Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: peltsi - Syyskuu 06, 2015, 19:18:15 ip
-
Viimein vuoden -85 cal II antautui ja alkoi huohottaa ja savuttaa. Sylinterin avaaminen paljasti katkenneen männänrenkaan ja sen aiheuttaman pahan jurmun oikeassa sylinterissä. Käsittääkseni sylinteri on erikoispinnoitettu (nicosil..) eikä siten porattavassa. Osatteko vinkata noviisille, mikä ratkaisu olisi paras, eli saako uusia pyttyjä ostaa järjelliseen hintaan vai onko pinnotus Suomessa mahdollista? Pikaisella googletuksella ja kyselyillä en ole päässyt ihan selvyyteen asiasta.
-
Pinnoituksista en tiedä mutta edullisena laittona käytetyn sylinterin hankinta mäntineen voisi olla ratkaisu. Uudet sylinteri/mäntäsarjat taitavat maksaa helposti pyörän hinnan. Kokonainen käytetty moottorikin tai jopa peruskorjattu moottori olisi ehkä vaihtoehto.
Katselehan esimerkiksi tuolta käytettyjä komponentteja: http://www.tlm.nl/webshop/en/used-cyl-piston-1000sp-2-etc-us-29060200r-moto-guzzi
-
Eurooppalaisesta purkaamosta pytty/mäntä-sarja ei kamalia Caliin maksa.
Tuolla toisaalla on kasattuna nettilinkkejä, josta löytyy.
-
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Cylinder/Cylinder-compl-Cal-2-Cal-3-SP-2::752.html ei tuokaan nyt kovin paha hinta ole.
-
Ei oo kallis. On vaan saatavuus punaisella.
-
Kiitos linkeistä, vaikuttavat hyviltä vaihtoehdoilta. Etenkin tuo uusi muki saksanamaalta oli sangen huokea. Jos nyt sellaisen hankkii, lienee viisasta ainakin männänrenkaat uusia toisellekin puolelle. Sinällään siellä pitäisi olla kaikki kunnossa, mutta kai pyörällä on ainakin puoltoistasataatonnia menty.
-
Se S-D:n pytty/mäntäsatsi ei sitten ole "originale moto guzzi" vaan tarvike. Varaosanumeron perässä on tuo Z.
Kyllähän näillä ajaa: http://www.sport-touring.net/forums/index.php?topic=71924.0#.VeyDYJeNg5I
-
http://www.hmb-guzzi.de/shop/Guzzi-Motor/Kolben-Zylinder/Zylindersatz--Cali-2--Cali-3--SP-2-2163.html
Kysypä tuoltakin!
-
Paljonko on Calilla ajettu ? Minulla on samanlainen ollut uudesta lähtien. Alun kolmatta mittarillista. Kestäähän nuo sylinterit ikuisuuden, jos ei tuollaista vauriota tule kuten männänrengas poikki tms
-
Omia havaintoja on sylinteripinnoituksen irtoamisesta joka johtui ilmeisesti kylmäkäynnistelystä alle -20C pakkasella.
Mäntä/männänrengasvikoja ei ole sattunut omalle kohdalle mutta melkomoisella päittäisvälyksellä kylläkin. Ei välystä mäntään vaan itse männänrenkaan kulumisesta joilloin sen puristusvoima heikkenee ja renkaan päittäisvälys kasvaa joten puristuspaine alenee. Rengastus uusilla renkailla auttaa.
Kerran on kohdalle sattunut pikeytynyt/karstainen mäntä. Palotilaan oli päässyt ilmeisesti pitkän aikaa öljyä ja männänrenkaat olivat jumiutuneet ja puristus alentunut. Mäntää ei tässäkään tapauksessa tarvinnut vaihtaa. Venttiilit, ohjurit ja seetit kunnostettiin, karsta poistettiin ja mäntä rengastettiin puhdistuksen jälkeen uudelleen ja meno jatkui. Tosin vajaan baarin ero sylinterien välille jäi puristuspainemittauksessa. Remontoidussa alempi. Ehkäpä se tasoittui kun matka eteni. Tämä oli ainakin oletuksena.
Sylinterien pinnoitukset vaikuttavan kestävän hyvin pitkään. Arvelisin että männänrenkaiden vaihto hyvissä ajoin vaikuttaa merkittävästi sylintereiden kestävyyteen mutta en osaa sanoa milloin männänrenkaat pitäisi vaihtaa. Se varmaan selviäisi puristuspainemittauksin esimerkiksi 50.000 km välein, tai useamminkin, niin näkisi onko puristuspaine alentunut merkittävästi edellisestä mittauksesta. Se kertoo lähinnä männänrenkaiden ja venttiilien kunnosta. Senkin pystyy puristuspainemittauksella erottamaan mutta vuotomittaus kertoisi tarkemmin.
-
Omia havaintoja on sylinteripinnoituksen irtoamisesta joka johtui ilmeisesti kylmäkäynnistelystä alle -20C pakkasella.
