Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kalina - Heinäkuu 19, 2015, 08:37:04 ap
-
Moi. tuli sitten hommattua 06 mallin classc cali. Ekat 200 km mietin että mitäs sitä on tullut tehtyä. Tonnin jälkeen oli jo aika leveä virne naamalla ;D. Tuossa ajellessa on tullut mieleen muutamia asioita:
Jossain keskustelussa oli MotoMatin maininta että perävälityksiä löytyy tiheämpiäkin, omassa melkoinen
aavikkomalli. Mistähän löytyisi? Ja ohjeistus shimmaukselle ym.. tai vaikka oikein korjaamokäsikirja.
Ja sitten vastaisuuden varalle. Onkos näista saatavissa ulos Diagnostiikkaa? Ohjelmanpätkää kaapelia tai mitä tä tarvitaan?
Nii ja sitte... olis vielä vaikka kuinka paljo kysyttävää niinku tuo koneen tyyppi ja vaihteiston tyyppi ja perän tyyppi...
-
Lue alkajaisiksi http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
Tuo siis diagnostiikkaan liittyen.
-
Moi. tuli sitten hommattua 06 mallin classc cali.
Heti kärkeen tungetteleva kysymys, oletko Seinäjoelta tai lähistöltä? Täälä on nähty vieras california...
-
Voisimpa melekein olla sitä mieltä että Seinäjoen Guzzi kanta on kasvanut. :)
-
No kyyyllä. Seinäjoen kouran kylässä asuu nykyään guzzi. :)
-
No sillälailla. Onko se cali se mikä oli Ylistarossa myynnissä? (En sitä käyny kattomassakaan että sen puoleen en siitä mitään tiedä.)
Jos sitä "diagnostiikkaa" haluat kaivella niin aja tänne Saratielle, saat lainata vermeitä. Tiivistettä yms pientä jos joskus tarvit nopeasti niin semmosia yleensä löytyy myös.
-
No nyt kävi kalinalla säkä kun on Ikkalan naapurissa... "Herra Ikkalan ihmeellinen talli" on näkemisen arvoinen paikka :). Ei tarvitse Guzziasioissa kiivetä tyvestä puuhun kun on "jotain ehkä tietäisin" -mies käsillä tekniikan ja GuzziDiag:in suhteen.
-
Kyllä tätä topicia aloitellessa oli mielessä pieni toive että lähistöllä olisi joku tuutori...kiitoksia kutsusta,täytyy tulla pyörähtämään... niin ja ei ole guzzi ylistarosta.
-
Mahtaakohan muuten Herra Ikkala olla sama mies jolta jo keväällä salen pihassa utelin Guzzeista?
-
Mahtaakohan muuten Herra Ikkala olla sama mies jolta jo keväällä salen pihassa utelin Guzzeista?
No joo, sama. Ostit sitten vähän tuoreemman calin, muistaakseni keväällä haaveilit cali kolmosesta tms vanhemmasta. En mä sitten onnistunu pahemmin säikytellä kun kerran guzzin ostit ;D
Pistin muuten yksityisviestiä.
-
Siinäpä oli oikeen hyvän tuntuinen Cali! Taitaa olla alunperin nimimerkkin "California" entinen pyörä. Malliesimerkki kuinka hyvänä pyörän voi pitää. Suht paljon ajettu mutta ei paljoa uudelle häpeä.
Pelottelin että startti hajoaa pian mutta täältähän selvisi että sekin on jo uusittu ;D
-
Tervetuloa Kalina Jalojen Moottoripyörien Upeaan Joukkoon!
Kun asustelet siellä Samin naapurustossa, niin muista neuvoa kerhotavaroiden pakkaamisessa! Sami niin siitä tykkää kun on ennenkin sitä saanut...Punkaharjulla...
-
Siinäpä oli oikeen hyvän tuntuinen Cali! Taitaa olla alunperin nimimerkkin "California" entinen pyörä. Malliesimerkki kuinka hyvänä pyörän voi pitää. Suht paljon ajettu mutta ei paljoa uudelle häpeä.
