Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Syyskuu 16, 2015, 13:03:22 ip
-
Aiemmin oli pitkä ketju akkuasioista.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2777.0
Mutta taisi herättää enemmän kysymyksiä kuin tarjota vastauksia, ainakin itselleni.
Sekava tilanne kun niin paljon tarjolla ja monen kaltaista.
Cali EV:n akkukaupoissa päädyn nyt konservatiiviseen valintaan, Yuasa 53030.
Mahtuu Caleihin ja koeteltu perinteinen 30Ah.
Motonetistä 109,90e + akkuhappoa litra 5,90e.
Muutaman kerran talven mittaan ylläpitolaturi kiinni 1A latausvirralla, niin ennustan huolettomia vuosia patterin osalta.
Nestemäärän tarkistuksetkin perinteisessä akussa on vain hyvä asia, tulee samalla putsailtua paikkoja ja liitännät.
-
Akkumaailma on jonkinlaisessa murroksessa ollut jo hetken aikaa. Ennenvanhaan (pre -90-luku) ei tarvinnut miettiä akkuasioita kovastikaan.
Nyt on tulossa monennäköistä uutuutta markkinoille joissa tehoilmoitukset hämmentävät kun eivät noudata entisaikaisia linjoja: minullekin tarjottiin 5Ah akkua joka vastaa kuulemma 20Ah:n lyijyakkua. Myyjä vaan ei osannut selittää miten 5Ah on sama kuin 20Ah. Oli painoltaankin ihan olematon. En siis ostanut. Myöhemmin olen antanut itselleni kertoa että akut kuitenkin vastaavat tärkeiltä ominaisuuksiltaan toisiaan. Tosin uutuusakun latauksesta pitää huolehtia erikseen erillisellä erikoislaturilla joka maksaa sekin tietenkin erikseen.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-2000036169/
Toimin niin kuin ennenkin: ostan halvan lyijy- tai kalsiumakun per ajokausi joka sopii liki kaikkiin pyöriini. Eli matemaattisesti ilmaistuna: suurimman yhteisen tekijän mukaan.
-
Eikös nämä kuituakut ole aika nirsoja akkulaturin suhteen?
-
Ei kai siinä muuta, kuin ettei laturi paista menemään täysillä. Eli on sen verran älyä, ettei nosta latausvirtaa akulle sopimattomaksi. Älylaturit osaa kyllä lukea akkua sen verran, ettei keitä.
-
Pyöräni täydellinen huoltohistoriikki kuitteineen on osoittaununut varsin valaisevaksi monella tapaa.
Edellinen samanlainen Yuasa "53030" oli laitettu 2008 keväällä.
7,5v ikää siis, hyvin tuntuu vanhan konseptin patterit kestävän.
Ja hiipuu vähitellen, eikä laakista..
-
Tuurillaan jotkin akut kestävät jotkin eivät. Vaikka ovat saman valmistajankin tekemiä. Käyttöympäristön kunto vaikuttaa varmasti eniten. Missä kunnossa on latausjärjestelmä ja hukkaako (kuten nykypyörissä) järjestelmä energiaa silloinkin kun pyörä seisoo.
Myös pyörän käyttötapa vaikuttaa akun kestoon. Huonoin yhdistelmä on iso akku ja lyhyet siirtymät. Akku ei ehdi latautua täyteen ja silti pyydetään suurta käynnistysvirtaa vähän väliä.
Vanhemmissa pyörissä, joissa on valokatkaisin, ei välttämättä ole ajateltu että päivällä käytetään ajovaloja tai niitä jopa lisätään. Lataus on suunniteltu vähäisemmälle kulutukselle ja siksi näissä pyörissä olikin useasti volttimittari kertomassa missä mennään sähkön kulutuksen suhteen. Amppeerimittari olisi tässä suhteessa vielä selkeämpi ratkaisu.
Itsellä on Centaurossa vuonna 1999 asennettu amerikkalaisvalmisteinen "Moto Guzzi" geeliakku. Vielä viime vuonna pyörä lähti sillä käyntiin. Pyörällä ei ole ajettu vuosiin. Nyt akku on jo voimaton. Olisi ehkä pitänyt ladata sitä joskus.....
-
Hommasin Motonetin Euroglobe akun kesäkuussa ja elokuussa se oli jo hajalla. Jännite oli yön C-tek latauksen jälkeen liki 13 volttia, mutta virtaa ei siitä ulos saanut ollenkaan ja starttiyrityksen jälkeen jännite romahti. Takuuseen meni, mutta silti otti päähän mokoma puljaaminen ja autoilu ees taas. Otin rahat ja sijoitin ne Bilteman geeliakkuun, se on toiminut moitteetta tähän asti. Katsotaan mitä se sanoo keväällä.
