Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Matias - Heinäkuu 13, 2015, 10:00:12 ap

Otsikko: Mikä akku ?
Kirjoitti: Matias - Heinäkuu 13, 2015, 10:00:12 ap
Mikä akku caii lll  vm .-  89 ? Onko minkälainen homma vaihtaa itte, kumpi ensin irti + vai -, taas tyhymiä kysymyksiä( kö).(
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: millegt - Heinäkuu 13, 2015, 11:20:37 ap
aina ensin miinus irti ja sitten lopuksi kiinni

syy on se jos avain osuu miinusta ensin irroittaess tai lopuksi laittaessa ei meniaa mitään kun se kerran on maa, jos miinus on kiinni ja availee plussaa ja osuu avain runkoon niin tulee mielenkiintoisia valoilmiöitä vieläpä vetykaasun läheisyydessä

calista en tarkaan tiedä mutta millestä ainakin lähtee penkki pois kaapelit irti kumipanta irti ja reipas nosto, voi olla että joissain esim cali joutuu tankin heivaamaan
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 13, 2015, 12:47:15 ip
Varmaan aika lähelle kuten uudemmissa Caleissa; penkki irti, vasen sivukoppa irti, kaapelit ja kumipanta irti ja akku liukuu vasemmalle ulos.
Akku lienee 24ah tai isompi. Omassani on Bilteman kolmekymppinen vapaa-ajan akku tms. Mahtuu runkoon ilman modifikaatioita.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2015, 18:15:54 ip
Turhaa sinne satulan alle on tunkea julman kokoisia autonakkuja. 14Ah:n tavallinen moottoripyöräakku hoitaa hommansa paremmin ja halvemmalla. Viittaan tässä asiassa myös aiempiin akkukeskusteluihin.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 13, 2015, 19:17:40 ip
Turhaan ja turhaan. Mulla on iso- ja pikkulohkossa kolmekymppinen ja ei ole kertaakaan ollut kylmillä keleillä starttivaivoja, joita oli joka syksy vakiokokoisen, keväällä ostetun patterin kanssa. Tämä siis pikkulohkossa. Lataus, sopansaanti jne on moottorissa kuitenkin kohdallaan. Myös itse startti. Oli silloin halvempikin kuin vakiokokoinen.
Isolohkossa tuo akku on ollut jo edellisellä omistajalla, minulla viisi kesää siihen päälle. Kun toimii, niin en ole vaihtanut mihinkään. Ehkä kun olen iso ja aikuinen, hommaan siihen jonkun pienen, nykytekniikkaa sisältävän akun.
Se vituttaa joka kerta aidosti, kun akussa ei riitä mehu käynnistää mopoa, siihen en enää ehdoin tahdoin lähde..
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2015, 20:14:02 ip
Lienee jotain vaivaa itse pyörässä jos ei lähde käyntiin ensi yrittämällä. Otan sen verran takaisin että niissä pyörissä joissa on alennusvaihteeton vanhan mallinen startti (Iso Bosch tai Lucas) voi tarvita startin alhaisen kierrosluvun vuoksi "sahata" hieman pidempään. Mutta Valeon ja uudempien Bosch-starttien alhainen virran tarve sekä riittävä kierrosluku kyllä täräyttää moottorin käyntiin. Nykyaikaisilla akuilla, pienilläkin, on niin hyvä purkausvirta että kyllä pärähtää!
Nestetäytteisiä akkuja ei kai kukaan enää pyöriinsä vapaaehtoisesti laita. Olen kokeilumielessä testannut mm Eurogloben happo-akkuja ja saman hintaisia geeli- tai kalsiumakkuja 14 - 18 Ah-tehoissa. Niistä ensimainitusta on apuja noin kahdeksi kaudeksi maksimissaan. Geeli- ja kalsiumakuilla menee useampi kausi ilman ongelmia. Ovat vain alhaisempia teholtaan mutta purkauskyky on riittänyt käynnistyksiin. Yleensä käytän pyörissäni, vuosimallista riippumatta, Valeon alennusvaihdestartteja. Breva 1100 on poikkeus: siinä on uudentyyppinen Bosch. Alunperin siinä oli Valeo mutta se siirtyi Alkoholipyörään. Kaikki käyttämäni startit ovat tulleet minulle vaihdossa vuosien mittaan tai ovat olleet korjauskelvottomia kunnes löytyy toinen korjauskelvoton joka on toisella tapaa rikki.
