Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Stilo - Elokuu 09, 2015, 21:17:14 ip
-
Tuli ostettua tuollainen pois kuleksimasta viimeviikolla. Käytiin sitten rouvan kanssa testaamassa sitä Trollstigenilla. Ykkösvaihde on makuuni ihan liian "pitkä". Saisiko tuota kohtuukustannuksin lyhennettyä? Ei haittaa vaikka kaikki välitykset muuttuisivat. Lähinnä tulee mieleeni perävälityksen vaihto, lieneekö mahdollinen CARCissa? Ensiövälityksen vaihto lienee työläämpi.. Entäs jos tilaisi ulkomailta Norgen 6-lovisen laatikon(siinähän olisi ensiövälitys sopivampi), meneekö heittämällä paikoilleen? Myös kytkin alkoi vingahtelemaan pahaenteisesti, muutamassa spinnissä haiskahti, mutta ei muuten vaikuta luistavan. Lieneekö ääni pahasta?
-
Hmmmm. Ykkösvaihteen pikkupyörä täytyy olla ryhmäpyörässä. Silloin ykkösen hidastaminen on aikas työläs operatsiooni. En ole kuullut, että Carc -periä olisi tehty useilla välitysssuhteilla, mutta se ei suinkaa tarkoita, etteikö niitä silti olisi olemassa. Perävälityksen vaihto ei ole isokaan homma, mutta jos välitystä tihentää tuntuvasti, niin että ykkönen hidastuu tuntuvasti, niin viitonen hidastuu prosenttuaalisesti samassa suhteessa ja saattaa alkaa tuntua pahoin lyhyeltä.
-
Pitäis sen kuusivaihteisen mennä suoraan. Sama kardaani ainakin on molemmissa. Perävälitys on sama molemmissa malleissa.
-
Tämä ei liity mitenkään Brevan vaihde välityksiin mutta saattaa auttaa samassa asiassa:
Moottorinohjauksen optimointi. Kulutus jopa pienenee mutta kulku paranee.
Jos oikein voimaa haluaa, kulutuksen kustannuksella toki, saa Brevan nostamaan etupyörää ilmaan ykkösvaihteella kaasua kääntämällä kunhan polttoaineen syöttö ja ja sytytysennakko on oikein ohjelmoitu. Mutta se ei liene tavoite tässäkään tapauksessa.
Pakoputkistoa tai ilmansuodatusta ei tarvitse (ei pidä) muttaa eikä mitää lisälaitteita hankkia. Jos näin on kuitenkin jo menetelty mutta moottorinohjausta ei ole päivitetty muutosten tasolle voi paluu alkuperäisratkaisuun parantaa ominaisuuksia. Esim väljä tarvikepakoputkisto heikentää vääntömomenttia.
On hyvin tunnettua että Breva ja sen sisarmallit ovat "köyhdytettyjä" alakierroksilla mutta "vanha" potentiaali on kuitenkin jäljellä kunhan sen kaivaa esiin. Suosittelen tutustumaan Työkalupalstalla oleviin GuzziDiag- ja TunerPro -keskusteluketjuihin.
-
Täytyy tutkia vielä Breva 5v ja Norge 6v laatikoiden välityssuhteita. Toki lisääntyvä alavääntö helpottaa hidasajoa niin jonossa kuin neulansilmämutkassakin. Kiitos moottorinohjauksen optimointivinkistä täytyy sitäkin tutkailla, osat mopossa näyttäis olevan vakiomallia.
-
Täytyy tutkia vielä Breva 5v ja Norge 6v laatikoiden välityssuhteita. .
Hä? Mikä 5v?
-
Vaihteita, ei venttiilejä :P
-
Koskas 1100 brevaa on muka tehty 5v laatikolla?
-
2007. Kuitenkin 850 ilmoitetaan tuolloinkin kuusivaihteiseksi..?
-
Paitsi että osamanuaalia lukemalla löytyy kuusi vaihdetta siitäkin? Eli 2005-2007 mallista.
-
Kaikki CARC peräiset on 6 vaihteisia.
-
Näkyis kutosessa vaan olevan eri välitys 24x30 vs. 25x29.
Tuo 2007:n viisivaihteinen löytyy pikaisella googlauksella esim Bikez.com pyöräluettelosivulta Breva V1100:n kohdalta.
off-topic;
Se on välillä tuo oikoluku vähän pielessä, jostain kuvittelin viisivaihteisen tähän seokseen.