Pelottelin että startti hajoaa pian mutta täältähän selvisi että sekin on jo uusittu ;D
Heip, aika ajoin seurailen tätä foorumia ja olen myös silmäillyt, onkohan minun vanha cali jollaki :) Tosiaan viime syksynä vaihtui 06 Cali Triumphin Thunderbirdiin Vantaan Biketeamissa. Calille kertyi minun puolesta 106 000 km ja roppakaupalla tunnearvoa johtuen myös pitkälti moninaisista matkoista, joita sillä tuli tehtyä, mm. 2009 häämatka jenkkeihin, jossa posoteltiin Calilla liki 9000 km. Tuolta voi katsella pyörän edesottamuksista:
http://www.teesel7678.kotisivukone.com/
Eli mikäli sama pyörä niin mulle voi laittaa kyllä viestiä, jos tulee kysymyksiä esim. pyörän historiaan liittyen.
-
paljo kysyttävää niinku tuo koneen tyyppi ja vaihteiston tyyppi ja perän tyyppi...
Pyörän tyyppitiedot ovat tyyppikilvessä emäputkessa sekä tarroissa runkoputkessa. Myös rekisteröintitodistuksessa on tietoa. Moottorin tyyppitieto ja sarjanumero on stanssattuna moottorin lohkon vasempaan kylkeen öljyntäyttöaukon etupuolelle. Vaihteistossakin on merkintä mutta sen tietämiseen riittää, varaosahankintamielessä, että se on kyseisen Californiamallin vaihteisto. Sama koskee kytkintä.
Perävaihteessa on stanssattuna välityssuhde joka tässä tapauksessa lienee 8/33. Tiuhempia sekä pidempiä välityksiä on saatavana.
Muuta tietoa: http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html
-
No Nyt alkaa olla katu-uskottavuutta. oikean lahje oli eilen kotia tullessa polvea myöten öljyssä.... venttiilikopan tilke antoi periksi rekkaa ohittaessa. tuntuivat olevan kovin löyhällä nuo kopan ruuvit.
Vaan eipä hätää, hyllykalliolta tuli pikakuljetuksena 1200 sportilla uudet tiivisteet ja konsultti. ;) Kiitoksia. On kuulemma ollut tätä vaivaa liikkeellä, tarttuukohan tauti osien mukana?
-
Vai lahkeet rasvassa. Tätähän ei evTimon mukaan tapahdu kuin vitjavetoisissa. :D ;D ;D
-
No Nyt alkaa olla katu-uskottavuutta. oikean lahje oli eilen kotia tullessa polvea myöten öljyssä.... venttiilikopan tilke antoi periksi rekkaa ohittaessa. tuntuivat olevan kovin löyhällä nuo kopan ruuvit.
Vaan eipä hätää, hyllykalliolta tuli pikakuljetuksena 1200 sportilla uudet tiivisteet ja konsultti. ;) Kiitoksia. On kuulemma ollut tätä vaivaa liikkeellä, tarttuukohan tauti osien mukana?
Ja juuri kun laitoin sulle yksityisviestissä että venttiilikopan kannentiiviste ei ole antautunut sitten vuoden 2007 Norjan matkan. Tosin silloin vuorossa oli vasen sylinteri joka likas minun lahkeeni. Sanomatta olis aina paras. Tai sitten guzzi aina koettelee alkuunsa uutta omistajaansa... :) Niissä ruuveissa on vissin jokin tietty momentti mihin ne pitäs vääntää...?
-
Kymmenisen Nm.
-
antautunut sitten vuoden 2007 Norjan matkan
Eikös ne avata keskimäärin kerran vuodessa ja vaihdeta tiivisteet kun venttiilien säätö tarkistetaan? Että eri tiivisteet olivat silloin 2007? Vain onko peli juuri vaihtovuoden (2006) malleja niin että sinä on vielä hydrauliset nostimet eikä tule koppien irrotusta ollenkaan...