Sytytysennakko käynnistyksen aikana saa olla melko pieni. Kun moottori käynnistyy siirrytään isompaan ennakkoon. Nykymoottoreilla se on helppo säätää.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 13, 2015, 20:18:04 ip
No mulla ei pikkulohkossa ole välitettyä, tuoretta starttia. Lisäksi siinä on kärkisytty. Kesäisen pätkäajon (alle 20km työmatka) takia todennäköisesti kypsyi syksyn viileille noita akkuja. Kun patterissa on tarpeeksi putua, ei sitä ongelmaa kerkiä kesässä syntyä.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2015, 20:24:28 ip
Iso akku ei ehdi latautua täyteen lyhyillä siirtymillä ja jatkuvasti vajaana siitä lähtee vähemmän virtaa ja menettää nopeammin kykynsä latautua kunnolla täyteen. Varsinkin pyörissä joissa on laturi kampiakselin päässä joka pyörii liian alhaisella kierrosluvulla varsinkin taajama-ajossa tai isolla vaihteella ajettaessa alle 100 km/h. Nykyään vieläpä valot päällä.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 13, 2015, 20:44:22 ip
Minäkin olen pyrkinyt suosimaan pienikokoisia akkuja. NTX 750 on lähtenyt hyvin käyntiin 12Ah akulla.
Suunnitelma on ollut hankkia johonkin pyörään Litiumakku. Toistaiseksi suunnitelma kilpistynyt siihen
että akun vaihtotarpeet ovat tulleet eteen yllättäen ja suunnitelmattomasti. Silloin on joutunut tyytymään
siihen mitä on ollut ekana tarjolla.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 13, 2015, 21:01:29 ip
Itseasiassa muuten tuo starttiongelma kylmillä oli mulla neliventtiilisessä koneessa. Kaksiventtiilistä en ole pikkuakulla kokeillut. Se nelireikäinen piti saada ekoilla potkuista käyntiin, tai ei enää mehu kunnolla riittänyt käynnistämään.
No, ehkä tosiaan hommaan isolohkoon ratakevyen patterin, kun tuosta "tarpeettoman suuresta autonakusta" aika jättää. Säästäisihän sillä Calissa vielä muutaman "halvan" kevennyskilon.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 13, 2015, 21:03:37 ip
Tuollaista on tehtaalla tapahtunut joskus 2003-2004:
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2015, 21:09:36 ip
Sittemmin on kulunut kymmenen vuotta ja akut ovat sinä aikana kehittyneet. Nythän tarjotaan monenmoista nykyteknistä akkua. Osa kovaankin hintaan. Pitää niiden kanssa olla tarkkana soveltuuko kyseinen akkutyyppi pyörän latausjärjestelmälle ja tarvitaanko erityistä uudentyyppistä ylläpitolaturia uuden akun kunnossa pitämiseen ajokauden ulkopuolella.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 14, 2015, 09:49:03 ap
Itseasiassa muuten tuo starttiongelma kylmillä oli mulla neliventtiilisessä koneessa. Kaksiventtiilistä en ole pikkuakulla kokeillut. Se nelireikäinen piti saada ekoilla potkuista käyntiin, tai ei enää mehu kunnolla riittänyt käynnistämään.
No, ehkä tosiaan hommaan isolohkoon ratakevyen patterin, kun tuosta "tarpeettoman suuresta autonakusta" aika jättää. Säästäisihän sillä Calissa vielä muutaman "halvan" kevennyskilon.

