Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Heinäkuu 13, 2015, 23:01:57 ip
-
Sen kerran kun mulla on sportissa kokonaan vakioputki niin eiköhän sekin ala rapistua käsiin. Keskipöntöstä vaimentimelle lähtevä putkenpätkä irti, siis sieltä pöntön sisältä. Ei se kamalasti vuoda mutta kolisee tyhjäkäynnillä niin perhanasti. Tuossa olisi saanut mun mielestä olla vielä yksi kiinnikepiste runkoon jossain vaimentimen liitoskohdan tietämillä. Onko muilla tuo putki irronnut? Kärsiiköhän tuota kokeilla hitsata mun halvalla migillä? Laitan mistraalin pötkylän takaisin kun ei nyt justiin huvita tuon kanssa tapella.
-
Valitettavasti en omaa aivan vastaavaa pötikkää mutta aiemmista on kokemusta. Materiaali on todennäköisesti tavallista terästä joka on silattu rosterilla sähkökemiallisesti. Jos on kokonaan rosteria niin sen selvittämiseen toimii tavanomainen magneetti. Jos tarttuu niin on tavallista terästä ja sitä voi hitsata mag-hitsauksena normisti. Silaus ei juurikaan haittaa. Hitsauskohdat ja sen ympäristö pitää puhdistaa hyvin hitsauksen jälkeen ja laittaa päälle kuumankestävä maali. Muutoin korroosio hiipii rosteripinnoitteen alle ja muhii siellä.
-
Tarttuu magneetti rosteriinkin. Riippuu laadusta. Aika moneen pakoputkirosteriin tarttuu.
-
Lähinnä hitsauksen kannalta katselin tätä asiaa. Jos magneetti tarttuu tarttuu siihen "musta lankakin" ja suojakaasuna toimii hiilidioksidi.
-
Juup. Saattaa saumakin pysyä ruostumattomana. Eihän se toki tuolta alta näy, vaikka ruskettuisikin.
-
Ei tartu magneetti ei. Olkoot hyllyllä koko pönttö.
-
Se on austenniitista ruostumatonta terästä, joko AISI 314 tai AISi 316. Hitsaaminen onnistuu helposti ruostumattomalla lisäaineella.
-
Norsa oy Nurmijärvellä omaa Tig-hitsauslaitteistot joilla käy sekä alumiinin, teräksen että erilaisten ruostumattomien materiaalien hitsaus.
-
Jokainen itseäänkunnioittava metallifirma omaa tarvittavat laitteet ja käyttäjät niille. Tuo homma on kuitenkin todella helppo, ei mikään erikoisosaamista vaativa.
-
Ei rosterin, happosen tai edes valualumiinin hitsaus mikään taikatemppu ole. Minä en osaa hitsata, mutta metallimies tämmöstä kertoi.
Kukin työ vain vaatii oikeaa osaamista ja ao. vehkeet. Nämä yleensä on "jokaisella itseään..." . Ja noita firmoja nyt periaatteessa on joka pitäjässä.
-
Joo ei se hitsarin löytäminen ole mikään ongelma. Kaveri aikanaan hitsasi samaa värkkiä olevaan käyrään lambdalle reijän oikein nätisti. Kysymys on että onnistuuko tuo mun rimpulamigillä. Kun haluaa tehä itte.
-
Kyllä rosteria voi hitsata mustalla langallakin. Noin niinkuin kiinnitysmielessä.
-
Leviää näköjään käsiin myös tuo vakiovaimennin.... Pari päivää kuulostellut että mikä rämisee ja sehän oli tuo sisusta irti kuorestansa. On muuten aika onnettomasti hitsattu yhteen...
Laitoin tilalle Agostinin vastaavan ja sille tekemäni kartan. En muistanukkaan kuinka hyvin se tuolla paketilla Wääntää!