Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Skunk73 - Elokuu 02, 2015, 16:12:30 ip
-
Vielä kysyisin latausvalosta joka ei ota sammuakseen kierrosten noustessa vaan jää himmeästi vilkkumaan.Olen laturin putsannut.hiilet kattonu.liittimet puhdistanu mutta vika vaan edelleen jatkuu.Voiko bosch merkkinen regulaattori(jännitteensäädin vai lataussäädin?) aiheuttaa vian? mikä tämän tehtävä on?.Näköjään kahdella ruuvilla vedetty runkoon kiinni jotka hieman löysällä.Voiko tämä aiheuttaa jotain maadoitusvikaa tms?
-
Ja voiko huono akku aiheuttaa vilkkumisen? Akku on mallia biltema n.2-3v vanha.Latasin ja tuntui hyvin ottavan latausta vastaan.Voiko akun kuntoa tarkastaa yleismittarilla? 12.4-12.6v näyttää mutta esim startatessa jos tippuu 8-9v?
-
Oletko mitannut pyörän latausta? Sehän ei sitten juuri lataa alle kahden tonnin.
-
joo mittasin tyhjäkäynnillä ja n.3000 kierroksilla n. 13.4v. Valo jää himmeästi vilkkumaan.Muistaakseni aikoinaan kun sammui niin latas n.14v.
-
No nyt se sitten ei lataa ollenkaan .
valo palaa vaan kirkaana.ei edes himmene vaikka antaa kierroksia.... :'(
-
Paha antaa täsmävastauksia kun ei tiedä mistä mallista ja vuosimallista puhutaan.
Kyse lienee kuitenkin Bosch vaihtovirtalaturista koska puhe on myös hiilistä.
Laturilta lähtee kolme keltaista johdinta joista maata vasten mitaten tulee vaihtojännitettä tuommoiset 70V kustakin. Jos ei tule niin on joko liitinvika tai laturista käämi poikki. Liitinvika ei ole harvinainen vaiva tässä rakenteessa.
Johtimet menevät tasasuuntaimeen josta akulle lähtee punainen johdin. Latausjännite on akun navoista mitattuna lähellä 14V.
Tasasuuntaimelta menee yksi punainen johdin myös lataussäätimelle ja sieltä lähtee violetti laturille hoitamaan magnetointia.
Lataussäädin pitää olla tukevasti maadoitettu. Muutoin se ei saa tehdyksi oikeaa säätövirtaa laturille ja homma ei pelaa.
Joskus on tasasuuntainkin epäkunnossa eikä se tuota tasavirtaa akulle.
Tämä näin äkisti ulkomuistista....
-
pyörä on florida vm-86 ja laturi boschin 12v/20a
Mittasin nuo keltaiset johtimet.niin tyhjäkäynnillä kuin kierrokset 2.5-3t 200v asteikolla näytti 0.4-0.5?
-
Oliko johtimet irti tasasuuntaajasta, mittausasento vaihtovirta, akun johtimet kiinni ja mittaus maadoituksen ja yhden johtimen välillä kerrallaan?
Mitatessa pitäisi hieman enemmän kaasuttaa. Ainakin neljä tonnia mittariin. Mutta noillakin kierroksilla pitäisi muutama kymmenen volttia irrota.
Jos jännite nousi vain mainitsemiisi lukemiin niin mittasit väärin, joko akku on tyhjä tai lataussäädin rikki. Mahdollista on myös että jokin laturin ankkurin käämi on rikki, oikosulussa itsensä kanssa tai maahan.
Boschin laturi on, ainakin omasta mielestäni, paras Guzziin asennettu laturi. Ei ne muutkaan huonoja ole mutta vehkeissä on eroja....
-
Valitan sekavia ohjeitani. Tässä linkki jonka aivan loppupäässä on laturin tarkat arvot ja ohjeet testaukseen: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983%28GB%29.pdf
-
Mulla on tuo sama manuaali aitona kirjana. Painonsa arvoinen jalometallina.
