Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: gixxeri - Heinäkuu 10, 2015, 00:18:27 ap
-
Ostin juuri california 1100 special vm. 1999. Mielestäni testasin(märällä) riittävästi, mutta ei mennyt ensimmäinen ajeluilta calilla ihan nappiin!
Ensin huomsin että kytkimen painelaakeri pitää kone kylmänä hieman ääntä kytkin pohjassa. Sitten huomasin öljyvuodon öljypohjan yläpuolella. Epäilin öljypohjan tiivistettä mutta sitten alkoi kytkin luistaa n. 50 km/h vauhdista kunnolla kiihdyttäessä.
Stoppasin sivuun ja öljyä tuli samasta paikasta monta tippaa pakosarjalle/putkelle ja maahan muutama tippa. Olisiko kytkin öljyyntynyt?
Katsoin koneen öljyt niin vaikutti ylitäytölle. pyöritetäänkö öljytikku kierteelle ja katsotaan siitä moottorin öljyt? Jos näin niin oli yli ylärajan.
Myyjä sanoi vaihtaneensa kaikki öljyt ja laatikkoon meni ehkä liikaa öljyä...
Myyjä mainitsi myös että pyörän käyttöönotossa oli keväällä seuraava ongelma:
Cali kävi tyhjäkäyntiä muttei jaksanut vetää vaan nyki ja paukui.
Viaksi osottautui bensahana kun hän olis sitä ollut irroittamassa vika korjaantui. Eli vääntämällä hanaa auki päin vika korjaantui. No tätä hän meinasi ettei pakosti korjaanutnut vaikka on toiminutkin hänellä.
No samalla reissulla kun kytkin temppuili alkoi pyörä puutua ja paukkua. Ajoin tien sivuun ja naputtelin hanaa ja letkuja. Tämän jälkeen toimi normaalisti.
Onko vikaa hanassa vai jossain muualla? On vähän erinäköinen hana kun vanhoissa japseissa...
Pyörä toimi siis eilisen illan ihan hyvin lukuunottamatta kytkimen ääntä. Tänään sitten tuli ajettua viat esiin!
Olen ennen puuhastellut japanilasiten rivikoneiden kanssa enemmänkin mm. koneita remppaamalla ym rakentelulla, mutta guzzin tekniikka ei ole minulle vielä tuttua.
Eli tarvitsitsin neuvoja mahdolliseen kytkimen purkuun, öljyvuodon paikallistukseen ja bensahanan korjaukseen.
Löytyykö netistä korjauskäsikirjaa ja hyviä räjäytyskuvia.
Olen käyttänyt hakua ja sieltä jo jotain vinkkejä saanut. Hyvä foorumi!
Kyseessä tämä pyörä http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/1857546
http://i992.photobucket.com/albums/af46/gixxeri/Guzzi3_zpsk4b6ahcs.jpg
Onkohan tuttu jollekkin foorumilaiselle?
Kilometrejä ihmettelin vähäisiksi eikä niistä ole takuita. Tuontipyörä... Jarruista ym... ei kuluneisuudesta voisi kuitenkin luulla ettei ole montaa kierrosta mittari mennyt mutta mistäs näistä tietää!
Paikallisella huoltamolla tuli tänään ennen vikaantumista joukko vanhempia motoristeja ihailemaan hyväkuntoista calia!
Todella hauska laite ja kuntoonhan se on laitettava!
-
Oireisiin taitaa täsmätä polttoainehanan johdotus, eli sähköä tulee silloin tällöin - johto poikki hanan juuresta. Korjaaminen onnistuu tai sitten ei . Siis juottamalla piuha yhteen. Seikkaperäinen ohje löytyy "motomatti" blogista, kun kaivelee. Kytkin ongelmaan löytynee neuvoja kun tietäisi missä päin sijaitset? Öljyt tarkistetaan korkki "pohjassa". 3 litraa on täyttö.
-
Oireisiin taitaa täsmätä polttoainehanan johdotus, eli sähköä tulee silloin tällöin - johto poikki hanan juuresta. Korjaaminen onnistuu tai sitten ei . Siis juottamalla piuha yhteen. Seikkaperäinen ohje löytyy "motomatti" blogista, kun kaivelee. Kytkin ongelmaan löytynee neuvoja kun tietäisi missä päin sijaitset? Öljyt tarkistetaan korkki "pohjassa". 3 litraa on täyttö.
