Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Elokuu 20, 2015, 20:55:47 ip
-
Aiheen herätti uutinen autojen öljynkulutuksesta: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288597346901.html
Luin pätkän keskuteluakin kun "volvomies" kertoi että ei kuluta öljyä tippaakaan! Hyvin epäilyttävää. Meneeköhän polttoainetta öljyn jatkeeksi? Erään autoinsinöörin mersu tuotti öljyä: joutui laskemaan dieselistään aina silloin tällöin litran öljyä pois. Siitä hän heitti herjaa kunnes kyllästyi öljynlaskuun ja haki purkaamolta tiviimmän dieselin.
Niin. Miten Guzzeissa kuluu öljyä? Riittääkö öljytikun viivanväli 10.000 km matkalla?
Kaasutinmoottoritapauksessa tai viallisessa ruiskutusmoottorissakin voi tapahtua öljynlisäystä. Silloin öljy haisee bensalle voimakkaasti.
-
Hyvin on riittänyt.
-
Ei ole mun guzzit vielä öljyä syöneet.
-
Mulla meni 750 NTX:ssä kerran öljyä aika paljon kun vasemmasta sylinteistä putosi pinnoitteet kampikammioon. Piti päästä pois Mäntästä Tampereelle ja Ruovedellä lisäsin pari litraa öljyä. Mahtava oli savu mutta Tampereelle pääsin. Kulku ei ollut mitenkään reipasta. Muutoin ei ole juuri tarvinnut lisäillä: 850GT kulutti öljyä ennen uusia sylinteriputkia mutta siihen riitti litran lisäys Italianmatkalla ja takaisin päästyäni oli taas alarajassa.
Samaisella NTX:llä matkalla Jäämerelle Pellossa tuli öljyä oikein kunnolla polville: oli huohottimen letku murtunut poikki.
Kaikki kulutushuiput ovat tapahtuneet jollain lailla viallisella tai puutteellisella koneella. 1100 Breva haukkaa hieman öljyä mutta ei tarvitse öljynvaihtovälillä lisätä. Luulen että hukkaaminen tapahtuu lämpimällä säällä huohotusjärjestelmän kautta. Tulpat ovat valkoiset ja karstattomat. Vuotoja ei ole.
-
Ei kyllä syömään ole päässyt. Huohottimen kautta saa jonkin verran poistumaan.
-
Eipä ole syönyt.
-
kerran jouduin ajon aikana lisäämään litran, kun ajoin Piikkiöstä kotiin.
kotona tai oikeammin tallilla sitä sitten ihmettelin. syy löytyi lopulta. oli sytytystulppa löysällä.
muuten ei ole tarvinnut guzzin öljynkulutusta miettiä.
-
Sytytystulpan löysyys MotoJussin Calin tapauksessa johtuu siitä että hänen pyörässään on tuplatulppaus jossa pikkutulppa on öljytilassa. Moottorin aineevaihdunta imi tulpankierteen läpi öljyä venttiilikoneistosta. Muutoin ei tulpan löysyys ja öljynkulutus olisi mahdollista samasta syystä.
-
Tuosta tuli mieleen, kun jossain päin internettiä näin kuvat Ducatista, johon joku oli kairannut tuplatulpille reikiä. Ei ehkä öljynsyönti, mutta kaikenlainen muu draama kyllä odotti ottajaansa. Oli kyllä hurjat sätöstykset.
-
Onko kenties tullut ilmi muita "mystisiä" syitä Calin öljyn kulunkiin kuin tuo sisätulpan löysyys. Kysyn siksi, kun kuluvaan ajokauteen asti Vintageni öljynkulunki ollut luokkaa puoli litraa/10 000 km enkä sen vuoksi ole kovin ahkeraan ölljynmäärää tarkistellut. Viikko sitten vaihdoin uudet öljyt ja karmea ylläri oli, kun tavanomaisen noin 2 1/2 litran sijasta ulos tuli vain reilu litra. Onneksi kierrossa oli ollut vielä sen verran (?), että (öljy)pumppu ei haukannut tyhjää ja kone leikannut kiinni - oma pumppuni kyllä otti kierroksia ;) Koko tuon viimeisen 10 000 km:n aikana en ole havainnut koneen savuttavan eikä siinä ole ollut ulkoisia vuotoja ja käynti&kulku ollut moitteetonta.
