Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MikSloan - Kesäkuu 27, 2015, 15:44:17 ip
-
Nonni, alkoi sitten Breva merkkaa reviiriään ja vuoto on, jos ei nyt iso niin huomattava ja sotkeva ja tiputtava.
Kummallisinta on että venttiiliensäätö huollosta on vain 5tkm.
Siksipä kysynkin asiantuntijoilta, onko vika vai ominaisuus että venttiilikopan tiiviste pettää viiden tonnin jälkeen, ja huom, vain vasen pytty? Oikea tiivis kuin mikä eikä tiputa yhtään. Ennen isoa huoltoa se sama tiivari tiputti ihan vähän öljyä, mutta juuri sen verran että pikkuisen sotki paikkoja ja ajovarusteita.
Huollon teetin viime syksyn korvilla ammattilaisella. (GW) Ja silloin tiiviste oli pikkuisen katki.
Tiiviste huonolaatuinen, vaikka piti olla parempi kuin edellinen tiiviste mikä oli 20tkm huollossa laitettu?
Itse venttiilikopassa virhe?
Vuotokohta ei näy kuvassa mutta on enemmän vasemmassa etu kulmassa. alhaalla, josta olyä tihkuu, mutta ei ihan valu, mutta ei myöskään kaukana siitä.
-
Näistä venakopan tiivisteistä oli juttua keväämmällä. Löytyy varmaan haulla.
Silloin kävi ilmi, että tivareita on montaa sorttia ja pito on arpapeliä joillain malleilla.
-
Pittääpi haeskella
Kivassa nyt näkyy vuotokohta paremmin kun kone oli käynnissä ja ympäristö putsattu.
-
Alkuperäine tiiviste minun Brevassa on kyllä tarkasti käsiteltävää sorttia. Hauras kuin mikä ja poikkioimissa on molemmat ja Hylomarilla tiivistettynä. Millen tiiviste leikattiin jonakin sunnuntaina muropaketin kyljestä ja hyvin pitää. Breva taitaa saada seuraavassa venttiilinsäädössä, eli ensi kesänä samalaiset. Tarvii lähettää tehtaalle vinkki, että alkavat uusiokäyttää muropakettaja. Luonto pelastuu ja tiiviste toimii paremmin.
-
Itse kun en ole pahemmin ruuvaajatyyppiä, niin pittääpi soittaa aikaa huoltoon. Pienempiä juttuja kyllä itse teen, mutta tuon tiivisteen vaihdon annan mielelläni osaavimpiin käsiin. JA eikä viitsi parkkipaikalla alkaa itse tekemään jos sattuu vähän lipsahtamaan "asennushiekkaa" tms kivaa vääriin paikkoihin.
-
Täältä löytyy asia aikas perusteellisesti selvitettynä:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2475.0
-
Kiitos Timo.
-
"Tonninen, neliskulmainen" (Cali, V11, LeMans, jne.) on sellainen että sitä saa vihreänä a) normipaksuutena b) "spessore mm 0,8" = paksuus 0,8. Paksumpi antanee hieman anteeksi jos venttiilikoppa ei ole ihan suora. Itse olen aina kiristänyt normivihreät ristiin tuon Timon selvityksen mukaiseen 10 Nm momenttiin ja lämpimäksi ajettuani vielä kerran käynyt pultit läpi (10 Nm). Koskaan ei ole vuotanut. En laita mitään muuta väliin kuin tiivisteen, ne vaihdan joka kerta kun tarkistan venttiilinvälykset keväthuollon yhteydessä.
Mahtaako saada venttiilikoppatiivistettä "Griso, Norge, Breva, Bellagio, Stelvio" myös eri paksuuksina (ymmärrän niin että niissä on sama), ainakin mallina "in metallo gommato" (metalli kumitettu) saa valpolinilta ("Cod.Guzzi" = Guzzin varaosanumero).
-
Vihreä tiiviste on nytkin pyörässä. Selvittelen huomenissa asiaa.
-
Onko joskus mahdollisesti vedetty ruuvit liian kireälle? Kierre on tällöin saattanut kevyesti korkata ja estää kannen painumisen tarpeeksi alas, jolloin tiiviste ei enää kiristy.
-
Ei mitään tietoa mitä sille in tehty ennen mun omistusta.
-
Se vihreä tiiviste saatta hiukan imeytyä koppaan tai kanteen kiinni ja kun kopan avaa, niin hauras pinta katkeaa rapeasti. Surkea materiaali, noin lyhyesti sanottuna.
-
Luulin että kaikki tällaiset "pahvi" (ei O-rengas) tiivisteet on tarkoitettu kertakäyttöisiksi ? Aina kun koppa avataan, uusi tiiviste.
-
Kertakäyttöinen joo. Mutta tässä on se vanha totuus, että jos sulla on uusi hyllyssä odottamassa, ei vanha katkea tai ole milläänkään avattaessa. Uusiksi olen käyttänyt niin kauan kun kestää.
Nimim. Nippu käyttämättömiä tiivisteitä kaapissa..
-
Täällä on vähän sama juttu T5 : seen laitoin vanhan takaisin kun ei kärsinyt ollenkaan, nähtäväksi jää pitääkö öljyä. Titaniumissa ei ole tarvinnut koppaa avata koskaan, ajettu 94t.
-
Minäkin ennen aina vaihdoin uutta tiivistettä tilalle, kunnes opin, että tiivisteeseen kun laittaa ennen asennusta reilusti öljyä(imeyttää hieman) tai vaseliiniakin, niin voi käyttää samaa tiivistettä toisen tai kolmannenkin kerran. Vihreät tiivisteet on toimineet näin oikein hyvin ja pitäneet. Ne harmaat erikseen, ne on jo hävitetty..
