Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Elokuu 28, 2015, 20:55:15 ip

Otsikko: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 28, 2015, 20:55:15 ip
Tästä on ollut ennenkin keskustelua mutta avataas uusi ketju kun en jaksa etsiä.

Eli tarkoitus on syöttää sportin eculle Innovaten mittarin kautta huijattu lambdatieto.

Meneekö metsään: Jos laitan vakiolambdan putkeen paikalleen ja töpselin kiinni, eli ecu ei herjaisi lämmityksen tms puuttumisesta. Mutta itse lambdatieto tulisikin laajakaistalta mittarin kautta säädettynä? Näin äkkiää järkeiltynä tuolle ei ole estettä-vai?

Mikähän se noista liitekuvan piuhoista sitten on jonka näppään poikki ja syötän vääristetyn lambdatiedon? Luulisi että musta tai harmaa? Kaippa tätä on joku joskus jo kokeillut.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Camn - Elokuu 28, 2015, 21:11:51 ip
Katoitko jo ton: http://www.grisoghetto.com/t1349-how-to-get-fueling-perfection (http://www.grisoghetto.com/t1349-how-to-get-fueling-perfection)
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 28, 2015, 21:18:45 ip
Perhana, on tuo kytkentäjärjestys juuri nyt hakusessa. Eikö Innovaten ohje ole tallessa? Mulla se on verstaalla ja itse en ole. Nyt.
Noin yleensä ottaen voinet haaroittaa laajakaistalambdan lämmityksen pyörän ECUn kautta mutta signaalin näytön rasian kautta. Tulee sekin kokeiltua onko siltä osin sähköisesti yhteensopiva. Tod.näk.

Esityksestäsi päätellen sulla on omat anturin paikkansa alkuperäiselle ja Mtxl:lle?

Nämä ristiinnaittamiset on aina mielenkiintoisia.

http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/MTX-L_print%201.2.pdf
Ohjeessakin käsketään vain kytkemään liittimet.....

Olisko tässä: http://www.lambdasensor.com/main/mcolours.htm
Valkoiset on lämmitys, musta signaali ja harmaa maa.

Tuossa Innovaten asennusesityksestä saa viitteitä siitä millaisia virtoja tarvitaan. Niitä voi sitten verrata pyörän vastaavan kytkennän sulakekokoihin niin selviää ehkä lämmityksen yhteensopivuuskin. Jos sopii yhteen niin voit tulpata kapeakaistaisen reiän.

Muistanet kalibroida lambdan ennen paikoilleen ruuvaamista. Ja sähköliitoksia ei pidä tehdä lähelle anturia koska se ottaa johdotusta myöden vertailuilman sisäänsä.

Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 28, 2015, 22:15:03 ip
Katoitko jo ton: http://www.grisoghetto.com/t1349-how-to-get-fueling-perfection (http://www.grisoghetto.com/t1349-how-to-get-fueling-perfection)
Pitää joskus kirjautua että näkee kuvat. Hyödyllistä tietoa kuitennii.

Esityksestäsi päätellen sulla on omat anturin paikkansa alkuperäiselle ja Mtxl:lle?
Toki. "Säätölambda" on käyrässä. Missäpä muualla ;)

Perhana, on tuo kytkentäjärjestys juuri nyt hakusessa. Eikö Innovaten ohje ole tallessa? Mulla se on verstaalla ja itse en ole. Nyt.
Noin yleensä ottaen voinet haaroittaa laajakaistalambdan lämmityksen pyörän ECUn kautta mutta signaalin näytön rasian kautta. Tulee sekin kokeiltua onko siltä osin sähköisesti yhteensopiva. Tod.näk.
Tarkoitus olisi tehdä hyvin yksinkertainen kytkentä, sitävaraa että jos tuo Innovaten mittari ja sitämyöten lamdasyöttö joskus reissulla sippaa, niin voisi vain heittää signaalipiuhan alkuperäiseen lambdaan kiinni ja ajella kotio.

Olisko tässä: http://www.lambdasensor.com/main/mcolours.htm
Valkoiset on lämmitys, musta signaali ja harmaa maa.
Tätä kaipasin, kiitos!

Muistanet kalibroida lambdan ennen paikoilleen ruuvaamista.
Eilen kalibroin.