-
Juu vm 2007 on ainoa jolloin laittoivat 5v laatikoita näihin, 2008 palasivat takaisin 6v laatikkoon.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/moto%20guzzi/moto_guzzi_breva_v_1100ie%2008.htm
-
No jopas. Kumma ettei mistään löydy tietoa tuosta 5v laatikosta. Ei varaosamanuaaleista, ei mitään. Ei tehtaan esitteistä ja omistajan käsikirjakin puhuu 6 vaihteesta. Enskavälyt on alkupään brevoissa olleet pisemmät, se on ollu tiedossa mutta että välillä vuosi 5v on kyllä ihan uutta. Pakko kait uskoa jos jollain semmonen on.
Ameriikassa ovat kumminkin olleet kuusvaihteisia myös 2007: http://www.totalmotorcycle.com/photos/2007models/2007models-MotoGuzzi-Breva1100.htm
-
http://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/moto-guzzi/2009-moto-guzzi-breva-v-1100-ar56353.html
Tuossa linkissä on mainittu jotakin laatikosta. Eipä olisi uskonut.
-
Olen yrittänyt kaivella netistä 5v laatikon vaihteiden välityssuhteita. Tässäkin dokumentissa väitetään vaihteistossa olevan kuusi vaihdetta, mutta vain viiden vaihteen välitykset kerrotaan ??? http://static.animaguzzista.com/officina/manuali/officina/Breva_1100_generale.pdf
-
P.Roper kirjaili vaihteistojen historiasta Wildguzzi -palstalla:
"
V11Sport vaihteisto tehtiin puhtaalta pöydältä neljällä akselilla. Kaikissa Tonteissa, vanhoissa 4V koneissa ja 1100Sporteissa oli versio samasta 5 vaihteisesta laatikosta. Kun 2V CARC pyörät tulivat, oli taas puhtaan pöydän projekti joka tuotti kolme akselisen "Nuovo Six Speed" -vaihteiston, jota käytettiin myös 8V malleissa paitsi 8V laatikoissa ei jostain syystä ole "face cam" iskunvaimennusta voiman sisääntuloakselissa. Cali1400 sarja käyttää toista muunnosta samasta laatikosta mutta niihin "face cam" iskunvaimennus on palannut. Kaiketikin sen vuoksi että sen vetoakselistossa ei ole kumivaimennusta.
"
???
-
Sinänsä mysteeri, kun carc-laatikko on kuoriltaankin omansa ja kuusivaihteiseksi suunniteltu, niin miten siitä on viisipykäläinen versio edes tehty? Onko sieltä vaan raakasti blokattu yksi vaihde pois? Eli yksi ratas pois ja siirtäjän rumpuun erilainen ura?
-
Voisiko olla että kun julkisille organisaatioille pitää myydä erityisen halvalla ja on ollut olemassa "Breva 750 2006 Police Model", sitä olisi halvennettu jättämällä vaihteistosta osia pois? Ja sitten loput vaihteistot on lyöty johonkin -07 Breva -sarjaan kiinni?
-
Jos kuusivaihteisesta tehdään viisipykäläinen niin kaiken järjen mukaan pitäisi kokonaisvälityssuhdetta pidentää.
Vakiona viitonen olisi liian lyhyt vaihde maantielle. Vai onko nelosen ja viitosen välissä suurikin ero?
Mikä vaihde puuttuu? Ei ainakaan ykkönen eikä oikein kakkonenkaan. Nelonen voisi puuttua siten että kolmoselta loikattaisiin suoraan viitoselle joka olisi hieman tiheämpi ja kolmonen puolestaan hieman harvempi.
-
Voisiko olla että kun julkisille organisaatioille pitää myydä erityisen halvalla ja on ollut olemassa "Breva 750 2006 Police Model", sitä olisi halvennettu jättämällä vaihteistosta osia pois? Ja sitten loput vaihteistot on lyöty johonkin -07 Breva -sarjaan kiinni?
Ei kai sentään, pikkulohkon osat ei käy hyvällä tahdollakaan isoon. Ellei tuota 750 Poliisia olisi vaikka tehty 850:n iskua lyhentämällä isolohkosta?
-
Kävin kalastelemassa noita 1100 Brevan vaihteiston vaihteiden välityksiä.
Tämä ei varmaankaan ratkaise miksi olisi olemassa 5v vaihteisto.
Taulukot liitteenä.
