Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Matti N / Bellagio MMIX - Syyskuu 18, 2015, 15:45:47 ip
-
Tervehdys Gruppolaiset
Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen. Onko kukaan tehnyt Suomessa koneen modifiointeja?
A) Ilman suodattimien vaihto
> K&N tötteröt vakio muoviboxin tilalle.
B) Pakoputkiston muokkaaminen:
> standari äänenvaimentimien vaihtaminen esim Mistralin vaimentimiin
> 2-1 pakoputkisto muutos, netissä olen nähnyt katalysaattorin jälkeen
tultavan yhdellä äänenvaimentimella.
Tyyliin http://www.quillexhausts.com/catalogue/Bellagio.html
C) Em hommien lisäksi ja jälkeen ECUn polttoainekartan uudelleen määritys
> Power Commander, "päälleasennus"
> Kokonaan uudelleen "vetäminen"
D) Jotain muuta joka ratkaisevasti (positiivisesti) vaikuttaisi koneen lähinnä vääntöön.
Moottorin konstruktiosta johtuen rpm'iä ei varmaan voi nostaa paljoakaan,
jotenka tehon noston on tultava väännön puolelta.
Kuinkahan suuria (%) mahdollisuuksia nämä (A,B,C) metodit voisivat tarjota?
Sekä mitä mahdollisia riskejä näihin voi liittyä?
Esim pakoputkiston modaaminen (2-1) vs H-putket/X-putket. Ilm. katalysaattori toimii standardi koneessa
jossakin H-yhdysputken roolissa.
Saksalainen Dynotec on tehnyt muutamia Bellagion modauksia. Ilmeisesti käyttäen kaikkia em menetelmiä,
ml. koneen iskutilavuuden kasvattamisen/koneen vaihtamisen.
http://www.dynotec.de/modelle/Bellagio.html
Bellagio MMIX
-
A) Todennäköisesti negatiivinen vaikutus jos ilmakotelo poistetaan. Alkuperäisestikin hengittää hyvin.
B) Riippuu putkistosta. Vaihto edellyttänee moottorinohjauksen muokkausta.
C) Mihin Power Commanderia tarvittaisiin??
D) Mekaaninen ahdin on varma tapa saada lisää vääntöä. Runsaasti.
Kansien hengityksen parantaminen (isommat venttiilit, avarammat kanavat), nokka-akselin vaihto jos sellaista on saatavilla tai hiotuttaa alkuperäisestä räyhäkkäämpi.
Onhan noita perinteisiä virityskeinoja olemassa.
-
K&N tötteröt vakio muoviboxin tilalle
V11 kohdalla yllättävä huomio ajatellen yleisiä modauksia näissä. Hyvin moni ottaa "snorkkelit" imuputkien päästä pois. Melko moni poraa reikiä imukotelon kanteen. Jotkut vaihtavat koko boksin pelkkiin "K&N" tötteröihin. Syinä ulkonäkö-, ääni- ja persdyno.
Usein on ollut puhetta että Guzzin 2V moottorissa on suuresta imuilmakotelosta etua. Kun 15M reverse engineering miehemme Meinolf mittasi kumisnorkkeleiden vaikutusta palamaistapatuman kannalta (molemmissa alkukäyrissä yhtä aikaa käytössä laajakaistalambdat), tulos oli että nämä tehtaan vakio-osat, snorkkelit, vaikka ne ovatkin pienemmät poikkipinnaltaan kuin niitä seuraava aukko imuilmakotelon putkissa, ovat hyödylliset. Hänen mielipiteensä näiden mittauksien perusteella on, että jos haluaa imuääniä tai optista näyttävyyttä, voi snorkkelit poistaa tai vaihtaa koko järjestelmän pod -tyyppisiin suodattimiin. Mutta jos haluaa tehokkaan järjestelmän, on syytä pitää imuilmapuoli alkuperäisenä.
Hän oli kiinnostunut snorkkeileiden vaikutuksesta moottorin ilmamäärään ja imuilman lämpötilaan, mittasi AFR:ää ja ilman lämpötilaa. Löydös oli, että moottori kävi 1-6% laihemmalla kun snorkkelit olivat paikallaan. Koska polttoaineen ruiskutusmäärä oli sama, laihemman seoksen täytyi olla seuraus siitä että moottorin läpi kulki enemmän ilmaa (15M/ei lambdasäätöä). Imuilman lämpötilalla ei ollut vaikutusta AFR -arvoon eikä se noussut merkittävästi. Lisäksi lambda-arvojen vaihtelu pieneni kolmannekseen siitä, mitä se oli ilman snorkkeleita.