-
antautunut sitten vuoden 2007 Norjan matkan
Eikös ne avata keskimäärin kerran vuodessa ja vaihdeta tiivisteet kun venttiilien säätö tarkistetaan? Että eri tiivisteet olivat silloin 2007? Vain onko peli juuri vaihtovuoden (2006) malleja niin että sinä on vielä hydrauliset nostimet eikä tule koppien irrotusta ollenkaan...
eli 2006 malli kyseessä, kyllä tiivisteet on aina vaihdettu joka määräaikaishuollossa. Muistaakseni Wikctröm kertoi joskus,että tiivistemateriaali olisi vaihtunut erilaiseksi ja sitä myötä heikommaksi...en toki tarkoittanut,että paikallaan olisi yhä vuonna 2007 vaihdetut tiivisteet :)
-
Sielä oli muuten erilaiset tiivisteet eri puolilla. Vasemmalla, siis se joka ei vuotanut, oli ainakin osa ruuveista löyhällä. Reunoilla kireet, keskellä löysät. Nyt on molemmin puolin uudet ja vähän paksummat tilkkeet.
-
Kirjoitin venttiilikoppatiivisteaiheesta omia kokemuksiani: http://www.motomatti.fi/2015/07/guzzin-venttiilikoppain-oljyvuodot.html
-
Ostin oman stonen 10v sitten ja nyt ajettu arviolta about 130thkm. Olen kattonu ventiilit kerran vuoteen ja kertaakaan en ole vaihtanu tiivisteitä, mutta tippaakaan ei ole ollu tänä aikana vuotoa,enkä ole myöskään käyttäny mitään tiivistemassoja ym tököttejä.
Sopiva kiristys ranteella ja se on siinä.
Uuudet kuusiokolot oon pari kertaa vaihtanu... Missä vika? ;D
-
Jep. Vähän outo homma tuo öljyvuoto koppatiivisteistä. Itsellä reilut 30 kesää Guzzilla eikä yhtään öljyvuotoa miltään tiivistepinnalta. Viisi erilaista isolohkoa ollut ajossa tuona aikana.
Joku tuossa teknisessä puolessa tai tiivistemateriaaleissa täytyy olla syynä. Ruuvien kiristäminen kun ei ole mitään rakettitekniikkaa. Ranteella ja ristiin mahdollisimman monivaiheisesti.
-
Ei mullakaan nuo ole viidessä kesässä vuotaneet. On ollut samat tiivisteet koko ajan. Tiedä miten pitkään ollut edellisillä omistajilla nuo samat. Noissa lukee yhä tiivistepinnassa Victor Reinz, eli valmistaja.
Vaihdan vasta kun tarvii (uudet olleet hyllyssä neljä kesää).
-
Kehkeytyiskö painetta kopan alle ? Ajoin syksyllä pari viikkoa revenneellä tiivisteellä (ruskea) , jonka laitoin huolella paikalleen ilman liimoja kun venttiilien tarkistuksessa repesi. Ei vuotanut lainkaan. Keväällä uusin vihreisiin ja aina on ruuvit olleet melko kevyellä rannemomentilla kiinni.
-
Silloin on joku tukossa. Omaa saa rankaista ihan reippaasti radalla ja huohotus työntää vaan öljyvaahtoa huohotusletkusta, ei kopan välistä. Eli lienee ihan maksimi paineenvaihtelu.
-
Mulla on semmonen kutina tuosta kopan vuotamisesta että se olisi enempi näitten uudempien, kaksitulppaisten 1100/1200 ongelma? Niinkun on tuo "kalinankin" kali. Ja moni muu mitä näitä juttuja nyt on kuunnellut. Breevaa yms. Näytti olevan huohottimenkin paikka vaihtuneen mitä vanhoihin vertaa. Liekö jotain yhteyttä.
-
Minulla tuo tiivistejuttu tuli reissulla aikanaan molemmin puolin. Uusi tiiviste oli paksu vihreä sen ohuen tilalle. Pultit järjellisesti rannemomentilla. Eikä sen koommin ole öljyä pruiskunnut. En oikein lähtisi ns. vikaa muualta etsimään. Vaikka, mistäs minä sitä tekniikkaa niin tietäisinkään... ???
