Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: - Syyskuu 17, 2006, 13:53:33 ip
-
Terve!
Tässä uutena Californian omistajana ja foorumilaisena tulee mieleen kaikenmoista.
Eli kyseessä on uusi -06 California.
Pelkäänpä ajavani liian isoilla vaihteilla. Matka-ajossa lutkuttelen 2000 - 3000 kierroksilla. Tämä tuntuu ihan leppoiselta mutta rasitanko konetta?
Put, put, put
-Lexa-
-
Minä väittäisin että kyllä, vaikka uutta californiaa en ole ajanut. Kyllä italialainen kone tehty kierroksilla ajettavaksi.
Pekka
-
En osaa ottaa kantaa siihen, ajatko liika isolla, mutta olen tullut ite huomaamaan sportilla, että siinä kutosvaihde on ihan turha. Kun etupäässä koetan ajaa noin suunnilleen rajoitusten likimaaston tuntumassa, ajan nelosella ja vitosella. Kutosella ajaminen tuntuu koneen kiusaamiselta. Ja onhan se sportimpaakin...Varmaan kulutus laskisi jos ajaisin enemmän isolla vaihteella, mutta tässä konkurssissa litra sinne tai tänne ei merkitse mitään.
Hämeenlinnan ympäristössä on muuten kohtuuhyviä mutkapätkiä...
PekkaHml
PS. Lempäälän guzzimekaanikko J-P Eeva sanoi kerran, ettei ainakaan sportilla saa ajaa yhtään alle kolmen puolen tuhannen kierroksen.
-
Terve!
Kiitos vastauksistanne. Luen mielelläni lisää kommentteja jos löytyy kokemuksia ja tietoa.
Mun 750 S3 Sportissa:ssa rundit pitää olla 5000 paikkeilla ennenkuin pyörä tottelee ja toimii tehokaasti. Se on ja oli aikansa kierroskone. Sporttikoneen "ulvottaminen" kuuluu asiaan. Sen puristussuhde on 9,8:1. Californiassa puristussuhde on sama ja osaksi tästä päättelen, että sekin on kohtalaisesti kierrettävä masiina. Nykysporttien puristussuhteet meneekin yli kympin, jolloin puhutaan jo tosi kierroskoneista. Ovatko päätelmäni oikeat?
Taitaa vaan olla väärästä ajotyylistä kysymys kohdallani. Katsoin vääntötietoja ja esitteessä mainittiin sen olevan paras 5000 rpm. Ehkä oikea lutkuttelualue olisi 3000 - 4000 rpm. Vai..?
-Lexa-
-
Terve,
On se vaan uskottava, että Guzzille on annettava kierroksia.
Sitä potkii isompaa pykälää liian helposti kun aja tasaista vauhtia isolla pyörällä.
Nelosella voi hyvin ajaa 120 asti ja sitten vasta vitosta päälle. Eihän tota vitosta tarvitse kuin motarilla kun mittari näyttää 120-130 km/h.
-Lexa-
-
Terve,
On se vaan uskottava, että kahta kertaa ei kannata "send-nappulaa" painaa :D
-Lexa-
-
ajelin tänään ja oikein seurailin kierroslukumittariani 2500-3500rpm tuntui hyvältä ykkös kakkos ja kolmosvaihteella . Toi 5000rpm olis kaupunkiajossa ykkösellä ajoa.Moottoritiellä 3500/vitosella...ymmärrykseni mukaan California on viritysasteeltaan maamoottoriin verrattava laite, toki kai teknisesti polttomoottori toimii parhaiten suurimman väännön paikkeilla joka kai oli tuo 94 Nm/5000rpm.
minullakin on classic nimeltänsä isoGEE. (ristitty entisen mielijuomani mukaan)
-
Eihän se moottori noissa kierrosnopeuksissa rasiinnu mutta voimansiirto jo voikin ottaa nokkiinsa.
Sain omassa calissani vitosen vaihtokuntoon jo 90 tonnissa, pienillä kierroksilla kun vedättelin. Nykyisellä ratasparilla on takana jotain 120 tuhatta eikä loota mitenkään häiritsevästi vonkaa pitkällä vaihteella. Vähintään 3500 kierrosta olen yrittänyt pitää mittarissa 4/5 vaihteilla, ei sen alle.
-
Seija Piikkiössä sanoi, että 2500-3000 on minimi - muistaakseni.
-
olen miettinyt tuota ruiskun käyttäytymistä 1-2vaihteilla lähinnä kun kapulaa kääntelee kaupunkiajossa meno on aikalailla on/off tyyppistä nykimistä jonka olen ajatellut kyllä rasittavan lootaa/vetolaitteita. 3-4-5 vaihteilla on tuota nykimistä helpompi vältellä.
:prof:
-
herrapii wrote:
olen miettinyt tuota ruiskun käyttäytymistä 1-2vaihteilla lähinnä kun kapulaa kääntelee kaupunkiajossa meno on aikalailla on/off tyyppistä nykimistä jonka olen ajatellut kyllä rasittavan lootaa/vetolaitteita. 3-4-5 vaihteilla on tuota nykimistä helpompi vältellä.
