Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Syyskuu 06, 2015, 15:16:58 ip

Otsikko: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 06, 2015, 15:16:58 ip
Tulipa tänään eteen tilanne kylmissä ja kosteissa olosuhteissa että sammutin Brevan siksi aikaa että kaveri sai tankattua omansa. Siitä sitten jälleen virta päälle niin mittaristoon syttyi punainen kolmio eli vikavalo ja ajotietokoneeseen iso Service -teksti. Napsautin virran pois ja kohta uudelleen päälle. Valo säilyi näytössä, Käyntiongelmaa ei kuitenkaan ollut.
Kotiin päästyäni naputtelin ajotietokoneen pyytämän huoltokoodin jolla pääsee katsomaan mm diagnostiikan vikamuistit. Kohdassa 07 oli ruksit. Se tarkoittaa että oli havaittu häiriö öljynpaineanturin toiminnassa. Itse öljynpaineen vikakoodihan on 08.

Tein vikakoodin poiston ja kytkin virrat pois ja hetken kuluttua uudelleen päälle. Vikavalo ei enää syttynyt. Käynnistin moottorin eikä vikavalo syttynyt silloinkaan. Tosin ajoin pyörän vain talliin.

Olisikohan ollut vain kostean ilmanalan vaikutusta. Sää oli todella usvainen ja näkyvyyttä useita kilometrejä ennen pysähdyspaikkaa ei ollut kuin muutaman kymmenen metriä.

Tässä muutama mittariston kautta luettava "Dashboard"-koodi:
Immobiliser fault: key code read but not recognised DSB 01. Virta-avain ja ajonesto-ongelma.
Immobiliser fault: key code not read
(key not present or transponder broken) DSB 02. Virta-avain ja ajonesto-ongelma.
Immobiliser fault: Antenna broken (open or short-circuit) DSB 03. Ajonestossa vikaa.
Immobiliser fault: internal controller fault DSB 04. Ajonestossa häiriö.
Fuel sensor fault DSB 05. Polttoainemittarin ongelma.
Air temperature sensor fault DSB 06. Ilman lämpötila-anturin vika.
Oil sensor fault DSB 07. Öljynpaine-anturin vika. (Öljynpainehäiriö)
Oil pressure fault DSB 08. Öljynpainehäiriö. (Öljynpaine puuttuu tai on alhainen.)

Kaikki ovat tietysti harmillisia ja osa keskeyttää matkanteon siihen paikkaan. Erityisesti tuo 08-koodi saisi meikäläisen miettimään käynnistystä uudelleen vian ilmettyä.
Viat 05 ja 06 eivät välttämättä katkaise matkantekoa mutta ECU voi siirtyä vikasietotilaan ja antaa polttoainetta vain sen verran että pyörällä voi ajaa hiljalleen. Öljynpaine jos on alhainen niin mittaristoon pitäisi silloin syttyä kaksi punaista varoitusvaloa tai ainakin öljynpaineen alhaisuudesta kertova valo. Todennäköisesti molemmat.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: Camn - Syyskuu 06, 2015, 15:31:28 ip
Lainaus
Oil sensor fault DSB 07. Öljynpaine-anturin vika
Miten tulee heti mieleen että nämä ovat sellaisia vikailmoituksia, että niitä ei näy koskaan eculla, ei tule siis GuzziDiag -vikalistaan. Tuo öljynpaineanturin vikailmoitus on varmankin tärkeimpiä sellaisista. Air temperature sensor mudostaa näköjään poikkeuksen, näkyy molemmissa.

Tässä selväkieliset 5AM vikailmoitukset, vikakoodilla tulee sitten paljon muutakin
FaultI_1 = Throttle sensor
FaultI_2 = MAP sensor
FaultI_3 = Lambda sensor
FaultI_4 = Engine temperature sensor
FaultI_5 = Air temperature sensor
FaultI_6 = Battery voltage
FaultI_7 = Enrichment
FaultO_1 = Injection left
FaultO_2 = Coil left
FaultO_3 = Coil right
FaultO_4 = Injection relay
FaultO_5 = Main relay
FaultO_6 = Injection right
FaultF_1 = Auto calibration
FaultF_6 = RPM sensor

Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 06, 2015, 16:13:29 ip
Itse olin jo melko varma, ennen tarkistusta, että nyt ajotietokone kettuilee lämpötila-anturin räpläyksestäni. Olikin helpotus että ei kuitenkaan vaan vika onkin enemmän satunnainen sekä tiedossa on että öljynpaineanturit ovat kulutustavaraa. Edelleen alkuperäinen paikoillaan. Olisikohan aika uusia ihan vain varmuudeksi....
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 06, 2015, 17:45:05 ip
Öljynpaineantureita näyttäisi olevan kahta perustyyppiä: hyvälaatuisia ja huonolaatuisia.
Huonolaatuisen tunnistaa siitä, että paineentasausreikä on muovikotelossa sähköliittimen juuressa.
Hyvälaatuisissa se taas on ontossa sähköliitinputkessa.

Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 06, 2015, 18:24:17 ip
Autokaupan öljynpaineanturit tuskin käyvät Guzziin. Ovat tyypillisesti arvoltaan alle yhden baarin. Yleensä 0,3 - 0,6 baaria. Siis se paine jonka alle oleva paine sytyttää öljynpainevalon. Guzzissa taasen on painetta noin 4 baaria.

Öljynpainevalon toimivuus on helppo tarkistaa niissä pyörissä joissa se ei tapahdu automaattisesti virran kytkemisen jälkeen. Jos öljynpainevalo syttyy virran kytkemisen jälkeen ja sammuu käynnistyksen yhteydessä on asia todennäköisesti kunnossa. Jos valo ei syty odotetusti niin johtimen irrottaminen anturista ja sen kytkeminen johonkin paljaaseen metalliin sytyttää öljynpainevalon kun virta on kytkettynä. Jos ei syty on polttimo palanut tai johto on jostain poikki.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 06, 2015, 18:33:45 ip
Tarkoitin hyvä- ja huonolaatuisilla nimenomaan Guzziin tarkoitettuja malleja.
Toteaisin, että öljynpaineanturin toimimattomuus voi olla huomattavasti
vivahteikkaampaa kuin kuvaamasi. Tästä oli pitkä ketju joskus ehkä 3 vuotta sitten.

Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 06, 2015, 19:08:11 ip
Lainaus
öljynpaineanturin toimimattomuus voi olla huomattavasti
vivahteikkaampaa

Aivan. Voi toisinaan toimia aivan normaalisti ja sitten yhtäkkiä lamppu syttyy. Ajo seis ja tutkimaan onko painetta vai ei. Useimmiten on painetta ollut ja anturi vain kiukuttelee ja kohta taas valokin sammuu.
Siksi mainitsin automallin anturin että sillä on joskus matka pelastettu kun alkuperäinen on sylkäissyt sisuksensa ja litran öljyä parkkihallin kattoon. Harvalla lienee anturi matkassa mukana.

Tämänpäiväisestä oireesta päätellen saattaa olla edessä Brevan anturin vaihto. Ihan kohta tulee öljynvaihtohuolto vastaan. Samalla ehkä muljautan anturin paikoiltaan ja laitan uuden. Usein on käynyt niin, ainakin omalle kohdalle, että kun on laittanut uudet öljyt niin ensimmäisessä käynnistyksessä sen jälkeen anturi menettää kykynsä ja valo jää palamaan.

Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 06, 2015, 19:29:06 ip
Harvalla lienee anturi matkassa mukana

Urpollapa on. Silloin muutama vuosi sitten kun heikkolaatuisia antureita meni liukuhihnalta
tuli laitettua satulan alle vara-anturi ja vaihtoon soveltuva työkalu. Siellä ne ovat
edelleen, vaikka ei ole tarvinnut.

Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 06, 2015, 19:37:09 ip
No eikös sulla pätkinyt se näyttö jo aiemmin. Ettei kuitenkin ole mittariston sisäinen katkos.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 06, 2015, 19:50:19 ip
Juurikaan se näyttö ei pätkinyt. Varoitusvalot ja mittarit ovat toimineet moitteetta kaiken aikaa. Sen yhden kerran oli ajotietokoneen näyttö mykkä kahdensadan metrin matkan. Sitten sekin tuli takaisin. Epäilen hetkellistä kytkentähäiriötä tai muuta tietoliikennehäiriötä. Jälkeenpäin ei ole oireillut.

Mutta asiassa voi olla perää että mittaristo tietokoneineen vain itsekseen sekoilee. Toistaiseksi asia on kunnossa. Viikolla varmaankin ajelen jälleen kun kelejäkin on luvattu.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 06, 2015, 20:28:02 ip
Eihän sen vian kummoinen tarvi olla, kun se on vaikka piirilevyn monikarvaliittimen juotoksessa. Tai jonkun kampaliittimen klipsu löystynyt tms.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 08, 2015, 21:08:44 ip
Tänä ehtoona Tampereen Mustalahdesta lähtiessä laittoi taas Brevan vikavalon loistamaan. Kotitallille päästyäni sammutin pyörän, auoin tallin ovet ja laitoin virran uudelleen päälle niin vikavalo ei enää loistanut. En ryhtynyt hämärässä tallissa enää tutkimaan vikalogeja. Aamulla on aikaa siihen. Mitään toimintahäiriöta ei ole ilmennyt. Palaan asiaan.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: NorgeGTL - Syyskuu 09, 2015, 07:27:52 ap
Norgessani oli takavuosina häikkää öljynpainesysteemin kanssa eli näyttöön ilmestyi öljykannun kuva. Vika korjaantui kun mopo kävi Piikkiössä ja siihen laitettiin uusi ohjelma, anturi sekä varmuuden vuoksi myös pumppu ja ventiili. Öljynpaineet oli olleet ihan ok. Samoja aikoja oli jossakin Grisossa samaa vaivaa.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 09, 2015, 10:02:18 ap
Lainaus
Piikkiössä ja siihen laitettiin uusi ohjelma, anturi sekä varmuuden vuoksi myös pumppu ja ventiili.
Oho, olipas varman päälle ja varmaan myös turhaan.
Tarkoittanet "ohjelmalla" moottorinohjaustiedostoa? Se tuskin vaikuttaa millään tavalla ö-paineen merkkivaloon. Anturin vaihto oli se vaikuttava toimi. Pumpun vaihto oli myös aivan turhaa ja jos "venttiilillä" tarkoitetaan ö-paineen säädintä niin vielä turhempaa. Ei voi ymmärtää mikä oli vaikuttimena noihin muihin vaihtoihin.