Tuli nyt vaan semmonen asia mieleen että tuo lambdaohjaushan on päällä jotain 4500rpm asti? Näin muistelen. Tai kaasunkulmat jonnekkin 30 asteen huiteville? Kun nimittäin esim. alle 3000rpm vaatii kyläajon/kulutuksen takia ihan eri AFR arvot kuin 3500rpm. Ei siitä tällä konstilla taidakkaan saada täydellistä. Vaatisi vaihdekohtaiset kartat. Tai sitten jos saisi säädettyä tuota lambdan pelialuetta. Mutta kokeiltava on, jos joku kultainen keskiarvo olisi olemassa. Ja jos vaikka etanoolipensaa joskus.... Tai sitten ympyrä sulkeutuu ja ostan taas PC5+ autotunen :-\
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Camn - Elokuu 28, 2015, 22:18:59 ip
Lainaus
että näkee kuvat
Näin ymmärsin tekstin: "5AM ecu on ohjelmoitu vastaanottamaan kapeakaistalambdan jännitettä, joka liikkuu alueella 1,1V-0,1V, missä 1,1V=14,5AFR ja 0,1V=15,5AFR tai niillä main. Ohjelmoi laajakaistalambdan toimilaite simuloimaan kapeakaistalambdaa. Käytin itse 1,1V = 12,2AFR / 0,1V = 12,8 AFR. Tämä vastaa 8V moottorin kohdalla kohtaa  -rahtunen rikkaalle kohdasta paras vääntö laihalla-. Toimilaitteen lähtö täytyy johdottaa ecun S+ ja S- lambda tuloihin."
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 29, 2015, 00:26:16 ap
Lisää tyhmiä kysymyksiä mutta enkös saa varastettua loggeria varten kierroslukutiedon tuon liittimen kautta? 0.5V-5V.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: ALi - Elokuu 29, 2015, 01:43:30 ap
Ei kannata mennä koskemaan tuohon RPM sensoriin. Olen aihetta (ECU/reset/RPM sensor) nyt vähän opiskellut ja sillä on monta keskeistä roolia moottorin virheettömän toiminnan kannalta. Siellä on vaihtovirtaa +/- 5V ja anturin tulee "laulaa virheettömällä nuotilla", ettei ecu tulkitse sitä väärin. "Riitasointu" signaaliaallossa, niin bensapumppu pysähtelee ja suuttimet jättää bensaa antamatta.

Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Makestain - Elokuu 29, 2015, 08:30:42 ap
En tainnut pysyä ihan kärryillä, mutta onko tavoitteena jonkinlainen lambda target? Jos se olisi vielä esim. vaihdekohtainen kuten säkin kirjoittelit luulen että sinä päivänä voisi korkata pullon kuohuvaa. Jos olisi edes yksi lambda target, ei siis vaihdekohtainen, sekin olisi mielenkiintoista testata miten sen saisi pelittämään normi käytössä - tai sitten eri versiot eri käyttötarkoituksiin.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 29, 2015, 11:56:05 ap
Satavarmaa on että 15RC alkaen on olemassa jonkinlainen lambdan asetussäätö. Sitä eivät vain vielä asiaa taitavasti avanneet GuzziDiag-kehittäjät ole järjestelmästä löytäneet. Kun tiedostoja aukoo TunerPro/XDF -menetelmällä on siellä paljoa aukeavia tiedostoja ja toinen mokoma "Tuntematon" nimikkeellä. Siellä arvattavasti ne lambda-targetitkin pesivät.

Joissakin järjestelmissä on melko perustason asetukset kuten tässä kuvaliitteessä Ignijet-järjestelmästä. Pitkälle pääsisi jos olisi edes liitteen mukainen asetustaulukko. Saati sitten target-taulukoilla varustettu hienosäätösysteemi. Joita niitäkin on jopa ilmaisohjelmina kuten MegaSquirt ja vissiin TuneEcu:ssakin.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Camn - Elokuu 29, 2015, 12:03:30 ip
Lainaus
onko tavoitteena jonkinlainen lambda target
Juuri näin. Ankarista yrityksistä huolimatta kukaan ei ole saanut selville (eikä Marelli sitä missään kerro), mistä tämä "yksinkertainen" asia voitaisiin asettaa ecussa itsessään. 15RC ja 5AM ecut varmasti tämän asian osaavat. Silti järjestelmä on rakennettu ainoastaan sille primitiiviselle tasolle, että läpäistään Euro3 -päästönormi. Ecu säätää asioita karkeasti vain sen verran, mitä kapeakaistalamda sille kertoo, karkeasti.