Viime syksynä käytin pyörän eräässä "merkkihuollossa", jossa koneeseen laitettiin, pyytämättäni, jotain "hienoa" 15W50 racing-öljyä ja on tullut mieleen, että olisiko moinen plaatu ollut epäkelpoa/liian hienoa Calin tekniikalle ja palanut huomaamattani pikkuhiljaa 10 000 km:n ajon aikana taivaan tuuliin. Itse, kun olen öljyjä vaihtanut, niin olen tyytynyt laittamaan aivan tavallisia synteettisiä öljyjä ja sisällä ovat siis pysyneet.
Viime syksynä ja kuluvankin ajokauden aikana olen myös ajellut suht koht paljon kylmillä ilmoilla, jopa aamupakkasilla - tosin melko pitkiä matkoja, en siis nurkka-ajoa. Voisiko moinen kylmällä ilmalla ajelu aiheuttaa öljyn kulutusta? Polttoaineen kulutusta seuraan tarkasti kaiken aikaa ja siinä ei ole ollut sen kummempia heilahteluja eli ollut 5 litran molemmin puolin per 100 km.
mosa
-
Kylmällä ilmalla lyhyt ajo syöttää öljyä koneelle, kun moottori ei lämpiö kunnolla. Pidemmän siivun ajelu ei. En usko, että on öljyn viskositeetista kiinni, oma ei syö noita rallirasvojakaan. Mutta sen olen huomannut, että öljyn laadulla on joskus merkitystä. Ei Guzzista, mutta japanilaisista on kokemusta siitäkin. Eräskin (tai itseasiassa parikin) pyörä söi mielellään Mobil ykköstä ja saman jäykkyyden Teboililaisen jätti syömättä. Sama on tullut vastaan autopuolella; Opeleille ei kannata laittaa Mobilin synteettisiä, menevät "vaihtoehtoisena" polttoaineena taivaalle. Muut merkit, kuten GM Dexos, pysyy kyllä kattilassa huoltovälin.
-
Komppaan TTT:tä. Eri öljymerkit tai -tyypit kuluvat erilailla. Puoli litraa öljynvaihtovälillä ei aiheuta minkäänlaisia toimenpiteitä. Voi toki lisätä jos siltä tuntuu. Täydemmästä määrästä kulutus on hieman isompaa kunnes öljyn vähettyä kulutuskin vähenee ottaen huomioon että öljy on vielä hyvässä kunnossa. Leikkautunut öljy saattaa häipyä nopeastikin.
Vastoin huoltokirjojen ohjeita olen aina ajellut mineraaliöljyillä uusillakin pyörillä. Laatu useimmiten 20W50. Hieman liian kankeaa keväällä ja syksyllä mutta silloin on vähemmän ajoja. Mineraalia myös vaihteistossa ja perässä.
-
tuplatulppaus jossa pikkutulppa on öljytilassa
Eikös tämä ole ainut yksittäinen yksilö tämän suhteen? Että ei vakituista hätää tuplatulppaisilla "-06 alkaen Caleilla" ajavilla ?
-
Vanha nyrkkisääntö moottorin öljynkulutuksen suhteen on ollut että, öljyä kuluu prosentti polttoaineen kulutuksesta per tuhat kilometriä.
Eli jos polttoainetta kuluu 5l/100km, saa öljyä kulua 0,5l /1000 km. Jos polttoainetta kuluu 50l/100km öljyä saa
kulua 5l/1000km. Rahtari kaataa siis joka päivä gallonan öljyä koneeseen.
Edit.
Jossain aiemmassa uutisessa jäteöljyn kierrättäjä ihmetteli kun kaikki myyty öljy ei palaa kierrätykseen ;D.
