Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kalina - Elokuu 24, 2015, 11:41:00 ap
-
Moi. Yritin tätä jo hausta mutta en löytänyt oikeen mitään järkevää. Elikkäs viihdelaatikon pooriakselin vipu ei pysy paikoillaan. Ekalla kerralla toki vain kiristin tuon. On muuten italialaisen insinööritaidon mestariteoksia:vipu tulee kyllä pois paikoiltaan (ajossa) kiristysruuvin kanssa mutta en millään saa sitä takaisin ottamatta ruuvia pois ??? Eilen elokuun pimenevässä illassa huomasin taas olevani selällään Kustin vierellä ja sormituntumalla suorittavani samaa hommaa. (karkealla soralla metsäautotiellä jotta ohi ajavat kaverit ei nää). Tänä aamuna purin uudelleen. Lisäsin kiristysvaraa rautasahanterän leveyden verran kasasin loctiten liimalla ja laitoin vielä nylocin läpitulevalle puolelle. Mahtaako pysyä? Parempia ideoita? Herra Kempin liimaa ei viitsi kokeilla.
-
Jos siellä on karheata jäljellä, niin tuo hahlon avaaminen kyllä riittänee. Jos jommasta kummasta puuttuu boorit, niin eipä siinä silloin voi enää sepittää, vaan osa on vaihdettava. Tai sen vivun väliinhän voi heikolle hahlolle laittaa vielä avuksi vaikka kaljatölkkisiivua. Kunhan on pehmeämpää materiaalia, niin kestää aikansa.
-
Syy vikaanhan on selvä: kiristys on ollut löysällä ja vipu päässyt heilumaan akselissa lian tehostaessa kuluttavaa vaikutusta.
Ennen kuin purat vaihteiston (Ei ole loppujen lopuksi kummoinenkaan homma sekään.) hanki uusi vipu. Kuluminen on tapahtunut molemmissa osissa ja uudessa vivussa spoorit ovat vielä terävät niin tukeutuvat hyvin siihen mitä akselissa on karheutta jäljellä.
Sen vivun kiristysruuvi tosiaankin pyrkii aukeamaan ajan kanssa mutta vian huomaa yleensä hyvissä ajoin kun vaihdevivun liike kasvaa. Laittamalla pidemmän ruuvin ja vastamutterin saa varmistettua että ainakin ruuvin kireys pysyy.
Uusi vipu maksaa noin 70€ ja ja akseli mekanismeineen noin 125€. O-rengas tarvitaan myös kuten vaihteiston paperitiivisteet.
Hitsausta en suosittele kuin viimeisessä hädässä. O-rengas voi vaurioitua. Sen jälkeen on yleensä vaidettava kaikki mainitut osat. Toisaalta, jos tekee osahankinnat ja asennuksen jo nyt niin kyseistä vaivaa ei enää ilmene ikinä kun siitä osaa pitää huolen.
-
No ei nyt kyllä käyny mielessäkään oikeasti tuo hitsaaminen. ;D täytyy hommata talveksi tuo uusi vipu. Laatikkoa en ala pelkästään tuon takia avaamaan, varsinkaan kun laatikko toimii siististi eikä äännä ja akselin poorit ovat silmämääräisesti ok. Näin ainakin kertoi joku joka ehkä jotain tietää...
-
Kiristyikö se vipu hahloa avaamalla? Jos kiristyi, niin ei kannata vielä vipua ostaa. Kireällä ollessaan se ei enempää rikkoudu. Sen kuuluu olla yhtä puuta niin kauan, että se avataan. Jos vipu hölskyy akselilla, niin sitten.
-
Kyllä hahlon leventäminen auttoi, tukevasti on paikoillaan. Luulisi tuon liimalla ja vastamutterilla pysyvän kireällä. Harkitsin laakerilukitetta sooreihin mutta jätin laittamatta.
-
Kakkosvaihde hukassa 1100 Brevassa. Onneksi oli helposti korjattavissa oleva vaiva enkä ollut kuin 60 km päässä pajaltani. Pitänee tehdä syvällisempi tutkimus vaihdevivuston vaivoihin talvikaudella.
http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyorassa-hairio-vaihteet-eivat-mene.html