-
Olen edelleen varsin skeptien että mitään 5-vaihteista CARC-malliseen pyörään olisi tehty. Vaihteistovälitykset oletetussa 5-vaihteisessa olisivat viitosvaihteella sama kuin kuusivaihteisen viitosella. Olisi aika epätaloudellinen laite. Onko vaihteistossa vikaa? Pitäisikö se purkaa?
Jos taas viisvaihteinen on tehty niin siinä lienee ensiövedon välitys erilainen, ehkä.
-
Ei löytynyt kataloogeista eri enskaa.
-
Entäs jos tilaisi ulkomailta Norgen 6-lovisen laatikon(siinähän olisi ensiövälitys sopivampi), meneekö heittämällä paikoilleen?
Kannattaisi hankkia 850/1100 Brevan vaihteisto joka on erilainen sisäkaluiltaan kuin Norgen laatikko.
Brevan loorassa on sysäyksenvaimennin ja Norgessa ei. Norgessa on vastaavasti jäljempänä voimansiirrossa sysäyksenvaimennin. Molemmat laatikot sopivat fyysisesti kiinnitykseltään.
-
Toverit ovat oikeassa. Vika löytyi Stilon laskutaidosta. Vasta 4 tkm isolla brevalla ajeltuani, olen tullut useiden laskuyritysten jälkeen siihen tulokseen että vaihteita on varmuudella 5-7. Todennäköisimmin ehkä 6 kappaletta. Kysyessäni edelliseltä omistajalta ennen hankintaa, että onko tässä yksilössä 5 vai 6 vaihdetta, hän vastasi että 5 kai niitä on. Kyseinen herra oli ajanut Guzzilla vain muutaman lenkin. Normaali kiihdytys ja kaikkien vaiheiden läpi käynti tarkoittaa yleensä ainakin yhden vaihteen vaihdon epäonnistumista, joten käytännön laskutoimitus on tällaiselle koneinsinöörille ylivoimainen. Ylöspäin vaihtaessa olen tullut lähes joka kerta siihen tulokseen että vaihteita on eri määrä kuin alaspäin vaihtaessa. Ylhäältä irrottava nestekytkin vaatii tottumista (tai ehkä kytkimen vaihtoa vingahtelelun takia, mutta se projekti saa odottaa talvea) Olen syvästi pahoillani tahattomasti aiheuttamastani epätietoisuuden kylvämisestä vaihdemäärän suhteen.
En tiedä helpottaisiko uusi kytkin riittävästi liikkeellelähtöä, kaipaan hitaampaa ykkösvaihdetta.
-
Ei kai se mitään, eihän tästä ole kauaakaan kun sivuvaunuileva DI uskoi Calissa olevan extravaihteita. :P Eipä vaan. Monesti pikkulohkolla ajellessa itse yritti vielä kuudetta vaihdetta saada pesään. Ei jostain syystä mennyt..
-
Isossa Brevassa on 5AM moottorinohjaus, joka tarkoittaa, että siihen saisi vaihdenäytön Android puhelimesta. ScanM5X (linkki (https://play.google.com/store/apps/details?id=scantwin.scanmM5.AllinOne&hl=fi)) ohjelmassa on vaihdenäyttö ja puhelimen lisäksi tarvitsee vain Fiat kaapelin (linkki (http://www.ebay.com/itm/New-FIAT-3pin-OBD-to-ODB2-EOBD-16pin-Car-Fault-Code-Diagnostic-Adapter-Cable-/151126331258?hash=item232fd4cf7a)) sekä BT V1.5 "mokkulan" (linkki (http://www.ebay.com/itm/ELM327-V1-5-OBD2-II-Bluetooth-Diagnostic-Car-Auto-Interface-Scanner-LO-/161751363527)). Asennus on melko yksinkertainen. Ohjelma on ilmainen ja monipuolisempi, kuin Google Playn sivuilta näyttää.
(Käyttöä voi harjoitella demona ->Settings->Bluetooth->Not->Return)
Guzzin vaihteisiin oppii ajan kanssa. Maantiellä tulee usein haettua sitä ylivaihdetta tai loikkaria, kun vääntöä olisi. Jos on tottunut, että uusi vaihde menee päälle kytkimen painalluksella, niin Guzzissa se tuntuu menevän vasta, kun kytkintä vähän päästää jo ottamaan takaisin kiinni. On ns. saattaen vaihdettava ja aika jouhea, kun sopivan rytmin löytää.