<snip>
Muistelen jostain lukeneeni, että yhtenä syynä siihen, että Suomen poliisi luopui Guzzeista olisi ollut se, että kylmällä moottorilla kiireinen lähtö olisi irroittanut sylinterien pinnoituksia ja johtanut kiinnileikkautumisiin. Ei hyvä, tietenkään kun poliisi joutuu tekemään pikalähtöjä.
-
Poliisin Guzzeissa oli kovakromipinnoitus pytyissä ja sille oli tosiaan tyypillistä, että konetta suositeltiin käytettäväksi lämpimäksi tyhjäkäynnillä muutama minuutti. Nicasil-pyttyjen pinnoitusten pysyvyydestä on omakohtaista kokemusta runsaasti 300k. Alkuperäistä on sekä pytyt, männät että renkaat, ei pahemmin huohota eikä kuluttele öljyäkään.
-
Suht hyvin se pysyy pinnassa; omasta Lariosta tippui venttiilin lautanen ja pyöri muutaman kerran pytyssä. Lommolla se pinta on, muttei rikki. Eihän tuolla tietenkään käyttöarvoa enää ole, mutta huomiona vain.
-
Täältä löytyy -87 LM:n n.30tkm ajettu alkuperäinen satsi.
Sopivuus Caliin?
T,
Jukka
-
Männissä erilaiset helpotukset venttiileille. Käynee kyllä näin päin suoraan. Rutistus voi nousta..?
-
Puristus saattaa tosiaan nousta. Se ei ole yksistään huono ilmiö. Voi vaatia sekä kaasuttimien että eritoten sytytyksen hienosäätöä. Värinät voivat lisääntyä. Mutta tuskin niin paljon että haittaisi.
Jos FOT:lle jää satsi hyllyyn niin voinen keskustella asiasta. Saattaisi olla tarvetta.
-
On sellainen muistikuva että ei mahdu kääntymään yläkuolokohdassa sellaisenaan.
Tosin silloin LM:n sylinteri-mäntäsarjaa sovitettiin SP kolmoseen.
-
Täältä löytyy -87 LM:n n.30tkm ajettu alkuperäinen satsi.
Sopivuus Caliin?
Sylinterit?
Motomatille: Ootellaan, miten tämä etenee -palataan tarvittaessa...
T,
Jukka
-
Luulen, että pyörällä on ajettu noin 150 tkm. Vika tuli siksi, että männäntapin lukitusrengas oli irronnut. Muuten sylinteri näyttää uutta vastaavalta. Tapin lukitusrenkaan irtoamisen ja sitä seuranneen rengasvaurion tekemä ura on tosi syvä. Tilailen lähipäivinä Saksasta, ellei sitten olisi tosiaan järkevä kokeilla tuota "melkein samaa". Onko siihen asiaan muita näkemyksiä? Millaista hintaa Jukka pidät satsilla?
-
Männäntapin lukkorengas on eräänlainen vitsaus silloin kun rengasta on käsitelty väärin ja se on menettänyt osan jännityksestään, käytetty vanha uudelleen, asennettu väärään asentoon tai se ei olekaan kokonaan urassaan.
Valitettavasti tiedän vikatapauksia joissa ei ole välitetty uusia näitä parin euron hintaisia osia koneremontin yhteydessä. Toisinaan ei vikaa tule mutta riskiä ei kannattaisi ottaa.
Tämä siis lukkorenkaasta noin yleisesti koska vikoja on ilmennyt.
Seegerirengas ei korvaa lukkorengasta vaikka niitäkin on nähty asennetun em seurauksin.
-
Kaverin Nortoniin oli joku "ammattientisöijä" laittanut seegerit männäntapille. Liikkeellehän ne lähti ja pyttyyn pari milliset urat..
-
Laita Peltsi tarjous tuolta http://www.tlm.nl/webshop/en/catalogsearch/result/?cat=15&q=pistons (http://www.tlm.nl/webshop/en/catalogsearch/result/?cat=15&q=pistons) pohjalta yv:nä.
T,
Jukka
-
Moi, ehdin tehdä jo tilauksen täältä:http://www.hmb-guzzi.de/shop/Guzzi-Motor/Kolben-Zylinder/Zylindersatz--Cali-2--Cali-3--SP-2-2163.html
Kiitos kaikille vinkeistä ja avusta, nyt odotellaan laivarahtia ja kohta päästään kasaamaan. Cal kakkosen käytetty nopeusmittari muuten kiinnostaisi myös, jos jollakulla pyörisi sellaisia nurkissa.
-
Cal kakkosen käytetty nopeusmittari muuten kiinnostaisi myös, jos jollakulla pyörisi sellaisia nurkissa.
Mulla joitakin mittareita on mutta en tarkkaan muista että minkälaisia. Katson huomenna kun käyn Benelliasoissa tallillani.