-
Muistaakseni V11 osalta väitettiin, että litteät snorkkelit pehmeästä seoksesta menevät lyttyyn alipaineesta, kun kääntää tupit nurin. Lisäksi ne ilmansuodatinkotelon etupäähän jäljelle jääneet tumpit piti muotoilla trumpetiksi. Hyväuskoisena tein kaiken tarvittavan. Mulla on muuten V11 käypä Power Commander, jos joku tarvitsee. En koskaan ehtinyt asentaa sitä, kun TPS:n säädöllä ja Micha-metodilla sain Rosson pelaamaan aavoimilla putkilla hyvin.
-
Jäi yksi huomio sanomatta: Sen sijaan että virittäisi matalatehoista pyörää tulee useimmiten huomattavasti halvemmaksi mennä kauppaan ja käyttää virittämättä jättämisestä säästyneet rahat hetikin tehokkaamman moottoripyörän hankintaan. Lisäksi ei tarvitse pelätä että viritetyn pyörän jokin osa porsii tai käyttöominaisuudet kärsivät eikä sillä huvita enää ajaa.
Olen lähietäisyydeltä katsellut kun "pojat" laittavat pyöriinsä turboja, välijäädyttimiä, polttoaineen ruiskutuksia ja muita "helppoja tehonnostokeinoja" ja pyörä tulee valmiiksi niin ajot sillä jäävätkin varsin vähiin. Rahaa meni viiden tonnin aihion virittämiseen kymppitonni ja harrastaa sai ainakin yhden talven illat ja viikonloput mutta lopputulos on kallis ylläpitää ja vielä kalliimpi ajaa. Toki tehomittauskäyrät kulkevat taskussa ja niitä esitellään ylpeinä. Että sikäli ylentävää toimintaa. Mutta halvemmalla saa kaupasta. Viritetystä pyörästä ei markkinolla saa siihen laitettua rahaa pois millään. Pikemminkin vakiokuntoisesta samanikäisestä siististä yksilöstä saa paremmin.
-
Ei muuten tarvi putkien vaihdon päälle rukata ruiskua. Motoitaliassa oli Bellan ollessa uusi, demopyörä jossa oli pelkästään putket vaihdettu. Ei oltu koskettu boksiin. Kysyinkin sitä Verneriltä. Toimi kuin unelma. Varmaan paras vakiomoottorinohjaus, mitä olen koittanut. Ei muuten nykinyt tai muutenkaan oikkuillut. Ajelin varmaan tunnin ja ihastuin oitis.
-
litteät snorkkelit pehmeästä seoksesta menevät lyttyyn alipaineesta
Näin ainakin minulla mutta vain helteellä ja kone hyvin kuumana. Kun oikein kovasti kiihdytti niin kesken repimisen meno hyytyi. Vikaa etsittiin oikein voimallisesti monesta kohtaa. Bensiinin saantia epäiltiin ja muutamaa muutakin vaivaa ennen kuin kokeiltiin ottaa snorkkelit pois. Homman älysi mänttäläinen H-D rakentelija. Alkoi kiertämään punarajalle iloisesti. Nyt sitä ongelmaa ei ole kun mekaaninen pumppu toimittaa paineellista ilmaa palotiloihin ja kanavat saavat olla ahtaammat ja suodatin noin puolet alkuperäisestä.
-
Aika monen enduron ongelma tuo kumisnorkkeli. Mutta lähes välttämätön niissä oloissa. Kovien kanssa asia on monesti päinvastoin; ne on yleensä ihan oikeasti laskettu ja mitoitettu ko moottorille. Poistaminen saattaa sekoittaa imupuolta reilustikin. Kaverin katu-Yamahaan joskus tehtiin snorkkelin poisto ja reititin vielä johtosarjat muualta , etteivät tuki rungossa olevaa imuaukkoa. Commanderia sai penkissä säätää aika huolella. Tuli kyllä hyväkin.
-
Olen ymmärtänyt (kuten TTT kirjoitti), että Bellan saa pienillä muutoksilla vääntäväksi ja piristettyä. Vain alkuperäisiä hieman avarammat (esim.Agostini) pakovaimentimet sekä karttamuokkaus ("vääntökuoppa"pois), eikä siihen muuta tarvita. Noilla kuulemma poistuu jatkuvan kierrosnälän kiusa ja sitkeyden puute normaaliajosta.
-
Pitäisi nähdä Bellagion "Main Fuel"-kartta. Voisi jo sen perusteella tehdä päätelmiä ja hienosäätöakin ja katsoa mitä tapahtui.
Jospa nimimerkki Bellagio MMIX kopioisi, tai kopioituttaisi, pyörästään moottorinohjaustiodoston ja ottaa 3D Main Fuel-kartasta kuvakaappauksen. Sitten tänne kuvaliitteeksi. Iso raati voisi sitä sitten pähkäillä.