Kiitoksia vastauksesta ;D
Täytyy katsoa motomatin ohjeista tuota hanankorjausta. Niitä jo aiemmin selailinkin...
Pyörä on Helsingissä.
-
No niin ,etelän "tekniset kotkat " ilmoittautukaa .... ja laittakaa vinkkiä!
-
Sivuhuomautuksena että polttainehanalla ja polttaineen määrän varoitusvalolla on identtiset liittimet mutta hanan johtimet on merkitty kapealla punaisella merkkipannalla. Aina merkit eivät ole tallella. Väärin laittaminen ei riko mitään mutta bensavalo ei toimi eikä hana aukea.
Tuon mallin polttoainehanan solenoidin johtimet ovat usein kärsineet huolimattomasta käytöstä ja ainakin toinen saattaa niistä olla poikki. Johtimet on valettu muoviin ja jos johdin on mennyt poikki on se mennyt muovin rajapinnasta. Hieman kun kaivaa muovia pois niin johtimen karvoja saa sen verran näkyviin että tinaus onnistunee. Johtimet on hyvä tukea heilumattomiksi solenoidin runkoa vasten esimerkiksi liimasukalla tai ainakin nippusiteellä. Myös kunnossa olevalle johdotukselle on hyvä näin tehdä.
Olen koonnut joitakin Guzziosoitteita blogisivulleni: http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html
Siinä ei ole läheskään kaikkia tärkeitä osoitteita mutta näillä pääsee alkuun.
Mistään ei tietenkään pidä vuotaa öljyä. Lohduksesi voin kertoa että kytkimeen öljy ei mitenkään helposti päädy.
Kytkimen luisto on poikkeuksellista. Painelaakerin vikaantumista ei todennäköisesti voi lainkaan kuulla korvalla.
Epäilisin kytkimen säätöjen oikeellisuutta. Kytkin säädetään vaihteiston takakannen vivun säätöruuvista.
Onko yli vuotanut öljy vaihteisto- vai moottoriöljyä?
-
Ei kytkintä välttämättä tarvitse purkaa. Kokeile ensin vähentää öljyn määrä alle kolmen litran ja sitten polta öljyt pois kytkimestä kohtuullisesti luistattamalla. Esimerkiksi nelosella moottoritiellä satasen vauhdissa tuppi nurin ja kaasupois kun alkaa luistaa. toista tätä niin kauan, että alkaa pitää. Jos haluat käsin putsata tai em. konsti ei toimi, niin kytkin on purettu esiin tällä palstalla moneen kertaan, joten edelleen käytä hakua.
-
Taitaa kytkimen ääni, kahva pohjassa, olla ominaisuus - ei vika. Ainakin omani rallattaa ihan kivasti, vaikka on ajettu alle 50kkm. Irrottaa ja pitää ihan kuten kuuluukin. Asiasta ovat tietäjät täällä palstalla lausuneet, siksi ainakin itse huoletonna niiltä osin ajelen.
t. Kari
-
Öljy vaikuttaisi olevan moottoriöljyä. En nyt kyllä tiedä mitä öljyä vaihteistossa käytetään tai minkä väristä?
Moottoriöljä on siis reilusti liikaa. Voiko tuo "tulvia" kytkimeen?
Pääsen vasta alkuviikosta paremmin tutkimaan ja purkamaan pyörää.
-
Vaihteistoöljyn tunnistaa hajusta, haisee pahalle.
Jos moottoriöljyä on reilusti liikaa, pyrkii se huohottimen ja stefojen kautta pihalle. Ei mikään mahdottomuus toki ole.
-
jos se kytkimen tahrii niin on moottoriöljyä, vaihdeöljy on aika kaukana kytkinlevyistä, vaihdeöljy on GL-5 vakioöljyä ja haisee peräöljylle, siellä on sivuruuvi askissa mistä voi helposti heruttaa ylimäärääset pois
-
Jos tarkkoja ollaan vaihteistoon riittää GL4 mutta perään GL5. Perään myös Molykote "A".
-
Jos tarkkoja ollaan vaihteistoon riittää GL4 mutta perään GL5. Perään myös Molykote "A".
totta joo mut ku litra riittää molempiin olen lykänny GL-5:a molempiin samasta litran pullosta
-
Tässä tapauksessa luokituksen "ylittäminen" ei haittaa. Nuo rasvat kun on maltillisesti hinnoiteltuja, ei rahallisestikaan tipu korkealta.
