Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Matias - Kesäkuu 21, 2015, 15:02:55 ip

Otsikko: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: Matias - Kesäkuu 21, 2015, 15:02:55 ip
Nyt se vanharouva tempun teki. Ei lähtenytkään käyntiin, pyöritti kyllä mutta ei yrittänytkään käynnistyä, ihan kuin ei sais polttoainetta. Pyörä on ollut tallissa pari viikkoo ajamattomana. Ohjeita/vinkkejä tarvitaan pikaisesti, keskiviikkona pitäs päästä tien päälle.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: Matias - Kesäkuu 21, 2015, 15:40:08 ip
Niin, kyseessä - 89  cali lll kaasarikone
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 21, 2015, 16:12:59 ip
Vaikea uskoa kaasarivikaan. Käytä tulppia irti ja tsekkaa tuleeko kipinää. Jos kipinät tulee niin lipsuta tippakannulla hiukan pensaa molempiin pyttyihin, tulpat kiinni ja pyöräytä startilla. Jos yskähtää niin vika täytyy sitten olla nestepuolella. Oletko tarkistanut, ettei ole tappokatkaisn lipsahtanut off -asentoon?
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: Matias - Kesäkuu 21, 2015, 17:00:05 ip
Mulla on ollut semmonen käsitys ettei tässä mallissa olis ollenkaan tappokytkintä jos on niin missä ?
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 21, 2015, 17:03:25 ip
Mahdollisesti olet ihan oikeassa käsityksessä. Saman ikäisessä Mille GT:ssä kuitenkin on tuo kytkin kaasukahvan naapurina, kaksiasentoinen vipukytkin. 
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: Matias - Kesäkuu 21, 2015, 17:12:11 ip
Pitääpä tarkistaa asia mutta jos se tappokytkin olis off asennossa niin ei kait se silloin edes starttais.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 21, 2015, 17:20:06 ip
Tappokytkin taitaa katkaista sytytysvirtapiirin. En ole mokomaa ehkä koskaan kokeillut, mutta jotenkin on jäänyt sellainen kutina, että startti kuitenkin iskee päälle normaalisti vaikka olisi offissa kytkin. Kokeilemalla se parhaiten selviää.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: millegt - Kesäkuu 21, 2015, 17:25:05 ip
näin on pyörittää kyllä tosin millessä on magura kahvat ainakin mulla jokka kait erit kun californiossa
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: Matias - Kesäkuu 21, 2015, 17:32:57 ip
Olispa hienoa jos "  vika " olis noin yksin kertainen, se selviää huomenna, akku on nyt latauksessa. Kiitos vinkeistä
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 21, 2015, 19:22:36 ip
Taloudessa on kahta eri tyyppiä California III-mallia vuosilta -89 ja -91. Molemmissa on tappokatkaisin oikean peukalon ulottuvissa. Startti pyörii virta päällä (kun virta-avaimesta kytketää) vaikka tappokatkaisimella olisi virta kytketty pois. Myös sivutuen alhaalla ollessa startti pyörii mutta sytytykselle ei mene virtaa: bensa haisee mutta ei käy. Monissa yksilöissä on sivutuen kytkin ohitettu mutta ei se silti varman päälle ole vikaantumaton.

Tappokatkaisimen kuvattu toiminta auttaa huoltotoimissa kun katkojan kärkiä ja sytytysajoitusta säädetään että myös venttiilivälysten säädössä. Startilla naksutellen voi pyörittää moottoria haluttuun toimintavaiheeseen.

Noin yleensä ottaen sytytyshäiriöitä synnyttävät kuluneet ja syöpyneet liittimet ja katkaisimet mukaan lukien virtalukon pohja.
Polttoaineensaantiongelmat ovat helpompia selvittää vaikka joskus itselläkin on mennyt useampi tunti kun hämähäkki oli tehnyt pesän pitkään seisoneen mp:n kaasuttimen tasauspainekanavaan.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 22, 2015, 09:59:20 ap
Tippakannutemppu on noin 100% varma tapa testata, että tuleeko tulppiin kunnolliset kipinät.  Lisäksi se on lähes 100% temppu herättää ruohonleikkuri uuden kesän haasteisiin. Myös jotakin moottoripyöriä on säikäytetty hereille samalla tempulla talvivarastoinnin jälkeen. Jos käy niin hassusti, että hörähdystä ei näy eikä kuulu, niin sähköpuolelta pitää löytää se paikka, missä johtava liitos on muuttunut eristäväksi liitokseksi. Tilapäisratkaisuna olen joskus joutunut käyttämään ohikasjohdinta akulta suoraan puolille. Sillä tavalla jos moottori lähteen normalisti käymään, on edessä liittimien puhdistamista. Älä vaan unohda ohikasjohtoa paikalleen, siinä menee akku tyhjäksi ja saattaa puolakin kärvähtää.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: Matias - Kesäkuu 22, 2015, 10:49:39 ap
Voi hyvä veljet ettää ihimen voi olla tyhymä, "  vika " oli juuri siinä tappokytkimen asennossa.  Mutta vähä hävettää, isompi vikahan oli tietenkin penkin ja ohjaustangon välissä. Kiitos taas hyvistä vihjeistä.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 22, 2015, 11:56:01 ap
Ehkä tämä keskustelu pitäisi lukita pysyväksi.....