-
Joo, ei varmaan kannata ylireakoida. Motomatilla oli hyvä juttu blogissaan ja vihreitä tiivisteitä saa ainakin GuzziBitsistä (linkki (http://gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?f=d&q=gasket+rocker+cover&Model=0&Sort=&NUFilter=New&PriceFilter=1&Filter=+FILTER+)) pienin toimituskuluin, jos ei R.M.Heino ole lähettyvillä. Keväällä kun tilasin tiistaina, niin oli postilaatikossa perjantaina. Tiivisteiden materiaalista oli silloinkin höpinää: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5446.0
-
Yksi tärkeä juttu paperitiivisteistä jäi kertomatta.
Vanhat käyttämättömät paperitiivisteet saattavat olla, ja usein ovatkin, kutistuneet kuivuessaan eikä niitä saa millään yltämään ruuvinreikien kohdalle vaan pyrkivät oikaisemaan. Lääke on kuitenkin helppo. Kastelu vedellä turvottaa tiivisteen mittoihinsa ja joskus jopa yli. Märkää tiivistettä ei kuitenkaan kannata ihan heti paikoilleen asentaa ja voi olla herkkä repeämäänkin. Sanomalehden päällä kuivaus hetken aikaa yleensä riittää kun työskennellään kuivissa sisätiloissa. Kasteltu tiiviste tarttuu varsin kovasti tiivistepintaan ajan kanssa joten toiseen tiivistepintaan ohuelti sivelty vaseliini vaikuttaa sen että tiiviste on seuraavan kerran avattaessa lujasti kiinni toisessa puoliskossa mutta irtoaa siitä johon oli vaseliinia sutattu. Paperitiivisteen voi käyttää monta kertaa mikäli se on irronnut ehyenä kuten em ohjeella usein onnistuu tapahtumaan.
Itsellä 1100 Brevassa ole ollut ongelmia tiivisteiden kanssa lainkaan. Samat vanhat tiivisteet on edelleen.
Kokonaisuutena en muista että olisin kauheasti omissa pyörissäni kärsinyt öljyvuodoista. Muiden vanhoissa pyörissä, jotka ovat siirtyneet omistukseeni, sen sijaan on ollut perintövaivoja joista yksi on öljyvuototyyppistä riesaa.
-
Tuo pyörästäni pettänyt tilke oli väriltään vihreä, tiedä sitten kenen valmistama. Sellaisen huomion kuitenkin tein, että ulomman tulpan kohdalla tasopinnat kannen ja kopan ulkopinnalla ovat suorat. öljytilan puolella valussa on pyöristys. Tiivisteessä on myös pyöristys mutta voimakkaampi kuin valussa jolloin vain noin puolet tiivisteen leveydestä jää tasopintojen väliin. ???
-
öljytilan puolella valussa on pyöristys
Olisiko tässä syy miksi tiivisteen varaosanumero vaihtuu Caleissa juuri -06 mallin kohdalla ? Onko kaikki mallit '06 jälkeen tuplatulppaisia päästösyistä?
GU14023760:
California 1100 ´83-04 / V11 Sport´99-05 / 1100 Sport ´94-99 / Quota 92-02 / 1000S ´89-94
1000 SP II ´83-93 / Le Mans 1000 ´81-94 / Mille GT ´87-91 / Strada 1000 ´93-94
850 T5 ´85-95
976139:
Bellagio 940 ´07-13 / Breva 850 ´06-07 / Norge 850 ´07 / Griso 850 06-07 /
Breva 1100 ´05-07 / Griso 1100 ´05-08 / Breva 1200 ´07 / Sport 1200 ´06-07
Norge 1200 ´06-08 / California 1100´06-11
-
Arvaan että on todennäköistä että tuplatulppaisuudella on osansa päästöjenrajojen alittamiselle. Se myös parantaa käyntiä joissain olosuhteissa. Näissä puheena olevissa tuplatulppaisuus on alkeellista tyyppiä: kipinä tulee yhtä aikaa molempiin tulppiin. Myöhemmissä ratkaisuissa on jo neljä sytytyspuolaa eli voi olettaa että kipinän ajoitus on erilainen kuormituksesta riippuen. Se ainakin on päästötekninen ratkaisu.
