Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Junkers - Syyskuu 03, 2015, 00:18:12 ap
		
			
			- 
				Ajokelejä on varmaan vielä jäljellä, mutta pienemmillä teillä ajellessa saa alkaa varoa maatalouskoneita. Toissalauantaina tuli Nummen ja Pusulan välillä vastaan ensimmäinen leikkuupuimuri. Vaikka oli leikkuupöytä irroitettu erilleen, niin melkein koko tien leveyden vei ilmankin. Guzzilla mahtui kohtaamaan, henkilöautolla olisi ollut jo heikkoa. Varovainen saa olla myös näitä koneita ohitellessa, kääntyessään kun leikkupuimuri tarvitsee koko tien leveyden ja vilkkujen kunto / käyttö on puimureissa ja viljakuormia kuljettavissa traktoreissa toisinaan vähän niin ja näin. Myös kyntöaurat perässä kääntyvä traktori saattaa hetkellisesti tukkia koko tien. Myöhäinen ja ilmeisen kostea korjuukausi tuo takuuvarmasti melkoisen määrän liukasta savea teille.
Töitäänhän maanviljelijät tietenkin tekevät, mutta hieman lisää vaaranpaikkoja se mottoripyörällä liikkuville tuo.   
Suosittua Hill Street Blues-televisiosarjaa mukaellen: Be careful out there.  
			 
			
			- 
				Jeppis. Ja näkyy koivunlehdetkin vaihtaneen väriä. Ovat varisseet viikon verran jo. Ehkäpä tuo keli tuosta vähän lämpiäisi.
			
 
			
			- 
				Olen aina ihmetellyt miksi on määräyksiä ja valvontaa mitä henkilöauton perässä saa vetää. Mutta maataloustraktoriin saa ripustaa mitä tahansa ja miten tahansa.
Henkilöautolla peräkärryä vetämässä pitää - määrätyissä tilanteissa - olla erikoinen ajokortti. Mutta traktoriin saa kytkeä vaikka mitä ja puikkoihin 15v poika T-kortilla. Längelmäellä meni joskus 15tn lietekärry ja kesämökin kokoinen traktori ennalta suunnittelematta metsään alamäessä. Ja puikoissa...niin, 15v poika. 
			 
			
			- 
				Pienillä teillä on tosiaan maataloutta liikkeellä ja sen mukana saattaa tulla myös mutaa, joka sateella on toisinaan liukasta kuin saippua. Ihan selvästi joka syksy myös puhtaat asfaltit limoittuu, mitä se sitten lieneekään mitä sateen mukana siihen laskeutuu, mutta märällä kelillä tiukat kaarteet alkaa tuntua jopeloilta. 
Tilastojen mukaan törmäilyt maatalouskoneisiin ovat harvinaisia. Kai täällä on opittu varomaan puolin ja toisin. 
			 
			
			- 
				Se liukkaus johtuu siitä, että tien pinnat kylmenee kuten ilmankin. Vesi lisää sen pinnan liukkautta.
			
 
			
			- 
				Jep, kylmeneehän ne tien pinnat toki ja märkyys pysyy pidempään koska haihtuminen on heikompaa mutta taitaa kuitenkin olla niin että kyseisissä olosuhteissa renkaan pinta ei saavuta kunnollista pitoa kun sekään ei lämpene riittävästi. Kaksi kylmää vastakkain on huono yhdistelmä.
Ostin rengasliikkeestä tämän syksyn ja ensi kevään kylmän sään ajeluihin 50 eurolla takarenkaan Brevaan. Oli ns ylivuotinen rengas eli jo hieman kovettunut. Kauppasivat sitä täydellä hintaa 170€ mutta katsoin että päiväys on jo muutaman vuoden vanha joten tarjosin tuon viiskymppiä. Myyjä sanoi että olkaa hyvä. Olisi pitänyt tarjota vain kakskymppiä.....
Kun tietää että takakumi on "muovia" niin ei tule ainakaan kaarrenopeuksia nostettua kovin suuriksi ja kevään karheilla asfalteilla on melko sama onko alla uusi pehmeäseoksinen ja nopeasti kuluva kumi vai halvempi "ajokaudenaloitusrengas". Sileäksi se kuluu kuitenkin ennen juhannusta.
			 
			
			- 
				Oikein säilytettyä rengasta voi tarjotella alle kymmenen vuotta paistosta. Arkiajossa menee ihan hyvin. Viittä vuotta kannattaa pitää maksimina, kun siis laatumerkeistä puhutaan. Halpiksilla asia sitten erikseen ja oman maun mukaan. Rengasliikkeen mukaan tietenkin kaksi vuotias rengas on riski ja vaihdettava heti uuteen..
			
 
			
			- 
				Ja voihan niihin laittaa nastan talveksi :D
			
 
			
			- 
				Kun harrastat tuota kotinastoitusta, niin kokeile toisin päin, sisältä ulospäin  :P
			
 
			
			- 
				Pystymettä, 23-25.10 Mäntsälässä
			
 
			
			- 
				Onhan se hienoa että saa kerrankin Guzzin sutimaan kun on savea tiellä...  ;D