Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Lokakuu 01, 2015, 20:15:35 ip

Otsikko: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 01, 2015, 20:15:35 ip
Tuli todettua jotenkin huvittava toteutus jälkiasennetuissa lisäpitkissä.
Rupesin tutkimaan miksi eivät valaise ja löytyi 5-napainen rele lanpun sisältä joka ei toimi.
Kun kuitenkin lampuun tulee piuha parkille, lyhyelle ja pitkälle, niin mikähän idea on ollut laittaa koko relehässäkkää.
Ymmärtäisin jos olisi otettu erikseen piuha lisille ja rele jakaisi kuormaa lisälampuille.
Mutta siis näin, nyt ohitin koko releen ja hyvin näkee taas pimeällä kun pitkillä kaikki etuvalot yhtä aikaa päällä.
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 01, 2015, 21:04:57 ip
Mitä kautta sähkö nyt kulkee lisävaloille ja alkuperäiselle valolle?
Releistys on sitä varten että vain ohjausjännite kiertää hentojen kytkimien kautta ja käyttöjännite menee paksumpia piuhoja kohteeseensa.
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 01, 2015, 21:44:03 ip
Kiertäiskö nyt jotenkin oman lampun kannan kautta tms. Siinä alkaa olla jo katkaisijalla kuormaa. Tutkisin kyllä aika tarkkaan tuollaisen kytkennän.
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 01, 2015, 23:33:45 ip
Niin. Käyttöjännite kulkee nyt samalla piuhalla päävalojen pitkälle ja lisäpitkille (kuten ennenkin).
Ymmärrän kyllä releistyksen merkityksen, mutta kun tässä tapauksessa kaikki kytkennät lisälamppuihin oli tehty päälampun sisällä ilman mitään lisäpoweria mistään, niin eihän tuossa muuttunut kuormitus miksikään mielestäni. Eikös valokatkaisimen kautta mene vain herätevirta ja valojen oma rele ole sulakerivassa?
Sonokaa ihmeessä jos töpeksin tuossa, mutta mun logiikalla en näe mikä oikeasti muuttui paitsi että kaikki taas pelaa.
No, viisasta varmaan olisi etsiä ehjä rele tilalle, mutta joku mussa väittää ettei se muuta mitään.
Asennus on tehty väärin alunperin on tietysti mahdollista.
Eli eikös olisi pitänyt ottaa vaikka akusta suoraan virta ja lentosulake väliin, siitä suoraan releelle joka herätevirrasta kytkee lisävalot, vai olenko ihan hakoteillä?
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 02, 2015, 06:26:37 ap
En ole tuon uudemman kytkäriä tutkinut. Vanhoissa kaikki valoille menevä sähkö kulki katkaisijan kautta. Uudemmat voi hyvinkin olla releistetty.
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 02, 2015, 11:10:18 ap
Lähinnä vain sitä että ei vain vahingossa tullut ohitetuksi jotain ja kaikki virta kulkeekin katkaisijoiden kautta tai todennäköisemmin alkuperäisen ajovalon, jo hieman valmiiksi ahtaan, johdotuksen kautta. Mikäs niiden lisävalojen ottoteho on? Kestääkö alkuperäinen sulake?
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 02, 2015, 18:36:10 ip
Ottoteho lisille on 2x 55w. Sulake on kestänyt.
Virta tulee mielestäni alkuperäisen ajovalon johdon kautta (kuten ennenkin), näyttäisi olevan 1,5mm2 johtoa.
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 02, 2015, 19:19:21 ip
Varsinainen ajovalo lienee jotain 45/60W?

Eli 55 + 55 + 60 = 170W. Liian suuri kuorma 1,5 neliöiselle johdolle. Laittaisin kolme neliöistä ja tarkistaisin että ohjaus menee releen kautta.
Myös latausjärjestelmä/akku alkaa olla kovilla jos ajaa pitkempää matkaa kaikki valot päällä.
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 02, 2015, 21:02:41 ip
Aika kovalta kuulostaa, siellä lampun kopassa ei nimittäin jäähdy ne kaapelitkaan.
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 03, 2015, 09:43:43 ap
Uskotaan.
220v käytössä ei noilla wateilla olisi mitään pulmaa, mutta 12v lienee sitten erilaista.
Nyt kun on hyvää yöajokeliä, niin valoille on tarvetta.
Varokaa muuten kosteita lehtikertymiä mutkateillä ja myös mäyrät, supikoirat ja muut jänikset on öisin liikkeellä.
Tosin jos joku näistä penemmistäkin nisäkkäistä päättää alle sännätä, niin loput on sitten onnen kytkentöjä.
Jos mutkassa sattuu, niin lähtee pyörä metsäreissulle helposti vaikka supikoiran kohtaamisesta.
Moottoripyörässä on hyvä olla ääntä, turvatekiä sekin, vaikkei aina mielletä.