-
Olisko tuo tuplatulppaisuus/pienipäästöisyys sitten johtanut vielä suljetumpaan huohotusjärjestelmään. Ja sitä kautta helpottaisi tiivisteen pullahtamista?
-
Machiavelli ihmettelee... mistä löytyy Stoneen ne kumitötteröt ruiskun ja pytyn väliin, vielä pitävät ilman oikealla puolella mutta viimeistään syksyllä vaihtoon... ai niin, kaikki ovat just nyt Iisalmessa ja guzzifiiliksissä... :)
-
Moto Matilla on niitä joskus ollut myynnissä.
-
Vielä pitää lisätä että jos joku alkaa höpisemään jostain guzzidiag, tps, ecu tai muista hässäköistä niin olen pihalla, viisaat säätäkööt, minä en osaa...Alfa Romeon sielunelämää tunnen, Guzzista koetan ottaa tolkkua, pienin askelin...:)
-
Tein joskus ikuisesti kestäviä "kaasarinkumeja" sekä kaasutin- että läppärunkomalleihin. Huonon menekin vuoksi luovuin asiasta. Ilmeisesti 40€ parista kumista oli liikaa pyydetty kun kuulemma "netistä saa" 7€ hintaan samat kumit. Eroa on vain kestävyydessä. Käyttämäni materiaali oli sotilastarkoituksiin käytettävää syaanouretaania
Pussihousumaisesti totean että teen vain omaan käyttöön mutta en enää myyntiin.
guzzidiag, tps, ecu tai muista hässäköistä niin olen pihalla
Kun havaittavasti netinkäyttösi on sitä luokkaa että osaat kytkeä tietokoneessasi selainohjelman päälle ja tänne Gruppon Tekniikkapalstalle kirjautua niin ei ole kovinkaan suuri hyppäys enää ryhtyä lataamaan ja tutkimaan sekä harjoittelemaan GuzziDiagin ja sen oheisohjelmien käyttöä.
-
Onkos näista saatavissa ulos Diagnostiikkaa
"Guzzidiag, tps, ecu tai muista": Tosiaan diagnostiikkaa on saatavissa => Tasan kaikki, mitä moottorinohjausjärjestelmästä virallisesti ulos lähtee, näkyy myös GuzziDiag -ohjelmalla. Minä myös Guzzifoorumin alkutaipaleellani ajattelin, että kylläpä on itseriittoista porukkaa ja hankalia termejä, kun heittelevät vaan noita lyhenteitä olettamalla että kaikki tietää miestä puhutaan. Sittemmin kun on ollut niin eritoten mielenkiitoista spekuloida kaikilla näillä asioilla harrastusmielessä, olen huomannut että nuo lyhenteet ovat aina "nopeimmat ja helpoimmat". Ei tule edes käytettyä sitä virallisempaa suomenkielistä nimitystä, mikä vaikka GuzziDiag -ohjelmassakin näkyy. Jos tunnet Alfaa niin eiköhän se ole siinä. Samasta maasta ovat lähtöisin...
Guzzidiag
Kerran eräs hollantilainen nimimerkki "Pauldaytona" mietti eräällä saksankielisellä Guzzifoorumilla ("punainen foorumi") että kylläpä olisi mukavaa kun olisi ohjelma jolla saisi tietoja ulos Guzzeissa olevista Magneti Marelli ecuista. Yksi foorumin lukijoista oli LeMans -miehiä ja ajeli kaasutin Guzzilla mutta totesi että hän työkseen tekee softaa ja kotitarpeisiin on tullut aina väännettyä softa omiin autoihin... Montaa kuukautta ei mennyt kun ensimmäinen versio oli käytössä.
Tps
Throttle Position Sensor. Kaasunasennon ilmaisin. Se pieni musta kakkara Calissa toisen imukurkun alla, joka on kiinni imukurkun läppäakselissa. Kertoo moottorinohjausjärjestelmälle mitä kuskin oikea ranne tekee. Sellaisenkin ihmeen olen nähnyt ohimennen kuin vajaan viikon vanhan Cali 1400 Eldoradon... siinä kaasukahva liikuttaa pelkästään suoraan tuota "tps" kapinetta (kahta itse asiassa, turvallisuuden vuoksi), eikä kaasuläppiä enää ollenkaan, "Ride By wire".