Kun pakoputkeen asennetaan tarkka laajakaistalambda ja se yhdistetään erilliseen kolmannen osapuolen "toimilaitteeseen" ja kun tässä toimilaitteessa on vielä ohjelmoitava lähtö, joka antaa ulos haluttua jännitettä sen mukaan, mitä AFR -arvoa se mittaa, päästään tähän käyttötapaan, minkä Motomatti on aina aika-ajoin tuonut täällä esille ja minkä Beetle on toteuttanut omassa Grisossaan. "Lambda target" -järjestelmä "mutkan kautta".

"The ECU trims the fuel to the perfect AFR. My custom map for my Mistral-Arrow exhaust had a little dip around 4000 RPM. The power delivery after trimming is now perfectly linear. In fact it's so good now I don't think I'm going to bother with the custom Ti pretzel. Power delivery is superb. Fuel economy is excellent."
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: ALi - Elokuu 29, 2015, 13:41:57 ip
15RC ja 5AM ecuissa on myös opittujen arvojen resetin jälkeinen ajoituksen synkronointi/kalibrointi sekä moottorin käydessä tapahtuvaa virheenkorjausta. Jos määritellyistä arvoista poiketaan liikaa, niin ecu paikkaa virhetiedon. Koskee kaikkia anturitietoja ja olisi varmaan kokonaan oman "Itsesäätyvien ECUjen toiminta" ketjun paikka. Tai lyhyenä yhteenvetona GuzziDiag ketjuun.

Kun saan Nevadani toimivaksi (rpm anturi), niin loggaan Euro 2 ja Euro 3 kartat ajossa. Luulen, että Euro 2 kartalle on määrätty eri lambda target, kuin Euro 3 kartalle. Jos näin on, niin sen luulisi olevan kaivettavissa esiin vaikka Hex Editorilla suoraan .bin filestä.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 31, 2015, 17:17:30 ip
Noin simppelin näköinen on huijatun lambdasingnaalin säätö.

Pitäisi vaan johdot vetää... jos huomenna...
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 31, 2015, 18:03:23 ip
Kaikki ei ole ihan tuon käyrän näköistä koska pakokaasun lämpötila vaihtelee ja vaikuttaa hieman myös lämmitettävän laajakaistalambdan ominaisuuksiin. Tuo kuvan esittämä simuloitu kapeakaistasignaali on kuitenkin huomattavasti tarkempi kuin lämmitettävän kapeakaista-anturin signaali. Johtuen juurikin pakokaasun lämpövaihteluista.

ECU saa siis huomattavasti "sofistikoidumpaa" tietoa lämmitettävän laajakaistalambdan kapeakaistasimulaation kautta. Lisäksi kuljettaja saa koko ajan tietoa pakokaasuista oli ECUn lambdakorjaus päällä tai ei.

Kaikista suurin vaihtelu on "kylmän" kapeakaistaisen suhteen. Silti silläkin saa moottorin säätöihin mutta homma huomattavasti työläämpää ja kestää kauan. Mutta siitä ei ole tässä kysymys.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 31, 2015, 22:08:56 ip
Sehän toimii!

Kokeilin vaihdella niin että lambda 1 = 12, 13, 14 ja 15AFR. Kyllä se kaikkiin noihin hakeutui ja vieläpä nopeasti, sanotaanko vajaan kilometrin matkalla alkoi olla tavoiteluvut näytöllä kun kuumalla koneella jatkoi matkaa. Vähän siinä on heiluntaa, olisiko 0,3-0,4 suuntaansa. Oletan että tasaantuu kun ECU oppii mukautuvat arvot. Tai sitten se on sitä katalysaattorin vaatimaa seoksen vaihtelua.

Jätin nyt 14 AFR esittämään stokiometristä seosta. Testi jatkuu.

Vakioanturin laitoin omalle paikalleen, töpseli kiinni, musta johto poikki ja siihen se muutettu jännite seosmittarilta/laajakaistalta. Ei vikavaloja eikä vikakoodeja.

Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 01, 2015, 10:54:22 ap
Lainaus
Vakioanturin laitoin omalle paikalleen, töpseli kiinni, musta johto poikki ja siihen se muutettu jännite seosmittarilta/laajakaistalta. Ei vikavaloja eikä vikakoodeja.


Helppoa kuin heinänteko.
Itsellä on ollut tuollainen vastaava kytkentä vain MegaSquirt-laitteissa ja jatkossa ehkä IgniJetissä. Niissä kun pakokaasutieto on lämmitettävän kapeakaistan varassa perusversioissa.
Alkoi taas sen verran kiinnostamaan että pitäisikö tehdä muunnosjohtosarja Brevaakin varten. Pitänee hitsauttaa holkki putkeen. Tähän astinen säätöni on mennyt alkuperäisen lambdan antamien arvojen seuraamisen avulla.

Oliko kytkentä näin: Alkuperäiselle kapeakaistalambdalle menee ECUsta edelleenkin lämmitys normaalisti ja Mtx-L:lälle lämmitys sen oman näyttö/keskusyksikön kautta ja vain alkuperäislambdalta on varastettu signaalijohdin johon on kytketty Mtx-L:n lähettämä laajakaistatiedosta simuloitu signaali?
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 01, 2015, 11:13:24 ap
Oliko kytkentä näin: Alkuperäiselle kapeakaistalambdalle menee ECUsta edelleenkin lämmitys normaalisti ja Mtx-L:lälle lämmitys sen oman näyttö/keskusyksikön kautta ja vain alkuperäislambdalta on varastettu signaalijohdin johon on kytketty Mtx-L:n lähettämä laajakaistatiedosta simuloitu signaali?

Juurikin näin.

Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 01, 2015, 11:26:02 ap
Tästä varmaan tulee eräänlainen säätöstandardi helppoutensa vuoksi.
Hinta onkin hieman pompsahtanut viime kerrasta: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja-ims-im3845/

Pajan oma hinta: http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16328
Päälle toimituskulut niin taitaa olla samoissa hinnoissa.

Ebay:sta edullisemmin: http://www.ebay.com/bhp/innovate-mtx-l

Mahdolliset takuuasiat lienisivät olevan helpompia hoitaa kotimaisen kauppiaan kanssa. Autopuolen keskusteluista lukeneena on antureita vaurioitunut. Kyse on kuitenkin tavanomaisesta Bosch-laajakaista-anturista. Väärinkäyttämällä sen saa helposti hengettömäksi eikä se siedä raakaa bensaa, kolhuja eikä vettä.

http://www.aircooled.fi/tuote/2418/laajakaistalambdan-anturi-bosch-lsu49

Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 01, 2015, 12:59:17 ip
Ohhoh! Muistelin tuon olevan kaverin autoon ostettaessa jotain puolentoista sadan nurkilla, Suomesta.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 04, 2015, 08:38:22 ap
Ei ollut mun ja sportin juttu tämä. Seokset heittelee ja kone nypyttää. Ja muutakin epämääräistä käytöstä tuosta seurasi. Kokeilin myös vakiolambdaa, sama juttu mutta kertaa 10. Otin kartasta lambdan pois ja kaikki tuli samantien kuntoon. En keksi miksi se noin heiluttaa lambdajännitettä ja sitä mukaa seosta.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: MotoJussi - Syyskuu 04, 2015, 10:14:09 ap
Ei ollut mun ja sportin juttu tämä. Seokset heittelee ja kone nypyttää. Ja muutakin epämääräistä käytöstä tuosta seurasi. Kokeilin myös vakiolambdaa, sama juttu mutta kertaa 10. Otin kartasta lambdan pois ja kaikki tuli samantien kuntoon. En keksi miksi se noin heiluttaa lambdajännitettä ja sitä mukaa seosta.

Jos haluat hukata innovate-systeemin, saattaisit saada ylipuhuttua minut hankkimaan sen sinulta.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 04, 2015, 10:24:08 ap
Voit olla varma että siitä en luovu. ;D Vaikka tätä simulointia en siitä tarvikkaan niin muuten on korvaamaton värkki.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 04, 2015, 10:57:32 ap
Pitänee mun vielä tuota simulointia koittaa Brevassa. Se kun on siinä iässä että kaupallista potentiaalia siinä ei enää juuri ole niin joutaa testialustaksi. Käynpä hitasuttamassa Norsa Oy:ssä 18x1,25 mm rosteriholkit keskipönttöön sekä vasempaan alkukäyrään. Katson minkä verran tulee eroa sijoituspaikasta riippuen.