-
http://m.motorradonline.de/einzeltest/test-dynotec-moto-guzzi-bellagio-technische-daten/264152?seite=2 (http://m.motorradonline.de/einzeltest/test-dynotec-moto-guzzi-bellagio-technische-daten/264152?seite=2)
Tässähän on Bellagio, johon on asennettu pelkästään kokoputkisto. Sillä jo irtoaa 10 heppaa (prosentteina aika paljon..). Eli aika helppoja heppoja. Tuon boksin sisältöön ei nimenomaan ole kajottu.
-
"die ein mächtiges Interferenzrohr zwischen den Krümmern ziert" -> Google käännös: a powerful interference pipe between the manifolds
Eli tehokas yhdysputki pakokäyrien välillä. Se näkyykin tuossa TTTn linkkaaman jutun etusivun kuvassa (linkki (http://www.motorradonline.de/einzeltest/test-dynotec-moto-guzzi-bellagio/264152)) ja sillä saadaan vääntökuoppa pois ecu-karttoihin kajoamatta. Nykyisin, kun karttamuokkaus on helppoa, niin vääntö- ja tehokurveista saisi vieläkin nätimmät.
-
Myös kansia on kaiveltu.
-
Olikos Bellagiossa rosteriputket?
Nurmijärvellä on verstas jossa olen hitsauttanut Tig-menetelmällä erittäin nätisti rosteriosia. Tuon väliputken asennus tarvitsee väliputken, väliputken päälle jämptisti mahtuvaa putkea holkeiksi jotka hitsataan käyriin. Mitoitus on tehtävä putket paikoillaan ja holkit hepattava saman tien. Sitten käyrät irti, lopullinen hitsaus ja reikien aukominen käyriin.
Lisäksi tarvitaan kaksi rosteriklemmaria ja pakoputkentiivisteet. Tiivisteet saa merkkiliikkeestä ja klemmarit esimerkiksi hydrauliikkaliikkeestä.
Liitokset pitää olla jämptejä ettei pakokaasun joukkoon pääse ilmaa.
Norsa oy
Riitamäentie 56
01900 NURMIJÄRVI
Puhelin: 0400 -447720
-
Myös kansia on kaiveltu.
Liikesalaisuus - "puhdas kansiasia" koko juttu, tekijä kertoo. Olisiko jotenkin kuristettu ? Italiassa verotus ja vakuutukset menee hv määrän (50/75/100 ?) mukaan. Siksi "all Italian" 936cc/74hv. Pitäisihän 1200 kansien Bellassa muuten riittää.
Käyttöpyörään väliputki on hyvä viritys. Lisä alavääntö tuo mukavuutta ja kulutuksen väheneminen pidentää toimintamatkaa tankillisella.
Väliputki kuumenee edestakaisista pakokaasuista ja kiinnityksen tulee mahdollistaa elämisliike. Joissain on jäähdytysmansetti tai kuten nuoret paremmin elektroniikkaa ymmärtää, niin "jäähdytys-siili".
EDIT: "reine kopfsache" -> "pelkkää aivotyötä" oli väärä käännös, kopf=kansi, sache=asia.
-
Itse hitsasin aikanaan Centauron tavalliset teräsputkenpalat yhteen ja samalla laitoin väliputken. Liitteenä kuva.
Nykyisellä tiedolla laittaisin vain toisen pään klemmarilla ja toisen jousikiinnityksellä kahdella jousella jos materiaalina on rosteri. Rosteri ei kestä hyvin kiinteitä kiinnityksiä. Jousipäässä pitää olla pieni kavennus kuten liitekuvassakin näkyy jota vasten viistetty väliputken pää asettuu tiiviisti. Tavallisesta rosteriputkesta voi kylmätyöstönä prässissä sopivalla tuurna-vastamuottityökalulla tehdä tarkan laajennuksen.
-
Myös kansia on kaiveltu.
Tuota artikkelia on tulkaa moneen kertaan ja siinä ei minun mielestäni siinä ei Bellagion kansien kairaamisesta puhuta mitään. Saksan ei kyllä ole kummoinen, että voin olla väärässäkin.
-
Itse hitsasin aikanaan Centauron tavalliset teräsputkenpalat yhteen ja samalla laitoin väliputken. Liitteenä kuva.
Nykyisellä tiedolla laittaisin vain toisen pään klemmarilla ja toisen jousikiinnityksellä kahdella jousella jos materiaalina on rosteri. Rosteri ei kestä hyvin kiinteitä kiinnityksiä. Jousipäässä pitää olla pieni kavennus kuten liitekuvassakin näkyy jota vasten viistetty väliputken pää asettuu tiiviisti. Tavallisesta rosteriputkesta voi kylmätyöstönä prässissä sopivalla tuurna-vastamuottityökalulla tehdä tarkan laajennuksen.
Omaan tein kaksi-yhteen-kollektorin ja sillä hävitin h-putken tarpeen. Meni supistus helposti prässissä, kun sorvasin holkin, jonka läpi putken painoin. Myös laajennus onnistuu samalla konstin.