-
Molemmat (LM IV & V11) vie öljyä -kotoa kun lähtee öljy ylärajalla pitää matkalla eurokelissä lisätä 0,5l niin kotona n6000 jälkeen öljy on alarajalla
-KG-
-
Monituisten vuosien takaa muistelen,että Mille GT tankattiin täyteen ennen reissua ja Palermossa kaatelin moottoriin puoli litraa lisää, ihan varmuuden vuoksi. Siellä oli silloin sellaista 40C joten öljyt saattoi olla ohuet. En muista millään muulla reissulla kajonneeni öljyihin.
-
Joillain rata-ajo vie öljyä. Mulla ei kumpikaan kaksiventtilinen ole maistellut. Edes helteellä. Liruksi ne on kyllä hajonneet pariin kertaan. Ollut kokeilussa joku öljy.
-
Eri öljyillä on erilaiset pesevät ominaisuudet josta syystä öljymerkin tai laadun vaihdon jälkeen kulutus saattaa olla suurempaa mutta tasaantuu jos kyseistä öljyä käytetään pidempään. Näin ei tietenkään käy jos öljynkulutus johtuu mekaanisesta viasta. Motomatti lienee oikeilla jäljillä mineraaliöljyjen suhteen siinä mielessä että mineraaliöljyjen paineenkesto on raskaissa hitaissa käytöissä(jollaiseksi ainakin oman v11 koneen lasken) parempi kuin synteettisillä öljyillä.
-
Norge vei alkuun öljyä kun laittoivat 1000 km:n huollossa 5W-40 -öljyt. Huohotti, savutti, nakutti ja öljyä kului. Tutkiskelin asiaa ja hoksasin, että siellä pitää olla 10W-60 -öljy. Huolto vaihtoi öljyt, suodattimen ja putsasi ilmansuodatinkotelon ja sen jälkeen ei ole ollut kulutusta. Ko. firmassa oli silloin vain yksi mies, jolle saattoi antaa Guzzin huollettavaksi. Tuolle alansa huippuosaajalle sitten neuvoin kuinka Norgesta saa ilmanputsarin esille... Liike lopetti samana vuonna Guzzin myynnin ja huollon.
-
Naapurin Harrikkakuski, joka "tietää" kaikesta kaiken, on jyrkästi sitä mieltä, että ilmajäähdytteisissä pelittää vain ja ainoastaan mineraaliöljy. Lieneekö suositus Harrikoille?
Ja sitten tietämättömän epäilijän kysymys:
Jos ei ole ulkoisia vuotoja, niin miksi Calilla vaihteisto- ja peräöljyjen vaihtoväli on kerran vuodessa/10 000 km? Autoissa ko. öljyt taidetaan yleensä vaihtaa kerran pari koko käyttöiän aikana eli samoilla öljyillä ajetaan helpostikin 100 000 km tai jopa enemmän. En kysy tätä kustannussyistä vaan tosiaan kiinnostuksesta tietää, mihin tiheä vaihtovälisuositus perustuu.
mosa
-
Harrikkakuskit tuntuvat "tietävän" paljonkin. Ei mineraaliöljyistä haittaakaan ole. Lähinnä öljyn ominaisuudet ja kestävyys vaikuttavat. Tämän päin H-D:lle on suosituksena synteettiset moniasteöljyt ja pidemmät vaihtovälit.
Aiemmin oli H-D-osastolla tapana vannoa yksiasteisen mineraali W50-öjyn nimiin. Silläkin pyörät pelasivat ja pelaavat vieläkin. Toimii kunhan ajetaan läpimissä olosuhteissa. Kylmällä säällä yksiasteöljy ei parhaiten voitele.
Tiheä vaihtoväli perustuu öljyn kulumiseen. Sen kemiallinen rakenne silppoutuu käytössä ja ominaisuudet huononevat. Myös vettä ja likaa kertyy öljyyn. Juuri eilen minulle kerrottiin öljynvaihdosta että vaihteistosta tuli ihan kirkasta öljyä pois arveluna että vaihdoinko turhaan. Öljyn väri ei kerro välttämättä öljyn ominaisuuksista muuta kuin että kirkas öljy ei sisällä epäpuhtauksia. Olisi epäilyttävää jos vaihteistosta tulisi sameaa tai muuten likaista öljyä.