Lainaus
Ei ollut mun ja sportin juttu tämä. Seokset heittelee ja kone nypyttää. Ja muutakin epämääräistä käytöstä tuosta seurasi. Kokeilin myös vakiolambdaa, sama juttu mutta kertaa 10. Otin kartasta lambdan pois ja kaikki tuli samantien kuntoon. En keksi miksi se noin heiluttaa lambdajännitettä ja sitä mukaa seosta.

Törmäsin samaan ilmiöön MegaSquirtin kanssa. Lambda alkoi "pumppaamaan" seosta laihalta rikkaalle ja taas laihalle. Melko rytkytystä. Piti laskea näytteenottotaajuutta niin ilmiö helpotti. Alkoi siis tapahtumaan oskillaatiota. Koska GD:llä ei moista säätöä saa aikaiseksi niin on mietittävä muita keinoja. Yksi on laittaa laajakaista kauemmas pakokaasuvirrasta.

Tein kokeiluja kapeakaistaisella lämmitettävällä anturilla: http://www.motomatti.fi/2012/08/lambda-anturille-hidastin.html
Holkki kannattaa tehdä teräksestä. Alumiininen löystyy lämpövaihteluiden vuoksi helposti ja voi tulla ilmavuotoja. Jutusta ei selviä kuinka kävi mutta oskillaatio rauhoittui sen verran että ECU ei enää sekoillut. Voisi siis toimia tässäkin yhteydessä laajakaistaisen kanssa.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Camn - Syyskuu 04, 2015, 18:57:42 ip
Lainaus
vasempaan alkukäyrään
Jos ei ole kallista, eikö myös oikeaan alkukäyrään? Voisit tutkia sen "Offset" tai millä nimellä se erokartta milloinkin kulkeekaan, merkitystä. Ikkalahan on lausunut kokemuksenaan että ei toinna, nollille vaan. Meinolf Saksassa on säätänyt voimiaan säästämättä jatkuvalla kahden anturin mittauksella ja hionut myös tuon Deltafuelin kohdalleen. Että onko niitä eroja ja miten, tehtaan arvoilla. Jos teknistä ihannetta ajatellaan niin eikös niiden arvojen pitäisi olla koko ajan molemmissa alkukäyrissä identtisiä. Sitä mitä säätäjä tilaa.  ...Ja sitten kun olisi joku anturi ja softa millä säätää sitä "virtuaalista tasapainostusaksilaa".
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 04, 2015, 23:24:01 ip
Lainaus
vasempaan alkukäyrään
Ikkalahan on lausunut kokemuksenaan että ei toinna, nollille vaan.

Niin.... tieto lisää tuskaa. Mun persiillä ei huomaa eroa onko deltafuel nollilla vai ei. Toisaalta on paljon asioita joita ei mun dyno huomaa mutta seosmittarista kyllä semmoisiakin asioita näkee. Eli en sano (ainakaan enää) että erokartta olisi turha. Normaalissa käytössä sillä ei tee mitään, se on huomattu. Kokeilen vielä syksyn aikana "beetlen" deltafuelia omaan karttaani vaikka en sille järin suuria toiveita laitakkaan.

Piti laskea näytteenottotaajuutta niin ilmiö helpotti. Alkoi siis tapahtumaan oskillaatiota.

Jossain Innovaten valikossa taisi olla joku tähän viittaava luku. Pitääpä vielä tutkia.
Otsikko: Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
Kirjoitti: Rautsi63 - Lokakuu 07, 2015, 21:02:24 ip
Minä säädin keväällä deltafuelin nollaksi ja totesi että ajaessani pienillä kierroksilla tasakaasulla  ajo on huomattavasti vähemmän nykivää. Sen jälkeen hankin tupla LC-2:t ja OT-2:n. LC-2:t oli hyvä hankinta, mutta OT-2:sta en ole vielä saanut tunnistamaan ECUa. Deltafuel säätöä olen käyttänyt AFR:n saamiseksi samanlaiseksi sylinterien välillä. Lähenee...

1200 Sport 4V 2009