Mutta valoasiat selvittelen nyt onko alunperin toimivasti kytketty ja mistä kiikastaa että sammuneet.
Olishan se taas ollut liian helppoa oikaista.
Johto näppituntumalla lämpeni kyllä kaikki valot päällä kokeillessa, mutta ei se kyllä varsinaisesti kuumaksi vetänyt.
Mittasin valot päällä latausta ja näytti tyhjäkäynnilläkin mitatessa olevan latuuksen puolelle.
Ajoin tuolla oikaisulla muutaman tunnin.
Ainakin näki hyvin pitkillä.
Olikos muuten niin että säädöksissä on laitonta päävalo lisäpitkien kanssa?
Lyhkänen on muuten onneton valaisultaan, listalla parannuksia siihenkin.



Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: GinTurismo - Lokakuu 03, 2015, 10:23:32 ap
LED-lisäpitkät moottoripyörään:
http://www.ebay.de/itm/2x-125W-3000LM-Motorrad-Cree-U5-LED-Laser-Scheinwerfer-Fernlicht-Wasserdicht-/301750302342?hash=item4641b83686

Teho 15 W / kappale, ettei virrankulutus ainakaan ole ongelma. Luvataan vastaavan 125 watin halogeenia. Eivät ole edes pahassa hinnassa, toimituskuluineen reilun kolmekymppiä.
Vastuuvapauslauseke perään: Kokemusta mulla ei näistä ole. Päävaloon laitoin LED-polttimon, ja se on kyllä tehokas.
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 03, 2015, 12:16:24 ip
Lainaus
Johto näppituntumalla lämpeni kyllä kaikki valot päällä kokeillessa, mutta ei se kyllä varsinaisesti kuumaksi vetänyt.

Tuo jo kertoo että sähkö ei kulje kunnolla. Mitä lämpimämpi johdin sitä vähemmän tehoa menee perille.
Jossain vaiheessa kyseinen rasitus näyttää tapansa. Kuormitus kun on noin 15A.

Wikipediasta lainattua:
Lainaus
Tavanomaisissa olosuhteissa 1,5 mm²:n kuparijohdin kestää noin 10 A:n virran. Sähköjohtimen virrankeston ylittävä virta kuumentaa sähköjohdinta. Kuumeneminen on epäedullinen ilmiö sähkönsiirrossa. Sen takia sähköenergiaa muuttuu lämpöenergiaksi vähentäen siirron hyötysuhdetta. Kuumeneva sähköjohto voi olla myös turvallisuusriski ympäristölle tulipalon muodossa.

Laskuri aiheesta jännitehäviö (lämmönmuodostus johtimessa): http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/
Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 03, 2015, 17:38:05 ip
Menee muuten katkaisijan kautta kaikki valovirrat EV:ssä tuli opiskeltua sähkökaaviosta.
Oli aiemmin väärin asennettu suoraan pitkän piuhasta, nyt oma piuha (3mm2) suoraan akusta lisille sulakkeella, uusi rele ja toimii taas kaikki.
Erikoista että oli polttanut releen.?
Kiitos taas neuvoista, olis mennyt varmaan katkaisija ensin uusiksi ilman, nyt selvittiin 11,50e kaikkineen (releet tuntuu olevan aika yleismallisia, uusi on ihan eri näköinen) ja vähän voimistelua sähköpäättelylle.

Otsikko: Vs: Lisäpitkät ei valaisseet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 04, 2015, 12:27:11 ip
Tsemppiä sun releelle!
Todennäköisesti tuli ehkäistyä näin kollektiivisesti yksi tai useampi häiriö.
Jos ohut johdin olisi sulattanut pinnoitteensa niin siilä on helposti vaikutuksensa muihin johtosarjan johtimiin. Silloin olisi ollut jo isompi remppa edessä.

Itse olen joka pyörässäni ensi töikseni ohittanut valokatkaisijat releillä. Varsinkin jos on kysymys hiukkaakin vakiota suuremmasta tehotarpeesta. Välttyy katkaisijaongelmilta sekä valoteho on parempi kuin alkuperäisasennuksella. En kuitenkaan ole haaroittanut johtimia akun + navalta vaan akun plusjohtimen alapäästä eli startin solenoidin takaa. Vähentää akunnavan hapettumisongelmia ja akun vaihto/johtojen asennus helpottuu. Toisinaan on myös alkuperäisessä sulakepitimessä ylimääräinen paikka sulakkeelle vapaana. Siihen asianmukaiset liittimet niin lisäjohdotus on siistimpi asennukseltaan.

Myös valojen maajohdotuksen kaapelin vahvuuden pitää vastata syöttöjohtimen vahvuutta. Jopa olla vielä hieman paksumpi. Ohjauslaakerin ohi vedettävä maajohdin on välttämätön että virta ei kulje ohjauslaakerin läpi ja aiheuta siellä syöpymää ja vaihtelevaa tehohäviötä.