Jouko
-
Minä taasen laitoin Nevadan venttiilikoppiin keväällä Heinon minulle myymät ohuet tummanharmaat / mustat tiivisteet, joissa on ohut metallikalvo jotenkin päällystettynä. Epäilin niitä hieman tuolloin ja kirjoittelin tänne foorumille aiheesta. Ainakin toistaiseksi ovat nämä tiivisteet pitäneet öljyt sisällä.
-
Alkaa tämä homma mennä meikäläisen osalta huonon huumorin puolelle. :) Vasemman sylinterin venakopan tiiviste on vaihdettu. No nyt sitten se oikean puolen tiivari alkoi vuotamaan ja samasta paikasta. Huohotinputket tarkistettiin kuulemma vasemman vaihdon yhteydessä. Ei tukossa tms. Ja eiku huoltoon yhteys taas huomenna ja niin edelleen.
-
Omituisinta siinä on se että vasen minkä vaihdatin männä viikolla pitää kyllä nyt, mutta että oire siirtyi nyt oikealle puolelle. Olisi varmaan pitänyt vaihdattaa molemmat, vähän niinkuin autojen ajovalo polttimoiden kanssa, vaihdat toisen ja viikon päästä sitten toisen :)
-
Omituisinta siinä on se että vasen minkä vaihdatin männä viikolla pitää kyllä nyt, mutta että oire siirtyi nyt oikealle puolelle. Olisi varmaan pitänyt vaihdattaa molemmat, vähän niinkuin autojen ajovalo polttimoiden kanssa, vaihdat toisen ja viikon päästä sitten toisen :)
Tämähän kertoo vain tasaisesta laadusta, eli asiat on juuri niinkuin niiden pitääkin olla.
-
Peter Roper Wildguzzi foorumilla (hyvin kokenut Guzzimekaanikko UK=>Australia) 6.8.2015:
"
There are several types of rocker cover gaskets for squarefin big blocks supplied by the factory. They all work perfectly satisfactorily on earlier engines with rarely a problem but for some reason I don't understand the late model, twin plug, heads, regardless of cover shape seem to habitually spit the gaskets out. To make it even more infuriating not all engines do it! Only some of them!
Over here the importer is now bringing in and supplying Valpolini gaskets, these are constructed of the same metal-with-a-magic-coating material that the later small block rocker cover gaskets are. They can't rip and are very re-usable - - They are the the solution to this irritating problem - - on CARC bikes the breather is on the timing chest.
"
=> Vahvistaa myös, että jotkut yksilöt kaksitulppaisista "uudemmista" moottoreista pitävät tapoinaan sylkeä tiivisteen ulos. Paras tällä hetkellä käytettävä ratkaisu näyttäisi olevan tuo edellisen sivun "kumitettu" tiiviste. Muistan nähneeni niitä ainakin Piikkiössä M.Nurmen pajalla.
-
Kevennän vielä tiivistetuskaa, olen todennut että eräs tiivistevalmistaja on ylitse muiden ja se on Tena... ;) Saattaa tietenkin käydä niin että kun tässä aikansa viisastelee niin on omat lahkeet öljyssä...
-
Edelleen vahvasti väitän että uudempien kaksitulppaisten huohotinsysteemi on ainakin osasyyllinen näihin tiivisterikkoihin. Sitä puoltaa tämä sateinen kesä ja tiivisteongelmien kasaantuminen tälle vuotta. Kaikki mitä olen kuullut ja nähnyt on olleet juuri näitä missä huohotin on moottorin etuosassa, jakopään kopan päällä. Sekä se että kokeilin avata eräästä tiivistevikaisesta bellagiosta öljytikun auki moottorin käydessä. Puhalsi sen kautta aivan älyttömästi, huomattavasti enemmän kuin vanhemmista moottoreista. Eli liian tukkoiset huohottimet ja enempi vain menee tukkoon kun kylmälimaa kertyy.
Ei ne vanhemmatkaan liian hyvin huohota. Muutin cafecalin huohotuksen hyvinkin avonaiseksi, kansista lähtevät on ulkoilmassa sekä se moottorin päällä oleva. Ei kerry yhtään kylmälimaa venttiilikoppiin. Ennen ne oli aina täynnä piimää.
Oman kokemuksen mukaan ensimmäinen vakio ja toimiva huohotinsysteemi on 8V moottoreissa. Kertyy kylmälimaa mutta ei älyttömiä määriä. Lienee toki osasyynä että käyvät kylmälläkin kelillä kuumempana, noin 20 astetta eroa vanhaan.
-
Minun Calissa oli tuo tiivisteongelma. Sitähän käsiteltiin aikanaan pitkästikin.
Molemmin puolin sellainen ohut tumma tiiviste ikäänkuin imeytyi tulpan kohdalta sisäänpäin. Joten en oikein usko kopassa kovin painetta olleen.
Vaihdoin "paksuihin vihreisiin", eikä sen koommin ongelmaa ilmennyt.
Samanlainen tiivisteongelma oli Lieksan rallissa eräällä Norgella. Siellä vain oli korjaustoimenpiteiden työnjohtoa ja neuvontaa normaalia enemmän. Ts. porukkaa ympärillä kuin ketunneniä. Minä joskus tyhmyyttäni vaihdoin jarrupaloja syysajelulla Piikkiön pihassa, joten tiedän mistä puhun... :P ;D