-
Otin rahat ja sijoitin ne Bilteman geeliakkuun, se on toiminut moitteetta tähän asti. Katsotaan mitä se sanoo keväällä.
Oma kokemukseni on että se Euroglobe on se pahnanpohjimmainen. Siitä seuraavaksi varmempi on Bilteman lyijyakku. Saman firman geeliakusta on pääosin hyviä kokemuksia.
-
Euroglobet ei oikein kehuja kerää.
Naapurin geeliakku sippasi BMW:ssä alta kahden kauden.
Ja sen verran korvessa asutaan ettei ihan pätkäajoa.
-
Ostin Norgeni viime kesänä,siinä on Euroglobe akku.Se on toiminut ihan moitteetta mutta kiinnostais tietää akun ikä .Tutkin akkua ja löysin sen päältä koodin
K0317XA08 tietäiskö kukaan onko tuo valmistusvuosi?
-
Taidan laittaa Vartan lyijyakun Grisoon keväällä, näissä uuden sukupolven pyörissä on kaiken mualiman sähköelektoonisia heebeleitä senverran paljon, etten viitsi alkaa säästämään akun kanssa. Nykyinen on samanlainen ja ollut viisi vuotta käytössä, jännite tuppasi jo putoamaan alle 12 V:n jos pyörä seisoi viikon.
-
Hyvä akkuhan se Varta... 115 euroa maksoi ja kesti yli vuoden (eli huhtikuusta seuraavan vuoden syyskuuhun). ;D
-
Euroglobe on Ruotsin myydyin akkumerkki. Markkinajohtajaksi pääsee monin keinoin....
-
Varta on mulla ollut se paras akkumerkki, tähän asti. Vanhassa calissa ja kaffetissa on yhteinen akku, taitaa olla pian 10v vanha. Sportissa alkuperäinen yuasa taisi kestää yhden kesän. Tilalle ostettu euroglope kesti yhden talven... Nykyinen Exide tuntuu olevan sitkeetä sorttia, meinasin vaihtaa tälle kautta mutta vaihdankin vasta enskeväänä.
-
Mulla on ollut tasan yksi Varta. Korkkasi just takuuajan päätteeksi. Oli kaksinkertainen hinnaltaan, verrattuna seuraavaan.
-
Mulla on ollut tasan yksi Varta. Korkkasi just takuuajan päätteeksi. Oli kaksinkertainen hinnaltaan, verrattuna seuraavaan.
Noinhan kävi minullekin. Varta ei ole enää saksalainen merkki, amerikkalaiset omistavat.
-
Benellistä kävin eilen Vartan hakemassa pois. Keräykseen. Ajettu viimeksi 2003. Nyt virraton ja viraaton. Ei kuitenkaan liene akun vika vaan pitkän varastoinnin.
-
Lähinnä Yuasaan luottanut ja osoittautunut luottamuksen arvoiseksi. Kuusi kautta ollut Grisossa Yuasa ja jos hinta on 180 eur tällä hetkellä ja sen jakaa tuolla kuudella vuodella osamääränä on paljon vähemmän kuin ns. halpis akku. Myös edellisessä japsin ihmeessä oli Yuasa. Kelkassa ollut pari talvea Euroglobe eikä siinäkään valittamista - tosin ostin siihenkin nyt Yuasan testimielessä kun siinä on CCA yli 300.
-
Pitäis varmaan kasata kaikki vanhat akut tien varteen. Kyllä kansallispukumiehet ne kierrättää..
-
Hyvät kokemukset on Yasasta, mutta alan ammattimies osasi kertoa, että kun niiden valmistus(ta) on siirtynyt Kiinaan, niin laatun on tullut huomattaavasti lisää vaihtelua. Nyt on frovan Ducatissa Exide, ei ollut hassun hintainen mutta saas nähdä montako kautta sen kanssa pärjäillään.
-
Exide agm -akku,ja loppui murheet, maksoi tosin 170€ ! Jaksaa pyörittää vaikka ei ihan ekalla starttaiskaan. Talveksi älylaturi kiinni ja keväällä ei kun vaan....
-
Mä laitoin keväällä m-bat merkkisen ja toimi ainakin tän kesän. Hintaa kova 39 eeroo muistaakseni. Vaan mikä akku on made in Ranskalainen. Poistin vollesta patterin jossa leima 43 03 eli 12 vuotta ikää. Akku toimii vielä mut kun ovet on vähän aikaa auki jännite laskee alle 12v mut lähtee silti käyntiin. Akussa on Volvon merkki mut ei se sitä itse tee.
Niin toi M bat meni siis GS:ään