-
... siinä ei minun mielestäni siinä ei Bellagion kansien kairaamisesta puhuta mitään.
Ei puhuta suoraan kansista ja siksi ajattelin, ettei välttämättä ole kyse kurkkujen tai kanavien muotoilusta perinteiseen tapaan.
Google kääntäjällä Saksa->Englanti saan noista itse jotakin tolokkua:
Presumably he also leaves something away, machined, so to speak, entirely targeted material removal, but "without the replacement of parts"
Oletettavasti hän jättää jotakin pois, koneistaa, niin sanotusti, täysin kohdistettu materiaalin poisto, mutta "ilman osien vaihtamista".
Tästä tuli juuri mieleeni, että olisiko siellä sitten jokin kuristus, jonka poiston Dynotec/Hoffmann haluaa pitää salaisuutena.
-
Vois hyvin olla. Olis sitten poistettu kun lyhytiskuinen varmaan saisi etua yläkierroksille hyvästä virtauksesta. Voihan olla, että omat kurkut esim on nahkeat ja tilalle laitettu vaikka Grison kyrsät. Siinähän kirjoitellaan että osia vain vaihdellaan ilmeisesti merkin sisällä.
-
Väliputkellisia pakokäyriä voi etsiä valmiina (linkki (http://www.hmb-guzzi.de/shop/Exhaust/Downpipes/)) tai google kuvahaulla "Guzzi downpipe" ja "Guzzi krümmer".
p.s. Menee off-topic Bellagiosta ja on ehkä jo ollu täällä aiemmin, mutta tuli tuosta "osia vaihdellaan merkin sisällä" mieleen V7, jossa Griso 1200 moottori (linkki (http://www.bikeexif.com/moto-guzzi-v7-custom)).
-
EDIT: "reine kopfsache" -> "pelkkää aivotyötä" oli väärä käännös, kopf=kansi, sache=asia
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2090.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2090.0)
Tuota muistan myös itse miettineeni. Kävin juuri kysymässä selvitystä tähän sana-asiaan. Saamani käsitykseni mukaan hyvä käännös on tässä tapauksessa "pelkkää aivotyötä". Sillä korostetaan Hoffmannin "keksimiä" asioita. Että tärkeimmät oivallukset ovat tapahtuneet hänen päässään. Sanontaa käytetään silloin kun on puhe asioista jotka tapahtuvat "päässä". Myös silloin kun on kysymys mieltymyksistä tai tunteista: "en syö hevosen lihaa - no jaa, se on miten sen ajattelee", tässä myös voi sanoa "reine kopfsache", kerrottiin.
-
Ok. Noin sen alkuaan päättelinkin, kun juttussa "Hoffman tarkoituksellisesti jarruttelee. Liikesalaisuus." Perään tuo "reine kopfsache" - eli "puhdas pääasia", koko juttu. Kun ei halua kertoa, mitä on tehty, niin miksi olisikin sanonut sitten "kansihomma". Jotain sieltä ilmeisesti on - salaisena järjentuotteena - pois koneistettu tavanomaisesta poiketen.
Talven aikana joku purkaa omansa ja valistaa meitä tietämättömiä sekä uteliaita ? :o ;D
Wannabe Bellagio tunaajat pitävät ahtereillaan jakkaroita lämpiminä kynsiä purren näyttöpäätteiden edessä ;D
-
Moi,
Kiitos hyvistä kommenteista ja vinkeistä.
Olin yhteydessä 2014 Jens Hofmann'iin ja hän vastauksessaan oli oheinen resepti ja hinnoittelu.
3650 euroa oli mielestäni hieman liian kova hinta ja en jatkamut kirjeenvaihtoa.
Lisäksi hän pyysi lähettämään sylinterinkannet sekä ECUn etukäteen, jos aletaan hommiiin.
---
Bellagio Umbau
STRASSE
ORT RECHNUNG
15.10.2010
Pos Menge Bezeichnung Einzelpreis Gesamtpreis
1 1 Motorkit 1 500,00 € 1 500,00 €
2 1 Auspuffanlage komplett ( schwarz /schwarz) 1 650,00 € 1 650,00 €
3 Optikumbau 600,00 €
4 Kugelventil 13,40 €
5 Bremsbelag SV 43,50 €
6 1 Einspritzelektronik programmieren 500,00 € 500,00 €
7 Fat Bar Lenker mit Risern 199,00 €
Summe 3 650,00 €
Im Rechnungsbetrag sind 19 % MwSt enthalten = 582,77 €
Rechnungsbetrag zahlbar sofort rein netto ohne Abzug
---
terv Bellagio MMIX
Katsotaan tässä syksyn/talven mittaan, josko saisin sen polttoainekartan tänne analysoitavaksi