Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kalina - Syyskuu 11, 2015, 21:41:04 ip
-
Juuri kotipihaan ajaneena tein huomion että calin muuripadan kokoinen valonheitin ei vain riitä, liekö ikänäöllä osuutta asiaan. Onkos kokemuksia valojen parantelusta, led, xenon tai muusta?
-
Veikkaan että löydät haulla. Jotenkin muistelen jonkun palstalaisen asennelleen tarvike-xenonin Caliin.
-
Tuu hakeen tuo lyhty ja sovittele. Muistaakseni on hyvä. Jonkun hontan taitaa olla, oli mulla joskus calissa. Johtoja vaan saa vetää, pitkillä pitää palaa molemmat lamput.
-
Mitäs jos: Ohita virtalukko releillä valojen osalta, mittaa että moottorin käydessä akkujännite tulee
polttimolle ja ettei maapuolellakaan ole jännitehäviöitä. Pese umpio sisältä vaikka astianpesuaineella ja etsi
uusi hyvälaatuinen (Kallis?) polttimo?
-
Kiitos Ikkala. Mutta vaikka monikulttuurisuus onkin päivän sana niin koitan ensin tuolla alkuperäisellä. Sen verran tuore tapaus tuo Kusti minulle että en tiedä onko tuo valo edes releistetty kun ei ole ainakaan on/of katkaisinta vaan valot aina päällä. Täytyy etsiä kaavio. Sellainen jännä huomio että en saanut H4 polttimoa sopimaan tilaansa noin vain. Kannan metallilaipan säteestä piti työstää noin 2 milliä pois ennenkuin suostui putoamaan tilaansa. Kokeilin kahdella eri polttimolla. Syy avaamiseen oli outo valokuvio, joka johtui juuri tästä syystä. Polttimo ei ollut tilassansa.
-
Ei taida olla releen takana. Ainakin ennen ollut Guzzeissa tapana kierrättää sähkö katkaisijan kautta.
-
Ei taida olla releen takana. Ainakin ennen ollut Guzzeissa tapana kierrättää sähkö katkaisijan kautta.
Joskus vuosia takaperin pistin 100W "H4"-polttimon. Sitä varten sitten vedin lyijykynän paksuiset johdot akulta releen läpi polttimolle.
Olihan se hyvä.
Aina hetken kerrallaan. Yli tuhatta kilometria ei polttimot kestäneet. Siitä eteenpäin olen sitten käyttänyt vakio-H4-polttimoita. Aihe on siinä mielessä ajankohtainen että eilen huomasin lyhyen valon pimenneen, mutten ole vielä ehtinyt katsoa tarkemmin: onko vika venäläisessä releessä (jonka pistin joskus vuonna 2004 jossain eteläisessä Siperiassa) vai onko ihan vaan tylsästi mennyt lampusta lanka poikki.
Melkeinpä tekisi mieli laittaa jälkiasennus Xenon-"H4". sellainen löytyy hyllystä, mutta ne hiton ballastit menivät jonkun vanhan auton mukana kun myin, enkä ehtinyt kerätä pois. Valoteho oli sellaisen kanssa kerrankin riittävä.
-
Nuo ballastit ei kamalia maksa Ebaysta tilaten. Toimitusaikahan niillä tietenkin on.
-
Tommoisen
http://www.ebay.com/itm/1x-Motorcycle-Bike-3600LM-H4-30w-CREE-LED-HeadLight-H-L-Head-Beam-bulb-White-/221572864508
on joku Bemariin laittanut, ja kehuu hyväksi:
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/281720-Päävaloksi-CREE-LED-it
Taidan tilata samanlaisen ja kokeilla, sopiiko umpion sisälle. Jäähdytin on vähän kookas.
-
Kannattaa sitten varautua vastaantulijoiden valon vilkutteluihin. Tavalliseen paraboliheijastinumpioon laitettuna, valokuvio on häiritsevä.