-
Itse painiskelin vähän samantyyppisten ongelmien kanssa alkukesästä ja totesin, että myös jännitteiden, resistenssien ja virtojen mittaaminen sinällään sisältää virhelähteitä ja vaatii keskittymistä. Eri mittareilla saattoi tulla eri tulos, eri mittausalueilla saattoi tulla eri tulos (ei pelkästään pienempi/suurempi tarkkuus), jännite/virta voi olla hyvin heilahtelevaa, tulos voi olla eri jos mittari on kädessä tai pöydällä jne. Kannattaa käyttää haenleukoja mittarin johdoissa ja pyrkiä standardoimaan mittaukset hyvin ennenkuin tekee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Kytkentäkaavion mukaiset johdotukset kannattaa mitata läpi ja liittimet puhdistaa. Jos vaihtovirtaa tulee diodisillalle ja sinulla on lähiympäristössä joku guzzikaveri, jolla sattuu olemaan hyllyssä toimiva lataussäädin, sen voisi koittaa vaihtaa sokkona ja katsoa alkaako ladata. Jos kaveria ei ole, osa (isolohkoon sopiva ainakin) maksaa Motonetissä n. 15e.(http://www.motonet.fi/fi/tuote/113003/jannitteensaadin-bosch-erillin)
terv Koskela
-
Iso- ja pikkulohkoissa pitäisi olla sama Bosch-latausjärjestelmä. Myös Bmw käytti samaa.
-
Onko tämä vielä selvinnyt?
-
Morjens!
Oma NTX V35 vm 1987 latausvalo alkoi oikeuttelemaan (oikutellut jo pidempään, mutta nyt paheni).
Tutkin ja etsin vikaa akusta, laturin päästä, tasasuuntimesta, jännitteensäätimestä ja maadoituksista.
Enpä meinannut löytää sitä, mutta lopulta ongelma selvisi (ainakin toivon niin).
Kuvissa no: 1 on jännittensäädin ja no: 2 tasasuunnin. Nehän löytyy akun ja takalokasuojan välistä.
Tasasuuntimeen tulee kolme keltaista johtoa ja tumman sininen, jotka tulevat moottori keulalla olevalta laturilta.
Niissä on sitä vaihtojännitettä, joka tasasuuntimessa (sisälttä yhteensä 11 diodia) muutetaan tasajännitteeksi.
Vaalean sininen johdin menee latauksen merkkivalolle. Jos lataussysteemillä on liian alhainen jännite, kojetaulun punainen valo syttyy.
Jännitesäädin no: 1 sisältääkin enempi elektroniikkaa.
ONGELMA: Latauksen merkkivalo on aina vilkkunut tyhjäkäynnillä, mutta korkeammilla kierroksilla se sammui.
Kun vika paheni, moottori tarvitsi lisää kierroksia (>3000 rpm), jotta valo saamui.
VIKA: Tasasuuntimen liitin, jonka kautta syöttetään jännitettä akulle, oli löystynyt (toisen kuvan punainen nuoli).
Tarkemmin, tasasuuntimen kupariset niitin, jotka pitävät laattaliittimen vastakappaletta paikoillaan olivat löysät.
Otin tasurin irti ja löin niitit tuurnalla tiukemmaksi, alkoi laite taas pelittämää.
Nyt tyhjäkäynnillä latauksen merkkivalo hehkuu vienosti tai ei ollenkaan, mutta pienikin kaasun lisäys pitää sen täysin pimeänä.
Mittailin akun jännitteitä:
Uuden akun lepojännite 12,72 V
Latauksen aikana jännite 13,66 V (merkkivalo sammuksissa)
Ongelman ollessa päällä, oli latausjännite 13,33 V luokkaa.
Löysä liitos rajoittaa tehokkaasti virran liikkumista, joten latausvirta on varmasti ollut hyvinkin pieni verrattuna nykyiseen latausvirtaan.
Virtojen liikkumisia en mitannut.
t. Kimmo
-
Lisää kuvia:
-
Vielä yksi kuva, jossa johdotukset näkyvät paremmin.
Tasauuntimen punainen johto menee jännitteensäätimelle.