jees syksy, vielä kun olisi aikaa ajella..
-
Saakohan tämänpäivän hondacebaria tms. laitetta tulevaisuudessa läpi museokatsastuksesta ilman sitä Givin telkänpönttöä tarakalla? Tuskin.
On ne sen verran tanakasti juurtuneet kalustoon. Ja korkeallahan sen pitää olla. Jos on katteellinen pyörä niin mielellään pitää nousta selvästi pleksin yläreunan yläpuolelle. Sitten se on komia.
Niin, että miten ajokausi on mennyt? Ilman Giviä. ;D
-
Mulla on mennyt siitä asti kaikki ajokaudet ilman Giwiä, kun olen moottoripyörällä ajanut.. Calissa oli laukut liikkeestä kotiin.
-
Woblaus on useissa pyörissä ongelma valmistusmaasta riippumatta, kun käytetään suurikokoista (korkeaa, painavaa) takalaukkua. Sivulaukuista olen vähemmän kuullut.
Tästä asiasta oli aikoinaan paljonkin keskustelua, kun brittipoliisi sai surmansa, kun palvelus-Pan European heitti hänet satulasta vastaantulevien kaistalle. Poliisin Pannarit menivät myyntiin, niitä sai aika edullisesti.
Samantyyppinen tapaus oli 2007, kun Yamaha FJR heitti Touring Meetingiin matkalla olleen moottoritien keskikaistan yli vastaantulevien kaistalle, onneksi ei kuollut, mutta loukkaantui aika pahasti. Sikäli kuin oikein muistan, sivulaukut ja takalaukku eivät ole yhtä aikaa sallittuja FJR:ssä.
Eivätkä Bemaritkaan ihan viattomia ole, Classic Bikessä oli joskus juttua vanhoista poliisipyöristä ja entinen moottoripyöräpoliisi sanoi, että kovin kovavauhtista takaa-ajoa ei voi pitää, jos meinaa pystyssä pysyä (valitettavasti en muista pyörän tyyppiä).
-
Tuosta woblauksesta, mulla oli ennen FJR ja sen kanssa on Saksassa tullut ajettua kaksi päällä, sivulaukuilla ja painavalla takalaukulla pitkät pätkät 230 km/h vauhteja ilman mitään ongelmia. Sen sijaan yksin ajaessa takalaukku voi aihettaa ongelmia jo pienemmissäkin nopeuksissa, takalaukku alkaa ottaa ikävästi tuulta jo 150 km/h jälkeen. Kaksi päällä ilmiötä ei esiinny, kun ilmavirrat eivät pääse samalla lailla kuskin ja laukun väliin.
Pelkillä sivulaukuilla FJR:llä voi ajaa ilman huolta sen mitä se kulkeekin (vajaat 250 km/h), kokemusta on. Sivulaukuissa ja ohjekirjassa tosin taitaa lukea max nopeudeksi laukuilla 130 km/h.
Brevassa ollut käytössä takalaukun sijasta tavararulla, ei ota tuulta niissä nopeuksissa, mihin Breva yltää. Taitaa Brevan maksimit jäädä alle 200 km/h? Isoilla Hepco-laukuilla ja tavararullalla ei ole tullut mitään vaikeuksia, varmaan 170 km/h ollaan ajeltu kaksi päällä. Sitäkään vauhtia ei kauaa nakulla jaksa.
-
Taitaa 850 Brevalla jäädä tosiaan alle 200 km/h vauhti. Itsellä kokemusta vain 850 Grisosta. Tonnisatasella Brevalla hiukan yli 200. Ainakin sen verran yli että kaveri ei 900 SS Ducatilla pysynyt matkassa ja mulla oli laukut kiinni...
Kokeilin 1200 Brevaakin mutta mitään äkillistä eroa en huomannut. Ehkä se vain hakee äkkiempää sen 200? 1200 2V Sport on jäänyt kokeilematta. 8V-mallit tuntuvat ainakin koeajon perusteella pirteämmiltä mutta ei ole ollut tilaisuutta kokeilla kuinka kulkee.
-
8v:t taitavat myös kiertää pidemmälle= lisää loppunopeutta.
-
Eli jotkut woplaa joissain nopeuksissa ja joillakin ei edes niihin nopeuksiin pääse..
..ja jotkut ovat niin nopeita että jättävät toiset ja käyttöohjeet taakseen.. :D
<snip>
Niinhän se on...
-
Ja jotkut haluais olla nopeita mutta toiset jättävät ne taakseen. Siteeraus liitteenä (http://www.kiroilevasiili.fi/sarjikset (http://www.kiroilevasiili.fi/sarjikset)).
-
Alun toistatuhatta kilometriä V7:lla. ;D Kesäaikaan tahtoo olla, jos ei kahta, niin ainakin 1.5 työtä plus muut velvoitteet, jotka nekin on hyvä hoitaa hyvän sään aikana. Lisäksi kolottaa selkää, niskaa tai rannetta niin ettei tuntia pidempää kärsi ajella ainakaan ilman särkylääkettä. Joutais mopo myydä pois.
Samalla kaavalla meni mennyt kesä. Juhannuksen maissa alkoi ajokausi ja päättyi siinä heinäkuun puolivälissä.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6315.0
-
Jännää toi että kesät siirtyy keleiltään koko ajan varsinkin kuivuudeltaan myöhemmiksi, loka, marras ja jopa joulukuun alkukin on ollut parina vuonna ihan ajettavia kunhan ei heti aamusta liukastelemaan.