California 05 EV:llä kaupunki ajossa ja varsinkin mukulakivellä kakkos vaihteella on ehdottomasti mukavampi kurvailla kuin ykkösellä.
1 vaihde liikkeelle lähtöön
2 vaihde 2000 - 4000
3 vaihde 3500 - 5000
4 vaihde 4000 - 5500
5 vaihde ei käyttöä suomessa lailisilla nopeuksilla
Palasin tänään 4 viikon euro turneelta ja huomasin jo meno matkalla mielenkiintoisen ilmiön. Kun olin ajellut pari päivää autobaanoilla enimmäkseen 4 vaihteella 5000-5500 kierroksella alkoi moottori vetämään kevyemmin. Olisko ollut "suomi" karstaa konheessa vai mitä lie .... :D
-
Sama kokemus, mutta kyllä Cali autobaanoilla piristyy vaikka ajaisi viitosellakin. Ja satasen alueella ja moottoritiellä viitosta voi ihan hyvin käyttää Suomessakin.
-
Vähänkin ylämäkeä ja kaks pällä täydessä matka kuormassa niin alle 130 nopeudet tuntuu 5 vaihteella heti tangossa raskaana tärinänä. Yksi päällä jaksaa vetää toki jouhevammin ....
Suomessa tulee jostain syystä käytettyä noita kierroksia "säästeliäämmin" kuin esim. Saksan baanoilla. Olisiko alituisella liikenne turvallisuuden parantajalla sakkorysällä vaikutusta asiaan :D
-
heip! Mulla myös kesällä hankittu uusi California Classic ja itsekki mietin alussa tätä kysymystä. Alussa kun pitempiä etappeja ajeli, ajeli kyllä liian isolla vaihteella, eli vitosellaki hieman alla 3000rpm. Mutta jo viikossa oppi jo ihan "perstuntumalta" että mikä on sopiva kierrosalue. Ohjekirjassa taidetaan mainita, että kierroksia pitäisi olla vähintään 3000rpm. No, tämä varmaan tarkoittaa juuri 4 ja 5 vaihteella ajelua, muutenhan pyörällä ei voisi ajaa alle 50km/h. Itse olen huomannut jo ihan korvakuulolta ja näppituntumalta että ohjekijran 3000rpm on hyvä nyrkkisääntö. Tosiaan riippuu siitä, onko pyörä pakattu esim. kaksipäällä täyteen ja kuinka mäkisiä teitä ajelee, silloinhan luonnollisesti on hyvä kierrättää enemmän. Omasta ajokokemuksesta vastaisin että vitosella voi hyvällä omalla tunnolla ajella 3000rpm tasaista etappia, mutta ei sen alhaisemmilla kierroksilla, sen oikeastaaan voi kuulla ja aistia moottorista. Nelosella voi ehkä himpun alle 3000rpm ajaa mikäli ei oo kyytiläistä tai tavaroita mukana. Mutta matka-ajossa 4 huudattaminen 4000rpm tai sen yli ei tunnu mielekkäältä. Toki hyvät ohituskiihtyvyydet alkaa vasta yli 5000rpm mutta sehän on jo eri asia. Mutta maalaisjärjellä kiteytettynä, mitä pienempi vaihde sitä pienemmillä kierroksilla voi ajaa. Onhan moottorin ääni aivan erilainen "huuatettaessa"ykösellä 3000rpm kuin louskutella vitosella 3000rpm.
-
Mahtaiskohan Californiaan saada vaihdettua aavistuksen tiuhempaa perää?
Kesäreissulla totesin, et sellanen vois olla mun ajotyylille sopivampi.
Tää nykynen välitys ei mun mielestä oikein osu näihin suomalaisnopeuksiin.
Eikä lyhentynyt ykkönenkään yhtään hullumpi olis kaupunkiruuhkissa,
joissa ei aina oo mahdollisuutta - tai halua - siihen "mopokaistaan".
-
Terve, mulla 750 Nevada ja kyllä se on ammattilaista uskominen,pyörällä oli ajettu
n 17000 ja kun laatikko avattiin niin, olikohan ensiävetoratas:( vai mikä lienee,
saanut siipeensä,selviä koloja jne. Amaatimies sanoi,ett' todenn'k;isesti ajettu isolla
vaihteella liian hiljaa ja antoi ohjeeks,ettei alle 3000 kiekan
-
Hei!
Viimeiset ajelut California Vintagella on menneet mukavasti. Kysymys on juuri siitä tyylistä.
S3:lla olen aiemminkin pitänyt 4000-6000 kierroksia ja vanha sportti toimiikin parhaiten 5000 paikkeilla.
Uusi California on eri tyylinen pyörä ja odotin sen olevan selkeästi vääntävämpi alakierroksilla. Itseasiassa sillä voi ajaa aika "sporttisesti" ja meno on ollut hauskempaa kuin odotinkaan kun olen oppinut hyödyntämään sen tehoja.
Eli.... hanaa!!!!! :cool: (se ei ole mikään löysä .....sohvapyörä)
-Lexa-