Ecu
Engine Control Unit. Moottorinohjausjärjestelmä. Harmaa laatikko, joka leikkii kuollutta, jos unohtaa tappokytkimen väärään asentoon. Kuski saattaa olla vakuuttunut että se oli nyt siinä (vaikka Motomatti aina muistuttaa että harvoin, hyvin harvoin on ecuissa vikaa, vaikka melko usein näin epäillään) - ecu on rikki ja ei kun nettiin Guzzihajottamoille mailia vääntämään sydän sykkyrällään. Näin tein ja yöllä heräsin: mihin asentoon jäi tappokytkin CO -arvon säädön jälkeen ? Ei kun taskulamppu mukaan, tohvelit jalkaan ja pihalle katsomaan. Hurraa ! - oli väärässä asennossa.
mistä löytyy Stoneen ne kumitötteröt ruiskun ja pytyn väliin
Stone ???. 2003 tullut Stone on riisuttu malli jossa oli vanhempi moottori kun tässä puheena olevassa 2006 mallissa? Mutta tämä varaosa lienee sama molemmissa. Ohjeita on tainnut jo tullakin. Tässä suorat linkit. Workshop Manualit (2 kpl tarpeen) löytyy helposti täältä:
Ensimmäinen perusversio (04/2002) http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_en_de_ne.pdf (http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_en_de_ne.pdf) ja lisäksi ”Update” (05/2003) http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_update_it_fr_es.pdf (http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_update_it_fr_es.pdf). Loput asiat ovat tehtaan teknisissä tiedotteissa joihin en tiedä kellään muulla olevan pääsyä kuin auktorisoiduilla huoltoliikkeillä.
Varaosakirja:http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/spare_parts_catalog_california_1100_touring_2006.pdf (http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/spare_parts_catalog_california_1100_touring_2006.pdf)
Ulkomaisia paikkoja katsoa varaosia "on line" ja niiden hintoja ovat esim.
http://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php (http://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php)
http://www.wendelmotorraeder.de/guzzi-ersatzteile-und-zubehoer-california-1100-classic-c-30_3006_300601_30060106.html (http://www.wendelmotorraeder.de/guzzi-ersatzteile-und-zubehoer-california-1100-classic-c-30_3006_300601_30060106.html) Näkyy että kysymäsi kumiyhteen varaosanumero on GU03114370 ja se maksaa esim. Wendelillä 9,60€. Stein-Dinsellä 6,82€ mutta lienee teetetty, ei alkuperäisvaraosa. Toki suomalaisia myyjiä kannattaa suosia mikäli mahdollista.
PS.
Kun köyhän ei kannata halpaa ostaa, ihmettelen miten ovat pitäneet Motomatin kestäviä osia kalliina? Itse ottaisin sellaisen parin milloin tahansa (näkyy olevan eri osa kuin Calissa, GU01114390). Kokeilu ruiskuttamalla jotain "hyvin palavaa" niihin moottorin käydessä (jarrujen puhdistusspray, esim.) => jos moottorin tyhjäkäyntikierrokset nousevat kun sumuttaa, on vuoto.
-
Hyvä keino tarkistaa onko "kaasarinkumissa" tiiveys tallella on ottaa se irti ja muljauttaa nurinpäin. Jos ulospäin kääntyneellä sisäpinnalla on halkeamia näkyvissä on vaihdon aika. Halkeamat ovat useimmiten kehän suuntaisia ja yleensä lähellä muotojen sisäkulmia.
Ulkopinnalla näkyy jo pari- kolme vuotta vanhassa kumissa alkavaa säröilyä. Nykyään kun siviileille tarkoitetuissa kumeissa ja muovituotteissa ei saa käyttää kunnon pehmentimiä niin niiden kesto uv-säteilyä ja lämpöä kohden on alentunut dramaattisesti. Myös polttoaineen ainesosat murtavat kumia.