Mulla V75:ssä 14 Ah akku. Hyvin pyörittää ja käynnistyy.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 14, 2015, 11:04:01 ap
Mitä teknologiaa tuo akku on? Oma oli tavallinen lyijyakku. Ei hyytelö.
Starttaus oli tarkkaa siis syysviileillä, ei kesällä.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 14, 2015, 11:47:47 ap
Mulla parhaiten toimivat akut ovat olleet hyytelö- tai kalsiumakkuja joiden asentoasentaminenkin on mahdollista tietyissä rajoissa. Hankintapaikka useimmiten Biltema.
Kylmäkäynnistymisestä ei ole kovin paljon kokemusta koska pyörät ovat lämpimässä tallissa. Reissun päällä toki tulee kylmäkäynnistyksiä.

Pari vuotta sitten oli menossa Alkoholipyörän testauskausi ja silloin tuli tehtyä nimenomaan kylmäkäynnistystestejä saadakseni kylmäkäynnistyskartat RE85-moottoripolttoaineella kohdalleen. Silloin joutui 14Ah:n akkua käyttämään tehokkaasti aamuviileässä syyssäässä. Kestää noin 25 starttauskertaa lannistumatta. Noin 5 sek per yritys. Kyseessä kalsiumakku.
Moottori 850cc pyöreäsylinterinen, mekaaninen Eaton M24 ahdin, sytytys Ignitech, ruiskutus MegaSquirt ja omat säädöt. Laturi hihnavetoinen kiinalainen tarvikelaturi. Pyörimisnopeus 2 x kampiakselin kierrosluku. Startti on Valeo.
Ei siis aivan tavanomainen käynnistettävä mutta akussa riitti virtaa otaksuttavasti siksi että se latautui autoon alunperin tarkoitetulla laturilla nopeasti täyteen.

Sama akku on ollut sittemmin käytössä California Adamant:issa. Kilometrejä tälle kesälle tosin vasta noin 2500. Akku talvehtinut pyörään kiinnitettynä kylmässä peltiahallissa johdot kiinni. (Olisin kyllä irrottanut mutta unohdin.)
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 14, 2015, 12:45:24 ip
Joopa joo. Kuten varmaan tiedät, niin positiivisen tilavuuden ahdin niin miedolla välityksellä, kun se sulla on, helpottaa ruiskupelin käynnistymistä. Ja jos ruiskupeli on huono käynnistymään sen kanssa, on asetukset todella pielessä. Riippuen trilleri, pitää koneella olla käynnitymislupa viimeistään kahden täyden kierroksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 14, 2015, 13:17:38 ip
Alkoholipyörässä on asetuksena kaksi varvia pohjalle ja sitten kipinä. Polttoaine menee taas näin: virta kytketään -> pieni pruuttaus imukanavaan höyrystymään, startatessa kahden kierroksen ajan tulee kylmäkäynnistyskartan ja ruiskutuskartan summaruiskutus, kolmannella kierroksella seos sytytetään. Jos seos ei syty ei se ole höyrystynyt riittävästi ja on kastellut tulpat käännetään kaasukahva täysin auki ja startataan uudelleen. Silloin ei ruiskuteta lainkaan mutta kipina tulee. Näin saadaan "kuivattua" tulpat seuraavaa yritystä varten.

Useat moottorinohjaukset eivät siedä lainkaan sitä että kaasukahvaan kosketaan kun käynnistetään. Järjestelmä kyllä hoitaa seoksenmuodostuksen ja sopivan kaasunannon heti käynnistyksen aikana ja sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 14, 2015, 13:30:17 ip
Menee ohi alkuperäisen kysymyksen (taas) mutta miten pitkä sulla on tenupannussa kylmäkäyntijakso startin jälkeen?
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 14, 2015, 19:35:34 ip
Eikä ole eka kerta kun kirjoitellaan seipäistä kun aidasta on juttua.
Rikastus on sidottu moottorin lämpötilaan eikä aikaan eli kesto vaihtelee sen mukaan miten äkkiä saa koneen lämpimäksi. Nopeiten lämpenee kun paikallaan kaasuttelee tai lähtee heti jyrkähköön ylämäkeen kiihdyttämään.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 14, 2015, 22:03:01 ip
Mitä teknologiaa tuo akku on? Oma oli tavallinen lyijyakku. Ei hyytelö.
Starttaus oli tarkkaa siis syysviileillä, ei kesällä.

Aivan tavallinen lyijyakku. Starttaukset kevät- ja syyskesällä, tietenkin myös kesällä. Tuossa se nytkin seisoo, tavattavissa Bella Italiassa, säävarauksin...
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 15, 2015, 00:01:26 ap
En tiedä onko sitten sattunut perätysten huonoja akkuja mulle. No, isolla patterilla ei enää ongelmia ole ollut.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 15, 2015, 13:42:56 ip
Minulla sellaisia kokemuksia että lämpimissä maissa myydään erilaisia lyijyakkuja kuin täällä pohjolassa tarvitaan. Jos on välimerelliseen ilmastoon tarkoitetun akun saanut ajopeliinsä starttiakuksi, alkaa
starttaaminen olla epävarmaa kun ollaan nollan tietämillä. 15 astetta kun on pakkasta, akku on täysin kuollut. Ei edes valot syty. Kun ajoneuvo ja akku ovat sisätiloissa sitten lämmenneet, starttaa taas normaalisti.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: averel - Heinäkuu 16, 2015, 22:13:21 ip
Hämmennetään vielä vähän soppaa... Asiaa tai sen vierestä... Laitoin omaan EV caliin B-kaupan (biltema) pienkone akun, ruohonleikkurit ja myös lumilingot, kylmä käynnistys virtansa ansiosta, ja hyvin tuosta on virtaa riittänyt lämpimälläkin... Ja ennen kaikkea, oli edullinen verrattuna "oikeisiin" pyörän akkuihin.   8)
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 17, 2015, 00:16:00 ap
Oikea meininki. Omassakin akun navat ovat vinottain, eikä suorakulmassa, kuten ajoneuvoakuissa.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: VSaano - Heinäkuu 17, 2015, 17:59:13 ip
Vanhaa tarinaa akuista sattui silmään:

Saksalaiset (Motorradmagazin MO 2/2006) testailivat moottoripyöriin tarkoitettuja akkuja. Vaikka kaikki olivat suunnilleen samaa kokoa ilmoitetun varauskykynsä (12-14 Ah) ja painonsa suhteen, suuria eroja oli niin hinnoissa kuin suorituskyvyssäkin. Pääpaino viimeksi mainitussa oli kyky antaa virtaa paljon ja pitkään, eli saada kankea kone starttimoottorilla käyntiin. Toisin sanoen: hyvä akku sai käynnistinmoottoriin hyvän vauhdin ja piti sitä yllä kauan (mitattiin maksimivirta ja testimoottorin kampiakselin kierrokset).

Tuloksista selviää, että pelkän merkin perusteella (ks. esim. Varta ja Yuasa) ei hyvää akkua pysty ostamaan. Sen sijaan hinta näytti olevan varsin hyvin linjassa akun suorituskyvyn kanssa.

Tässä tuloksia (hinnat Saksassa, eivät enää pidä paikkaansa sielläkään):

Merkki ja malli:   Hinta    Koko         Maksimivirta   Kierroksia:
                    cm (kg):                 (A)

Odyssey PC 535   160 e   17x16x10 (5,3)   300   95
Varta 51214   100 e   15x16x9 (5,1)   240   85
GS GT 12 B-4   87 e   15x13x7 (4,2)   200   80

FB FTX 14-BS   80 e   15x15x9 (4,8)   280   60
Yuasa YTX16-BS-1   95 e   15x16x9 (5,7)   280   50
Varta 51411   45 e   13x17x9 (4,6)   250   44

AWS 51214 Eco   40 e   15x15x9 (4,4)   250   40
AWS 51411 Prem   35 e   13x17x9 (4,7)   270   37
Yuasa 12N14-3A   43 e   13x17x9 (4,4)   230   34

Hi-Q YB14L-B2   25 e   13x17s9 (4,9)   220   28

Omissa pyörissäni on nykyisin kolme Haijiun valmistamaa litiumioniakkua (LiFePo3), kauppanimi Motocell ja Tecnocell. Vanhin taitaa olla viidettä kesää. Ei ongelmia. Paino 0,8-1 kg, starttivirta 300 ampeerin luokkaa. Sillä pyörähtäisi isokin Guzzi kevyesti käyntiin, koska pyörähtihän se 1980-luvun isolla lyijyakullakin (paino 8-9 kg, varauskapasiteetti lähes tai jopa 30 Ah), vaikka sen starttivirta on vain noin  200 A). Kuten näkyy ja kuten aiemmin keskustelussa on todettu, nykyisin hyvä 12-14 Ah:n lyijyakku, varsinkin AGM-rakenteinen, pystyy samaan ja parempaankin kuin tuplasti suuremmat akut muutama vuosikymmen sitten.

Litiumioniakkujeni varauskyky on pieni, 4-4,5 Ah, mutta sillä ei ole merkitystä, sillä vanhat pyöräni (Sanglas 500 S2V5 ja Moto Guzzi V65 TT) eivät syö sähköä seistessään.

BMW G 650 GS kuluttaa sen verran, että litiumioniakun varaustason kolmesta merkkiledistä yksi ei enää syty noin 1,5-2 kk:n seisonnan jälkeen. Silloin kytken akkuun laturin (tavallinen moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu laturi, Saito, CTEK, Benton, mikä sattuu lähimpänä olemaan). Muutaman tunnin päästä laturin merkkivalo kertoo, että akku on taas täysi. Otan laturin johdot irti akusta ja asia on hoidettu pariksi kuukaudeksi.

Kuusivolttisissa pyörissäni on yksi akku, Blitz merkiltään, geeliakku tyypiltään. Nyt se on BMW R27:ssa, välillä on Horex 350 Residentissä. Yhä on akku kunnossa noin 10 vuoden jälkeen. Käyttö tosin on ollut vähäistä, mutta Horexin tapauksessa tärinän takia melko rajua. Blitzin varauskapasiteetti on 9 Ah. Vähempikin riittäisi, kun molemmat em. pyöristä käynnistetään polkemalla.

