Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: averel - Heinäkuu 03, 2015, 18:56:45 ip
-
Tuossa kumi remonttia tehdessäni irroitin perän ja kauhistelin boorien kuluneisuutta kun perän akselilla muistuttivat jo enemmän veitsen teriä kuin booreja. Samoin kepin ja holkin boorit ovat jo melko väljät mutta ei vielä vedä vertoja tuolle perälle.
Voimansiirron välyksen olen kyllä cruisaillessa todennut ja nyt še on myös paikallistettu, ja tietoja tunnetusti lisää tuskaa... ;)
Ajattelin rohkeasti vielä tämän kesän körötellä ja ottaa ensi talven projekti listalle tuon perän.
Oliskos veljillä vinkkejä ja/tai edullisia varaosia tähän vaivaan?
-
Tuossa tilanteessa minä kysyisin MotoMatilta onko vaihtoperiä (onhan sillä) ja vaihtasin koko perän. Voi löytyä myös keppi ja holkki. Viimeksi mainittuja löytyy myös käytettynä esim http://www.tlm.nl/webshop/en/used-parts/achterwiel-aandrijving?limit=100
Ja sitten rasvausta vähän tiuhempaa. Ei nuo merkittävästi kulu 300tkm matkalla jos muistaa rasvailla.
Onko ne vanteen vaimenninkumit kunnossa, kuvassa osanro 12?
-
Noita vaimennuskumeja en honannu katsoo, pitää vielä vilkasta.
Täytynee varmaan alkaa motomattia tavoittelemaan...
Mietin Myös jos täyte hitsaIs tuon akselin ja jyrsiS boorit uusiksi, Edulliset varaosat vois olla laiskalle pojalle parempi... 8)
-
Syy ja seuraus. Joku ne spoorit sieltä syö, joko liian pienillä kierroksilla vedätys, huonot vaimenninkumit, rasvanpuute. yms tai kaikki yhdessä.
MM on lomalla...nähtiin päivällä. Vastaa kun ehtii.
-
Jos perän pinioniakselin laakeri on hiukankin löysällä, niin spoorit kuluu vikkelästi. On kokemusta siitäkin.
-
Jos perän pinioniakselin laakeri on hiukankin löysällä, niin spoorit kuluu vikkelästi. On kokemusta siitäkin.
Epäilykseni sai vahvistuksen. :(
-
Kaksi välityssuhteeltaan 8/33 peruskunnostettua ja paljon ajettua isolohkoisen perävaihdetta on hyllyssä. Spoorit kelvollisia vielä satojentuhansien kilometrien edestä. Vanhasta en voi hyvittää kuin kotelon hinnan jos spoorit vetopyörän akselista ovat kuluneet. Hammaspyörät kun ovat pari niin niitäkään ei voi käyttää kuin parina.
Tuolla jo esitettiinkin että takanavan kumivaimennin ja sen kitkavaimennin ovat syytä tarkistaa. Myös vaihteistossa on sysäyksenvaimennin. Sen jousen katkeaminen aiheutta nopeaa kulumista voimansiirrossa. Syytä myös tarkistaa: pyörä keskituelle niin että takapyörä on ilmassa, ykkösvaihde päälle ja heilutetaan takapyörää edestaas. Jos liike ulkokehällä on noin 15 cm on homma kunnossa jos liike lähentelee neljänneskierrosta on jousi poikki.
Nyt vielä mökillä reilun viikon ja kun kotona Treella niin tallilla satunnaisesti mutta vielä olisi tarkoitus tehdä ainakin yksi pitkä kotimaankierros Latimon kanssa. Ja tietysti parissa kokoontumisessa käynti. Tarpeen tullen voin toimittaa käytetyn varaosan myös Norsa Oy:n tontille Nurmijärvelle.
Kontiorallireissusta tulikin sitten reilusti yli 1000 km kierros kun välttelin yksi- ja kaksinumeroisia teitä. California Adamantilla olin liikenteessä. Alan oppimaan ajamaan sillä. Soratiellä vetelin jo pitkiä sladeja jalat tukevasti astinlaudoilla. Yläkierrosrekisteri rulez.