Moottoripyörän vaihteistossa, verrattuna auton vastaavaan, on erinomaisen vähän osia. Autoissa on nykyään, manuaalivaihteisissa, täyssynkronoidut vaihteistot ja niiden rakenne on varsin raskas ja ylimitoitettu verrattuna moottoripyörän synkronoimattomaan vaihteistoon.
Pyörässä rakenne pitää olla kevyt ja siksi osien pitää kestää suurempaa kuormitusta kuin autossa. Tehomäärissähän ei ole suurta eroa. Painossa kylläkin. Monen Guzzimallin käyttäjän käsikirjassa mainitaan että öljynvaihtoväli pitää puolittaa jos olosuhteet ovat vaikeat tai jos pyörällä ajetaan radalla.
Omasta mielestäni Guzzien öljynvaihtovälit ovat silti ylimitoitettuja taajuutensa puolesta. Käytän halpoja mineraaliöljyjä ja ne ovat keskimäärin tupla-ajan käytössä siitä mitä ohjekirja sanoo. Silti ei ole ilmennyt mitään ihmeempää ongelmaa. Minun ajamiseni tosin on varsin rauhallista nykyään eikä paljon rasita pyörän rakenteita. Enkä aja juurikaan kesäkauden ulkopuollella.
-
ilmajäähdytteisissä pelittää vain ja ainoastaan mineraaliöljy
En ota kantaa mutta laitanpa tuon liitteen taas kerran ajanvietteeksi. Jo 10v sitten "Luigi" määräsi täyssynteettistä (Agip Racing 4T = täyssynteettinen moottoriöljy). Hyvin monet soveltavat tätä ohjetta myös joihinkin ennen 2006 -valmistettuihin ilmajäähdytteisiin Guzzeihin, olen huomannut (vanhan 8V moottorin nokat?).
"- - Oils that guarantee the best performance of our motorcycles. Please note that using different types of oils could result in engine/transmission malfunction - - we warmly recommend that you use this type of oil since it guarantees ideal pressure values even at very high engine temperature - -."
-
Olen myös tasan eri mieltä mineraalin ainoasta oikeasta luonteesta. Kun kone käy riittävän kuumana ja rasituksessa edes kerrankin, on mineraali pilalla. Se myös (kuulemma) krakkaantuu helpommin.
Öljyn kanssa on turha pihistellä, kun sitä kerran vielä järkirahalla saa. Öljyjen ominaisuudet ovat kehittyneet sitten Guzzin piirtelyn aikojen, eli uusia suosituksia voi kyllä noudattaa. Ei mikään valmistaja ole huonontanut öljyjään.
-
Muistanpa ajan kun -70-luvun japsipyörän venttiilikoppa vuoti öljyä sylinteriryhmään ja pakokäyrälle: siitä muodostui ruskeaa kovaa karstaa moottorin lämmön vaikutuksesta. Nykyöljyt eivät ole millänsäkään vaikka valuvat kuumaa pakoputken pintaa. Valuvat vain nopeammin ja mitään karstavanaa ei jää.
Se kuvannee öljyjen lämmönkestoa.
Enemmän matkaguzzistilla on ongelmia siinä että moottoriöljy on suunniteltu kestämään kuumuutta jota ei Guzzilla matka-ajossa juurikaan saa aikaiseksi. Toivottavasti öljyen kylmäkesto-ominaisuudetkin ovat kohdallaan....
-
Öljyjen ominaisuudet ovat kehittyneet sitten Guzzin piirtelyn aikojen
Tuo pitää kyllä tasan kutinsa. Ei kuulu välttämättä näihin guzzijuttuihin, mutta esim. 2-tahtisten öljyt on voiteluominaisuuksiltaan todellakin jotain muuta kuin Guzzin piirtelyn aikaan. Miksei sitten muutkin öljyt. Eikö sitä ajeltu aikanaan mopoa jollain 5% seoksella?