-
Ei kai se mitään, eihän tästä ole kauaakaan kun sivuvaunuileva DI uskoi Calissa olevan extravaihteita. :P Eipä vaan. Monesti pikkulohkolla ajellessa itse yritti vielä kuudetta vaihdetta saada pesään. Ei jostain syystä mennyt..
Krhm.
Nyt loppuu kyllä vaihteet kesken; nykyinen viitonen taitaa olla suunnilleen yhtä pitkä kuin kolmonen ennenvanhaan. Mutta ei siitä nyt sen enempää.
Juuri lueskelin kirjaa Guzziology ja sen kappaletta jossa suurella innolla ja paatoksella kerrotaan Guzzien erilaisista vaihteistoista ja peristä ja välityksistä ja sen sellaisista.
Suosittelen Guzziology-kirjaa lämpimästi. En tiedä, onko kirjaa päivitetty CARC-aikaan, mutta minulle se nyt on se ja sama :)
Voihan se tietty olla että kaikilla palstalaisilla on jo oma kopio, mutta laitanpa linkin kuitenkin: http://www.motointernational.com/store/books/guzziology-our-own-self-help-guide-to-moto-guzzi-motorcycles
-
Ylhäältä irrottava nestekytkin vaatii tottumista
Eikös Brevassa ole säädettävät kahvat? Jos ei ole niin ainakin Sportin kahvat luulisi sopivan.
-
On säätökahvat. Niistä saa säädettyä nakkisormille sopivan etäisyyden ja tartuntakohdan niin jarrulle kuin kytkimellekin.
CARC-mallien vaihteisto on jo hyvin sivistynyt: vapaa löytyy aina helposti eivätka vaihteet juurikaan kolahtele. Jos kolahtelee niin vikaa on etsittävä kytkimestä, sen käyttösysteemistä tai kuljettajasta. Välivapaata en ole kymmenen vuoden aikana onnistunut löytämään.
Viisivaihteinen laatikko on sitten ihan eri asia. Ennen nykyistä kuusivaihteista oli aiempi kuusivaihteinen josta itsellä ei ole kokemusta. Mutta kokemusta on sitäkin enemmän viistohampaisista viisivaihteisista ja hieman suorahampaisestakin. Niiden käyttö vaatii napakkaa mutta päättäväistä otetta.
-
Eikös tuo loota ole toiminnaltaan sellainen, ettei välivapaan pitäisi olla mahdollinen.
-
ettei välivapaan pitäisi olla mahdollinen
Eroavuutena vanhempiin vaihteistoihin CARC-mallien vaihteensiirrossa on mekanismi joka saattaa vaihteen perille kunhan vaihdevivulla on näytetty suunta että mihin päin vaihdetaan. Toimii todella napakasti se. Ja poljin on kevyt käyttää verrattuna aiempiin ratkaisuihin. Nykyaikainen ja täysin kilpailukykyinen vaihteisto käytöltään verrattuna muihin merkkeihin.
-
Kävin Eilen 1100 Brevalla kierroksen maaseudulla ja kuuntelin erityisesti vaihteiston ääniä. Kyllä kuusivaihteinenkin osaa joka vaihteella oman soundinsa muodostaa. Toistaiseksi ääntäminen on varsin vähäistä eikä kilometrjäkään ole kuin noin 80.000 takana. Olisi harmillista jos sillä osastolla olisi jo tässä vaiheessa havaittavissa kulumaa.
jos "nykyaikaisempaa" välillä joutuu pinseteillä ja suurennuslasilla käyttämään...
Kyllä isokin saapas mahtuu CARC-mallin säädettävän vaihdepolkimen alle. Lisäksi liikkeet ovat varsin paljon pidemmät kuin muissa merkeissä mutta lyhyemmät ja täsmällisemmät kuin viisivaihteisten poljinliikkeet. Jälkimmäisessä liikerataa pidentää ja voiman tarvetta lisää vielä vaihteiston ulkopuolinen välitysmekanismi välyksineen ja kitkoineen. Mutta vanhemmasta kuusivaihteisesta ei ole kokemusta kuin sen verran mitä ole joskus niiden uutuuden aikoihin koeajanut. Mutta siinä suhteessa ei mieleen ole jäänyt mitään hankaluutta vaihtamisessa.
-
Tuo vanhemman kutosen poljin oli ainakin pikkulohkon lyhyeen polkimeen verrattuna ok. Olen silloin joskus ajanut moista.