Blitz pitää varauksensa yli talven hyvin, 6-8 kk kestäneen hyllyllä olon (+14 - +20 C) jälkeen suostuu ottamaan laturilta virtaa (0,85 A) vain muutaman minuutin ennen kuin on jälleen hyvässä latingissa.
 
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: Matias - Heinäkuu 18, 2015, 00:24:52 ap
Menee mun hilseen yli tuo akku keskustelu, no ostin motonetistä 30 ah:n akun ja Vanha Rouva murahti heti tyytyväisenä käyntiin, joten thats it !!
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 18, 2015, 13:11:01 ip
Jos karkeasti tuota akkukeskustelua lyhentää ja oikoo välivaiheet jää pääasiaksi tämä:
Vuosikymmneiä sitten olivat akut kooltaan isoja ja omasivat suuren kapasiteetin. Nyt ovat akut pieniä ja omaavat hyvän purkaus- ja lautautumiskyvyn. Molemmilla pärjää kun tietää tarpeensa.

Nykyään on siis tarpeetonta sijoittaa rahaa isoon (painavaan) ja vanhanaikaiseen akkuun kun on uudempia ja pienempiä riittävä tehokkaita saatavilla.

Itsellä akkuongelma on sellainen että akut ryytyvät käyttökelvottomiksi käytön puutteessa. Siksi olenkin koittanut hankkia akun joka soveltuisi kaikkiin pyöriini eli kierrättäisin yhtä akkua eri pyörissä pyörätarpeen mukaan.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: MotoJussi - Heinäkuu 18, 2015, 21:24:01 ip
Itsellä akkuongelma on sellainen että akut ryytyvät käyttökelvottomiksi käytön puutteessa. Siksi olenkin koittanut hankkia akun joka soveltuisi kaikkiin pyöriini eli kierrättäisin yhtä akkua eri pyörissä pyörätarpeen mukaan.

Itsekin juuri nostin BMW R1100GS:n akun Jackaliin että tulee käytettyä. Akut kun pahaiset ovat tuoretuotteita ja happanevat :(

Mitäs tykkäät Matti ajatuksesta käyttää pientä valosähköistä paneelia virkistämässä akkua?

Skootterin akussa oli moinen viime talven yli, ja aion käyttää vastakin. Ei maksa kuin pari kymppiä, ja jos hoitaa hommansa, hankkii hintansa.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 19, 2015, 14:30:58 ip
Lainaus
Mitäs tykkäät Matti ajatuksesta käyttää pientä valosähköistä paneelia virkistämässä akkua?

Yleensä kotioloissa on saatavilla verkkovirtaa niin että voi ladata sillä jo hankittua ylläpitolaturia hyödyntäen.
Mutta niillä joilla ei välttämättä ole omakotiasujan fasiliteettejä tai ei ole tallia kerrostaloyhtiössä voi hieman pidemmän pihasäilyttämisen aikaisen akun hyvinvoinnin varmentaminen tulla tarpeeseen. Nää nykylaitteet kun syövät sähköä jatkuvasti. Ajoi tai ei.

Tarkoittanet aurinkokennoa joka pitäisi ripustaa näkösälle? Siinä on omat ongelmansa ajatellen ilkivaltaa tai pitkäkyntisyyttä joita asioita joissain henkilöissä ilmenee.

Ei sinänsä huonompi ratkaisu esimerkiksi sähköttömällä kesämökillä tai leirintäpaikalla.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 19, 2015, 17:06:34 ip
Tahtovat ne järkevän kokoiset laitokset olla aika tehottomia, eli sille lataukselle on varattava aika paljon valoisaa aikaa..


Edit: taas saa korjata ennakoivan tekstinsyötön jälkiä. tohtoria=tehottomia. Tosin enää "osaa" ilman sitä kännykällä kirjoittaa.
Otsikko: Vs: Mikä akku ?
Kirjoitti: MotoJussi - Heinäkuu 19, 2015, 17:30:43 ip

Tarkoittanet aurinkokennoa joka pitäisi ripustaa näkösälle? Siinä on omat ongelmansa ajatellen ilkivaltaa tai pitkäkyntisyyttä joita asioita joissain henkilöissä ilmenee.


Skootteriin laitoin talveksi tällaisen

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Aurinkokennopaneeli-2000031034/

kun oli skootteri hupun alla takapihalla aitauksessa.