-
Ei luokituksen ylittämisessä teknisesti ole juurikaan sanottavaa. Mutta meneppä mp-huollossa kirjoittamaan laskuun että on vaihteistoon laitettu samalla kertaa GL-5 öljyä kuin peräänkin. Hinnanero käytännössä muutama kymmenen senttiä mutta alennusta on saatava. Ja sitten vielä se että jos vaihteistossa tai kytkimessä ilmeneekin kohta vika ja on käytetty "väärää" öljyä niin vaaditaan ilmaista remonttia. Näitä on nähty.
Ihminen on ihmeen kekseliäs kun rahasta on kysymys. Tosin itse olen langennut samaan: pystyin osoittamaan bensanostokuitilla etten ole voinut ajaa ylinopeutta vaikka konsataapeli mielestään varmasti tutkalla oli niin mitannut.
Koskaan ei ole hyvin. Mikään ei ole oikein ja jos jokin asia voi mennä väärin niin se menee.
-
juuri näin... ja jos tuntuu että hommat luistaa niin jossain kohtaa tulee se fiilis että mikä on pielessä kun homma toimiikin... pätee myös naisiin :D Sorry, väärä palsta, jatkan diibadaaba osastolla...
-
Vastasikohan kukaan tuohon gixxerin yhteen hyvin oleelliseen kysymykseen;
"... pyöritetäänkö öljytikku kierteelle ja katsotaan siitä moottorin öljyt?"
Itse olen toiminut niin, että pyöräytän varovasti kierteelle, sen verran, että saa jonkunlaisen jämäkän tuntuman asiaan. Muutoinhan se tikku pyörii siellä reijässä kuin hullun k.... mielettömän värkissä.
Tällä asialla on merkitystä varsinkin uusille, esim. käytetyn pyörän ostaneille guzzikuskille.
-
Joudun odottelemaan vissii tiistaihin että pääsen Guzzin kimppuun.
Auton jarruremppa pakko tehdä huomenna että pääsee liikkumaan edes jollakin laitteella...
-
Öljytikusta puheenollen olen antanut itseni ymmärtää, että tikku pitää kiertää kiinni asti kun mitataan öljymäärää. Alunperin mittasin määrän juurikin samalla tavalla kuin aiemmin omistamissani japseissa, mutta Guzzihuollon ammattilainen neuvoi kiertämään tikun pohjaan mitatessa.
-
Vastasikohan kukaan tuohon gixxerin yhteen hyvin oleelliseen kysymykseen;
"... pyöritetäänkö öljytikku kierteelle ja katsotaan siitä moottorin öljyt?
Ohjeet näyttävät vaihtelevan lähteistä ja vuosimalleista riippuen.
Omassa pikkulohko Nevadassa tein huomion, että öljytikun kierre-reikä on sellaisessa kulmassa, että tikkua lepuuttamalla ulkopuolella reiän alareunassa tai kiertämällä paikalleen kierteiden pohjaan saa tikkuun lähes saman näyttämän (ulkopuolella 4/6 ja kierteiden pohjassa 5/6 osaa). Tässä ratkaisee tietysti kierreosan pituus, joka Nevadan kohdalla on 11mm. Mittaus tehdään pyörä pystyasennossa, joka ilman keskitukea on aina aika jännä suoritus.
Guzzihuollon ohje on siitä hyvä, että (ainakin pikkulohkossa) tärkeintä on, ettei öljyä laita yhtään liikaa. Ulkopuolen mittaustavalla jo max. rajalla voi öljy nousta sylinterin pinnapulttia ylös -> ulos sotkemaan kuskin polven. Koettu juttu - ensikerralla.
-
Olen ollut lempparin kanssa samassa kannassa, että tikun kierre pohjaan asti.
Kunnes sain jokunen vuosi sitten Moto Italiassa ohjeen, että pinnasta. Kyseessä oli Vintage.
Arvelin, että ehkä homma on näiden muovitikkujen myötä sitten muuttunut.
Tuo ALin kommentti, että ohje vaihtelee mallin ja lähteen mukaan, pitää varmaan kutinsa.
Luulisi, että Mandello raaskisi jo luopua tuosta parhaiten hevosvetoisen niittokoneen kulmavaihteeseen soveltuvasta ratkaisusta. Koskee öljyn täyttöä sekä tarkastamista. Ehkä uusiin lohkoihin on jo jotain tehtykin? Ei ole tullut katsottua asiaa.