Öljynpaineen mittaus kertoo kyllä onko painetta vaiko eikö. Paineensäätimen mittaaminen on sinänsä helppo homma mutta vaatii öljypohjan irrotuksen. Pumpun vaihto vaatii laturin hihnan irrotuksen, jakopään kotelon avaamisen ja jakoketjun irrotuksen. Melkoinen homma "vain varmuudeksi".

Vain V10-koneissa on ollut ö-pumppuongelmia koska niissä on kovin hentoinen pumpun laakerointi ja hammaspyöräjakopää joka aiheuttaa akselille poikkeuttavaa voimaa. Kun sen tietää niin voi ennaltaehkäistä vaivan laakeroitsemalla uudelleen pumpun hyvissä ajoin. Itsellä Centaurossa 80.000 km kohdalla.

Tuota moottorinohjaustiedoston vaihdosta: On hyvä ottaa ensin varmuuskopiotiedosto vanhasta moottorinohjaustiedostosta ennen kuin asennuttaa uuden. Uuden asennuksen yhteydessä vanha pyyhkiintyy peruuttamattomasti pois. Homma onnistuu GuzziDiagin lisäohjelmalla "Reader" ja on varsin yksinkertainen toimi. Aina ei uusi "päivitys" olekaan toiminut kunnolla.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 09, 2015, 10:14:08 ap
Tuosta ohjelmapäivityksestä lienee jo aikaa, eli ei varmaan ole GD-kikkailu ollut vielä tapetilla.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 09, 2015, 10:45:28 ap
Siltä varaa kirjoitin, noin yleisesti, että nykyiset Guzzin omistajat/haltijat voivat varmistaa pyöriensä toiminnan vastaisuudessakin. Samalla saa digimateriaalia jos kiinnostaa harjoitella tiedostojen muokkausta ja siten kehittää omaa osaamistaan ja pyörän kulkua. Valmistajaa ja sen moottorinohjaustiedostoja kun sitoo päästö- ja melumääräykset. Meitä tavan tallaajia ei niinkään.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: NorgeGTL - Syyskuu 09, 2015, 21:43:13 ip
Varmuuden vuoksi kuulemma tekivät. Ei ole toistunut sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Dashboard error
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 09, 2015, 22:18:33 ip
Tuo itsekseen loistanut vikavalo joka sammutuksen ja uudelleen virran kytkemisen jälkeen katosi oli jättänyt ajotietokoneen muistiin tiedon häiröstä (Fault 07) mutta aktiivista ruksia ei ollut eikä ECUn puolella ajotietokoneesta että GuzziDiagilla katsottuna ollut vikamerkintää kummassakaan vikalogissa.

Tänään päräytin reippaan 350 km lenkin. Mahtava ajosää: lämpötila vaihteli 11 ja 14 asteen välillä ja sää oli puoliksi pilvinen ja puoliksi puolipilvinen. Oikea toiveajosää.
Ensimmäinen pätkä oli liki pelkkää mutkatietä noin 220 km ja sen jälkeen pysähdys pariksi tuntia. Ei vikavaloa lähtiessä eikä matkalla. Pysähdyksen jälkeen ajoin moottoritietä takaisin kotiapäin ja välillä hieman luukutin kaasuläppiä etteivät jumiudu. Keskinopeus oli kuitenkin 111 km/h ettei sitä voinut hurjasteluksi sanoa. Ei vikavaloa lähtiessä eikä perillä. Tunnin kestää Myllykukosta Peltolammille.

Se vikavalon esiintymisessä on outoa että se syttyy vain virrat kytkiessä moottorin ollessa sammuksissa. Katoaa joko itsekseen kun käyttää virrat pois ja kytkee uudelleen ja jättää vikamuistiin tiedon tai lähtee pois vasta kun aktiivinen vikailmoitus ja vikamuistitieto poistetaan. Mitään haittaa ajamisen suhteen ei ole jos ei sitten se että valo tillittää silmään. Tänään asiaa ei ilmennyt. Takarengas menee huomenna vaihtoon.