Hyvänä esimerkkinä olivat eräästä tarvikeliikkeestä ostamani tarvikeilmanpuhdistimet jotka eivät kestäneet lainkaan tavallista moottoripolttoainetta jota joskus bensiiniksi kutsuttiin. Mureni pieniksi paloiksi. Eivät olleet kalliit.
-
Erinomaisia vinkkejä taas, kiitos kaikille asioista paremmin tietäville! Kyllä tämä tästä alkaa selkiämään, tosiaan tuo kaikenlainen termiviidakko on nostanut hien pintaan tällaiselle vanhan liiton miehelle... kaikkea voi yleensä korjata ja säätää, onhan Guzzikin ihmisen tekemä, onhan? ;)
-
No kyyyllä. Seinäjoen kouran kylässä asuu nykyään guzzi. :)
Peräseinäjoeella asustelee myös, on just muuttanut. :)
-
No kyyyllä. Seinäjoen kouran kylässä asuu nykyään guzzi. :)
Peräseinäjoeella asustelee myös, on just muuttanut. :)
Näitähän nyt alkaa olla ;D Minkäslainen tämä guzzetti on?
-
Cali 1100 -96, by the way, kenenkähän cali 3 oli reilu viikko sitten Keskisen parkkipaikalla. Parkkeerasin siihen perään.Kuskia en nähnyt.
-
Ajele (ajelkaa) iltakaffille tulevana keskiviikkona Alavuden apsille vaikka joskus klo 20.00 jälkeen, saattaa sielä joku guzzi olla pihassa. Minä varmaan ainakin poikkeen.
-
Jos ei mitään yllättävää estettä tule niin olen paikalla.
-
Jatkanpa tästä huohotus asiasta. Eli kampikammion huohotin lähtee omassa pyörässäni jakopäänkotelon oikeasta yläreunasta, kuulatakaiskun kautta. Siitä noin 15 mm. letkulla emäputken etuosaan alakautta. Vähän tämän letkun etupuolelta lähtee noin 8mm. Letku imukoteloon johon se liittyy nipalla jonka sisähalkaisija on viisi milliä. Lisäksi emäputken takaosassa olevan poikkiputken oikean ja vasemman pään lähellä on eteenpäin suuntaavat nipat joista lähtee 8 mm. Letkut venttiilikoppiin. Mielestäni tuo liityntä imukoteloon tuntuu aika pieneltä? Paljonkohan tuolla emäputken sisällä on tota veden ja öljynsekaista Guzzimönjää? Yritämpä pestä porakonepumpulla.
-
Tarkoitanet selkäputken takaosan poikkiputkea? Emäputki on se jossa on ohjauslaakerit ja johon runkoputket eri suunnista liittyvät.
Sen pikkuisen putken on tarkoitus pitää pientä alipainetta selkäputken ja sen poikkiputken sisällä ja vetää ilmakoteloon ns. huohotushöyryt. Selkäputken sisällä öljyhöyrystä ja muista roiskeista takaisin nesteeksi palautuva öljy valuu hiljalleen takaisin käyttöön kahta letkua myöden sylinterikannen sisäreunoissa olevien liitosten kautta.
Ei ole ollenkaan haitaksi puhdistella tai vaihdella huohotinletkuja koska tukkeuma väärässä paikassa voi aikaansaattaa että pitää purkaakin hieman enemmän. Esimerkiksi kampiakselin takapään tiiviste voi pullahtaa irti. On toki harvinaista mutta on tapahtunut. Yleisempää on että öljyä on imukotelossa reilummin ja sen huomaa ajossa kun ei peileistä näy mitään.
Vuosien saatossa on ollut monenlaista järjestelyä mutta selkäputken toiminta Tonti-rungossa on ollut kokolailla samanlainen kautta aikojen. Huohotin- ja paluuletkujen paikkoja on ollut missä milloinkin.
-
Noita letku kannattaa muutenkin vähän silmäillä. Pienikin vuoto niissä, sotkee ihan älyttömästi moottoriosastoa.
-
Joo. Menee vaihtoon osapuilleen kaikki kumiosat.