-
Nonnii, LED-lamppu tuli ja on asennettu. Jäähdytin on kyllä iso, ei mahdu umpioon ilman erikoiskonsteja. MilleGT:n umpion takaseinässä on jostain syystä reikä, joka on peitetty muovilevyllä. Sen kun ottaa pois ja hiukan vääntelee kierrekorvakkeita, niin jäähdyttimen saa sojottamaan umpion takaa ulos.
Valoteho on H4:ään nähden jotain ihan toista. Valokuvio on yllättävän terävä, eikä näytä edestä katsoen häikäisevän kuvion ohi yläpuolelle, eli hajavalo jää vähäiseksi. Tänään piti ajellakin hämärällä, mutta sainkin vettä niskaan jo riittävästi.
-
Stelvioon laitoin myös LEDit kumpaankin etuvaloon ja nyt syksyllä on päässyt kokeilemaan. Lyhyessä valossa ei ole terävää rajausta mikä on oikeastaan hyvä. Kukaan vastaantulija ei ole vilkutellut valoja. Säätäisikö ylemmäs. Lyhyen valon kuvio on tasainen kuten myös pitkillä. Ainoa moite on se, että kun valossa palaa käytännössä pitkillä myös lyhyet niin etuala on tarpeettoman kirkas. Valot näyttää syksyisellä asfaltilla riittävän kauas. Suosittelen.
-
Norgen umpiossahan lienee siloinen lasi ja muotoiltu heijastin/pohja? Siinä tuollainen varmaan paremmin toimiikin.
-
Norgesta en ole niinkään varma kun siinä lienee useampi umpio mutta Brevassa on omasta takaa ihan kunnon valot. Se vain että lyhyet palavat pitkien kanssa yhtä aikaa. Lyhyt on perinteisellä heijastimella ja sileällä lasilla mutta pitkä valo on projektorilinssillä varustettu. Ainoa ongelma on se että jos lyhyet näyttää sopivasti niin pitkät näyttää liian pitkälle ja etuala on liian valoisa.
-
Rihlatulla lasilla tahtoo tulla liikaa valoa, kun ledissä syttyy lisää tuikkuja kun kytkee pitkät. Kun tavallisella halogeenilla käytetään eri tason sydäntä ja kauhaa valokuvion muutokseen. Hehkulankapolttimot ovat niin laimeita, ettei niistä lähde häiritsevää määrää valoa vaikka molemmat karvat palaa samaan aikaan.
-
Ajettua: Soraisella mutkatiellä valoa saisi olla kauemmas ja pitääkin ensinnä säätää hieman ylemmäs kun ei ainakaan nyt vastaatulevat vielä vilkuttele. Lisäksi Pegasosta on tarkoitus siirtää xenoneilla terästetyt Boschin 100 milliset lisäpitkät Stelvion poskirautoihin alkuperäisten sumuvalojen kiinnikkeitä hyväksi käyttäen.
Tosin tämän syksyn pimeä ajelut alkaa olla jo miltei loppu mutta Pegasoon tilasin myös ledit, H11, ajovaloihin. Ylemmässä valossa on pätkä ja alemmassa pitkä. Pitkillä palaa molemmat, Ainakaan alkuperäisillä halogeeneilla valot eivät olleet kovin ihmeelliset. Talvikäytössä kirkkaammat ledit voivat antaa riittävän valon. Saisi poistaa nuo rumat lisäpitkät.
-
Kokemuksia LED-polttimosta muutaman sadan kilsan hämärä- ja pimeäajon jälkeen:
Lyhyt valo on erinomainen. Valokuvio on leveämpi kuin normi-H4:llä, ja se on ehkä parempikin kun ajatellaan että mitä kaikkea sieltä pientareelta voi olla tielle pomppaamassa.
Pitkällä valolla palavat siis kaikki 3 LEDiä, eli sekä lyhyiden 2 lediä että pitkien kolmas led. Jos vielä enemmän harrastaisin pimeällä ajoa, voisi lisäpitkät olla paikallaan. Näilläkin kyllä pärjää.
Yksikään vastaantulija ei ole vilkuttanut valoja, vaikka olen koittanut suht tarkkaan suunnata valon pystytasossa näyttämään mahdollisimman kauas.