Sen verran paljon sekä sivutuen kytkin että tappokatkaisin on aiheuttanut päänvaivaa normaalillla toiminnallaan.
Akkuja on tyhjennetty, startteja poltettu, reissuja peruttu, menetetty yöunia ja häpeilty vain sen vuoksi että tappokatkaisin ja sen kytkentäpiirin toiminnot ovat erilaiset kuin japanilaispyörissä joista on toimintojensa suhteen tullut jotenkin "standardi" ja joihin useimmilla on kokemusta ennen Guzzia.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: Matias - Kesäkuu 22, 2015, 13:06:14 ip
No en ainakaan minä enää unoha tarkistaa  em.kytkimen asentoo ennen käynnistystä.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: I.H. - Kesäkuu 22, 2015, 13:14:36 ip
Joopa joo, kävi meikäläisellekin kerran tuo tappokytkinjuttu T5: sen kanssa, hyvin startti pyöritti, vaan ei käynnistynyt. Piti jättää pyörä viikonlopuksi huoltoaseman pihalle viikonlopuksi. Tämä sattui tankkauksen yhteydessä, että miten siinä näin kävikään ??
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 22, 2015, 13:47:17 ip
Brevan tappokytkimen tulin töheltäneeksi kerran nollille kuuluisassa Tilsitin kaupungissa (nyk. Sovetsk) Siinä ehdittiin kuoria ajokamppeet pois päältä, irrottaa satula, tihrustaa sulakkeita ja kiroillakin ennekuin tuo pieni teoreettinen mahdollisuus tuli mieleen. Brevan ecu ei anna starttauslupaa jos tappokytkin on nollilla.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: Aapo - Kesäkuu 22, 2015, 14:18:05 ip
Joskus silloisessa Jugoslaviassa jouduin jättämään Guzzin yöksi kadulle. Laitoin "viisauksissani" tappokatkaisimen päälle, ajatellen että ehkä se voisi estää luvatonta käyttöönottoa. Aamulla en sitten enää muistanut koko asiaa, ennenkuin oli vikaa aikansa etsitty ja akku melkein tyhjä. Lähti sitten kuitenkin vielä käyntiin. Samalla reissulla tehtiin sitten myös laturiremonttia Milanossa. Asioilla tuskin oli mitään yhteyttä keskenään.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 22, 2015, 14:28:12 ip
Talviskootterin kanssa kävi nolosti ostoa seuranneena päivänä. Ei halunnut käyntiin startilla ja poljin meni kopan läpi. Olin jo purkanut puoli mopoa, kun veli kyseli, ettei siinä ole sama turvajärjestelmä kuin  mönkijässä. Eli jarru pohjaan. Jep, kerrasta tulille..  :-[
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: MarkkuEVP - Kesäkuu 22, 2015, 16:42:46 ip

Näitähän sattuu  ;D   Tsekissä Humpolecin hotellin holvikaaren alla aamulla jo akku veteli viimeisiään, kunnes kokeilin toista asentoa kytkimessä.. ja pieni alkuräjähdyshän siitä seurasi. Tuntui kuin kalkkirappaus kaaressa olisi hilseillyt... mutta kyllä helpotti . Sen jälkeen maalasin tappopuolen punaiseksi ( luultavasti kulunut väri pois ).

MR
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: I.H. - Kesäkuu 23, 2015, 23:21:08 ip
Tuo T5:sen tappokytkin onkin 3-asentoinen, ylhäällä ja alhaalla tappo päällä, keskellä käy.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 23, 2015, 23:34:13 ip
90-luvun puolivälin jälkeen oli jonkin aikaa käytössä sellainen tappokytkin jossa painettaessa puoliympyrän muotoista nappia sisään tuli hieman alempaa näkyviin suorakaiteen muotoinen punainen nappi. Selkeämpi kuin perinteiset kytkimet mutta ei se aina hyvä ollut. Saattoi jäädä jumiin tappo-asentoon ja se edellytti katkaisinkotelon purkamista että asennon sai muutettua. Sama tappo oli myös Honda-merkkisissä pyörissä siihen aikaan ja sillä oli sama ominaisuus. Hondiin ne vaihdettiin....

Korjaus oli kuitenkin yksinkertainen: hieman muovia piti leikata pois tietystä kohdasta niin napikka alkoi pelata kuin oli suunniteltu. Eräs Gruppon jäsen oli matkalla Barentsinmeren rannan tietämissä kun napikka meni epäkuntoon. Soittaisiko Guzzi Assistanceen ja pyytäisi huollon paikalle vai kokeilisiko jotain itse.....
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 23, 2015, 23:48:50 ip
Tuo T5:sen tappokytkin onkin 3-asentoinen, ylhäällä ja alhaalla tappo päällä, keskellä käy.

Tuo on sitten samanlainen, kuin Larion kahvat. Sisustus on koostettu paperinohuesta kupariliuskasta. Ne kun pääsevät hapettumisen makuun, niin alkaa olla lopun merkit ilmassa. Nuo on surkeat esitykset.
Otsikko: Vs: Cali ei käynnisty
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 24, 2015, 09:32:26 ap
Onkohan tappokytkin pakollinen katsastusvarustus? Itse en ole sellaista milloinkaan tarvinnut, aina on avaimesta moottori sammunut. Millen tappokytkin tosin piti poistaa käytöstä ohikkaalla. Siellä oli sisuksille aika ja vesi tehnyt temppunsa.