-
Tämä mittatikkuhomma jäi vaivaamaan sen verran, että kun Vintagen käyttöohjeaapinen käveli aamulla vastaan, niin tarkistin asian.
"the dipstick plug should be introduced in the oil opening without screwing it."
-
Ja Jackalin kirjassa: the dipstick plug should be screwed up completely.
-
joo 80 luvun mille ohjeessa on metallitikku kuvassa ja kierrä pohjaan pyörässä tosin on muovi tikku ollut vuodesta 99 jolloin sen ostin pohjaan on aina kierretty
-
Ja Jackalin kirjassa: the dipstick plug should be screwed up completely.
'Screwed up' on kyllä ihan muuta kuin screwed in ;)
-
Hyvän kysymyksen heitti gixxeri heti neljännessä viestissä.
Ollaan ihan sekaisin koko kerettiläismunkkiveljeskunta. ;D
-
Ja Jackalin kirjassa: the dipstick plug should be screwed up completely.
'Screwed up' on kyllä ihan muuta kuin screwed in ;)
Niin minunkin mielestä, jos joka kerta pitää pilata koko tikku, niin kalliiksi tulee!
Mutta tosiaan miten tuo sitten pitää tulkita? Tikku ruuvattuna ulos vai ruuvattuna mihin?
-
Ja Jackalin kirjassa: the dipstick plug should be screwed up completely.
'Screwed up' on kyllä ihan muuta kuin screwed in ;)
onk tää se jos ei pohjaan asti niin juurta myöden ?
-
Öljytikkuja on tarjolla eri varaosanumeroilla erinäköisiä aika paljon, kun katsoo vaikkapa SteinDinsen
tarjontaa eri Guzzimalleista. Toki eri materiaalista tehtyjäkin yms.
Mittaustapaan voi vaikuttaa, minkälainen öljypohjaratkaisu on kyseessä. Ei ole välttämättä tehty aina uutta tikkua, vaan käytetty vanhat ensin pois.
Noudattaisin tässä ensisijaisesti kyseisen Guzzin ohjekirjassa esitettyä mittaustapaa.
Toki asiaa voisi yrittää varmistaa alkukielisestä materiaalista, käännöstyössä kun tuppaa tulemaan virheitä.
Vanhoissa pyörissä voi olla ylläreitä tässäkin kohdassa. Minultakin on yksi öljytikku katkennut korkin juuresta, jämä jäi korkkiin ja itse tikku piti kalastaa öljypohjasta magneetilla tyhjennysropun kautta.
Tikku on nyt lyhentyneenä paikallaan, mutta ei haittaa kun sen tietää.
-
Stein Dinseltä ostettu öljytikku jäi käteen öljyjä tarkastaessa
muutama vuosi sitten.
V11:n manuaalissa sanotaan öljyn tarkastuksesta:
... should be screwed fully home.
-
Kunnes sain jokunen vuosi sitten Moto Italiassa ohjeen, että pinnasta. Kyseessä oli Vintage
Tällaisen olen joskus kirjaillut muistiin, arvelen että käännöksenä jollain saksalaisella palstalla olleesta paikallisesta Guzzin virallisesta tiedotteesta:
"
WWW.SERVICEMOTOGUZZI.COM
TEKNINEN TIEDOTE NR.001-2006/16.02.2006
MALLI: California 1100, Euro 3, (Classic, Touring, Vintage), kaksoissytytys
ASIA: Öljytason tarkastus
Tällä kiertokirjeellä informoimme teitä siitä, että öljytason korkeuden tarkistustapaa on muutettu yllämainittujen ajoneuvojen kohdalla. Tarkastakaa öljyn korkeus, kun moottori on ensin käynyt muutamia minuutteja. Asettakaa mittatikku (”laippa A”) öljyntäyttöaukkoon, MUTTA ÄLKÄÄ KIERTÄKÖ SITÄ POHJAAN päinvastoin tähänastisen menettelytapaan nähden, jolloin mittatikku kierrettiin täysin pohjaan.
Ystävällisin terveisin
Piaggio S.p.A. asiakaspalvelu, Moto Guzzi
”
Tämä poikkeus siis vahvistaa säännön, että pohjaan. Ellei manuaali muuta määrää. Yleisohje Guzzi -slangilla: "Kaikki Tonti mallit -06 saakka ja kaikki ”Spine” –mallit; mittatikku kierretään täysin pohjaan."
