Elikkä eilinen rankkasade teki ilmeisesti temput Classicille (vm. 2006, 3700 km ajettu) ja nyt pyörä halusi startata omatoimisesti kesken ajon. Hirveä rääkyminen kuuluu satunnaisesti ja eihän vehkeellä tämän takia uskalla ajaa. Rääkyminen lakkasi joksikin aikaa kun ajossa laittoi virrat pois ja käynnisti koneen uudestaan (näin hissukseen ajelin himaan kun ei hotsittanut jättää pyörää yksin pimeään).
No, tänään pyörä keskituelle ja tutkimaan. Kun moottorin käynnistää, niin käynnistyskytkin tuntuisi olevan erityisen herkkä ja pyörä käynnistyy jopa heti kun kytkee virran eli koskematta käynnistysnappiin. Vähän ajan kuluttua alkaa napsua ja ilmeisesti startin hammaspyörät käyvät kättelemässä vauhtipyörää. Aina välillä napsumisen sijasta tapahtuu kokonaisvaltainen starttaus eli jos on joskus käynnistänyt käynnissä olevaa moottoria, niin tietää mistä äänestä on kyse. Ei oikein viitsisi jatkaa kokeilumielessä kestävyyttä kun jotain voi mennä rikki.
Kysymys onkin: Onko kyse kastumisesta ja kontaktihäiriöstä oikeassa kahvassa? Vai onko starttimoottorissa jotain mennyt hajalle ja se tippuu vauhtipyörälle. Vai jotain muuta?
No empä ole tekemässä mitään korjaustoimenpiteitä. Takuu on voimassa, mutta kyllä ne huoltoliikkeessä kysyvät oireita ja siksi päätin vähän yrittää selvittää. Huoltoliikekään ei taida olla viikonloppuisin auki, joten vastaa ensi viikolla on mahdollisuus huoltokäyntiin. Ongelma vain on, miten roudata pyörä huoltoliikkeeseen kun matkaakin on täältä Vantaalle (lähin) jonkun verran.
Moro,
Ehdotus :
Starttaa pyörä normaalisti käyntiin ja nyppää tämän jälkeen startin solenoidilta herätevirtapiuha irti. Tämä on siellä solenoidilla (se pienempi pötikkä startin kupeessa) kiinni ainakin vanhemmissa malleissa sellaisella abiko-tyyppisellä liittimellä.
Startille tulee myös paksu + virtakaapeli suoraan akulta. Se on kiinni mutterin alla, mutta tätä ei tarvitse irrottaa koska vika ei liene startissa vaan tuolla herätevirtapuolella, johon kuuluu mm. starttinappi ja starttirele. Oisko jompikumpi noista joka sulla rettelöi ?
Kun herätepiuha on startista irti ei pyörä starttaile itsestään ja voit ajella rauhassa huoltoon. Jos kone sammuu/pitää välillä sammuttaa, niin piuha taas hetkeksi kiinni ja sitten taas heti irti.
- JuhaV
No empä ole tekemässä mitään korjaustoimenpiteitä. Takuu on voimassa, mutta kyllä ne huoltoliikkeessä kysyvät oireita ja siksi päätin vähän yrittää selvittää. Huoltoliikekään ei taida olla viikonloppuisin auki, joten vastaa ensi viikolla on mahdollisuus huoltokäyntiin. Ongelma vain on, miten roudata pyörä huoltoliikkeeseen kun matkaakin on täältä Vantaalle (lähin) jonkun verran.