Edellisen mukaan LeCa tarkastaa Cali Vintagesta (erikseen mainittu poikkeusmalli, Euro 3, kaksoissytytys) kiertämättä mittatikkua pohjaan mutta V11 Nero Corsasta puolestaan kiertämällä mittatikun täysin pohjaan, kuten TT Jackalistaan ja gixxeri Calistaan. Itse en ole koskaan juuri tarkistanut... tulee sen verran vähän kilometrejä (alle 10 tkm) vuodessa. Mutta pohjaan asti. Miten se ohje menikään, screw, fully, but only at home?
-
Siis pohjanmaan kautta? Hyvä ohje Mika.
Kotona, kapakassa ja maantiellä. :D
-
Kävin vilkasee pyörää hallissa että saako sen huomenna ajettua tallille remppaan. Aika iso öljy läikkä oli tullut maahan moottorin takaosaan.
No eiköhän sillä sen 10 km aja jotta saa remppaan.
Käyttöautossa sentään tän iltapuhteen tuloksena uudet jarrut.
Vähän alko stressaa kun otin polkupyörästäkin viimeviikolla rattaat irti vaihtoa varten niin piti joku laite saada äkkiä kuntoon ;D
Jos huomenna olisi Guzzin vuoro ::)
-
Itse en juuri katsele tikulla öljyn määrää. Omassa se ei vaihtele. Vaihtaessani öljyt, laitan sen pyydetyn määrän. Se ei käytössä juuri vaju. Radalla vähän huohottaa, mutta muuten ei.
-
Yhteenkään omaan Guzziini ei ole ö-vaihtovälillä tarvinnut öljyä lisäillä. Jos tarvitsee niin uskoisin että on näkyvä vuoto tai moottorissa vikaa. Riippuen mallista on ö-vaihtoväli ollut 5000 - 20.000 km. Suodattimen vaihto joka toisella kertaa.
-
Laatikon sivusta avasin ruuvin niin tuli n. 2 desiä öljyä pihalle(ei pahaa hajua!?!) Koneesta öljyt ulos ja samoin n. 2-3 desiä öljyä liikaa.
Kytkimessä öljyä Kuvassa näkyy? että vuotaa koneen puolelta kytkimeltä?
(http://i992.photobucket.com/albums/af46/gixxeri/4f84a625-0c9c-43f0-bd44-7fc08cd757ac_zpswata6w8z.jpg) (http://s992.photobucket.com/user/gixxeri/media/4f84a625-0c9c-43f0-bd44-7fc08cd757ac_zpswata6w8z.jpg.html)
Kävin aja pienen lämmittely lenkin öljyjen vähennyksen jälkeen ja vaikutti että vuoro olisi vähentynyt.
Paljonhan tuolla kytkimellä öljyä on ja mistä se on sinne mennyt?
Onkohan kuitenkin stefa menny?
Aikamoiselta hommalta vaikuttaa kytkimen putsaus.
-
Mitähän sinne lootaan on laitettu? Tavalliset laatikkoöljyt haisevat vissiin poikkeuksetta pahalle, vähän kissan kuselle. Mulla on Redlinen mansikkahilloa, se ei haise perinteiselle, mutta erottaa kyllä moottoriöljystä.
Muistelen, että jollain clubilaisella oli taannoin ylitäytetty laatikko, joka siitä syystä alkoi vuotaa öljyä.
-
Täytyy käydä vielä huomenna ajamassa lenkkiä jos ei ole vuotanut enää alleen öljyä. Jos saisi kytkimen putsattua hieman luistattamalla.
Sitten pääsisi keskittymään bansahanaan. Hana muuten toimi viime testilenkillä normaalisti.
-
Mulla vuoti vaihteistoöljyt stefan kautta kytkimen puolelle yhdellä Mandellon reissulla. Asia ilmeni siinä kohtaa kun olin menossa laivalle päin. Valui hiljakseen siitä kytkinkellon aukosta pihalle. Reissu tuli tehtyä öljyä vaihteistoon lisäillen. En muista paljonko sitä kaiken kaikkiaan meni. Ehkä puoli litraa. Ei se kytkin kuitenkaan luistamaan alkanut missään vaiheessa. Tuntuu siihen nähden aika massiiviselle vuodolle tuo.
-
Pyörä palautettu alkuperäiselle omistajalle.
Purettiin vaihtokauppa. Harmi. Tuntu vaan n. 100 km ajon jälkeen liian isolle rempalle...
Tollanen olisi tarjolla vaihdossa Guzziin:
http://www.nettiauto.com/fiat/barchetta/7289160